• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 1330)
شنبه 20/4/1388 - 10:39 -0 تشکر 131273
زیبا ترین اشتباه دنیا!

زندگی مشترک سعادتمند

 

موفقیت در ازدواج تنها در تامین مادیات خلاصه نمی‌شود ، بلكه باید برای رسیدن به آن تلاش كنیم. تحقیقات گویای این مطلب هستند كه تمام افراد خانواده در یك زندگی مشترك سالم ، سعادتمند و كامل از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد. در اینجا نتیجه تحقیقاتی را كه درباره داشتن یك ازدواج سالم به عمل آمده از نظرتان می‌گذرانیم. همه ما می‌دانیم كه خداوند به مزایای زندگی مشترك آگاه است و به همین دلیل است كه زن ها و مردها را تشویق به ازدواج كرده .
ازدواج در کنار مشکلات و مسئولیت هایی که به همراه خود دارد ، فرد را وارد دنیایی می کند که اگر به درستی صورت گیرد ،بسیار زیبا و دلنشین خواهد بود.

  


مزایای ازدواج سالم برای كودكان و نوجوانان: 
تحقیقات نشان می‌دهد كه كودكانی كه در آغوش گرم خانواده بزرگ می شوند برتری‌های بیشتری نسبت به سایرین دارند كه از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد: احتمال ورود آنها به دانشگاه بالاتر است.
از نظر آكادمیك بچه‌های موفق‌تری هستند.از نظر جسمی سالم‌تر هستند. از نظر عاطفی سالم‌تر هستند. احتمال خودكشی در آنها كمتر است.ناآرامی ها و ناهنجاری‌های كمتری را در مدرسه از خود نشان می‌دهند. احتمال كمتری وجود دارد كه قربانی سوءاستفاده‌های جنسی شوند. كمتر از مواد مخدر استفاده می‌كنند. كمتر مرتكب جنایت می‌شوند. ارتباط بهتری با پدر و مادر خود دارند. وقتی ازدواج كردند احتمال طلاق كمتر است. در زمان نوجوانی از نظر جنسی فعال نمی‌باشند.

  


مزایای ازدواج سالم برای خانم‌ها:
تحقیقات نشان می‌دهد كه خانم‌هایی كه در یك ازدواج سالم هستند نسبت به خانم‌هایی كه در ازدواج‌های ناموفق هستند، مزایای بیشتری دارند، از جمله:
از ارتباط خود راضی‌تر هستند.از نظر احساسی سالم‌تر هستند.از نظر مالی غنی‌تر هستند.كمتر قربانی خشونت، سوءاستفاده‌های جنسی و یا سایر جرم‌ها می‌شوند.تلاش كمتری برای خودكشی انجام می‌دهند.از موادمخدر استفاده نمی‌كنند.زیرخط فقر به سر نمی‌برند.با فرزندان خود ارتباط بهتری برقرار می‌كنند.از نظر جسمانی سالم‌‌تر هستند.


مزایای ازدواج سالم برای مردها:
تحقیقات مزایای بسیار زیادی را در مورد مردانی كه در یك ازدواج سالم هستند نسبت به سایر آقایان یافته است. به نمونه‌های زیر توجه كنید:
عمر طولانی‌تر.سلامت جسمانی.تامین مالی.اشتغال بلندمدت.دستمزد بالاترداشتن ارتباط بهتر با فرزندان.ریسك كمتر در روی آوردن به موادمخدر و مشروبات الكلی.داشتن ارتباط جنسی رضایت‌بخش‌تر.احتمال كمتر در ارتكاب به جرم و جنایت
احتمال كمتر در خودكشی

  


مزایای ازدواج سالم برای اجتماع:

زمانی كه در جامعه درصد افرادی كه در یك ازدواج سالم هستند ، بیشتر شود، مزایای بیشماری نیز به همراه آن به اجتماع وارد می‌شود. موارد زیر از نمونه‌های آن می‌باشد،
داشتن شهروندان سالم از نظر فیزیكی.دارا بودن شهروندان سالم از نظر احساسی.بالا رفتن درصد افراد تحصیلكرده .كاهش خشونت‌های خانوادگی.كاهش آمار جرم و جنایت.كاهش بارداری در نوجوانان. كاهش میزان ارتكاب به جرم در جوانان و نوجوانان .بالا رفتن میزان مالكیت ملكی.کاهش میزان مهاجرت .افزایش ارزش دارایی‌های افراد.كاهش نیاز به خدمات مشاوره خانوادگی.

  

 ادامه دارد...

 

 

دل دریای من بی تو مرداب است

 

شنبه 20/4/1388 - 10:53 - 0 تشکر 131277

چگونه رابطه میان خود و همسرمان را استحكام بخشیم؟

  مراقب باشید زندگی زناشویی شما به خواب نرود!

در اینجا تعدادی روش مفید را برای تقویت و بهبود روابط میان همسران پیشنهاد می كنیم . البته باید دانست كه حتماً نباید همه آنهارا با هم و در یك زمان بكار برد.
شما می توانید با توجه به ویژگیهای خود و همسرتان موارد مناسب را انتخاب كرده و در مواقع لزوم بكار برید:


 1ـ رفتارهای مثبت همسرتان را تحسین كنید و او را به انجام هر چه بیشتر آن رفتارها ترغیب نمایید. به او بگویید كه چقدر به وجودش افتخار می كنید و دوست دارید همواره در كنارش باشید.


 2ـ وقتی همسرتان در حال صحبت كردن با شماست، به هیچ وجه حرفش را قطع نكنید. صبر كنید تا كاملاً حرفش تمام شود و بعد نظر خود را بیان كنید.


