« یا عَلی »
_________________________________
در دوره امیرمؤمنان على بن ابى طالب (سلام الله علیه) مردم از آزادى گسترده اسلامى برخوردار بودند. این ویژگى زمانى نمایان تر مى شود كه خشونت ها وبى رحمى هاى دوره عثمان بن عفّان را به یاد آوریم، به طورى كه صحابى بزرگوارى چون ابوذر ـ رضوان الله علیه ـ كه پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله بارها وبارها او را ستود، مجال امر به معروف ونهى از منكر نمى یافت.
این آزادى اسلامى كه امیرمؤمنان سلام الله علیه میدان را برایش باز كرد شبیه ترین نمونه نسبت به آزادى هایى بود كه پیامبر خدا صلى الله علیه وآله در صدر اسلام به مردم داد. براى مثال، همان گونه كه در مدینه منوره وپیرامون آن مشركان ویهودیان ومسیحیان ومنافقان در كنار مسلمانان زندگى مى كردند؛ خانه هایشان كنار هم بود ودر بازار با هم بودند و با یكدیگر داد وستد مى كردند ودر سایه اسلام از آزادى برخوردار بودند، در عصر امیرمؤمنان على سلام الله علیه نیز مسلمانان ویهودیان ومسیحیان ومجوسیان ومشركان وبلكه همه انسان ها ـ از هر كیش وآیینى ـ در سایه اسلام، با عزّت واحترام ودر رفاه وخوشى زندگى مى كردند. آن حضرت مى فرمود: «الناس صنفان إما أخ لك فی الدین، واما نظیر لك فی الخلق ؛ مردم [نسبت به شما] دو دسته اند: یا برادر دینى تو هستند ویا همنوع تو » .
این جمله بى نظیر وشكوهمند وجاویدان، زمینه را براى احترام بشر، از آن حیث كه بشر است، مى گشاید تا مردم از این دیدگاه به او بنگرند، وهمگان را زیر چتر عدالت وحق انسانیّت گرد مى آورد.
بى گزافه مى گوییم: امیرمؤمنان على بن ابى طالب سلام الله علیه ـ بعد از پیامبر صلى الله علیه وآله ـ تنها كسى است كه، با سخنان خود، شالوده هاى عمیق آزادى را ریخت، و با رفتار وكردارش آن را در میان امت به اجرا در آورد. در نهج البلاغة، در ترغیب وتشویق به آزادى مى فرماید: «ألا حرّ یدع هذه اللماظة ؛ آیا آزاده اى نیست كه این پسمانده غذا در دهان را رها كند». ومى فرماید: «لاتكن عبد غیرك وقد جعلك الله حرا ؛ بنده دیگرى مباش كه خداوند تو را آزاد قرار داده است». وباز مى فرماید: «أیها الناس إن آدم لم یلد عبداً ولا أمة، وان الناس كلهم أحرار ولكن الله خول بعضكم بعضا ؛ اى مردم! آدم نه غلامى به دنیا آورد ونه كنیزى. مردم همه آزادند اما خداوند بعضى از شما را در اختیار بعضى دیگر قرار داد».
وبدین سان، حضرت على سلام الله علیه نخستین كسى بود كه این سخنان را در زندگى عملى اش پیاده كرد وحكومت اسلامى عادلانه وآزادى را كه همه مردم در آن آزادند، بنیاد نهاد. درست همانند دولتى كه رسول خدا صلى الله علیه وآله تأسیس كرد. اینك چند نمونه در این خصوص: