• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1663)
دوشنبه 29/4/1388 - 11:38 -0 تشکر 133938
پیامبر امی

بســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم الله

در بسیاری از صحبت هایی که از جناب رسول الله  صلی الله علیه و علی آله و سلم به میان می آید ، بر سر منابر ، در کتب و یا مجالس وعظ ، یک ویژگی بارزی از آن سرور ذکر می کنند ، و آن امی بودن است .

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت

به غمــــزه مسئله آمـوز صـد مدرس شـد

سوال بنده این است که امی به چه معناست ؟

آیا اگر به معنای بیسواد باشد این یک عیب و نقص برای آن جناب صلی الله علیه و علی آله و سلم نمی باشد؟؟

دوشنبه 29/4/1388 - 19:54 - 0 تشکر 134056

با سلام و عرض تبریک به مناسبت سالروز بعثت رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم . 

سوال شما واقعا زیبا و به جا بود و قطعا موجب خشنودی آن حضرت خواهد شد.چرا که این مطلب اوج مظلومیت رسول اکرم (ص) و عدم معرفت خیل عظیم مسلمانان را نشانگر است . کسانی که تهمت بی سوادی به رسول اسلام میزنند ، در حالیکه چنین تصوری ناشی از بی سوادی خود انهاست.
آنچه که موجب این شبهه موهن شده آیه قرآن است که میفرماید : هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم.......
برخی افراد نابخرد و یا افرادی که ملتفت به آنچه میگویند نیستند این آیه را با معنای ظاهری آن ترجمه کرده اند که خداوند رسول اسلام را در میان بی سوادان و از  جنس خود انها مبعوث کرد و این مطلب را نشان دهنده اوج  عظمت و اعجاز قرآن دانسته اند ! در حالیکه کمی تعقل موجب این شبهه میشود که چنین رسول بی سوادی چگونه میتوانسته موجب هدایت بشریت شود؟
آیا واقعا اشرف مخلوقا عالم فردی بی سواد بوده !!!!!!!!!!!  آیا بی سوادی فردی نشانگر کمال اوست؟! پناه به خدا می بریم از چنین سخنان موهنی !
اما حقیقت چیست :
حقیقت این است که از آنجا که مکه را در آن زمان ام القری می نامیدند ، لذا افرادی را که اهل مکه بودند امی می نامیدند.مانند اینکه ما به فردی که اهل اصفهان است،اصفهانی میگوییم.

پس معنی آیه این است که : خداوند رسولی را از اهل مکه برای خودشان مبعوث کرد.

این ترجمه شبهات پیرامون آیه را نیز برطرف میکند.

البته قائلین به ترجمه اول دلایلی نیز برای خود دارند که اگر دوستانی مخالف با ترجمه دوم و صحیح هستند میتوانند انها را مطرح کنند. 

حال شبهه دیگری مطرح میشود که اگر پیامبر فرد با سوادی بوده ، آیا آرودن چنین قرآنی برای او امکان پذیر نبوده؟ آیا فرد با سواد نمی توانسته قرآن این چنینی بیاورد؟ آیا با سواد بودن پیامبر منافاتی به اعجاز قرآن ندارد؟

ان شالله پاسخ این سوالات و شبهات مطرح شده توسط دوستان ادامه خواهد داشت و به آنها اشاره خواهند کرد.

یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

دوشنبه 29/4/1388 - 22:50 - 0 تشکر 134105

بســـــم الله الرحمن الرحیم

اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم

با سلام خدمت دوستان مخصوصاً جناب منتظر عشق ، از اینکه می بینم افرادی مانند شما اینگونه جواب های زیبا و عالمانه ای ارائه می دهم بسیار مسرورم و خداوند را شکر می کنم.

در عرفان  اسلامی مبحثی وجود دارد به نام خلیفةاللهی یا همان بحث حقیقت محمدیه صلی الله علیه و علی آله و سلم. در این مباحث در مورد خلیفه اللهی و صفات آن مفصلاً بحث می شود .

خلیفه حق تعالی از آن جهت که خلیفه است باید دارای صفات مستخلف عنه هم باشد و الا خلیفه بودن معنا ندارد ، یکی از صفات حق تعالی که از صفات ذات حق تعالی هم به حساب می آید عالم است .  عالم هم نقیض جاهل و بیسواد است .

پس شخص رسول الله صلی الله علیه و علی آله و سلم از آن جهت که خلیفه خدا و انسان کامل است پس عالم است و امی به معنای بیسواد نمی تواند باشد . و از طرف دیگر چون اشرف مخلوقات است پس اعلم آنها نیز می باشد .

و چون خواندن و نوشتن هم از اقسام علم است پس نمی توان آن را از آن جناب مستثنی نمود بلکه آن ذات مقدس صلی الله علیه و علی آله و سلم اشراف به آن دو علم هم دارند.

این جواب اجمالی از سوال مطرح شده بود

 اما سوالات جناب منتظر عشق همچنان باقیست :

حال شبهه دیگری مطرح میشود که اگر پیامبر فرد با سوادی بوده ، آیا آوردن چنین قرآنی برای او امکان پذیر نبوده؟ آیا فرد با سواد نمی توانسته قرآن این چنینی بیاورد؟ آیا با سواد بودن پیامبر منافاتی به اعجاز قرآن ندارد؟

ان شاء الله پاسخ این سوالات و شبهات مطرح شده توسط دوستان ادامه خواهد داشت و به آنها اشاره خواهند کرد.

سه شنبه 30/4/1388 - 0:18 - 0 تشکر 134126

به نام خدا
سلام دوستان
ببینید این مطلب برای من قابل فهم نیست....همه جا حتی بزرگان هم میگن ایشون امی((درس نخوانده ))بودند پس چجوری میگین که ایشون سوادداشتند؟چجوری جبرئیل زمان بعثت گفت :بخوان وپیامبرفرمودند من سواد ندارم ((چون درسی نخواندم))ودوباره به ایشان گفته شد بخوان؟وسپس ایشان دوباره خواندن.؟
ین آیه را با معنای ظاهری آن ترجمه کرده اند که خداوند رسول اسلام را در میان بی سوادان و از جنس خود انها مبعوث کرد و این مطلب را نشان دهنده اوج عظمت و اعجاز قرآن دانسته اند
ببینید همه میدونیم که عربها در اون زمان واقعا وحشی بودند وازفرهنگ وتمدن به دور((نمونش همون زنده به گورکردن دختران یا جنگ شهر یثرب بایکی ازقبیله ها بخاطراینکه چندین سال پیش یکی ازاونهاازیک دیگه یه کیسه آرد دزدیده بود.
خب حالا چرا پیامبررومیگن درس نخونده؟چون درآن زمان رسم براین بود که هرکس پیش پدرخودش درس بخونه وسواد یادبگیره. ولی پدرگرامی ایشون قبل ازتولد ایشان ازدنیارفته بودند پس ایشون پیش کسی درس نخواندند.

 چنین رسول بی سوادی چگونه میتوانسته موجب هدایت بشریت شود؟
این ازاعجازهای قرآن است که توسط شخصی درس نخوانده ابلاغ شود که حتی بزرگان ودانشمندان آن زمان در معنی آن درشگرف باشند.
معنی آیه این است که : خداوند رسولی را از اهل مکه برای خودشان مبعوث کرد.
برای خودشان
؟یعنی اینکه نعوذوبالله پیامبرفقط برای عربها خوبه وبدرد منه ایرانی واون شخص اروپایی نمیخوره.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حال شبهه دیگری مطرح میشود که اگر پیامبر فرد با سوادی بوده ، آیا آرودن چنین قرآنی برای او امکان پذیر نبوده؟ آیا فرد با سواد نمی توانسته قرآن این چنینی بیاورد؟ آیا با سواد بودن پیامبر منافاتی به اعجاز قرآن ندارد؟
خیر پیامبر اگر باسوادهم می بودند بازهم نمیتونستن همچین کتابی بیارن... .ببینید آثاربزرگترین دانشمندان جهان بعدازچندین سال اشتباه درمیاد وبعضی ازحرفاشون خیلی ابتدایی وساده به نظر میرسه .حالاچطور این قرآن توسط یه نفرآورده شده که 1400ساله هیچ کس نتونسته یه سوره عین سوره های اون بیاره؟
جناب صدرا:
یکی از صفات حق تعالی که از صفات ذات حق تعالی هم به حساب می آید عالم است . عالم هم نقیض جاهل و بیسواد است .
ببینید به نظرمن عالم وبیسواد مثل تمیز وپاک وکثیف ونجسه .اینا مثل هم نیستند. هستند کسانی که سواد((خواندن ونوشتن ))ندارندولی خیلی خوب اززندگی وکارای دنیاو.... میفهمند ومثل به عالم حرف میزنند.
اما میشه گفت ایشون قبل ازبعثت بی سواد بودندولی درهنگام بعثت به دستور خداوند که جبرئیل گفت:بخوان و پیامبربه خواست خداوند خواندند.