همسر خود را با انواع و اقسام خواسته ها و دستوراتتان برده و اسیر خود نسازید. وقتی كاری از او می خواهید خودتان هم در عوض كاری برایش انجام دهید. دقت كنید كه این كار حتماً نباید مسئله مهمی باشد. شما هم می توانید با انجام كارهای كوچك و به ظاهر كم اهمیت و حرفهایی محبت آمیز او را شاد كنید و خستگی را از تنش بیرون آورید.


 4ـ خیلی از مواقع ما با حرفها و حركاتمان همسرمان را نسبت به خود عصبانی و ناراحت می كنیم. سعی كنید تا حد امكان از كارها و رفتارهایی كه سبب دلزدگی و ناراحتی همسرتان می شود بپرهیزید. حتماً اگر به آن كارها علاقه دارید به خاطر همسر و زندگی مشتركتان آنها را كنار بگذارید.


5 ـ برای ایجاد صمیمیت بیشتر سعی كنید با هم كتابی انتخاب كنید و آن را به نوبت بخوانید. سپس در مورد آن با هم بحث و گفتگو نمایید. اگر اهل كتاب نیستید، می توانید به جای آن با هم فیلمی را تماشا كنید و بعد درباره اش حرف بزنید.


 6 ـ در مورد روزهای اول آشناییتان و ویژگیهایی كه سبب شد نسبت به هم علاقه مند شوید گفتگو نمایید. ولی دقت كنید كه اگر ویژگیهای خوب ظاهر خود را پس از گذشت سالها از دست داده اید بهتر است در مورد آنها حرفی نزنید. چرا كه هدف ما صحبت در مورد ویژگیهای ظاهری و فیزیكی نمی باشد. به جای آن سعی كنید آزادانه و صادقانه در مورد ویژگیهای مثبت روحی و شخصیتی یكدیگر گفتگو نمایید.


زمانی در روز یا در هفته را فقط به خودتان دو نفر اختصاص دهید. مثلاً یك بعدازظهر با هم به پاركی بروید كه هیچ كس حتی فرزندتان نتواند مزاحمتان شود و سعی كنید از این با هم بودن لذت ببرید.


در آخر باز هم می گوییم: هیچ وقت احترام گذاردن نسبت به یكدیگر را فراموش نكنید. (احترام به افكار، عقاید و دیدگاههای همسرتان باعث می شود او نیز چنین احساساتی را نسبت به شما پیدا كند )


مسئله دیگری كه پس از گذشت چند سال در زندگی های زناشویی رخ می دهد این است كه افراد اغلب با تعجب نسبت به احساسات شورانگیز خود در روزهای اول ازدواج می نگرند و با خود می گویند چرا اینقدر زود ازدواج كردم یا این كه آیا این فرد همان كسی است كه من می خواستم؟ البته این بدان معنا نیست كه آنها دیگر همسرشان را دوست نمی دارند، بلكه بدان معناست كه دچار نوعی روزمرگی شده اند. در چنین حالاتی فرد مثل یك قطار مسیری را دائم طی می كند و دیگر هیچ چیز این مسیر برایش تازگی و جذابیت ندارد. متأسفانه با بروز چنین احساساتی افراد اغلب حس می كنند كه دیگر چیز تازه ای برای هم ندارند و به بن بست رسیده اند. ولی باید دانست كه در این مواقع فقط زندگی زناشویی به نوعی به خواب رفته است و تنها كاری كه باید بكنید این است كه بیدارش كنید. هر صبح پس از برخواستن از خواب كمی فكر كنید و بیاندیشید كه چه كاری می توانید بكنید تا همسرتان زندگی بهتری داشته باشد. سعی كنید در روز حداقل یك كار كه سبب رضایت او می باشد انجام دهید. رفته رفته این كار به نوعی عادت تبدیل می شود و به این ترتیب همواره همسر شما جزءاولین مسائلی می شود كه ذهنتان را به خود مشغول می سازد. متأسفانه امروزه كانونهای خانوادگی زیادی فقط و فقط به دلیل همین مسئله عادی شدن روابط و رسیدن به نوعی روزمرگی از هم پاشیده می شوند. زن و شوهر باید قدر زندگی زناشویی خود را بدانند. باید توجه كنید كه زندگی قرار نیست همیشه بر وفق مراد شما باشد. روزهای خوب و بد همیشه وجود دارند و این حقیقت زندگی است. پس سعی كنید به هنگام بروز نارضایتی ها در زندگی صبر را پیشه خود سازید و كوچكترین بهانه ای را برای دعوا قرار ندهید. سعی كنید همراه با هم روزهای سخت زندگی را تحمل كنید و همچون روزهای شیرین، در سختیها نیز با هم باشید. به خاطر داشته باشید كه شما ازدواج كرده اید كه یك تن شوید و همه چیزتان با هم مشترك شود. نه اینكه تبدیل به رقبایی شوید كه همواره در حال حسادت و نیش و كنایه زدن به یكدیگر می باشند. همانطور كه از همسرتان توقع دارید بعضی از كارها را بكند یا نكند به او نیز اجازه دهید همین توقع را از شما داشته باشد. ولی توقعات بی جا از همسرتان نداشته باشید. زن و شوهر حتی می توانند در میان جمع بدون بیان كلمه ای با اشاره و طرز نگاه یكدیگر را تشویق و حمایت كنند و به این ترتیب به او بفهمانند كه علیرغم تمام مشكلات و اختلافات او را دوست می دارند و دركش می كنند. تا جایی كه می توانید از یكدیگر انتقاد نكنید. البته راهنمایی و گوشزد كردن ایرادات طرف مقابل با انتقادات بی جا فرق می كند. انتقاد مستقیم اغلب سبب رنجیدگی خاطر طرف مقابل می شود، بهتر است نكات مورد نظرمان را در لفافه و به صورتی كاملاً غیر مستقیم به همسرمان بگوییم . چرا كه شرط اول زندگی مشترك پذیرفتن بدون قید و شرط یكدیگر است. حتماً نسبت به هم اعتماد داشته باشید. در غیر این صورت عشق و علاقه واقعی میانتان شكل نخواهد گرفت. همیشه و تحت هر شرایطی برای كمك به همسرتان آماده باشید. مگر قرار نیست شما بهترین دوست او باشید؟

پس توجه به او و نیازهایش و درك شرایط او را در اولویت كارهای خود قرار دهید.

ادامه دارد...

دل دریای من بی تو مرداب است

 

شنبه 20/4/1388 - 11:10 - 0 تشکر 131288

همسر نمونه

صفات پسندیده یک همسر نمونه؟

"همسر نمونه" عنوانی مشترک بین زن و مرد نمونه در زندگی زناشویی است و در این پاسخ، تنها به صفات مشترک و اخلاق شایسته ‏ای که هم برای مرد و هم برای زن لازم است، می‏پردازیم. و بدیهی است در این نوشتار، عنایت بر صفات پسندیده یک زن و مرد به عنوان همسر است.

1ـ ایمان و تقوا:
اولین عنصری که برای توفیق در یک زندگی مشترک برای زن و مرد لازم است ایمان و تقواست. زیرا مرد مؤمن به خدا و قیامت، هرگز در پی کارهای خلاف قانون و شرع و هوسبازی که بنیان خانواده را ویران کرده و جز تباهی و سیه ‏روزی حاصل دیگری ندارد، نخواهد بود.مرد باایمان و باتقوا در بیرون خانه، به ناموس مردم چشم نمی‏دوزد و به زنی غیر از همسر خود دل نمی‏بندد، تا عشق و علاقه ‏اش را در جای دیگر خرج کند. در روایات متعددی از ائمه معصوم، علیهم‏السلام آمده است: "اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فتزّوجوه ...؛" هرگاه شخص دین‏مدار و خوش‏خلقی برای خواستگاری نزد شما آمد با او موافقت کنید.(1) همین طور در برخی روایات از ازدواج با انسان بی‏بند و بار و شرابخوار نهی شده(2) و در برخی به این نکته توجه داده شده است که زن با ازدواج، خود را در اختیار شوهر قرار می‏دهد، و لذا باید به دقت بنگرید که دختر خود را به چه کسی می‏سپارید.(3)
همین طور زن باایمان و پرهیزکار، چشم به غیر شوهر خود ندارد و در دام هوس و شیطان گرفتار نمی ‏آید و چون وظایف خانه ‏داری و تربیت فرزند را برای رضای الهی و به قصد قربت و خدمت انجام می‏دهد، از مشکلات آن نهراسیده و شانه از زیر بار آن خالی نمی‏کند، بلکه با عشق و علاقه به آن مبادرت می ‏ورزد.


2ـ خوش‏ خلقی:
نرم‏خویی و خوش‏رویی از بهترین و برجسته ‏ترین صفاتی است که برای هر انسان طالب موفقیت بایسته و ضروری است. شخص تندخو، نه تنها در تأمین یک زندگی سالم و آرام برای خود و خانواده ‏اش ناکام است، بلکه در محیط اجتماع نیز رشد و توفیق شایسته‏ای نخواهد یافت. خوشرویی نه تنها یک صفت نیک اخلاقی بلکه خود حاکی از روحیه‏ای سالم، و به دور از هر گونه عیوب و ناهنجاریهای روانی است. زیرا تا شخص برکنار از صفت کبر و خودخواهی بخل و مالدوستی، بدگمانی و بدخواهی و امثال آن نباشد، نمی‏تواند به طور ثابت و دایم شخصی آرام و نرم‏خو باشد و فشارهای عصبی ناشی از آن صفات بد، او را به واکنش و کج‏رفتاری و ترشرویی وادار می‏کند. و شاید راز اینکه به این صفت پسندیده "حُسن‏خلق" و یا خوش‏اخلاقی گفته می‏شود ناشی از همین امر باشد زیرا تا یک شخص، حداقل شمه‏ای از همه اوصاف و اخلاق خوب را نداشته باشد، از داشتن این هنجار روحی محروم است.بسیاری در محیط بیرون خانه آدمهای خوش‏اخلاقند ولی در چارچوب زندگی خانوادگی آدمهای بدخلق و بدرفتاراند. که توجه، جستجو و کسب اطلاعات در این باره از مهمترین مسایلی است که در گزینش یک همسر خوب برای زن و مرد، باید مدنظر باشد.
حسین بن‏بشّار واسطی می‏گوید: "کتبت الی ابی الحسن الرّضا علیه‏السلام: إنّ لی قرابة قد خطب إلیّ و فی خلقه سوء، قال: لا تزّوجه ان کان سیّی‏ء الخلق" در نامه‏ای به حضرت رضا علیه‏السلام نوشتم یکی از بستگانم به خواستگاری نزد من آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن.(4)
در حدیث دیگری امام صادق علیه‏السلام به یکی از اصحاب خود سفارش می‏کنند که اگر قصد ازدواج دارد زنی خوش‏خلق را به همسری برگزیند.(5)


