• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3246)
چهارشنبه 7/5/1388 - 14:7 -0 تشکر 136726
انتظار، یعنی آماده باش کامل

 

مفهوم انتظار چیست؟   

چه انتظاری سازنده است؟  

منتظران واقعی چه کسانی هستند؟  

دوستان عزیز انجمن معارف در این تاپیک قصد دارم که مفهوم واقعی انتظار را بررسی کنیم و فلسفه انتظار را در مراحل مختلف توضیح دهیم.    در شروع این تاپیک از شما عزیزان می خواهم که به سوالات این تاپیک پاسخ دهید.

 

 

 

 

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 11/5/1388 - 10:47 - 0 تشکر 137937

انتظار معمولا به حالت كسى گفته مى شود كه از وضع موجود ناراحت است، و براى ایجاد وضعیت بهترى تلاش مى كند. فى المثل بیمارى كه انتظار بهبودى مى كشد، یا پدرى كه در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است از بیمارى و فراق فرزند ناراحت اند و براى وضع بهترى مى كوشند.همچنین تاجرى كه از بازار آشفتگى بازار ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادى مى باشد، این دو حالت را دارد: بیگانگى با وضع موجود و تلاش براى وضع بهتر. بنابراین مسئله انتظار حكومت حق و عدالت حضرت مهدى(علیه السلام) و قیام مصلح جهانى را داشتن، در واقع مركب از دو عنصر نفى و اثبات است.

عنصر نفى همان بیگانگى با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهتر بودن است، و اگر این دو جنبه در روح انسان به صورت ریشه دار حلول كند سرچشمه دو رشته اعمال دامنه دار خواهد شد. این دو رشته اعمال عبارتند از: ترك هرگونه همكارى و هماهنگى با عوامل ظلم و فساد و حتى مبارزه و درگیرى با آنها از یك سو، و خودسازى و آمادگى هاى مادى و معنوى براى تشكیل آن حكومت واحد جهانى و از سوى دیگر.

خوب كه دقت كنیم مى بینیم هر دو قسمت آن سازنده، و عامل تحرّك و آگاهى و بیدارى است.

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 11/5/1388 - 10:53 - 0 تشکر 137939

با توجّه به مفهوم اصلى انتظار به معنى مذكور در روایات متعدّدى كه درباره پاداش و نتیجه كار منتظران نقل كردیم به خوبى درك مى شود كه آن همه مقامات و ارزش هایى كه در این روایات به منتظران نسبت داده شده بود چه دلیلى دارد، و اكنون مى فهمیم چرا منتظران واقعى گاهى همانند كسانى به شمار مى آیند كه در خیمه حضرت مهدى(علیه السلام)یا زیر پرچم او هستند یا همانند كسى كه در راه خدا شمشیر مى زند، یا به خون خود آغشته شده، در محضر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) است.

آیا اینها اشاره به مراحل مختلف و درجات مجاهده در راه حق و عدالت نیست كه متناسب با مقدار آمادگى و درجه انتظار افراد در نظر گرفته مى شود؟

یعنى همانطور كه میزان فداكارى مجاهدان راه خدا و نقش آنها با هم متفاوت است; انتظار و خودسازى و آمادگى نیز درجات كاملا متفاوتى دارد كه هر كدام از اینها با یكى از آنها از نظر مقدمات و نتیجه شباهت دارد، در واقع هر دو جهاداند و هر دو آمادگى و خودسازى مى خواهند. كسى كه در خیمه رهبر چنان حكومتى قرار گرفته، یعنى در مركز ستاد فرماندهى یك حكومت جهانى قرار دارد و او نمى تواند یك فرد غافل و بى خبر و بى تفاوت باشد، زیرا آنجا جاى هر كسى نیست، و البتّه جاى افرادى است كه شایستگى چنان موقعیت و اهمیتى را دارند. همچنین كسى كه سلاح در دست دارد و در برابر رهبر این انقلاب با مخالفان حكومت صلح و عدالت مى جنگد، آمادگى فراوان روحى و فكرى و رزمى باید داشته باشد.

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 11/5/1388 - 10:55 - 0 تشکر 137942

براى آگاهى بیشتر از اثرات واقعى انتظار ظهور مهدى(عج) به توضیح زیر توجه كنید.

یعنى اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممكن است در انتظار كسى باشم كه طعمه شمشیرش خون ستمگران است؟

من اگر آلوده و ناپاكم چگونه میتوانم منتظر انقلابى باشم كه شعله اوّلش دامان آلودگان را مى گیرد؟

ارتشى كه در انتظار جهاد بزرگى است آمادگى رزمى نفرات خود را بالا مى برد و روح انقلاب در آنها مى دهد و هرگونه نقطه ضعفى را اصلاح مى كند.

