• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3211)
چهارشنبه 20/3/1388 - 21:41 -0 تشکر 121217
1- آیا مسلمانان به جهنم می روند؟

سلام

یکی از اهداف انجمن قرآن و عترت مطرح کردن شبهات قرآنی و پاسخ دادن به آنهاست...پس از شما دوست قرآن و عترتی هم میخوام هر هفته حداقل یک سوال در انجمن مطرح کنید تا با هم برای جوابش به بحث بنشینیم.

پس حتما هر هفته با ما همراه باشید.



سوال:
آیا مسلمانان به دوزخ می‌روند؟

سوره 19، آیه 71 می‌گوید تمامی مسلمانان به جهنم خواهند رفت (حداقل برای مدتی )
اما در جاهای دیگر ادعا می‌کند کسانی که در جهاد کشته می‌شوند، مستقیم به بهشت می‌روند؟

حالا به نظر شما این تناقض چه شکلی برطرف میشود؟

یا علی

 

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 20/3/1388 - 23:59 - 0 تشکر 121255

به نام خدا

سلام دوستان

جناب میکرو:اول اینکه سوره مریم آیه 71هستش .دوم اگرشما به معنی آیات قبل وبعدش دقت کنید همه چیز دستگیرتون میشه:

سپس هر که سرکشی برفرمان خدای مهربان بیشترکرده یک یک راازهرفرقه بیرون آریم(69)آنگاه ما آنهایی راکه سزاوارتر به آتش دوزخندبهترمیشناسیم(70)وهیچ کس از شما باقی نمیماند جزآنکه به دوزخوارد شود واین حکم حتمی پروردگار است(71)پس افرادی را که خداترس وباتقوابوده اند نجات خواهیم دادوستمکاران را فروگذاریم تادرآن آتش بزانودرافتند(72)

البته ان شاء الله بنده جواب روشنتری قرارخواهم داد

 بسم الله الرحمن الرحيم

وَالْعَصْر
 إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْر
 إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر

پنج شنبه 21/3/1388 - 8:41 - 0 تشکر 121303

به نام هستی بخش عالم

سلام

O در تفسیر طبرى آمده است : روزى عبدالله بن رواحه در حال بیمارى مى گریست ، همسرش نیز با دیدن او به گریه افتاد. عبدالله پرسید: تو چرا اشك مى ریزى ؟ گفت : به خاطر گریه ى تو. عبدالله گفت : ولى من به خاطر این سخن خداى متعال مى گریم كه فرمود: ((ان منكم الا واردها)) ورود ما به دوزخ قطعى است ، امّا من نمى دانم از آن نجات مى یابم یا خیر؟

O این آیه باید در كنار آیات و روایاتى كه مربوط به صراط است معنا شود، چون صراط پلى است كه بر روى دوزخ كشیده شده است و همه ى مردم از روى آن عبور مى كنند، بعضى تند و بعضى كُند و بعضى به دوزخ مى افتند.

O رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روز قیامت ، همه ى انسان ها (چه خوب و چه بد) وارد جهنّم مى شوند، ولى آتش به مؤ منین زیانى نمى رساند، همچون حضرت ابراهیم كه آتش بر او سرد شد. بنابراین آیه ى مورد بحث كه ورود همگان را به دوزخ حتمى مى داند، با آیاتى كه مى گوید: مؤ منین از دوزخ دورند

منافاتى ندارد. زیرا از سویى وارد دوزخ مى شوند، و از سوى دیگر با لطف خداوند آسیبى نمى بینند.

برگرفته از تفسیر نور

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 21/3/1388 - 8:43 - 0 تشکر 121304

به نام هستی بخش عالم

سلام

البتّه ممكن است بگوییم كه ورود به معناى عبور است ، نه داخل شدن .