3ـ امانت‏داری:
برخی مردم طبیعتا اشخاص امینی هستند و از خیانت و ستم برکنارند. اینان افرادی‏اند که باطن خود را به آلودگیها نیالوده‏اند و صفحه دل خویش را از دستبرد هوس و وسوسه‏های نفسانی و شیطانی به دور داشته‏اند.
مرد، وقتی امین باشد همسر خود را امانت خدا و مردم دانسته و در مراقبت و رسیدگی به نیازها و خواسته‏های مشروع او کوتاهی نمی‏کند و از آزاردهی و ستم به او خودداری می‏ورزد. به همین سان زنی که امانت‏دار باشد اولاً فرزندان خود را ودیعه الهی دانسته و در تربیت و حفاظت از آنان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. گذشته از اینکه خود را امین همسر در حفظ اموال او دانسته و در پاسداری و نگهداری از آن تلاش می‏کند.
در حدیثی رسول اکرم صلی‏اللّه‏ علیه و آله فرمودند: "إذا أتاکم من ترضون دینه و امانته فزوژجوه فان لم تفعلوا تکن فتنة فی‏الارض و فساد کبیر"؛ هرگاه کسی که دیانت و امانت او مورد پسند شماست برای خواستگاری نزد شما بیاید او را بپذیرید و اگر چنین نکنید در زمین فتنه و فساد بزرگ رخ خواهد داد.(6) و نیز همان حضرت فرمودند: "ما افاد رجل بعد الایمان خیرا من امرأة ذات دین و جمال تسرّه اذا نظر إلیها و تطیعه إذا أمرها و تحفظه فی نفسها و ماله اذا اغاب عنها"؛ پس از نعمت ایمان هیچ خیری برای مرد بالاتر از این ارزانی نشده است که دارای زنی دین ‏باور و زیباروی باشد که هرگاه به او بنگرد به سرور آید و دستور او را اطاعت کرده و در غیبتش نسبت به خود و مال او از حریم او پاسداری کند.(7)


4ـ تلاش و کار:
موجودات جهان در بقای خود محتاج کارند. از دل هر ذرّه تا عمق کهکشانها را بنگرید، در جای جای آن نشان از تلاش و کار خواهید یافت، انسان نیز به عنوان جزیی از این نظام برای ادامه و تأمین حیات خود نیازمند آن بوده و دستیابی به هدفهای بزرگ و زندگی ناب، در گرو آن است. قرآن کریم وصول به نعمتهای بزرگ الهی و حیات جاودان آخرت را منوط به عمل صالح و سعی شایسته دانسته است و در جایی فرموده است: "وان لیس للانسان الاّ ما سعی و انّ سعیه سوف یری"؛ انسان جز سعی و تلاش بهره‏ای ندارد و به زودی به نتیجه کار خود خواهد رسید.(8) حرکت و اقدام در جهت رفع نیازمندیهای زندگی بسان رشته‏ای است که مجموعه ‏ای از مهره ‏ها را به هم پیوند داده است که پاره شدن آن، از هم پاشیدن مجموعه را در پی خواهد داشت. و لذا در روایات فراوانی معصومان علیهم‏السلام با تأکید فراوان و با تعبیرهای گوناگون بر روی کار به عنوان ضروری‏ترین نیاز زندگی بشر پافشاری و توصیه می‏کردند و اقسام کار از کشاورزی، تجارت، دامداری، صنعت، هنر و حرفه ‏های مفید و مورد نیاز جامعه سفارش شده تا هم خلاءهای جامعه پر شده و هم رفاه و آسایش شخص و افراد تحت کفالت او تأمین شود.(9)
از رسول اکرم صلی اللّه‏ علیه و آله روایت شده که فرمودند: "من طلب الدنیا حلالاً استعفافا عن المسألة و سعیا علی عیاله و تعطّفا علی جاره لقی اللّه‏ و وجهه کالقمر لیلة البدر" هر کس از راه حلال برای کسب ثروت دنیا بکوشد تا دست نیاز به سوی دیگران نگشاید و احتیاجهای خانواده‏اش را رفع و به همسایه ‏اش از روی مهربانی کمک کند، خداوند را ملاقات می‏کند در حالی که چهره‏ اش بسان ماه شب چهارده می‏درخشد.(10) و همچنین در سایه کار و تلاش است که زن در محیط خانه به وظایف خود قیام می‏کند و با بهانه ‏جویی شانه از زیر بار آن خالی نمی‏کند، گذشته از اینکه در صورت توان و وجود زمینه مساعد، برای کمک به اقتصاد خانواده و نیز جامعه، از پذیرفتن کاری که مناسب با شأن زن مسلمان متدین باشد هم دریغ نمی‏ورزد.
رسول اکرم صلی اللّه‏ علیه و آله می‏فرمایند: "المغزل فی ید المرأة الصالحة کالرّمح فی ید الغازی المرید وجه اللّه‏" دستگاه ریسندگی در دست زن صالح همچون نیزه در دست جنگجویی است که در راه خدا به مبارزه برخاسته است.(11) برخی از زنان خانه‏ دار که گرفتاری کمتری داخل منزل دارند، گاهی با وقت اضافی مواجه‏اند، این گونه بانوان زحمت‏کش، شایسته نیست وقت گرانبهای خود را به بطالت گذرانده و یا آن را با سرگرمیها و نشستهای گناه ‏آلود بیالایند. قطعا هیچ سرمایه‏ای به ارزش فرصت عمر نیست، چون در سایه همین لحظه‏ هاست که بهشت الهی کسب می‏شود و دین و دنیای انسان آباد گشته و رو به سامان می‏رود، و با بهره‏ گیری از همین فرصتهاست که بزرگان دین و دانش قافله بشریت را به پیش برده‏اند و عالی‏ترین خدمات را به جامعه عرضه کرده‏اند. لذا رسول اکرم صلی اللّه‏ علیه و آله در سفارش خود به "معاذ بن‏جبل" می‏فرمایند: "و علی العاقل ان یکون ساعیا فی ثلاث: تزوّد لمعاد و سعی لمعاش و لذة فی غیر محرّم". انسان فرزانه تلاش می‏کند وقت خود را به سه صورت بگذراند: 1ـ اندوختن سرمایه معنوی و برداشت توشه برای زندگی آخرت 2ـ تلاش در راه تأمین زندگی و معیشت دنیا 3ـ تفریح سالم و به دور از فساد و گناه.(12)


