بدلیل خطر پرتاب شدن سرنشینان در هنگام حوادثی همچون واژگونی خودرو بر اثر درست چسبانیده نشدن شیشه جلو ، موارد زیر باید بطور جدی در هنگام تعویض شیشه جلو رعایت شود :
۱- درزگیر و چسب قبلی کاملا پاک شود .
۲- محل چسباندن شیشه روی بدنه و خود شیشه با مواد شوینده شسته شود .
۳- از چسبهای Urethane استفاده کرده و از استفاده از چسبهای سیلیکون و نوارهای بوتیل پرهیز شود .
۴- در صورت وجود ایربگهای جانبی در خودرو از چسبهای Urethane ویژه استفاده گردد .
۵- برای خودروهای عادی ۱ ساعت و برای خودروهای دارای ایربگ جانبی تا ۳ ساعت ، از راندن این خودروها پرهیز شود .
علائم و نوشته های درج شده بر روی شیشه ها :
به مجموعه علائم و نوشته هایی که بر روی شیشه درج شده اند Logo یا Bog می گویند . از میان این علائم و نوشته ها ، برخی مربوط به نام و علامت شرکت تولید کننده ، و علامتها و حروف بخصوصی نیز به منظور معرفی استانداردها و تاییدیه هایی است که سازنده برای این محصول کسب کرده است .
نام و علائم شرکتهای سازنده :
شرکتهای تایید شده بین المللی در زمینه ساخت شیشه خودرو را می توانید در اینجا ببینید .
در این بین محصولات ۳ تولید کننده بشتر در کشورمان یافت می شود ، Hankuk بر روی خودروهای کره ای و با نام اختصاری HSG ، و Nipon Safety Glass بر روی خودروهای ژاپنی و Sekurit یا به عبارتی Saint Gobain بر روی خودروهای اروپایی و خصوصا فرانسوی . در این بین ، شرکت Saint Gobain با نام تجاری Sekurit قدیمی ترین تولید کننده شیشه های ایمنی به اصطلاح Sekurit می باشد و در حال حاضر نیز از هر ۲ اتومبیل در اروپا یکی مجهز به شیشه های این شرکت می باشد . علائم و نوشته های مربوط به استانداردهای اخذ شده :
تولید کنندگان شیشه از استانداردهای مختلفی برای محصولاتشان استفاده می کنند که هر یک از آنها در یک یا چند کشور دارای اعتبار می باشند و بطور معمول نیز اولین استانداردی که توسط یک تولید کننده اخذ می شود مربوط به اداره استاندارد همان کشور می باشد ، اما ۲ استاندارد بین المللی برای کلیه قطعات ایمنی و امنیتی خودروها از جمله شیشه ها ، چراغها ، ترمز ، تایرها ، کمربند ایمنی ، ایربگها و.... در جهان وجود دارد :
استاندارد DOT آمریکا و استاندارد ECE کمسیون اقتصادی اروپا .
که معمولا داشتن هر دوی این استانداردها مجوزی است برای صدور قطعه مورد نظر به تمامی نقاط جهان .
در زیر تعدادی از علائم استاندارد کشورهای مختلف را می بینید .
طی چند سال اخیر بدلیل اعمال آزمایشات سختگیرانه تر و مقبولیت جهانی بیشتر ، اهمیت و اعتبار استاندارد ECE نسبت به DOT ، فزونی یافته ، تا حدی که اخباری از پیوستن آمریکا به کمسیون اقتصادی اروپا در آینده نزدیک نیز شنیده می شود ، به همین خاطر ، ابتدا مختصری به بحث پیرامون استاندارد DOT پرداخته و سپس مفصلا استانداردهای ECE را بررسی خواهیم نمود .
استاندارد DOT :
DOT برگرفته از Department Of Transportation بوده و استانداردی است برای کلیه قطعات ایمنی خودرو از جمله شیشه ، این استاندارد توسط اداره FMVSS کشور آمریکا به متقاضیانی که قطعاتشان موفق به بدست آوردن حد نصاب لازم از آزمایشات مربوطه شوند ، اعطا می گردد .
این استاندارد بر روی کلیه شیشه های تولید شده توسط تولیدکنندگان معتبر دیده می شود و مجوزی است برای صدور به اکثر کشورها . علامت مشخصه آن همان حروف DOT به اضافه چند عدد می باشد که کدی است برای شناسایی قطعه ( شیشه ) ، پس از این اعداد ، کدهای AS قرار دارند که مشخص می کنند شیشه مورد نظر برای استفاده در کدام قسمت از خودرو در نظر گرفته شده ؛ کدهای مورد بحث به شرح زیر می باشند :
AS1 : قابلیت استفاده در هرکجای خودرو .
AS2 : قابلیت استفاده در هرکجای خودرو بجز شیشه جلو .
AS3 : فقط قابل استفاده بعنوان شیشه عقب .
AS4 : معرف پلاستیکی بودن شیشه بوده و قابل مصرف بعنوان شیشه جلو نمی باشد .
پس از کدهای AS نیز معمولا حروف و اعداد دیگری ، جهت شناسایی قطعه وجود دارد . لازم به ذکر است ، در مواردی نیز کدهای AS در محلی دیگر و جدای از نشان DOT درج می شوند .