بعلاوه روایات متعددى در تفسیر آیه رسیده است كه این معنى را كاملا تقویت مى كند:

از جـمـله از (جـابـر بـن عـبـد الله انـصـارى ) چـنـیـن نقل شده كه شخصى از او درباره

ایـن آیه پرسید، جابر با هر دو انگشت به دو گوشش اشاره كرد و گفت : مطلبى با این دو گـوش خـود از پـیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) شنیدم كه اگر دروغ بگویم هر دو كر باد! میفرمود: الورود الدخول ، لا یبقى بر و لا فاجر لا یدخلها فیكون على المؤ منین بـردا و سـلامـا كـمـا كـانـت عـلى ابـراهـیـم حـتـى ان للنـار - او قـال لجهنم - ضجیجا من بردها، ثم ننجى الله الذین اتقوا و نذر الظالمین فیها جثیا:

ورود در ایـنـجـا بـه مـعـنـى دخـول اسـت هـیـچ نـیـكـوكـار و بـدكـارى نـیـسـت مـگـر ایـنـكـه داخـل جـهـنـم مـى شـود، آتـش در برابر مؤ منان سرد و سالم خواهد بود، همانگونه كه بر ابـراهیم بود، تا آنجا كه آتش - یا جهنم - (تردید از جابر است ) از شدت سردى فریاد میكشد، سپس خداوند پرهیزگاران را رهائى میبخشد و ظالمان را در آن ذلیلانه رها مى كند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 21/3/1388 - 8:50 - 0 تشکر 121305

به نام هستی بخش عالم

سلام

تـنـهـا سـؤ الى كـه در ایـنـجـا بـاقـى مـیـمـانـد ایـن است كه فلسفه این كار از نظر حكمت پروردگار چیست ؟ بعلاوه آیا مؤ منان از این كار آزار و عذابى نمى بینند؟

پاسخ این سؤ ال كه از هر دو جنبه در روایات اسلامى وارد شده است ، با كمى دقت روشن مى شود:

در حـقـیقت مشاهده دوزخ و عذابهاى آن ، مقدمهاى خواهد بود كه مؤ منان از نعمتهاى خداداد بهشت حـداكـثـر لذت را بـبرند،

چرا كه قدر عافیت را كسى داند كه به مصیبتى گرفتار آید (و بالاضداد تعرف الاشیاء) در اینجا مؤ منان گرفتار مصیبت نمى شوند، بلكه تنها صحنه مصیبت را مشاهده میكنند و همانگونه كه در روایات فوق خواندیم آتش بر آنها سرد و سالم مى شود و نور آنها شعله آتش را تحت الشعاع قرار مى دهد.

بـعـلاوه آنـهـا چـنـان سریع و قاطع از آتش میگذرند كه كمترین اثرى در آنها نمى تواند داشـتـه بـاشـد، هـمـانـگـونـه كـه در حـدیـثـى از پـیـامـبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده است كه فرمود: یرد الناس النار ثم یصدرون باعمالهم فاولهم كلمع البرق ، ثـم كـمـر الریـح ، ثـم كـحـضـر الفـرس ، ثـم كـالراكـب ، ثـم كـشـد الرجـل ، ثـم كـمـشـیـه : مردم همگى وارد آتش (دوزخ ) میشوند سپس بر حسب اعمالشان از آن بـیـرون مـى آیـند، بعضى همچون برق ، سپس كمتر از آن همچون گذشتن تندباد، بعضى هـمچون دویدن شدید اسب ، بعضى همچون سوار معمولى ، بعضى همچون پیادهاى كه تند مى رود، و بعضى همچون كسى كه معمولى راه مى رود).

و از این گذشته دوزخیان نیز از مشاهده این صحنه كه بهشتیان با چنان سرعتى میگذرند و آنـهـا مـیـمـانـنـد، مـجـازات بـیـشـتـرى مـى بـیـنـنـد، و بـه ایـن تـرتـیـب پـاسـخ هـر دو سؤ ال روشن مى شود.

برگرفته از تفسیر نمونه

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 21/3/1388 - 8:51 - 0 تشکر 121306

به نام هستی بخش عالم

سلام

این اطلاعات کمک میکنه بهتر درباره این سوال شما بحث کنیم ومیتونه پاسخ کوتاهی باشه به این سوال ......

طبق این اطلاعات من فهمیدم همه مسلمانان به دوزخ میروند اما مدت ماندن اونها با هم فرق داره .....