5ـ آراستگی ظاهر:
از مسایلی که برای هر مؤمنی پسندیده است زیبایی و رعایت آرایش ظاهر است. خداوند متعال مبدأ زیبایی است و جهان را نیز زیبا پدید آورده است. از این دیدگاه و در اصل آفرینش همه چیز زیباست و زشتی در آن راه ندارد ولی آن گاه که انواع، اقسام، و افراد موجودات با یکدیگر مقایسه و سنجیده می‏شوند، برخی از برخی دیگر زیباتر و نیکوتر جلوه می‏کنند. زیبایی صورت و اندام خوش و ظاهر آراسته و مناسب، به تحکیم پیوندهای اجتماعی کمک می‏کند و الفت به وجود می ‏آورد. لذا در روایات معصومان علیهم‏السلام بر روی این ویژگی و توجه بدان سفارش شده است(13) که برای نمونه به یک روایت از آن بسنده می‏ کنیم.
عن ابی‏بصیر قال: قال امیرالمؤمنین علیه‏السلام: "ان اللّه‏ جمیل یحب الجمال، و یحب أن یری اثر نعمه علی عبده" ابی‏بصیر می‏گوید: علی علیه‏السلام فرمودند: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و می‏خواهد اثر نعمتهای خود را بر بنده‏اش ببیند.(14) و بدین سان، تحکیم و تقویت پیوند خانوادگی و زناشویی که به شدت مورد تأکید و سفارش اولیای دین است، توجه و منظور داشتن این ویژگی را در زن و مرد و در انتخاب همسر، می‏طلبد. البته در مقام اولویت‏بندیها، حق تقدم با خصلتهای انسانی و معنوی است و قطعا رویکرد به زیبایی تنها و غفلت از معنویت و اخلاق دینی، خسارت‏آمیز و زیان‏بار است و در روایات از آن نکوهش شده است(15) ولی در جایگاه خود اهمیت ویژه‏ای دارد.
حضرت صادق علیه‏السلام در حدیثی از رسول اکرم صلی اللّه‏ علیه و آله نقل می‏کنند که آن حضرت فرمودند: "افضل نساء امتی أصبحهنّ وجها و اقلّهنّ مهرا"، بهترین زنان امت من زیباروی‏ترین و کم مهرترین آنهاست.(16) البته با توجه به اینکه خوش‏چهره بودن از اموری است که نوعا با دید مادی بدان نگریسته می‏شود سبک بودن مهر چنین زنی، نشان از ایمان و صفای دل و باطن سالم اوست که هم سیرتی نیک دارد و هم صورتی نیکو. و مطابق برخی روایات رابطه‏ای بین این دو برقرار است که به تأیید علم و تجربه نیز رسیده و گرچه کلیت ندارد، ولی به طور غالب این گونه است.
حضرت رضا علیه‏السلام از پدران بزرگوار خود نقل می‏کنند که رسول گرامی صلی اللّه‏ علیه و آله فرمودند: "اطلبوا الخیر عند حسان الوجوه فانّ فعالهم أحری أن یکون حسنا" خوبیها را نزد خوش‏صورتان بجویید زیرا رفتار و کارهایشان سزاوارتر و نزدیکتر به خوبی است.(17) زیبایی و آراستگی نه تنها از اوصاف خوب برای یک زن به عنوان همسر است بلکه از ویژگیهای پسندیده مرد نیز هست.
امام صادق از پدر بزرگوارشان ـ علیهماالسلام ـ نقل می‏کنند: روزی مردی بر در خانه رسول اکرم صلی اللّه‏ علیه و آله اذن ورود خواست. آن حضرت در خانه به ظرف آبی برخورد، خود را در آن نگریست و ریش خود را موزون و آراسته کرد. عایشه به آن حضرت گفت: شما سرور فرزندان آدم و فرستاده پروردگار جهانید. با این حال در برابر ظرف آبی ایستاده و سر و صورت خود را رسیدگی می‏کنید؟ حضرت فرمود: "یا عایشة! انّ اللّه‏ یُحِبُّ اذا خرج عبده المؤمن إلی أخیه ان یتهیأ له و أن یتجمل"؛ خداوند دوست دارد وقتی بنده مؤمنش به سوی برادر دینی خود می‏رود خود را برای او زیبا و آراسته کند.(18) و این در حالی است که محمد بن‏فضل طبرسی در حالات آن بزرگوار می‏نویسد: "و لقد کان یتجمل لاصحابه فضلاً عن تجمله لأهله"؛ او گذشته از اینکه برای همسران خود و در خانه به آرایش خود می‏رسید با اصحاب خویش نیز این گونه بود.(19) در این گزارش آمادگی و زیبایی در داخل خانه اصل و مبنا قرار گرفته و آراستگی برای بیرون از آن فرع و بسان آن شمرده شده است.
امام کاظم علیه‏السلام فرمودند: "تهیئة الرّجل للمرأة مما تزید فی عفتها"؛ آماده‏سازی مرد، خود را برای همسرش، موجب افزایش و تقویت عفت زن می‏شود.(20) آنچه گفتیم می‏تواند مهمترین نقاط مشترک بین زن و مرد در همسر نمونه بودن و گزینش آن باشد و البته نباید از نقش دانش، عقل، ادب اجتماعی نیز در شمار مهمترینها غفلت کرد که پرداختن به هر یک از آنها و نیز صفات ویژه هر یک از زن و مرد مجالی وسیع‏تر می‏ طلبد.

