با ورود رنگهای تجزیه پذیر به صنعت خودرو
بدنه خودروها ضد خراش میشوند
گویا
این روزها ترمیم جای خراشیدگیها روی بدن تنها به انسانها خلاصه نمیشود
و خودروها هم برای خود به راهكارهایی برای رفع هرچه سریعتر خراشهای
ایجاد شده بر بدنهشان دست یافتهاند . میدانید چگونه؟
گفته میشود
دانشمندان پوشش جدیدی برای ترمیم خراشیدگیهای وارد شده به بدنه خودروها
تولید كردند. در واقع این محققان نوعی پوشش پلی یورتان تولید كردهاند كه
میتواند خراشیدگیهای خود را در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید
ترمیم كند. به نظر میرسد این دستاورد نوین، امكان تولید خودروها و دیگر
محصولات مقاوم و ضد خراش را در آیندهای نه چندان دور فراهم كند.
تحول صنایع در قرن پلیمرها
حدود یك قرن از شناخت پلیمرها میگذرد و كاربرد
مواد پلیمری در صنایع مختلف آنچنان گسترش یافته است كه تقریبا همه لوازم و
وسایلی كه انسان امروز در زندگی روزمره خود ناگزیر به استفاده از آنهاست،
بهگونهای مستقیم یا غیرمستقیم به این نوع مواد وابسته هستند. طی سالهای
اخیر مصرف محصولات پلیمری در جهان از حدود 175 میلیون تن به بیش از 200
میلیون تن رسیده و انتظار میرود تا پایان نخستین دهه میلادی حاضر مصرف
محصولات پلیمری به حدود 357 میلیون تن بالغ شود و در سال پایانی دهه دوم
قرن بیست و یكم نیز با گسترش به كارگیری این نوع محصولات در كشورهای درحال
توسعه، مصرف محصولات پلیمری در دنیا نزدیك به 470 میلیون تن در سال برسد.
پلیمرها بیشتر به دلیل سبكی وزن همراه با مقاومت و
استحكام بالا در صنایع خودروسازی مصرف زیادی دارند. سیر كنونی حاكی از آن
است كه در آیندهای نه چندان دور، بیشتر خودروها و هواپیماهای مافوق صوت
از بدنه كامپوزیتی و مواد پلیمری ساخته خواهد شد، در حال حاضر بیشترین
بازار مصرف پلیمرها در صنایع بستهبندی، ساختمانسازی، لوازم الكتریكی و
لوازم منزل است. دانشمندان و پژوهشگران علوم و فناوری پلیمر با وقوف بر
این واقعیت كه مواد پلیمری در مقایسه با مواد طبیعی از آلایندگی بیشتری
برخوردارند و بیتوجهی در این زمینه ممكن است انسان قرن حاضر را با مشكلات
زیستمحیطی مواجه كند؛ در نتیجه همگام با رشد صنایع پلیمری، تدابیر و
راهكارهای گوناگونی را برای كاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست مورد مطالعه
قرار دادهاند.
خودروهای خرچنگی
همانطور كه گفتیم، محققان توانستهاند پوشش جدیدی
را برای ترمیم سریع خراشیدگیهای وارد شده به بدنه خودروها تولید
كنند.جالب است بدانید كه این پوشش یك ماده پلیمری است كه وقتی در معرض نور
خورشید قرار میگیرد، میتواند خود را ترمیم و بازسازی كند. به این ترتیب
شما میتوانید روی خودرو خود یك خراشیدگی ایجاد و با قرار دادن محل
خراشیدگی در برابر نور خورشید بلافاصله این خراش را ترمیم كنید.
جالبتر آنكه در تولید این پوشش خود ترمیم از
مادهای موسوم به كیتوسان استفاده شده است كه در پوسته بدن خرچنگها و
میگوها یافت میشود. كیتوسان از مشتقات داستیله شده كیتین است كه در
سختپوستان، بندپایان، دیواره سلولی برخی از قارچها، پوست (پولك) ماهی و
پوسته میگو یافت میشود.
این ماده با مواد پلیمری قدیمیتر مانند آنهایی كه
در تولید پوششهای محافظ رنگ خودروها استفاده میشوند، تركیب میشوند.
وقتی یك خراشیدگی ساختار شیمیایی رنگ خودرو را تخریب میكند، كیتوسان در
برابر نور فرابنفش واكنش نشان میدهد و با تشكیل پیوندهای زنجیرههای
شیمیایی خراشیدگی را ترمیم میكند.