راستی میکرو محترم اگرآیه دوم هم مطرح میکردید بهتر به جواب میرسیدیم

درباره اینکه گفتید :انهاییکه جهاد میکنند مستقیم به بهشت میوند .....اگر ایه مورد نظر و ذکر کنید خوبه

بهتر میتونیم بحث کنیم

بحث خوبی ایجاد کردید امیدوارم دوستان قرآنی از این فرصتهای خوب استفاده کنند ..........

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/3/1388 - 12:24 - 0 تشکر 123041

سلام

با تشکر از همکاری شما در پیشبرد اهداف این تاپیک

گلهای گرامی....من هم آیه خاصی رو در مورد ادعای دوم ندیدم .

و اما پاسخ شبهه :

این مورد را نیز باید به مواردی اضافه کنیم که طرف دوم تناقض ادعایی فقط کلمه «جاهای دیگر» است، اما اینکه آن های دیگر کدام است و چه گفته، سخنی به میان نیامده است! در کدام آیه آمده که شهیدان مستقیم وارد بهشت می شوند؟ آیا جناب تناقض-جو از آن همه جاهای دیگر، نمی توانست حداقل یک مورد را نام ببرد؟! ظاهراً این مورد را نیز باید به فهرست بلند اشکال تراشی اضافه کنیم که سعی دارد شمار تناقضات ادعایی را بالا ببرد! اما در مورد تنها آیه ای که در این سؤال نشانی آن ذکر شده، برای کسانی که جویای حقیقت معنای آیه هستند، مفسران احتمالات گوناگونی را مطرح کرده‌اند از جمله:


1. مراد از آیه «إن مِنکُم إلاّ وارِدُها...» یعنی همه (چه مؤمن و چه کافر) وارد آتش جهنم می‌شوند، ولی آتش برای مؤمنان سرد می‌شود و آسیبی به ایشان نمی‌رساند، پس از این مرحله متقیان نجات می‌یابند و کافران و ... در آتش جهنم باقی می‌مانند. و چه بسا حکمت ورود مؤمنان به آتش جهنم این باشد که در آنجا از حال ظالمان و کافران با خبر شوند و قدر نعمت بهشت را(که به ایشان عطا می‌شود) بهتر بدانند.


2. برخی گفته‌اند منظور از کلمه«منکم» در آیه، تمام انسان ها نیست، بلکه حرف «من» برای بیان «بعضی» است و آن را «من تبعیضیه» می گویند؛ یعنی بعضی از شما (که اهل گناه و عصیان هستید) وارد دوزخ می شوید، اما پرهیزکاران اهل نجات اند و وارد آن نمی شوند.


3. برخی گفته‌اند: واژة «وارد» در اینجا به معنای دخول نیست، بلکه به معنای قصد و اشراف و نزدیک شدن به آتش جهنم است؛ یعنی همه مشرف به جهنم می‌باشند، ولی خداوند متقیان را نجات می‌دهد اما کافران را در آتش جای می‌دهد.


4. برخی ضمیر«های» در کلمه«واردها» را اشاره به دنیا می‌دانند؛ یعنی همه وارد دنیا می‌شوند، ولی مؤمنان (متقیان) اهل نجات می‌باشند و کافران نمی‌توانند از دنیا برای آخرت خود استفاده کنند، از این رو به جهنم می‌روند.


5. برخی نیز وارد شدن به جهنم را اشاره به پل صراط می‌دانند که همگی از پل صراط (که بر آتش نصب است) عبور داده می‌شوند، ولی مؤمنان موفق به گذر از پل می‌شوند و نجات می‌یابند، ولی کافران و مشرکان در آتش جهنم می‌افتند و در آن باقی می‌مانند. اما هیچ یک از موارد و احتمالات ذکر شده در مورد این آیه نمی تواند خواسته تناقض جو را بر آورده سازد.


یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

سه شنبه 26/3/1388 - 21:53 - 0 تشکر 123246

به نام هستی بخش عالم

سلام

همانان كه فرشتگان جانشان را مىگیرند در حالى كه بر خود ستمكار بودهاند پس از در تسلیم درمىآیند [و مىگویند] ما هیچ كار بدى نمىكردیم آرى خدا به آنچه مىكردید داناست (28)

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِی أَنفُسِهِمْ فَأَلْقَوُاْ السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوءٍ بَلَى إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿28﴾

پس از درهاى دوزخ وارد شوید و در آن همیشه بمانید و حقا كه چه بد است جایگاه متكبران (29)

فَادْخُلُواْ أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِینَ ﴿29﴾سوره نحل

ااین آیه وضعیت کسانی و بیان میکند که به خود ستم کردند ودرایه دوم انها و به ورد به دوزخ خبر میدهد

نکته مهم اینه که دوزخ درهایی داره وهرکس بر حسب میزان عملکرد واعمالش وارد طبقات گوناگون میشود

اینطور نیست که همه دریک طبقه قرار گیرند .........

همان كسانى كه فرشتگان جانشان را در حالى كه پاكند مىستانند [و به آنان] مىگویند درود بر شما باد به [پاداش] آنچه انجام مىدادید به بهشت درآیید (32)

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْكُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿32﴾

این آیه وضعیت پاکان رو هنگام مرگ بیان میکند که فرشتگان به استقبال انها میایند وبه انها سلام میکنند وبه بهشت دعوت میکنند ......

از این ایات نتیجه میگیریم که ورود به دوزخ وبهشت بستگی به عمل انسان دارد .......

كیفر وپاداش بعضى ، از همان لحظه مرگ آغاز مى شود. ( تتوفاهم الملائكة طیبین ... ادخلوا الجنّة ) در روایات نیز آمده : قبر؛ یا گودالى از دوزخ است ، یا باغى از بهشت .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/3/1388 - 21:54 - 0 تشکر 123247

به نام هستی بخش عالم

سلام

مسلمانان دوزخی

جوانانی از قریش هنگامی که رسول خدا در مکه بود به دین اسلام در آمدند، اما بر اثر حبس و شکنجه پدران و خویشان خود توفیق هجرت نیافتند و از دین اسلام بازگشتند و همراه قریش به جنگ بدر آمدند و روز بدر کشته شدند و درباره ایشان آیه ای نازل کشد که مضمون آن این است: «کسانی که در حال ستمکاری بر خویش، فرشتگان جانشان را گرفتند، بدانها گفتند: شما را چه می شود؟ گفتند: ما در سرزمین (مکه) زبون و بیچاره بودیم. فرشتگان گفتند: مگر زمین خدا وسعت نداشت تا در آن هجرت کنید؟ اینان جایشان دوزخ است و چه بد سرانجامی است.» سوره نسا 97

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/3/1388 - 21:56 - 0 تشکر 123249

به نام هستی بخش عالم

سلام

در دوزخ کوهیست از آتش نرم که آن را صعود خوانند و چون دوزخی قدم بر وی نهد همچون ار زیر درگداز آید که: سأرهقه صعودا

؛ در دوزخ چاهی است که آن را غی خوانند و آن از برای بینمازان و متابعان شهوات است که: فسوف یلقون غیا ؛

چاهی دیگر هست که آن را اثام خوانند از برای زانیان و خونیان و مشرکانست که: و من یفعل ذلک یلق أثاما

، در دوزخ وادییست که آن را «ویل» گویند و اهل دوزخ بخدا پناه برند از عذاب أهل آن وادی و آن از برای شش طایفه معد شده:

اول - برای مشرکان است که: ویل للمشرکین .

دوم - از برای منکران و بدروغ دارندگان است که: ویل یومئذ للمکذبین

سیوم - برای حکم کنندگانست بناحق که: فویل للذین یکتبون الکتاب بأیدیهم ثم یقولون هذا من عند الله

چهارم - برای کمفروشان است که: ویل للمطففین

پنجم - برای دروغگویان و بهتان نهندگان است که: ویل لکل أفاک أثیم

ششم - برای عیب جویان و غیبت گویانست که: ویل لکل همزة لمزة - الذی جمع مالا و عدده - یحسب ان ماله اخلده

و دیگر وادییست که آن را «فلق» خوانند از برای حاسدانست قل أعوذ برب الفلق

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.