1ـ وسائل الشیعه، ج14، ابواب مقدمات نکاح، باب 28.
2ـ همان، باب 29.
3ـ همان، باب 28، حدیث 8.
4ـ وسائل الشیعه، ج14، ابواب مقدمات نکاح، ب30، ح1، ص54.
5ـ همان، ب6، ح1، ص13.
6ـ ستدرک الوسائل، چاپ قدیم، ج2، ص537، ابواب مقدمات نکاح، باب24، ح1.
7ـ همان، ص544، ب8، ح5.
8ـ سوره نجم، آیه 39 ـ 40.
9ـ نگاه کنید به وسائل الشیعه، ج12، ابواب مقدمات تجارت، و نیز مستدرک الوسائل 2: ابواب مقدمات تجارت.
10ـ مستدرک الوسائل، ج2، ابواب مقدمات تجارت، باب 5، ح11، ص416.
11ـ مکارم الاخلاق، چاپ بیروت، مؤسسه اعلمی، ص238.
12ـ ارشاد القلوب، چاپ بیروت، مؤسسه اعلمی، ج1، ص74.
13ـ برای نمونه بنگرید: وسائل الشیعه، ج3، ابواب الاحکام الملابس، باب 1 تا 10.
14ـ همان، باب 1، ح2.
15  همان، ج14، ابواب مقدمات نکاح، باب 14 و باب 7، ح7.
16ـ همان، باب6، ح8.
17ـ همان، باب21، ح4.
18ـ مکارم الاخلاق، ص96 ـ 97.
19ـ همان، ص34.
20ـ همان، ص97

ادامه دارد...

دل دریای من بی تو مرداب است

 

شنبه 20/4/1388 - 11:23 - 0 تشکر 131297

حق و حقوق زن و مرد در اسلام

آن چه که در سده اخیر تحت عنوان فریبنده تساوی حقوق زن و مرد تبلیغ شده است عملا در ایجاد بسترهای نامناسبی در جهت تشابه زن ومرد و تقلید ناهنجار برخی از زنان از رفتارهای فردی و اجتماعی مردان خلاصه می شود. آن چه که محصول خارق العاده این کجروی فکری است مسخ رفتار زنان در جامعه و تبدیل عده ای از آنان به موجوداتی غیرعادی با رفتارها و سلایق غیر زنانه است.در انتقاد از این اندیشه های بیمارگونه، ضمن برشمردن ویژگی های فطری زنان ومردان این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا حقوق طبیعی و انسانی زن و مرد همانند و متشابه است؟ یعنی آیا انوثیت و ذکوریت در حقوق و تکالیف اجتماعی راه یافته است یا ازنظر طبیعت و در منطق تکوین آفرینش، حقوق یک جنسی است؟


یافته های علمی نشان می دهد که اختلاف و تفاوت زن و مرد یک تفاوت ساده عضوی نیست که در اساس ساختمان جسمی و روحی آنها و حقوق و مسئولیت های آنان در جامعه تاثیر نداشته باشد. قانون خلقت این تفاوت ها را برای استحکام شالوده و وحدت زن و مرد و پیوند خانوادگی ایجاد کرده است. تفاوت، نقص نیست بلکه هر جنس استعدادی خاص را دارد. نه این که قانون خلقت بنا به مصلحتی زن را ناقص آفریده چرا که براساس این استدلال مرد هم ناقص است. استاد مطهری با طرح موضوع فوق به طرح نظریه اسلام پرداخته و می نویسد: مسلم است که اسلام در همه جا برای زن و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده است هم چنان که در همه موارد برای آنها تکالیف و مجازات های مشابهی قرار نداده است ولی آن چه در مجموع نسبت به زن قرارداده ارزش کمتری نسبت به مرد ندارد. نظریه مذکور مورد تاکید بسیاری از دانشمندان غربی نیز هست کسانی که در صدد طرد این دیدگاه و ترویج اندیشه شباهت هستند عمدتا به دنبال منافع فردی یا گروهی خود بوده اند.


الکسیس کارل، جراح و زیست شناس فرانسوی از جمله کسانی است که در کتاب مشهور خود "انسان موجود ناشناخته" با اشاره به این موضوع می گوید: زن و مرد به حکم خلقت متفاوت آفریده شده اند و این اختلافات، وظائف و حقوق آنها را متفاوت می کند. خیزشی که جامعه غرب در راستای احیای حقوق پایمال شده زنان انجام داد بسیار عجولانه گسترش یافت و ریشه این دستپاچگی به تاخیر غرب در پرداختن به این مهم باز می گردد چرا که زنان اروپا قبل از سده بیستم وضع اسف انگیزی داشتند. به هر روی شتابزدگی در اعطای آزادی های مدنی به زنان این مقوله را به تحولی ناقص و تک بعدی تبدیل نمود.
به دیگر سخن بدبختی هایی که قبل از قرن بیستم گریبانگیر زنان بود از آنها گرفته شد اما مصائب دیگری جانشین آنها گردید. مصائب جدید زنان اروپایی ناشی از عملکرد شتابناک نهضت تساوی زنان و نادیده گرفتن شرایط جسمانی و ساختار طبیعی زنان بود که آنها را در همسانی شان با مردان دچار تنگناهای عدیده ای کرد. در حقیقت انسان بودن زن موجب فراموش شدن زن بودن او شده بود و ارمغان این قصه نامیمون تن دادن بسیاری از زنان به کارهای توانفرسا در کارخانه ها و مراکز صنعتی بود. شعار استقلال اقتصادی زن در جهت نیل به همین آرمان سودجویانه صاحبان صنعت و بهره مندی از منبع لایزال و ارزان نیروی انسانی زنان مطرح گردید.


