• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2184)
سه شنبه 23/4/1388 - 11:35 -0 تشکر 132360
شناخت روح و نفس

بســـــــــــــم الله

مسئله نفس و روح از جمله موضوعاتی است که انسان از دیرباز به آن علاقه داشته و به دنبال کشف آن بوده است.

این که من کیستم ؟

حقیقتم چیست ؟

از کجا آمده ام ؟

به کجا می روم ؟ و ده ها سوال دیگر ناشی از این کنجکاوی نوع بشر در مورد نفس و وجود خویش است.

اکثر مکاتب  و ادیان و کلاً هر ایدئولوژی که برای بشر ارائه شده باشد خالی از مباحث معرفت نفس نیست .

در میان ادیان و مکاتب شاید هیچ کدام به اندازه اسلام به این امر اهتمام نورزیده باشد و به تبع آن هم حکمای اسلامی در میان سایر دانشمندان بیشترین پرده را از حجاب نفس کنار زده اند .

به عقیده اسلام بهترین معرفت همان معرفت نفس است  انفع المعارف معرفة النفس و به عقیده حکما هم معرفت نفس مقدمه معرفت رب است ، من عرف نفسه فقد عرف ربه.

برای بیان پاره ای از حقایق نفس نیازمند مطرح نمودن مقدماتی است به این شرح:

عوالم وجود

عالم وجود را بر اساس تجرد به سه قسم تقسیم می نمایند .

عالم ماده ، عالم مثال ، عالم عقل ، که هر کدام هم ویژگی خاص خود را دارد .

عالم ماده: عالمی است که در آن تغییر و تبدل و حرکت وجود دارد و موجودات آن دائماً از قوه به سوی فعلیت در حرکت هستند و هر کدام هم ویژگی هایی از قبیل اندازه ، زمان ، مکان ، بعد و وزن دارند.

عالم مثال: مرتبه فوق عالم ماده یا طبیعت است و تفاوت آن با او در این است که نقایص عالم ماده از قبیل زمان مندی و مکان مندی را ندارد و در آن قوه و استعداد یافت نمی شود ، اما برخی از لوازم ماده را این عالم هم دارا می باشد از قبیل اندازه و شکل. باید توجه داشت که این عالم از نظر کمال از عالم ماده کامل تر است و شریف تر.

عالم عقل : که از برتر از دو عالم دیگر است عالمی است مجرد از ماده و آثار آن و به اصطلاح به آن عالم مجردات تام یا ملائکه عقلی و یا عالم کلیات هم گفته می شود و در لسان شرع با نام قلم اعلی شناخته شده است

تمامی این سه مرتبه وجودی همان چیزی است که در شریعت با نام های ناسوت و جبروت و ملکوت شناخته می شود.

حال سخن این است که نفس تعلق به کدام عالم دارد ؟؟

نفس جوهری مجرد از ماده است که با کمک ماده توانایی رسیدن به عالم عقل را دارد ، یعنی نفس ابتدا مجرد مثالی است که کمک بدنی ماده در دنیا استعداد رسیدن به عالم عقل را دارد .

پس طبق این تعریف ف مرتبه اولیه هر انسانی ابتدا عالم مثال است و نه ماده بعد هم با تلاش می تواند به عالم عقل برسد و برتر از ملائکه شود.

حقیت انسان

مطمئناً هیچ کسی قبول ندارد که حقیقتش همین پوست و گوشت و خون و بدن مادی باشد . وقتی که انسان خویشتن خود را مورد خطاب قرار می دهد در واقع نفس و جوهره ذاتی خود که موجود یمثالی و مجرد است را مورد اشاره قرار می دهد . حقیقت و کمال هر انسان به نفس اوست و به هر میزان که نفس ارتقاء یابد درجه انسان ها هم بالا می رود.

با پی بردن و قبول وجود نفس و چگونگی آن بسیاری از سوالات و مشکلات مطرح شده در مورد آن حل شده و مشخص می شود که بسیاری از شبهاتی که مبتنی بر ماده انگاشتن نفس و روح است چقدر بی اساس و پوچ می باشد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.