امیدوارم تونسته باشم نظرموکامل بیان کرده باشم.


 بسم الله الرحمن الرحيم

وَالْعَصْر
 إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْر
 إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر

چهارشنبه 31/4/1388 - 11:34 - 0 تشکر 134441

سلام علیکم

معنای امی یعنی کسی که درس نخوانده و این کاملا به معنی بیسواد نیست .

پیامبر اسلام درس نخوانده بودند اما سواد داشتند و این سواد هم خدایی بوده البته ایشون هیچ وقت چیزی ننوشتند اما این علم رو داشتند که بتوانند بنویسند و بخاطر اینکه خود این علم هم از خداست دیگه این شبهه پیش نمیاد که آیا پیامبری که علم داره ممکن نیست قرآن رو خودش نوشته باشه؟

پیامبر علم داشت اما علم او مثل قرآن که بصورت وحی بر او نازل شد به همین روش و از طرف خدا نازل شد . پس پیامبر در عین حال که امی است در همان حال باسواد هم هست . 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

چهارشنبه 31/4/1388 - 12:47 - 0 تشکر 134488

با سلام.
از دوستان عزیز به خاطر ادامه دادن این بحث تشکرمیکنم.
جناب مورچه22:
بنده عرض کردم که  برخی قائلند که پیامبر بی سواد بوده ویکی از ادله ای که می آورند همان ایه ای است که شما فرمودید .ولی نکته مهم این است که هانطور که همه میدانیم ، در تارخ ثبت شده که پیامبر (ص) نمی نوشتند ونمی خواندند.حتی برای ثبت ایات الهی قرآن از کاتبان وحی مانند امام علی (ع)  و زید بن ثابت و ابن ابی کعب و..... استفاده میکردند.پس در اینکه پیامبر نمی نوشتند و نمی خواندند شکی نیست.ولی نکته اینجاست که آیا نخواندن و ننوشتن دلیل بر بی سوادی است یانه؟
پاسخ این است که نخواندن و ننوشتن اعم از عدم سواد است.پس هرکه ننوشت ونخواند بی سواد نیست.پیامبر نیز از همین باب بوده اند.چراکه همانطور که میدانید پیامبرمتصل به سرچشمه وحی الهی بودند و اشرف مخلوقات عالم.زمانی فردی صفت اشرف را می گیرد که فردی برتر از او وجود نداشته باشد.اشرف صیغه تفضیل وچه بسا صفت عالی است.
یعنی از همه جهات از همه مخلوقات برتر.پس آیا چنین موجودی میتواند چنین نقص بزرگی داشته باشد که سواد نداشته باشد.اگر کمی تفکر کنیم متوجه  عظمت نقص بی سوادی خواهیم شد.
پس بی سوادی منتفی است.اما آیه حداکثر چیزی که می رساند این است که رسول اسلام(ص) قبل از این واقعه خواندن نمی دانسته اند و پس از امر الهی عالم به این علم شده اند.
البته در همین موضوع نیز بحث است.
اما بی سوادی اعراب آن زمان دلیل بر بی سوادی همگی انها نمی شود. خصوصا اگر فردی مانند رسول اکرم(ص) متصل به منبع فیض الهی بوده باشند.پس کسب علم و سواد بدون درس خواندن امری محال نیست.بلکه عنایات الهی است.یک نمونه برای شما همین قرن اخیر مرحوم صغیر اصفهانی شاعر شهیر و ولایتی اصفهان بودند که بدون حتی یک ساعت درس خواندن به فضل الهی به زبان فارسی و عربی تسلط داشتند .
پس درس نخواندن دلیل بر بی سوادی نیست.به علاوه حدیثی ازامام صادق (ع) قبلا خوانده بودم  که :رسول اسلام(ص) قادر به خواندن و نوشتن 70 زبان بودند.