زیرا چگونگى انتظار، همواره متناسب با هدفى است كه در انتظار آن هستیم.

انتظار آمدن یك مسافر عادى از سفر.

انتظار بازگشت یك دوست بسیار عزیز.انتظار فرا رسیدن فصل چیدن میوه از درخت و درو كردن محصول.

هر یك از این انتظارها آمیخته با یك نوع آمادگى است،

 در یكى باید خانه را آماده كرد و وسایل پذیرایى فراهم ساخت، در دیگرى ابزار لازم را مانند: و داس و كمباین و ... .

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 11/5/1388 - 10:59 - 0 تشکر 137943

اكنون فكر كنید آنها كه انتظار قیام یك مصلح بزرگ جهانى را مى كشند در واقع انتظار انقلاب و دگرگونى و تحوّلى را دارند كه وسیع ترین و اساسى ترین انقلاب هاى انسانى در طول تاریخ بشر است.

انقلابى كه بر خلاف انقلاب هاى پیشین جنبه منطقه اى نداشته; بلكه هم عمومى و همگانى است و هم تمام شئون و جوانب زندگى انسان ها را شامل مى شود، به تعبیر دیگر این انقلاب انقلابى سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و اخلاقى است.

منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند; بلكه مراقب حال یكدیگر باشند، و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بكوشند; زیرا برنامه عظیم و مقدّسى كه انتظارش را مى كشند یك برنامه فردى نیست، بلكه برنامه اى است كه تمام عناصر لازم در یك انقلاب باید در آن شركت جویند، و كار باید به صورت دسته جمعى و همگانى انجام شود، و كوشش ها و تلاش هاى تمام عناصر باید با هم هماهنگ گردد، و عمق و وسعت این هماهنگى باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانى باشد كه انتظار آن را دارند.


در یك میدان وسیع مبارزه دسته جمعى، هیچ فردى نمى تواند از حال دیگران غافل بماند; بلكه موظف است هر نقطه ضعفى را در هر كجا مى بیند اصلاح كند و هر موضع آسیب پذیرى را ترمیم نماید; و هر قسمت ضعیف و ناتوانى را تقویت كند; زیرا بدون شركت فعّالانه و هماهنگِ تمام مبارزین، پیاده كردن چنان برنامه اى امكان پذیر نیست.


بنابراین منتظران واقعى علاوه بر اینكه براى اصلاح خویش تلاش مى نمایند، وظیفه خود مى دانند كه دیگران را نیز اصلاح كنند.


این است اثر سازنده دیگرى براى انتظار قیام یك مصلح جهانى، و این است فلسفه آن همه فضیلتى كه براى منتظران راستین شمرده شده است.

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 11/5/1388 - 11:4 - 0 تشکر 137944

منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند; بلكه مراقب حال یكدیگر باشند، و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بكوشند; زیرا برنامه عظیم و مقدّسى كه انتظارش را مى كشند یك برنامه فردى نیست، بلكه برنامه اى است كه تمام عناصر لازم در یك انقلاب باید در آن شركت جویند، و كار باید به صورت دسته جمعى و همگانى انجام شود، و كوشش ها و تلاش هاى تمام عناصر باید با هم هماهنگ گردد، و عمق و وسعت این هماهنگى باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانى باشد كه انتظار آن را دارند.
در یك میدان وسیع مبارزه دسته جمعى، هیچ فردى نمى تواند از حال دیگران غافل بماند; بلكه موظف است هر نقطه ضعفى را در هر كجا مى بیند اصلاح كند و هر موضع آسیب پذیرى را ترمیم نماید; و هر قسمت ضعیف و ناتوانى را تقویت كند; زیرا بدون شركت فعّالانه و هماهنگِ تمام مبارزین، پیاده كردن چنان برنامه اى امكان پذیر نیست.
بنابراین منتظران واقعى علاوه بر اینكه براى اصلاح خویش تلاش مى نمایند، وظیفه خود مى دانند كه دیگران را نیز اصلاح كنند.
این است اثر سازنده دیگرى براى انتظار قیام یك مصلح جهانى، و این است فلسفه آن همه فضیلتى كه براى منتظران راستین شمرده شده است.