پوششهای پودری در خودروها
در همین جا بد نیست كه به فناوری جدید دیگری در ارائه پوششهای دوستدار محیط زیست در صنایع خودروسازی هم اشاره كنیم.
گویا محققان استرالیایی توانستهاند با گسترش
فناوری پوشش جدید eco sustainable برای پلاستیكها یكی از جوایز برجسته
زیست محیطی استرالیا را به دست آورد. پوششهای خشك جدید، با توانایی ذخیره
انرژی و تقریباً حذف انتشار اضافی و ضایعات جامد به عنوان نتیجهای از
گذشته صنعت اتومبیلسازی متكی بر فناوری wet Spray painting تولید
شدهاند. صنعت اتومبیلسازی استرالیا در حال حاضر، سالانه 9/6 مگا لیتر
رنگ مصرف میكند. تمام حلالهای مورد استفاده در فرآیند هنگامی كه 2/5 مگا
لیتر از مواد جامد به انبار ضایعات برده میشوند به هوا منتقل میشوند.
پیشبینی میشود كه فناوری پوشش جدید قابلیت صرفه جویی سالانه 100 میلیون
دلار را برای صنعت اتومبیلسازی استرالیا داشته باشد. در واقع هدف از این
تحقیقات غلبه بر نتیجه ماندگاری طولانی مدت برای صنعت اتومبیلسازی، صنایع
پلاستیك و مبلمان توسط جایگزین كردن paint wet نهایی روی سطوح حساس به
حرارت مانند تركیبات پلاستیكی با فناوری پوشش پودری بدون ضایعات است. به
بیان دیگر پوششهای پودری Dulux نسل جدیدی از پوششهای پودری را كه
میتوانند در دمایی پایینتر و مدت زمانی كمتر سخت شوند ایجاد كردهاند.
چهارچرخهای سبك نانویی
همین جا لازم است به ویكرد فناوری نانو به عنوان
فناوری جدید در صنعت خودرو نیز اشاره كنیم. روند تحولات فناوریك در این
حوزه، افزایش عملكردهای ایمنی و راحتی را در برمیگیرد؛ چنان كه چشم انداز
جهانی صنعت خودرو در این زمینه، تصادف به میزان صفر است. این رویكرد به
سوی استفاده از سیستمهای یكپارچه و كاهش اجزای شاسی پیش میرود كه
یكپارچهسازی عملكردهای سیستمهای فرمان، ترمز و تعلیق تحت یك مدیریت
مركزی و یكپارچهسازی عملكرد خودرو از طریق نرمافزار را در پی دارد. به
علاوه گفته میشود كه در آینده وزن خودروها به میزان 100 كیلوگرم و مصرف
سوخت آنها به میزان 8/0 لیتر در هر 100 كیلومتر كاهش مییابد. دراین روند،
بهرهگیری از موادی مانند فومهای فلزی، منیزیم، سرامیك و آلومنیم در صنعت
خودرو رو به افزایش است كه در نتیجه آن در سال 2015 وزن خودرو 17 درصد یا
به طور میانگین 250 كیلوگرم به ازای هر خودرو كاهش مییابد. به این ترتیب
گفته میشود كه كاربرد آلومینیوم 37 درصد، آهن24 درصد، پلاستیك13 درصد،
لاستیك 6 درصد، منیزیم 3 چهارم درصد، شیشه 8/1 درصد، پلیكربن لكزان 5/1
درصد، تیتانیم6/0درصد، فیبر كربن3/0 درصد و سایر مواد 1/11 درصد كاهش
مییابد. با توجه به افزایش رشد كاربرد نانو در تمام حوزهها بویژه در
زمینه انرژی، طراحی و تولید خودروها، كامیونها و اتوبوسها، 60 درصد تحت
تاثیر فناوری نانو خواهد بود و تا سال 2010 تمام خودروسازان و بخش اعظمی
از قطعه سازان فناوری نانو را به كار میگیرند. تا سال 2015 نیز 10 درصد
كل بازار خودرو، به محصولات و خدمات مربوط به فناوری نانو اختصاص خواهد
یافت. الكترونیك به عنوان فناوری كلیدی در جهت ایمنی بیشتر مورد استفاده
وسیع قرار میگیرد و جایگزینی كنترل كنندهها، حسگرها و محركهای
الكترونیكی به جای مكانیك و هیدرولیك و نوآوریهای مواد برای سبكسازی
پلتفرم، از جمله تحولات این حوزه به شمار میرود.
منبع :جام جم آنلاین