اما راجع به اشکال شمابه ترجمه بنده .
بله . ازحسن توجه شما خوشحالم.نمی دونم چرا این شکلی ترجمه کردم.
منظور و ترجمه صحیح این است :خداوند رسولی را از اهل مکه در میان خودشان مبعوث کرد.(یعنی آغاز رسالت از مکه بوده)
دوستان برای کسب اطلاعات دقیق تر میتونند به کتاب علوم قرآنی نوشته محمد هادی  معرفت رجوع کنند.

یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

چهارشنبه 31/4/1388 - 13:24 - 0 تشکر 134498

بســـــم الله الرحمن الرحیم

اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم

با سلام و تشکر از پاسخ هایتان .

جناب مورچه به جواب من ایراد گرفتند اما اگر ادامه مطلب را می خواندند احتمالاً ایراد مرتفع می شد . در ادامه مطالب گفتم که خواندن و نوشتن از اقسام علم است و کسی که اعلم و اشرف است  پس از این دو علم هم بی بهره نیست.

اما یک سئوالی هم با جواب جناب مورچه مطرح می شود ، ایشان به قضیه مبعث اشاره کردند که جبرئیل امین بر پیامبر (ص) نازل شد و گفت بخوان و پیامبر(ص)  گفت: خواندن بلد نیستم .

سوال من این است مگر پیامبر (ص) قرار بود از روی نوشته ای بخواند که به فرض بیسوادی نتواند بخواند ؟

مگر جبرئیل با خود کاغذ و طوماری حمل کرده بود و می خواست که جناب نبی اکرم(ص) از روی آن بخواند؟؟

اصلاً این داستان در کجا آمده ؟؟

در قرآن من چند باری این سوره را مرور کردم چنین مطلبی را نیافتم ، در فقط آمده اقرا بسم ربک الذی خلق نه اینکه اِقرا ،  لم استطیع ان اَقرا ، إقرا ،

اما اینکه پیامبر(ص) قبل ازنبوت بیسواد بوده این مطلب هم نادرست است ، سر بسته می گویم که خود رسول خدا(ص) فرمودند: کنت نبیاً و آدم بین طین و الماء .

پنج شنبه 1/5/1388 - 12:57 - 0 تشکر 134754

به نام خدا
سلام دوستان
جناب منتظر عشق عزیز:
همانطور که میدانید پیامبرمتصل به سرچشمه وحی الهی بودند و اشرف مخلوقات عالم.زمانی فردی صفت اشرف را می گیرد که فردی برتر از او وجود نداشته
باشد.اشرف صیغه تفضیل وچه بسا صفت عالی است.
یعنی از همه جهات از همه مخلوقات برتر.پس آیا چنین موجودی میتواند چنین نقص بزرگی داشته باشد که سواد نداشته باشد.اگر کمی تفکر کنیم متوجه عظمت نقص بی سوادی خواهیم شد.
پس بی سوادی منتفی است.اما آیه حداکثر چیزی که می رساند این است که رسول اسلام(ص) قبل از این واقعه خواندن نمی دانسته اند و پس از امر الهی عالم به این علم شده اند.