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 11/5/1388 - 11:6 - 0 تشکر 137945

اثر مهمّ دیگرى كه انتظار مهدى(علیه السلام) دارد حل نشدن در مفاسد محیط و عدم تسلیم در برابر آلودگى ها است.
توضیح واضح است هنگامى كه فساد فراگیر مى شود و اكثریت یا جمع كثیرى را به آلودگى مى كشاند، گاهى افراد پاك در یك بن بست سخت روانى واقع مى شوند; بن بستى كه از سبب نا امیدى از اصلاح امور است.
گاهى آنها فكر مى كنند كار از كار گذشته و دیگر امیدى به اصلاح نیست; و تلاش و كوشش براى پاك نگاه داشتن خویش بیهوده است; این نومیدى و یأس ممكن است آنها را تدریجاً به سوى فساد و هم رنگى با محیط بكشاند و نتوانند خود را به صورت یك اقلیت صالح در برابر اكثریت ناسالم حفظ كنند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوایى بدانند!
تنها چیزى كه مى تواند در آنها روح امید بدمد و به مقاومت و خویشتن دارى دعوت كند و نگذارد كه در محیط فاسد حل شوند، امید به اصلاح نهایى است و تنها در این صورت است كه آنها دست از تلاش و كوشش براى حفظ پاكى خویش و اصلاح دیگران برنخواهند داشت.
و اگر مى بینیم كه در دستورات اسلامى یأس از آمرزش، یكى از بزرگ ترین گناهان شمرده شده است و ممكن است اتّفاقاً افراد ناوارد تعجب كنند كه یأس از رحمت خدا چرا اینقدر سنگین تلقّى شده; حتى كریه تر از بسیارى از گناهان دیگر؟ فلسفه اش در حقیقت همین است كه گناه كار مأیوس از رحمت، هیچ دلیلى نمى بیند كه به فكر جبران بیفتد و یا لااقل دست از ادامه گناه بردارد، چون منطق او این است كه آب از سر من گذشته است، چه یك قامت چه صد قامت! و من كه رسواى جهانم غم دنیا هیچ است! بالاتر از سیاهى، رنگ دیگر نباشد، آخرش جهنم است، من كه هم اكنون آن را براى خود خریده ام دیگر از چه مى ترسم؟! و مانند این حرف ها ...
امّا هنگامى كه روزنه امید براى او گشوده شود، امید به عفو پروردگار، امید به تغییر وضع موجود، نقطه عطفى در زندگى او خواهد شد و او را به متوقف كردن حركت در مسیر گناه و بازگشت به سوى پاكى و اصلاح، دعوت مى كند.
به همین دلیل، امید را مى توان همواره به عنوان یك عامل مؤثر تربیتى در مورد افراد فاسد شناخت. همچنین افراد صالحى كه در محیط هاى فاسد گرفتاراند، بدون امید نمى توانند خویشتن را حفظ كنند.
نتیجه این كه انتظار ظهور مصلحى كه هر قدر دنیا فاسدتر مى شود امید ظهورش بیشتر مى گردد اثر فزاینده روانى در معتقدان دارد، و آنها را در برابر امواج نیرومند فساد بیمه مى كند; آنها نه تنها با گسترش دامنه فساد مأیوس نمى شوند; بلكه به مقتضاى: وعده وصل چون شود نزدیك * آتش عشق تیزتر گردد; وصول به هدف را در برابر خویش مى بینند و كوشش آنها براى مبارزه با فساد و یا حفظ خویشتن با شوق و عشق زیادترى ادامه پیدا مى كند.

