• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 2127)
يکشنبه 7/4/1388 - 18:57 -0 تشکر 127005
برگی از تاریخ/نامه معاویه به مردم برای شورش علیه امام علی (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

نامه معاویه به مردم و دعوت برای شورش علیه حضرت علی؛
علی قاتلان عثمان را به ما بسپارد، از مخالفت دست می كشیم

معاویه قبل از اینكه به سمت صفین رهسپار شود نامه ای به اهل مدینه می نویسد و آنان را به یاری و همراهی در قصاص قاتلان عثمان دعوت می كند، او خود را غیرراغب و مكره نسبت به خلافت می شمرد و علی را به دلیل زیر پر و بال گرفتن مالك و امثالهم در لشكرش مقصر بر می شمارد و تصریح می كند كه اگر قاتلان یعنی مالك و دیگرانی كه بازوان حضرت محسوب می شوند تحویل دهد،معاویه از جنگ دست برخواهد داشت.

 چون اهالی مصر و بصره و دیگر بلاد اسلامی برعلیه مفاسد و مظالم عثمان و اطرافیانش در مدینه گرد‌ آمدند با وساطت حضرت علی علیه السلام راه برگشت در پیش گرفتند. ولی زمانی كه قاصد عثمان را كه دستور قتل آنان را به سوی والی مصر می برد، دستگیر كردند، بازگشتند و كار عثمان را یكسره ساختند! حضور فیزیكی حسنین علیهم السلام و سخنان ابوتراب سودی نبخشید.
هیچ گاه در تاریخ به صراحت به قاتل یا قاتلان عثمان اشاره نمی شود یا اجازه ندادند این حقیقت مشهور شود!
معاویه پیراهن خونین عثمان را در شام بر بازار و مسجد چرخاند كه: «آی عثمان مظلوم كشته شد و علی قاتل اوست! » زیرا به خوبی می دانست، كه اباالحسن در كنار زدن او از امارت شام لحظه ای درنگ نمی كند!
از سوی دیگر حضرت نامه به سوی او گسیل می كند و از معاویه می خواهد تا صدارت را به فردی كه ایشان معرفی كند، واگذار كند! حضرت از فرستاده اش می خواهد سریعا جواب معاویه را گرفته برگردد، ولی معاویه با زیركی او را سه ماه در شام معطل می كند و سپاه شام را فراهم می آورد.
از سوی دیگر گروهی از ناراضیان و معارضان عثمان چون طلحه و زبیر عایشه جنگ جمل را پیرو ناامیدی از دستیابی به ویژه خواری های قبلی، علیه حكومت عدالت به راه انداخته اند. ابتدا خود را در به قدرت رسیدن حضرت شریك شمرده خواستار سهم خویش می شوند، وقتی با جواب رد حضرت مواجه می شوند، بهانه مشورت ناپذیری ایشان را علم می كنند. النهایه به بهانه حج راهی مكه شده و سپاهی را برای خونخواهی عثمان از علی به سمت بصره روانه می كنند! چه بصره شهری از شهرهای عثمانی است!
جمل آن گونه شد، كه شد!
اما از سوی دیگر معاویه نیز لشكر خونخواهی خویش را آماده كرده تا به سوی صفین رهسپار كند: وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا!
معاویه خود را خونخواه عثمان و تقاص كننده خون مظلوم معرفی می كند و علت جنگ خود را با علی حمایت حضرت از قاتلان عثمان برمی شمرد. چرا كه در روزهای نخستین حضرت در مدینه، مروانیان و بنی امیه خواستار مجازات قاتلان عثمان می شوند، ولی حضرت به دلیل قدرت ناراضیان و معارضان عثمان در مدینه، آنها را به صبر و مهلت فرا می خواند! از جمله این ناراضیان و معارضان كه تاریخ در مورد نقش او در قتل عثمان سخنی نگفته، مالك اشتر نخعی ولی بنی امیه انگشت اتهام را به سمت او گرفت.
معاویه پیوسته حضور مالك و اهل مصر را كه در مدینه برای اعتراض به خلیفه جمع شده بودند را دلیل دست داشتن، حضرت در خون خلیفه شهید! می شمارد!
او قبل از اینكه به سمت صفین رهسپار شود نامه ای به اهل مدینه می نویسد و آنان را به یاری و همراهی در قصاص قاتلان عثمان دعوت می كند، او خود را غیرراغب و مكره نسبت به خلافت می شمرد و علی را به دلیل زیر پر و بال گرفتن مالك و امثالهم در لشكرش مقصر بر می شمارد و تصریح می كند كه اگر قاتلان یعنی مالك و دیگرانی كه بازوان حضرت محسوب می شوند تحویل دهد،معاویه از جنگ دست برخواهد داشت.
البته بر اهل تاریخ پوشیده نیست كه این بهانه معاویه جز برای تضعیف لشكر و كم كردن اتهامات از خلافت خواهی و جاه طلبی عنوان می شود و كسی نیست كه نداند علی در اجرای حق از همه سدیدتر و شدیدتر است! لذا بااین عنوان می خواهد خود را فردی عدالت طلب و بی طرف جلوه دهد و خود را اهل صلح و سلم نشان دهد!
كتاب پیكار صفین نوشته ابوالفضل نصربن مزاحم بن سیار منقری تمیمی كوفی (م212ق) است كه شیعی مذهب بوده و آثارش از منابع اصلی تاریخ تشیع، به شمار می آید. مورخان سنی و شیعی روایات او را درست و بدون جانبداری تشخیص داده اند. كتاب صفین او كه در ایران و مصر به چاپ رسیده از اسناد معتبر تاریخی به شمار می رود.
او در كتابش این بخش از تاریخ را این گونه می آورد:
چون معاویه آهنگ رهسپاری به صفین كرد به عمروبن عاص گفت: من چنین صلاح بینم كه نامه ای مردم مكه و مدنیه بنگاریم و ماجرای عثمان را به یادشان آریم، یا به مراد خویش می رسیم و یا آن كه آن قوم (دست كم) از دشمن با ما باز می ایستند.
عمرو گفت: مگر نه آن كه مخاطبان ما از سه حال بیرون نیستند؟
یا كسی است كه از علی خرسند است و به حكومت او رضا داده، كه نامه ما جز بر بصیرتش نیفزاید.
یا كسی است كه هواخواه عثمان است و ما چیزی بیش از این بر او نیفزاییم!
یا كسی است كه گوشه ای رفته و (بی طرفی گزیده) كه تو در دیدِ او از علی موثق تر نیستی!
گفت: با این همه باید این كاررا بكنم، پس با هم فكری یكدیگر نوشتند:
نامه معاویه و عمرو به مردم مدینه
«اما بعد، هرچند پاره ای امور بر ما نهان بوده اما این (حقیقت) بر ما پوشیده نیست كه علی عثمان را كشته است، و دلیل این مدعا پایگاهی است كه قاتلان عثمان در دستگاه او دارند. ما انتقام خون او را می خواهیم و خواستار آنیم كه قاتلان وی را به ما بسپارند تا بر اساس كتاب خدا آنان را بكشیم.
اگر علی آنان را به ما بسپارد ما از مخالفت با شخص او دست می كشیم
و شورایی میان مسلمانان، همانگونه كه عمر بن خطاب مقرر داشت، ترتیب می دهیم.
اما (درباره ما باید بدانید كه) ما خواهان خلافت نیستیم (و سودای آن را در دل نمی پرورانیم)، پس شما نیز ما را در این كار مدد كنید و به نوبه خویش برخیزید
كه اگر ما و شما همدست و همدستان شویم
علی از ادامه راه خطرناكی كه در پیش گرفته پروا كند.»1
متن عربی:
لما أراد معاویة السیر إلى صفین قال لعمرو بن العاص:
إنی قد رأیت أن نلقى إلى أهل مكة وأهل المدینة كتابا نذكر لهم فیه أمر عثمان ، فاما أن ندرك حاجتنا، و إما أن یكف القوم عنا.
قال عمرو: إنما نكتب إلى ثلاثة نفر:
راض بعلی فلا یزیده ذلك إلا بصیرة،
أو رجل یهوى عثمان فلن نزیده على ما هو علیه،
أو رجل معتزل فلست بأوثق فی نفسه من علی.
قال: على ذلك.
فكتبا:
«أما بعد فإنه مهما غابت عنا من الأمور فلن یغیب عنا أن علیا قتل عثمان.
والدلیل على ذلك مكان قتلنه منه.
وإنما نطلب بدمه حتى یدفعوا إلینا قتلته فنقتلهم بكتاب الله، فإن دفعهم على إلینا كففنا عنه،
وجعلناها شورى بین المسلمین على ما جعلها علیه عمر بن الخطاب.
وأما الخلافة فلسنا نطلبها، فأعینونا على أمرنا هذا وانهضوا من ناحیتكم،
فإن أیدینا وأیدیكم إذا اجتمعت على أمر واحد، هاب «على» ما هو فیه.»
منبع

يکشنبه 7/4/1388 - 23:12 - 0 تشکر 127109

به نام خدا

سلام

شاید بحث طولانی شد اما لازم بود که تاریخ را بار دیگر به یاد بیاوریم

تسامح در مقابل زور گو عین شکست است

دوشنبه 8/4/1388 - 13:36 - 0 تشکر 127279

بسم الله الرحمن الرحیم

ای کاش همه ، همه ی تاریخ را می خواندند.ماجرای صلح حیبیه که مقام معظم رهبری در خطبه هایشان به آن اشاره کردند خواندنی تر است.

etezazian1900
شنبه 13/4/1388 - 15:3 - 0 تشکر 129079

simple, elegant

جنگ علی علیه السلام با معاویه جنگ دو عقیده است ؛ عقیده علی علیه السلام در رابطه با دنیا فانی آنست که می فرماید:دنیای شما نزد من از استخوان خوکی دردست بیمارجزامی بی ارزش تر است و درمقابل معاویه می گوید علی حق است لکن  این مردم دنیاطلبند که  مرا برای رسیدن به کامیابی دنیویشان خواستارند- علی می فرماید: اگر دنیاراپیشنهاد دهند درمقابل اینکه  گندمی را به ناحق از موری بازگیرم چنین نخواهم کرد و درمقابل معاویه برای حفظ حکومت خویش قرآن را برسر نیزه کردو قرآن را ابزارو سپر بلای خود قرارداد-فرجام علی آنگونه بود که پس از ضربت خدای بزرگ را سپاس نمود که به رستگاری رسید - لکن معاویه در این اندیشه شیطانی که چرانتوانسته است نام رسول الله را از اذان مسلمین حذف کند  .

آری علی فانی در خدا بود و معاویه فانی در دنیا و شیطان .

اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شیطان را مپرستید زیرا وى دشمن آشكار شماست (60)یس

يکشنبه 14/4/1388 - 12:37 - 0 تشکر 129308

چه جالب همیشه برگهایی از دفتر بزرگ تاريخ  ضمیمه دفترچه عبرتمان ذخیره میشه بدا به حال غافلان ما اهل كوفه نیستیم تا مرادمان اماممان در كوچه های ظلمانی كوفۀ غفلت ما تنها بماند برخی تصور میكنند باید عین تاریخ اتفاق بیفتد ولی بدانند تاریخ عبرت است

يارب دل دوستان پر ازغم نكني

با تير بلا قامت ما خم نكني

اي چرخ تو را به قرآن قسم

يك مو از عزيز ما كم نكني

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.