دقیقا حرف من هم ازاول بحث همینه که پیامبر درزمان بعثت چون متصل به سرچشمه تمام خوبیها شدند پس سواد هم دارا شدند.اماقبل ازاون ایشون پیامبرنشده بودند که سوادداشته باشند.
ما بی سوادی اعراب آن زمان دلیل بر بی سوادی همگی انها نمی شود.
ببینید دراون زمان((قبل ازاسلام))رسم نبود کسی درس بخونه واصلا جایی برای این کارنبود پس اونایی که خیلی مشتاق علم بودند پیش پدرشون درس میخوندند.((توجه کنید قبل ازاسلام))امابعدازاسلامه که علم پیشرفت میکنه واکثردانشمندان اون زمون مسلمانان عرب وفارس بودند.
جناب صدرا:
ببینید دوست عزیز من به اینکه شما گفتید قبلا هم فکرکردم وجوابی پیدا نکردم((همون که میگید همراه جبرئیل لوح بوده)).اما معنی اون آیه یعنی:
بخوان به نام پروردگارت که توراخلق کرد
.درسته؟اگه لازم نبود پیامبرچیزی روبخونه پس میگفت:
قل بسم ربک الذی خلق.بگو به نام پروردگارت که توراخلق کرد.
درآخر بگم منظور من این بوده که پیامبرقبل ازبعثتشون بیسوادبودند وچون پیامبرشدندازجانب خدادارای علم خدادادی شدند.
وما کنت تتلو من قبله ی من کتاب ولانحطه و بیمینک اذا لارتاب المبطلون:
وپیش ازآن هیچ نوشته ای نمی خواندی وبادست خودآن رانمی نوشتی که درآن صورت کجروان به شک می افتادند.
عنکبوت آیه48

 بسم الله الرحمن الرحيم

وَالْعَصْر
 إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْر
 إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر

دوشنبه 5/5/1388 - 16:9 - 0 تشکر 136096

بســـــم الله الرحمن الرحیم

اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم

با سلام به همگی

دوست گرامی جناب مورچه:

دقیقا حرف من هم ازاول بحث همینه که پیامبر درزمان بعثت چون متصل به سرچشمه تمام خوبیها شدند پس سواد هم دارا شدند.اماقبل ازاون ایشون پیامبرنشده بودند که سوادداشته باشند

جواب این است که رسالت برای جناب پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم مانند یک انجام وظیفه ای بوده که تا قبل از آن بر عهده ی ایشان نیامده بود. اما این به معنای عدم اتصال به سرچشمه تمام خوبیها نیست.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و علی آله و سلم قبل از بعثت هم بارها مورد خطاب خداوند متعال قرار می گرفته است و به ایشان وحی می شده است و حتی شخص جبرئیل هم برایشان آشنا بوده ،  ایشان صلی الله علیه و علی آله و سلم در این رابطه فرمودند : کنت نبیاً و آدم بین طین و الماء , یعنی حتی قبل از خلقت حضرت آدم جناب پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم نبی خداوند بوده اند ، و اینکه ایشان قبل از رسالتشان متصل به سرچشمه خوبیها نبوده توهین به پیامبر اسلام صلی الله علیه و علی آله و سلم است نعوذ بالله. زیرا خوبی نقیض بدی است و اگر به سرچشمه خوبیها متصل نبوده حتماً پس به سرچشمه بدیها اتصال داشته است .

در ضمن ایشان صلی الله علیه و علی آله و سلم اشرف مخلوقات است به این معنا که از همگی کاملتر است ، پس اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد حتی قبل از بعثتشان ، پس افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن هستند از ایشان کاملتر و شریف تر هستند و این خلاف فرض ماست.

ببینید دوست عزیز من به اینکه شما گفتید قبلا هم فکرکردم وجوابی پیدا نکردم((همون که میگید همراه جبرئیل لوح بوده)).اما معنی اون آیه یعنی:
بخوان به نام پروردگارت که توراخلق کرد
.درسته؟اگه لازم نبود پیامبرچیزی روبخونه پس میگفت:

قل بسم ربک الذی خلق.بگو به نام پروردگارت که توراخلق کرد.

در مورد این سخن باید نکته ای را عرض کنم .