از مجموع بحث هاى گذشته چنین نتیجه مى گیریم كه اثر تخدیرى انتظار تنها در صورتى است كه مفهوم آن مسخ یا تحریف شود ـ همانگونه كه جمعى از مخالفان، تحریفش كرده اند و جمعى از موافقان مسخش ـ اما اگر به مفهوم واقعى در جامعه و فرد پیاده شود یك عامل مهم تربیتى و خود سازى و تحرّك و امید خواهد بود.
از جمله مدارك روشنى كه این موضوع را تأیید مى كند این است كه در ذیل آیه (
وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الاَرْضِ ...)
«خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده اند وعده داده است كه به یقین، خلافت روى زمین را، به آنان خواهد داد» از پیشوایان بزرگ اسلام نقل شده است كه منظور از این آیه «هُوَ الْقائِمُ وَ اَصْحابُهُ»: «مهدى(علیه السلام) و یاران او هستند». (684)
و در حدیث دیگرى در این باره مى خوانیم: «نَزَلَتْ فى الْمَهْدى»: «این آیه درباره مهدى(علیه السلام)نازل شده است».
در این آیه مهدى(علیه السلام) و یارانش به عنوان: (
اَلَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ)«كسانى كه از شما ایمان آورده و كارها شایسته انجام داده اند» معرفى شده اند، بنابراین تحقق این انقلاب جهانى بدون ایمان مستحكم كه هرگونه ضعف و زبونى و ناتوانى را دور سازد، و بدون اعمال صالحى كه راه را براى اصلاح جهان بگشاید امكان پذیر نیست. و آنها كه در انتظار چنین برنامه اى هستند هم باید سطح آگاهى و ایمان خود را بالا ببرند و هم در اصلاح اعمال خویش بكوشند.
تنها چنین كسانى هستند كه مى توانند نوید شركت در حكومت او را به خود دهند; نه آنها كه با ظلم و ستم همكارى دارند; و نه آنها كه از ایمان و عمل صالح بیگانه اند. نه افراد ترسو و زبونى كه بر اثر ضعف ایمان از همه چیز حتى از سایه خود مى ترسند.
و نه افراد سست و بى حال و بیكاره اى كه دست روى دست گذارده و در برابر مفاسد محیط و جامعه شان سكوت اختیار كرده و كمترین تلاش و كوششى در راه مبارزه با فساد ندارند.
این است اثر سازنده قیام مهدى(علیه السلام) در جامعه اسلامى.
خداوندا! دیدگان ما را به جمالش روشن كن! و ما را از یاران وفادار و سربازان فداكارش قرار ده!

684. بحار الانوار چاپ قدیم، جلد 13، صفحه 14

دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 11/5/1388 - 11:9 - 0 تشکر 137947

لازم به توضیح است که مطلب بحث فوق از کتاب پیام قرآن- جلد نه از آیت الله مکارم شیرازی گرد آوری شده است

دل دریای من بی تو مرداب است

 

چهارشنبه 14/5/1388 - 9:25 - 0 تشکر 138898

سلام ، به نظر من انتظار یعنی باتمام وجود منتظر بودن یعنی در تمام اعمال ورفتارمان این انتظار دیده شود/ انتظاری سازنده است كه باعث شود خودت وهمچنین دیگران را همیشه به یاد آن كسی كه منتظرش هستی بیندازد/ التماس دعا  /talash91/

يکشنبه 24/8/1388 - 20:39 - 0 تشکر 163923

انتظار در معنا شاید به صبر در رسیدن به هدفی خلاصه بشود اما در اینجا مبحث شما در رابطه با آقا امام عصر می باشد.

ما نباید فقط انتظار را از بعد تحمل و صبر بررسی کنیم و باید این را در نظر داشته باشیم که تمامی این انتظارها نهایت امر به فرج مبدل می گردد و باید ایجاد فضای امن را هم در نظر بگیریم.

ایجاد فضای امن ازوظائف دیگر شیعه است ، بطوریکه امام علیه السلام با قطب های ابرقدرت مبارزه خواهد کرد و مساله بیعت وجود ندارد بلکه امام زمان ؛عج؛ قطب قدرت دنیا خواهد بود .این نیازمند این مقدمه است که قدرت شیعه و اسلام درتمام زمینه های علمی،اعتقادی ، نظامی ، هسته ای،و..... به بالاترین حد خود برسند .-ا تحاد مسلمانان دنیا اعم از تمام مذاهب ، از مولفه های قدرتی و امنیتی است
- به خود کفایی رسیدن از نظر تجهیزات نظامی که در روایات به اسب و سلاح تعبیر شده از دیگر مولفه های قدرت اسلام است .

بیا تا نغمه شوق از نهاد خاک برخیزد

غبار از خاطر آیینه افلاک برخیزد

به هنگام ظهور تو تو اى خورشید نورانىبه

پیش پاى تو چون خاكیان افلاک برخیزد

مگرحرف مرا تكرار سازد اى گل نرگس

سخن باكوه مى گویم، كزو پژواک برخیزد

درزمان غیبت، فقهای شیعه جانشین امام زمان علیه السلام هستند و بر مردم مسلمان است تا در تمام امور به آنان مراجعه و ولایت فقیه را مرکز ثقل انتظار قراردهند و گرنه ، ره به جایی نخواهند برد.

 

خدا کند که بیاید
جمعه 13/9/1388 - 0:8 - 0 تشکر 167625

وقتی سخن از انتظار می آید بی درنگ فکر همه ما سوی مهدی موعود (ع) سو میگیرد چون همه ما منتظر هستیم ولی انتظار همه ما انتظار واقعی نیست منتظر آن است که شرایط را برای ظهور منجیش فراهم آورد

sir nice
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی