چهارشنبه 10/4/1388 - 12:17
-0 تشکر
128096
رنگ های مرغوب بر تن خودرو ها
سلام
طراحی نرم افزار منحصر به فرد برای تصحیح كورههای پخت رنگ در صنایع خودرو سازی كشور
معمولا كارخانجات خودروسازی مایلند با صرف هزینهای كم، اطلاعات قابل توجهی درباره كیفیت پخت رنگ یك خودروی معین یا امكانپذیری استفاده از كوره برای پخت رنگ یك خودروی جدید بهدست آورند. كوره در صنعت خودروسازی به لحاظ كیفیت و سرعت تولید نقش مهمی در رقابت بین شركتهای سازنده ایفا میكند. طراحی این كورهها به عنوان پركاربردترین نوع كوره توجه بسیاری از پژوهشگران و طراحان را به خود معطوف كرده است.
به همین بهانه، پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با همكاری شركت ایران خودرو مطالعات گستردهای در زمینه طراحی این كورهها آغاز كردهاند و توانستهاند به دستاوردهای قابل توجهی دست یابند.
مدلسازی و تهیه نرم افزار طراحی كوره پخت رنگ خودرو از مسائل پیچیده در صنعت خودرو به حساب میآیند. این تیم توانسته است كوره پخت رنگ را با تمامی پیچیدگیهای موجود در آن شبیهسازی كند. جالب است بدانید بنابر گفته این محققان، مدلسازی انجام شده از نرمافزارهای مشابه كه توسط شركتهای خودروسازی بزرگ مانند بیامو و فورد و شركتهای كورهسازی مطرح دنیا كاملتر بوده و جزئیات بیشتری را مدل میكند.
به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...
♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)
هر آمدنی رفتنی هم دارد...
ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....
خدانگهدار همگی
چهارشنبه 10/4/1388 - 12:23
-
0
تشکر
128103
سلام
اگر بخواهیم با هم گذری بر یك سالن رنگ پاشی خودرو داشته باشیم میتوانیم مراحل این فرآیند را اینطور نظارهگر باشیم. آمادهسازی سطح (شستشو و تمیزكاری بدنه)، فسفاتاسیون، روكش كاری الكترولیتی، پخت روكش الكترولیتی، درزگیری و عایق كاری زیر بدنه، پخت مواد درزگیر و عایق زیر بدنه، روكش كاری آستری، پخت روكش آستری، روكش كاری نهایی، پخت روكش نهایی، بازرسی و تعمیر خرابیهای رنگ، پولیش كاری و سپس بازرسی نهایی رنگ.
مهندس رامین مهدیپور، پژوهشگر طرح ارائه شده در دانشگاه خواجه نصیر طوسی در این ارتباط میگوید: تمام بدنههای وارد شده به سالن رنگ، پیش از هرگونه فرآیند پوشش دهی و رنگآمیزی باید برای چسبندگی بیشتر رنگ و جلوگیری از ترك برداشتن رنگ خودرو بخوبی شسته شوند. بدنهها در محلولی قلیایی و عاری از مواد آلی شیمیایی و در عملیاتی شیبه شیوه كار كارواشهای تجاری شسته میشوند. سپس بدنهها در محلول فسفات روی غوطهور شده و پس از آن با آب شسته میشوند. فسفات روی سطح فلز، بدنهها را برای رنگآمیزی با كیفیت بیشتر آماده میكند.
پس از شستشو، بدنه خودرو با یك رنگ الكترولیتی یاed-coat پوشش داده میشود. در این فرآیند، بدنه بهطور كامل در تانكی حاوی رنگ غوطهور میشود. سپس باری الكتریكی به تمامی سطوح داخلی و خارجی بدنه برای كمك به چسبیدن این روكش به بدنه اعمال میشود. به دنبال مرحله ed-coat بدنه به منظور جدا شدن قسمتهای جامد ناپایدار و شل رنگ، بهوسیله آب شسته میشود. پس از مرحله شستشو نیز بدنهها وارد كورهed-coat میشوند تا ذرات جامد سخت و محكم رنگ به منظور آمادهسازی برای مراحل بعدی رنگآمیزی تشكیل شوند. پس از خروج بدنه از كوره مذكور، این خط به پایان میرسد.
به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...
♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)
هر آمدنی رفتنی هم دارد...
ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....
خدانگهدار همگی
چهارشنبه 10/4/1388 - 16:48
-
0
تشکر
128205
سلام
خروج از كوره
مشاهده نقایصی در كیفیت رنگ برخی بدنههای جدید خودرو از مهمترین نواقصی است كه نیاز به شبیهسازی پدیدههای مربوط به پخت رنگ را آشكار میسازد .
فرآیند عبور خودرو از كوره رنگآمیزی نیز در نوع خود جالب است. بدنه خودرو پس از خروج از كوره ed-coat، با عبور از تونل هوای سرد خنك شده و وارد قسمت عایق بندی سطح زیر بدنه و اجزای نزدیك به سطح جاده مثل ركابها و درزگیری اتصالات بین اجزای بدنه به منظور جلوگیری از نفوذ آب و زنگزدگی میشود. در این قسمت خمیرهای درزگیر به قسمتهای داخلی و خارجی بدنه افزوده میشود و عایقهای لرزشی و صوتی به قسمتهای داخلی بدنه افزوده خواهد شد، سپس بدنه برای پخت به كوره میرود.
مهندس مهدی پور تاكید میكند: در مرحله بعد نوبت به روكش آستری یا Primer Coat میرسد. این روكشكاری برای سطوح داخلی بوسیله پاشش دستی انجام میگیرد و روكشكاری سطوح خارجی بهوسیله پاشش خودكار صورت میگیرد. پس از روكشكاری سطوح داخلی و خارجی، بدنه به كوره میرود. پس از خروج از كوره، بدنه با عبور از تونل هوای سرد خنك میشود و به منظور یافتن خرابیهای احتمالی در پوشش رنگ، به بخش سمباده زنی میرود. قسمتهای آسیب دیده با انجام عملیات سمباده زنی یا رنگآمیزی موضعی تعمیر میشوند. بدنه خودرو پس از روكشكاری آستری به قسمت روكش نهایی میرود. رنگ نهایی شامل 2 فیلم رنگ اصلی پایه و براقكننده است كه بهطور متوالی اعمال میشود. در این بخش، قسمتهای داخلی خودرو با پاشش دستی و قسمتهای خارجی با رباتهای پاشش، پوشش داده میشوند.
مسلما بدنه خودرو پس از خروج از هر كوره و پیش از ورود به مرحله بعد نیازمند سرد شدن است. از این رو پس از خروج بدنه از كوره، بدنه روی ریلی قرار گرفته و وارد تونل بازی میشود كه تعداد زیادی دمنده هوای سرد در اطراف آن قرار دارند. با حركت بدنه توسط ریل در میان دمندهها، دمای بدنه خارج شده از كوره بتدریج سرد میشود.
به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...
♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)
هر آمدنی رفتنی هم دارد...
ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....
خدانگهدار همگی
پنج شنبه 11/4/1388 - 1:16
-
0
تشکر
128360
سلام
مشكلات كوره رنگ
مشاهده نقایصی در كیفیت رنگ برخی بدنههای جدید خودرو در نقاطی خاص از مهمترین نواقصی است كه نیاز به شبیهسازی پدیدههای مربوط به پخت رنگ را آشكار میسازد. مدلسازی كورهها بسیار دشوار است، چون بسیاری از تحولات درون كوره پیچیده و غیر قابل اندازهگیری هستند. خواص مواد، بسیار سریع تغییر میكنند و بررسی تمام موارد بهطور همزمان، كار مشكلی است، به همین دلیل بیشتر بررسیها، بر مبنای مطالعات تجربی صورت گرفته است.
مساله اینجاست كه طراحی كورههای پخت رنگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. یكی از مهمترین این عوامل، بدنه خودروست كه محدودیتهایی را در طراحی كوره ایجاد میكند. یك كوره پخت رنگ قابلیتپذیرش بدنههای مختلفی را در محدوده معینی از وزن، حجم و شكل دارد كه در این محدوده، با تغییر پارامترهای عملكردی كوره میتوان به پخت مناسب رنگ برای یك بدنه خاص دست یافت. با توجه به طراحی و ساخت بدنههای جدید در كارخانههای ایرانی این پرسش مطرح میشود كه چگونه میتوان از پخت مناسب رنگ در نقاط مختلف بدنه اطمینان حاصل كرد. این موضوع بخصوص در توسعه صادرات خودروی كشور اهمیتی دوچندان پیدا كرده است.
از طرفی پخت سریع باعث میشود حلال بسرعت از داخل رنگ تبخیر شود و خواص رنگ تغییر كند و چسبندگی لایههای رنگ كمتر شده و عمر مفید رنگ كاهش یابد. ایرادهایی مانند تاول و ایجاد حباب، زمانی رخ میدهد كه لایه رنگ در معرض شدید گرما در زمان طولانی قرار گیرد. زمانی كه مواد فرار در معرض گرمای شدید باشند، به نقطه جوش رسیده و در رنگ تشكیل حباب میدهند؛ اگر این حبابها به سطح رنگ نفوذ كنند باعث دندانه شدن سطح رنگ میشوند.
به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...
♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)
هر آمدنی رفتنی هم دارد...
ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....
خدانگهدار همگی
پنج شنبه 11/4/1388 - 1:18
-
0
تشکر
128361
سلام
بهبود فرآیند رنگ آمیزی خودرو
مهندس مهدیپور در توصیف عملكرد نرمافزار طراحی شده توسط خود میگوید: این نرمافزار میتواند ابزار مناسبی برای طراحی یا بهینهسازی این نوع از كورهها یا كورههای هم خانواده با كوره پخت رنگ استفاده شود. این نرم افزار نقایص موجود در پخت رنگ را شناسایی كرده و به كمك آن میتوان مشكلات موجود در رنگ خودرو را حل كرد. به عبارتی این نرم افزار جلوی هزینههای سنگینی كه به صورت سعی و خطا برای تصحیح كوره كم كرده و ابزار توانا برای مهندسان صنایع خودروسازی به حساب میآید.
از نقاط قوت بهرهگیری از نرمافزار ارائه شده همچنین میتوان به موارد دیگری چون مدلسازی سهبعدی با ابعاد واقعی كوره، مدل شدن اثر حركت خودرو به طور كامل، شبیهسازی تبخیر سطحی حلال كه پارامتر مهمی در فرآیند پخت رنگ محسوب میشود، مدلسازی كامل جریان هوای داخل خودرو و از همه مهمتر ایجاد ابزاری توانا در امر تصحیح یا طراحی كورها اشاره كرد. به بیان دیگر، این كار بستری ایجاد كرده است تا نرمافزار طراحی كورههای پخت رنگ و نرمافزار شبیهساز روند رنگآمیزی تولید شوند كه یك ابزار كارا برای شركتهای خودروسازی به حساب میآید.
منبع : روزنامه جام جم
به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...
♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)
هر آمدنی رفتنی هم دارد...
ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....
خدانگهدار همگی