همانگونه که راغب در مفردات خود در باب قراء فرموده است ، قرائت به معنای ضمیمه کردن حروف و کلمات در زبان به یکدیگر است ، ولی نه هر ضمیمه کردنی . مثلاً تکرار یک حرف از حروف الفبا را قرائت نمی گویند ، و قرائت هم شامل مطالعه می شود و هم آنجا که جمع حروف و کلمات را تلفظ کنی و هم آنجا که این عمل را با شنیدن انجام دهی و اطلاق قرائت بر معنای اخیر تلاوت هم نامیده می شود ، چنانچه آمده است « رسول من الله یتلوا صحفاً مطهرة »

درآخر بگم منظور من این بوده که پیامبرقبل ازبعثتشون بیسوادبودند وچون پیامبرشدندازجانب خدادارای علم خدادادی شدند.
وما کنت تتلو من قبله ی من کتاب ولانحطه و بیمینک اذا لارتاب المبطلون:
وپیش ازآن هیچ نوشته ای نمی خواندی وبادست خودآن رانمی نوشتی که درآن صورت کجروان به شک می افتادند.
عنکبوت آیه48

در مرود سخن آخر هم که گفتم حال ایشان قبل و بعد از رسالت تفاوتی نداشته و در دو حال متصل به علم الهی بوده اند.

در مورد آیه ذکر شده هم باید به عرض برسانم که آیه دلالت بر قدرت ندارد بلکه دلات بر عادت دارد .

به این معنا که پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم قبل از رسالتشان عادت به خواندن و نوشتن نداشتند و نه اینکه قدرت و توانایی خواندن و نوشتن نداشته باشند.

 در مورد داستان جبرئیل و  بخوان بخوان او و عدم توانایی پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم و در آغوش گرفتن پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم توسط جبرئیل و فشار دادن او  و قضیه نوفل ،  همانطور که مورخین و محققین جهان اسلام گفته اند این داستان از دروغ های عجیب و ساخته و پرداخته یهودیان است.

خداوندا به حق آیات نورانیت نظام مقدس اسلامی و رهبر فرزانه آن را از بلایای ارضی و سماوی در امان بدار



چهارشنبه 14/5/1388 - 22:51 - 0 تشکر 139182

به نام خدا
سلام دوستان
اول ازهمه معذرت میخوام بخاطر تاخیرم.
صدرای عزیز ازتون بابت ادامه این بحث ممنونم.من سعی کردم بعضی مسائلی که توذهنم هست رو بیان کنم وجواب بگیرم که خیلی خوب جواب دادید ... اما:

مفسران اسلامى كلمه‏«امى‏» را سه جور تفسیر كرده‏اند:
1 - درس ناخوانده و ناآشنا به خط و نوشته.
اكثریت طرفدار این نظرندو یا لااقل این نظر را ترجیح مى‏دهند.طرفداران این نظر گفته‏انداین كلمه منسوب به «ام‏» است كه به معنى مادر است.
امى یعنى كسى كه به‏حالت مادرزادى از لحاظ اطلاع بر خطوط و نوشته‏ها و معلومات بشرى باقى مانده است، و یا منسوب به «امت‏» است،یعنى كسى كه به عادت اكثریت
مردم است، زیرا اكثریت توده، خط و نوشتن نمى‏دانستند و عده كمى مى‏دانستند، همچنانكه «عامى‏» نیزیعنى كسى كه مانند عامه مردم است و جاهل است (1) .
بعضى گفته‏اند یكى از معانى كلمه «امت‏» خلقت است و«امى‏» یعنى كسى كه بر خلقت و حالت اولیه كه بى‏سوادى است باقى است و به شعرى از «اعشى‏» استناد شده است (2) ، و به‏هر حال، چه مشتق از «ام‏» باشد و چه از «امت‏» ، و «امت‏» به هر معنى باشد، معنى این كلمه درس ناخوانده است.


2 - اهل ام القرى.
رفداران این نظر این كلمه‏را منسوب به «ام القرى‏» یعنى مكه دانسته‏اند.در سوره انعام آیه‏92 از مكه به «ام القرى‏» تعبیر شده است:
و لتنذر ام القرى و من حولها.
براى اینكه تو به مكه و آنان كه در اطراف‏مكه هستند اعلام خطر كنى.
این احتمال نیز از قدیم الایام در كتب تفسیر آمده‏است(3) و در چندین حدیث ازاحادیث‏شیعه این احتمال تایید شده است هرچند خود این حدیثها معتبر شناخته نشده است و گفته شده ریشه اسرائیلى دارد (1) .


