به عقیده برخی کارشناسان، مهم ترین عاملی که جهان را به سمت استفاده از فناوری اطلاعات می برد، احتیاج به آن است؛ با استفاده از فناوری اطلاعات می توان در موارد بسیار صرفه جویی و حتی ارز آوری کرد اما با توجه به این که ایران از منابع غنی نفت برخوردار است و اقتصاد کشور بر پایه در آمد های نفتی استوار است ، نیاز به فناوری اطلاعات حس نمی شود. اما در شرایطی که می توان با استفاده از فناوری اطلاعاتت کارها را در زمان کمتر و با هزینه ای بسیار نازل تر به انجام رساند به نظر می رسد در کشور ما برای انجام امور به صورت الکترونیکی ،به جای حضور در ادارات و شرکت های مختلف که منجر به هزینه هایی در حوزه سوخت می شود، ارزش بسیاری قائل نیستند.
مشاهده می شود که موارد متفاوتی چون انرژی، نان و شیر و غیره یارانه دریافت می کنند اما این امکان برای فناوری اطلاعات وجود ندارد و به گفته کارشناسان شاید چون احساس نیازی به وجود نیامده و دیده نشده، این کمک مالی از سوی دولت نیز به حوزه تخصیص نیافته است.
امه به نظر می رسد دولت می تواند این کمک مالی را به صورت ایجاد کلاس های آموزشی به این حوزه تزریق کند که لازمه آن سیاست گذاری کلان و استراتژی در سطح کشور است. نیاز به جنبشی مثل نهضت سواد آموزی که در سراسر کشور تا ریشه کنی بی سوادی ادامه دارد، در حوزه فناوری اطلاعات برای فراگیر کردن بهره مندی از این فناوری کاملا احساس می شود.
سرعت کاربری اینترنتی و IT حداقل در تهران سریع است زیرا بسیاری از سرویس های عمومی امکان ارائه از کانال های اینترنتی دارد؛ البته این به معنای کیفیت مطلوب نیست زیرا برای رسیدن به این مهم به بسترهای مناسب و حتی قوانین و مقررات مطابق با پیشرفت تکنولوژی نیاز دارد.
اسلام ناظمی- استاد دانشگاه معتقد است: آموزش در سطح همگانی یکی از راهکارهای افزایش ضریب نفوذ فناوری اطلاعات در بین مردم است. آموزش فناوری اطلاعات در سطح عموم باید از سطح کودکان شروع شود. طبق استانداردهای بین المللی برای کودکان هشت تا دوازده سال آموزش تحت عنوان E-KIDS تعریف شده تا از این سن با کاربری رایانه آشنا شوند.
وی با بیان این که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برنامه ای مشابه برای کودکان را برای اجرا مصوب کرده است، می افزاید: تمرکز توسعه نفوذ فناوری اطلاعات بین آحاد مردم را باید از کودکان که کاربران آینده در سطوح عمومی و تخصصی هستند آغاز کرد و پیش بینی آموزش به این گروه در سنین بالاتر می تواند از دیگر برنامه های این حوزه باشد.
این کارشناس معتقد است: در مرحله بعد باید مردم عامه که خدمات شهری به منظور ارائه به انسان تهیه می شود نیز آموزش ببینند. ثابت شده است که بدون آموزش های اولیه، برخی از شهروندان توان استفاده از خدمات الکترونیکی را ندارند البته اگر آموزش به کودکان به درستی و برای عموم صورت بگیرد آموزش کودکان به والدین ارزانترین و در دسترس ترین نوع آموزش به بزرگسالانی است که باید قبوض را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.
وی خاطر نشان کرد: دولت با تمام محدودیت هایی که داشته و دارد، تمام تلاش خود را کرده تا سرویس های مورد نیاز را ارائه دهد امااین حد مطلوب نیست زیرا هنوز در برخی از مناطق تهران امکان ارائه سرویس ADSL اینترنت پرسرعت وجود ندارد.
آحاد مردم برای دریافت سرویس و استفاده از IT به کیفیت درخور توجه اهمیت خاص یم دهند و برای کاربران تفاوتی نمی کند سرویس را یک دستگاه دولتی و یا یک بنگاه اقتصادی بخش خصوصی ارائه می کند بلکه برقراری ارتباط و رفع سریع نیاز از راه های الکترونیکی با قیمت مناسب در شرایطی که اطمینان استفاده از این روش تضمین شده باشد از اهمیت بالایی برایشان برخوردار است.
پرویز رحمتی- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران می گوید: برای نفوذ IT در بین طیف های مختلف مردم نیازمند فرهنگ سازی از طریق رسانه های صوتی و تصویری و نوشتاری هستیم . این رسانه ها نقش بسیار تعیین کننده ای در انتقال اخبار و اطلاعات و ایجاد فضای مساعد برای توسعه بازار IT دارند.
اما بعد از فرهنگ سازی و آشنایی مردم با IT این سوال مطرح می شود که آیا نرخ و تعرفه به کارگیری این خدمات برای کاربران معقول و به صرفه است؟ و باید هزینه های مربوط به کارگیری IT برای خانوارها به گونه ای تعریف و پیاده سازی کنیم تا امکان اینکه در سبد طیف گسترده ای از خانوارهای ایرانی قرار بگیرد فراهم شود. بنابراین بعد از فرهنگ سازی و تعیین قیمت مناسب خدمات، مردم به دنبال کیفیت هستند و اگر سرویسی با کیفیت پایین ارائه شود به طور قطع مورد استقبال قرار نمی گیرد.
منبع : اطلاعات- اقتصاد و بورس