ویل دورانت در کتاب لذات فلسفه در بررسی علل اعطای آزادی و استقلال اقتصادی به زنان می گوید: زنان کارگران ارزان تری بودند و کارفرمایان، آنان را به مردان سرکش گران قیمت ترجیح می دادند. کسانی که ناآگاه برای خانه براندازی توطئه کردند، کارخانه داران وطن دوست بودند. وی معتقد است که نخستین قدم برای آزادی زنان، قانون 1882 انگلستان بود که به موجب آن زنان بریتانیای کبیر از آن پس حق داشتند پولی را که به دست می آورند برای خود نگه دارند. این قانون عالی اخلاقی و مسیحی را کارخانه داران مجلس عوام وضع کردند تا بتوانند زنان انگلستان را به کارخانه ها بکشانند. یکی از عوارض اصلی این تحول که به تدریج جامعه غرب را با تنگناهای بسیار مواجه ساخت، تزلزل بنیان خانواده بود. با گرایش گسترده زنان به کار در مراکز صنعتی خانه ها خالی می شوند.
ازدواج جوانان به خاطر سهولت معاشرت آنها با زنان در شرایط جدید عقب افتاده و بعضا به وقوع نمی پیوندد و نهایتا خورشید معنویت و اخلاق به تدریج در گستره جامعه کم فروغ می شود. استاد مطهری در مقام مقایسه استقلال اقتصادی اعطا شده از جانب تمدن غرب با نمونه آن در شرع اسلام می گوید: اسلام چهارده قرن پیش گفته است:(للرجال نصیب مما اکتسبوا وللنساء نصیب مما اکتسبن) "نساء،34" "یعنی برای مردان بهره ای از آن چه کسب می کنند هست و برای زنان نیز بهره ای از آن چه کسب می کنند وجود دارد"
با این تفاوت که آنچه در اسلام باعث اعطای چنین حقی بود جنبه های عدالت دوستی و الهی بود در حالی که در اروپا مطامع کارخانه داران مشوق اصلی این پدیده به شمار می رفت. ازسوی دیگر اگر چه اسلام به زنان استقلال اقتصادی اعطاء می کند اما برخلاف غرب این مساله در جهت تضعیف بنیادهای خانواده نیست. مسائل زنان از مسائلی بود که ذهن و اندیشه استاد را به خود معطوف می داشت و برای پاسخ منطقی به این انحرافات، مباحث نظری و زیربنایی اسلام در این مسائل را مطرح نموده و به اشکالات پاسخ می گفتند. اشکال اساسی که در مورد حقوق زن در اسلام مطرح است این است که عده ای فکر می کنند که اسلام تنها دین مردان است و زن را انسانی تمام عیار نمی دانند و همواره به دیده تحقیر به زن نگریسته و قوانین خود را در موارد گوناگون به نفع مرد و موجب ظلم و ستم به زن تنظیم نموده اند. استاد مطهری موفق شد اشکال فوق و اشکالات حاشیه ای دیگر را در مورد برخی از قوانین حقوقی مربوط به زن در اسلام بررسی نماید که آن موارد عبارتند از خواستگاری، ازدواج، استقلال اجتماعی زن، مهر و نفقه، مساله ارث و.... تحت عنوان سلسله مقالاتی به عنوان نظام حقوق زن در اسلام به چاپ رسید.
استاد شهید مرتضی مطهری پیشگام تجزیه و تحلیل مسایل مربوط به "زن" در عصر ماست. در دوران سیاهی كه زنان جامعه ما را با اسم "تمدن و تجدد" به فساد و تباهی سوق می‏دادند و از سوی دیگر قوانین حیات‏ بخش اسلام مورد هجوم خودباختگان قرار گرفته بود، استاد فقید با استفاده از مایه‏های عمیق علمی و بینش گسترده با زبان و قلم خویش به تبیین دیدگاههای اسلام پرداخت و این راه باریكتر از مو را در میان امواج "تحجرگرایی" و "تجددمآبی" با استواری و موفقیت پیمود. نتیجه این تلاشهای ارزشمند، آثار گرانقدری است که دراین زمینه تنظیم شده است.


فهرست منابع/کتب:
قرآن کریم با ترجمه مهدی الهی قمشه ای
مطهری مرتضی، پیرامون جمهوری اسلامی، 1379
مطهری مرتضی، خلاصه آثار، مقام زن، دفترچهارم، 1383
مطهری مرتضی، سیره معصومین، خلاصه آثار، دفتر دوم ،1383
مطهری مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، 1374.

 ادامه دارد...

دل دریای من بی تو مرداب است

 

شنبه 20/4/1388 - 11:52 - 0 تشکر 131307

نقش بهداشت روانی در ثبات خانواده

خانواده جایگاه مهمی در رشد شخصیت افراد دارد. اغلب افراد دچار مشکلات مختلف شخصیتی و روانی که فاقد بهداشت و سلامت روانی هستند از خانواده‌های ناسالم برخاسته‌اند. از اینرو در تامین بهداشت روانی افراد خانواده جایگاهی مهمی دارد و ضروری است راهکارهای مناسب در تامین بهداشت روانی خانواده شناسایی و به مرحله اجرا گذارده شود. در این راستا ضروری است عواملی که مخل بهداشت روانی خانواده‌ها هستند شناسایی و روشهای مقابله با آنها توصیه گردد. روشن است عدم تامین بهداشت روانی خانواده ، تلاشهای فردی برای رسیدن به اهداف و پیشرفتهای فردی و اجتماعی را با مانع روبرو خواهد ساخت.

عوامل خانوادگی موثر در بهداشت روانی

شیوه‌های ارتباطی موجود در خانواده
شبکه ارتباطی که فرد در آن قرار دارد عامل مهمی در تامین بهداشت روانی فرد هستند. از اینرو شیوه‌های ارتباطی نامناسب تاثیرات مضری روی فرد و سلامت او خواهند داشت. خانواده‌های سرد و فاقد روابط گرم و محبت آمیز ، خانواده‌های دارای روابط خصومت آمیز ، شیوه‌های ارتباطی شدیدا وابسته معمولا ناسالم گزارش شده‌اند. برقراری شیوه ارتباطی منطقی ، محترمانه و در عین حال گرم و صمیمانه مدنظر متخصصان بهداشت روانی خانواده است.