ین احتمال به‏ادله‏اى رد شده است (2) :
یكى اینكه كلمه «ام القرى‏» اسم خاص نیست وبر مكه به عنوان یك صفت عام نه یك اسم خاص اطلاق شده است.ام القرى یعنى مركز قریه‏ها.هر نقطه‏اى كه مركز قریه‏هایى‏باشد ام القرى خوانده مى‏شود.


از آیه دیگر از قرآن كه در سوره قصص آیه 59آمده است معلوم مى‏شود كه این كلمه
عنوان وصفى دارد نه اسمى:
و ما كان ربك مهلك القرى حتى یبعث فى امها رسولا.
پروردگار تو چنین‏نیست كه مردم قریه‏هایى را هلاك كند مگر آنكه قبلاپیامبرى در مركزآن قریه‏ها بفرستد و حجت را بر آنها تمام كند.

معلوم‏مى‏شود در زبان قرآن هر نقطه‏اى كه مركز یك منطقه باشد ام القراى‏آن منطقه است(3) .

دیگر اینكه‏ این كلمه در قرآن به كسانى اطلاق شده است كه مكى نبوده‏اند.
در سوره‏آل عمران آیه 20 مى‏فرماید
:
و قل للذین اوتوا الكتاب و الامیین ء اسلمتم.
گو به‏اهل كتاب و به امیین(اعراب غیر یهودى و نصرانى)آیا تسلیم خدا شدید؟

پس معلوم مى‏شود در عرف آن روز و در زمان قرآن به‏همه اعرابى كه پیرو یك كتاب آسمانى نبودند «امیین‏» گفته مى‏شده است.
بالاتر اینكه این كلمه حتى به عوام یهود كه سواد ومعلوماتى نداشتند با اینكه
هل كتاب شمرده مى‏شدند نیز اطلاق شده است، چنانكه درسوره بقره آیه 78 مى‏فرماید:

و منهم امیون لا یعلمون الكتاب الا امانی.
بعضى از فرزندان اسرائیل امى هستند، از كتاب خود اطلاعى ندارند مگریك سلسله خیالات و اوهام.

بدیهى است‏یهودیانى كه قرآن آنان را «امى‏» خوانده‏است، اهل مكه نبوده‏اند، غالبا
ساكن مدینه و اطراف مدینه بوده‏اند.
سوم اینكه اگر كلمه‏اى‏منسوب به ام القرى باشد طبق قاعده ادبى باید به جاى «امى‏» ، «قروى‏»گفته شود، زیرا طبق قاعده باب نسبت در علم صرف، در نسبت به مضاف و مضاف‏الیه، خاصه آنجا كه مضاف، كلمه «اب‏» یا «ام‏» یا «ابن‏» یا «بنت‏» باشد به مضاف الیه نسبت داده مى‏شود نه به مضاف، چنانكه درنسبت به ابوطالب، ابو حنیفه، بنى تمیم طالبى، حنفى، تمیمى گفته مى‏شود.


3
- مشركین عرب‏كه تابع كتاب آسمانى نبودند.
این نظریه نیز ازقدیم الایام میان مفسران وجود داشته است.در مجمع البیان ذیل آیه 20سوره آل عمران كه «امیین‏» در مقابل «اهل كتاب‏» قرار گرفته است
(و قل للذین اوتوالكتاب و الامیین)، این نظر را به صحابى و مفسر بزرگ عبد الله بن عباس نسبت مى‏دهد و در ذیل آیه 78 از سوره بقره‏از ابو عبیده نقل مى‏كند، و از ذیل آیه 75 آل عمران بر مى‏آید كه خود طبرسى همین معنى را در مفهوم آن آیه انتخاب كرده است.
زمخشرى دركشاف نیز این آیه و آیه 75 آل عمران را همین طور تفسیر كرده است.
فخر رازى این احتمال را در ذیل آیه 78 بقره وآیه 20 آل عمران نقل مى‏كند.

ولى حقیقت این است كه‏این معنى، یك معنى جداگانه غیر از معنى اول نیست، یعنى چنین‏نیست كه هر مردمى كه پیرو یك كتاب آسمانى نباشند به آنها «امى‏» گفته شود هرچند آن مردم تحصیلكرده و باسواد باشند.این كلمه به مشركین عرب از آن جهت اطلاق شده است كه مردمى بى‏سواد بوده‏اند.آنچه‏مناط استعمال این كلمه درباره مشركین عرب است نا آشنایى آنها به خواندن و نوشتن بوده نه پیروى نكردن آنها از یكى از كتب آسمانى.لهذا آنجا كه این كلمه‏به صورت جمع آمده و به مشركین عرب اطلاق شده است این احتمال ذكر شده، اما آنجا كه مفرد آمده است و بر رسول‏اكرم اطلاق شده است احدى از مفسران نگفته كه مقصود این است كه آن حضرت پیرو یكى از كتابهاى آسمانى نبوده‏است.
در آنجا بیش از دو احتمال به میان نیامده است: یكى ناآشنا بودن آن حضرت با خط، دیگر اهل مكه بودن، و چون احتمال‏دوم به ادله قاطعى كه گفتیم مردود است، پس احتمالا آن حضرت از آن جهت «امى‏» خوانده شده است كه درس ناخوانده و خط نانوشته بوده است.اما.............. معنی امی درس نخوانده است (زیراایشان پیش کسی شاگردی نکردند) نه بیسواد.پس ایشان که اشرف مخلوقاتند باید دارای سواد باشند.
وَ مَا كُنتَ تَتْلُوا مِن قَبْلِهِ مِن كِتَـَبٍ وَ لاَتَخُطُّهُ بِیَمِینِكَ إِذًا لآ رْتَابَ الْمُبْطِـلُون(عنكبوت، 48) تو پیش از این (قبل از نزول قرآن) هیچ نوشتهای را نمیخواندی و آن را به دست خودت نمینوشتی كه اگر چنین بود (میخواندی و مینوشتی) باطل اندیشان به شك میافتادند. در روایات اسلامی هم نقل شده: پیامبراكرم میتوانست بخواند و یا هم توانایی خواندن و نوشتن را داشت ولی برای اینكه برای دعوت او، كوچكترین تردید نماند، از این توانایی استفاده نمیكرد.

1.مفردات راغب، ذیل كلمه «ام‏» .و مجمع البیان، ذیل آیه 78 بقره. 2.مجمع البیان، ذیل آیه 78 بقره. 3.مجمع البیان، ذیل آیه 75 آل عمران‏و آیه 156 اعراف، و تفسیر امام فخر رازى، ذیل آیه 75 از سوره اعراف.
..................................
1.مجله آستان قدس، شماره 2. 2.همان ماخذ. 3.در یكى از روایاتى كه وارد شده كلمه «امى‏» منسوب‏به ام القرى یعنى مكه است، تایید شده كه این كلمه وصف عام است نه اسم خاص، زیرا مى‏گوید: «و انما سمى الامى‏لانه كان من اهل مكة و مكة من امهات القرى‏» یعنى پیغمبر از آن جهت‏«امى‏» خوانده شده است كه از اهل مكه است و مكه یكى از ام القرى‏هاست.



 بسم الله الرحمن الرحيم

وَالْعَصْر
 إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْر
 إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر

چهارشنبه 14/5/1388 - 23:42 - 0 تشکر 139195

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم

سلام بر همه ، دوست عزیز و گرامی جناب مورچه (البته با معذرت)خیلی زیبا و هنر مندانه و علمی جواب دادید اجرکم عند الله و سعیکم مشکورا .

بنده خیلی خیلی لذت بردم احتمالاً سایرین هم که مطلب اخیرتان را مطالعه کرده اند چنین نظری دارند.آفرین

فقط یک صحبت مانده و آن اینکه چون این مطلب شماست و حق مالکیت معنوی آن با شماست ، آیا اجازه دارم که احیاناً از آن کپی گرفته و مورد استفاده قرار دهم؟؟

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.