مهارتهای زندگی اعضای خانواده و نقش آن در بهداشت روانی خانواده
لازم است تک تک اعضا خانواده با مهارتهای لازم برای زندگی آشنا باشند. روشن است والدین در خانواده نقش مهمی در ترویج استفاده از مهارتهای سالم زندگی در خانواده دارند. پدران و مادران که فاقد مهارتهای مفید زندگی هستند با عدم تامین الگوی مناسب برای فرزندان مشکلاتی را برای آنها فراهم می‌کنند. به عنوان مثال کودکی که همواره دیده است والدین او در مقابل ناملایمات زندگی با پرخاشگری و منازعه برخورد می‌کنند با احتمال بسیار بیشتری همین روش را در مسائل مربوط به خود در خانواده و حتی در بیرون از خانواده بکار خواهد بست.
از اینرو لازم است خانواده‌ها با آگاهی و کسب اطلاعات لازم در زمینه شیوه‌های صحیح مهارتهای زندگی مثل کنترل و مدیریت استرس ، برنامه ریزی برای زندگی ، مدیریت اقتصادی خانواده ، مدیریت ارتباطات برون خانوادگی ، کنترل هیجانات ، آموزشهای مربوط به اجرای قاطعیت و جرات‌مندی به تامین بهداشت روانی افراد خانواده مبادرت ورزند.


اقتصاد خانواده و نقش آن در بهداشت روانی خانواده
وضعیت اقتصادی خانواده با تاثیری که در فضای کلی زندگی می‌گذارد نقش خود را بر بهداشت روانی خانواده اعمال می‌کند. مشکلات اقتصادی اغلب موجب بوجود آمدن مشکلات دیگری برای خانواده می‌شوند و خانواده ناچارا با معنویات و محرومیتهای در سبکهای زندگی و تصمیم‌گیری مواجه می‌شود که مجبور است با آنها دست و پنجه نرم کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب شرایط نامناسب در فضای خانواده اعم از منازعه و سایر مسائل در شرایط رکود اقتصادی خانواده که خانواده با نوعی بحران اقتصادی مواجه است افزایش می‌یابد.
طبقه متوسط اقتصادی از بهداشت روانی مناسبی بهره می‌برند. در واقع مسائل اقتصادی زمینه ساز بروز مشکلات مختلف ارتباطی و روانی افراد خانواده می‌شوند و با کاهش توانمندی‌های روانی افراد مقابله با این مشکلات را برای خانواده با مانع مواجه می‌سازند. درگیری فکری واقعی برای حل مشکلات مالی خانواده ، مشغله ذهنی با پیدا کردن راههای افزایش درآمد خانواده اغلب به کاهش ظرفیت تحمل افراد منجر می‌شوند. در این حالت فرد با کوچکترین ناملایمتی واکنشهای شدیدی ممکن است از خود نشان دهد. همچنین تلاش و تقلا برای بالا بردن در آمد خانواده و حفظ آن با تحت تاثیر قرار دادن گرمی و صمیمیت روابط خانواده کاهش مدت زمان با هم بودن اعضا نقش منفی خود را اعمال می‌کند.


ازدواجهای مناسب در تامین بهداشت روانی خانواده
در تشکیل یک خانواده سالم که بتواند از بهداشت روانی خوبی بهره‌مند گردد انتخاب مناسب و ازدواج موفق مرحله اولیه است. لازم است در ازدواج که اولین مرحله تشکیل خانواده به شمار می‌رود و پایه‌های اساسی تامین بهداشت روانی خانواده ریخته شود. در این راستا توافق شخصیتی ، اقتصادی ، فرهنگی و فکری حائز اهمیت است که توصیه می‌شود با یاری از مشاوران و متخصصات امر صورت بگیرد. ازدواجهای نامناسب که در آن همسران از عدم همخوانی شخصیتهایشان رنج می‌برند و یا مشکلات دیگری دارند در طول زندگی مخل بهداشت روانی آنها و فرزندان خواهد بود.


دل دریای من بی تو مرداب است

 

يکشنبه 21/4/1388 - 0:42 - 0 تشکر 131623

به نام خدا

سلام

رزگل گرامی، ممنون از حضورتون و از مطلب خوبتون، فقط ای کاش فرصت می کردم این حجم بالای مطلب رو کامل بخونم...

پیشنهاد می کنم از این پس مطالبتون رو با فاصله ی زمانی بیشتر و در پست های کوتاه تری قرار بدید تا خوندنش از وقت و حوصله ی دوستان خارج نباشه؛ و ضمناً فرصت باشه در صورت لزوم در موردشون بحث هم بکنیم.

البته ببخشیدا، اینو به عنوان یه پیشنهاد دوستانه بپذیرید.

موفق باشید...

 

بخشيدن يعني آزاد کردن يک زنداني...

و کشف اين که آن زنداني خودت هستي!

 

يکشنبه 21/4/1388 - 20:8 - 0 تشکر 131904

سلام

ببخشید منم یه پیشنهاد داشتم .......اگه در مورد بحث چن تا سوال هم مطرح میشد تا بقیه پاسخ بدن و بحث به صورت مباحثه ای دنبال میشد خیلی خوب بود

نظرات مختلف شنیده میشد و تنها به مطالعه محدود نمیشد(چه قدر شد و نشد گفتم)

البته ببخشین این یه پیشنهاد بود.......هر جور که شما مایلید

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

دوشنبه 22/4/1388 - 16:12 - 0 تشکر 132167

با تشکر از گویای خاموش و vahedmeladi  حتما در تاپیک های بعدی به توصیه های شما عزیزان عمل خواهم کرد. از این که بحث مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته است خرسندم.

دل دریای من بی تو مرداب است

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.