* رضایی: دولت را در دوران جنگ عملاً ما اداره میكردیم
محسن
رضایی در پاسخ به اظهارات احمدینژاد گفت: اینكه مسائل سیاسی و تخصصی را
نمیشود از هم جدا كرد چطور در كل دنیا این كار را كردهاند؟ چطور ما
نمیتوانیم. صندوق توسعه ملی كه من گفتم همان صندوق ملی است كه ما در مجمع
تشخیص مصلحت نظام با توجه به مطالعاتی كه داشتیم به تصویب رسانیدم و بحث
من هم این بود كه اگر از اول انقلاب ما چنین صندوقی داشتیم تا امروز 200
میلیارد دلار در آن بود هر ماهه 100 هزار تومان میدادیم و ارزش سهام آن
صندوق هم بالای 400 تا 500 هزار تومان برای هر فرد بود یعنی اگر میخواست
آن را بفروشد این مقدار میتوانست داشته باشد.
وی افزود: اینكه ما
مالیاتها را كم میكنیم بله حتماً در شرایط ركود مالیات را كم میكنم
چون من دنبال این نیستم كه از بنگاهها انتقامكشی بشود چیزی كه الآن دارند
میكشند. الان دولت بنگاهها را رها كرده است و بنگاهها در ركود دستوپا
میزنند. به بنده گفتند در این شرایط دولت یك پسگردنی هم به ما میزند نه
تنها كمكمان نمیكند، واقعاً وضعیت اسفباری است.
كاندیدای دهمین
دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه اتاق بازرگانی اعلام كرده 50
درصد وضعیت بنگاههای كشور و كارخانجات كشور با نصف ظرفیت كار میكنند و
60 درصد كارخانجات كشور و بنگاهها و مؤسسات اقتصادی طی 8 تا 9 ماهه اخیر
تعدیل نیرو تا حد یك سوم داشتند، اظهار داشت: این نشاندهنده بحران است
دولت وقتی میگوید خیر هیچ بحران و خبری نیست؛ اصلاً مسئلهای نیست. این
معلوم است كه بنگاهها به حال خود رها شدهاند كه این مسئله است.
رضایی
ادامه داد: اینكه بنده میگویم مالیات را كم میكنیم معلوم است كه یكی
از سیاستهای كمك به خروج بنگاهها از ركود است كه در همه دنیا شناخته شده
است. اگر آقای احمدینژاد تجربه این كار را ندارند یا اطلاع ندارند
میتوانند از تیمهای كارشناس اقتصادی بپرسند كه وقتی ركود پیدا میشود
شما یك بسته سیاستی را به من پیشنهاد كنید ما چكار باید بكنیم و راهكار
بخواهند از دیگران.
اینكه
بنده میگویم مالیات را كم میكنیم معلوم است كه یكی از سیاستهای كمك
به خروج بنگاهها از ركود است كه در همه دنیا شناخته شده است
وی تصریح كرد: اینكه میفرمایند من مسائل اداری را نمیدانم خوب خودشان
قضاوت كنند ایشان كه هم سابقه من را میدانند و هم سابقه خودشان را. ما
در كل دوران جنگ عملاً كل دولت را اداره میكردیم. اوایل انقلاب تا 3 سال
تمام از ائمه جمعه و فرمانداران گرفته پیش ما بودند ما كشور را اداره
میكردیم و بعدش هم همینطور بود و در رابطه با دوران 12 سال اخیری كه
بنده آمدم اطلاعات من در رابطه با داخل وزارتخانهها چند برابر آقای
احمدینژاد است.
كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان
داشت: حتی مخالفینی كه در ادارات هستند و به ایشان نمیتوانند حرف بزنند
میآیند و به ما میگویند دوستان نزدیك ایشان هم میآیند به ما میگویند
و دوستان مشترك هم دو نفرمان زیاد داریم و میآیند به من میگویند.
بنابراین بنده دقیقاً در جریانات ریز مسائل هستم خود ایشان هم توانایی من
را در سازماندهی میدانند یعنی من مسائل مدیریتی و سازماندهی را اگر بیشتر
از ایشان ندانم كه خود ایشان هم اعتراف دارند حتماً كمتر از ایشان نیست.
رضایی
برای باز كردن مسائل اقتصادی به تعرفه شكر و چای اشاره كرد و یادآور شد:
یك مثالی میزنم؛ ببینیم چه بر سر شكر كشور آمده و در اثر تعرفه تا ببنیم
نظر جناب احمدینژاد كه میگوید نه ما براساس یك قواعدی این تعرفهها را
درست كردیم ببینید ما 3 تا محصول در ایران داریم از جمله شكر، دانههای
روغنی و چای كه اینها در حقیقت كشت و صنعت كشور هستند. آقایان آمدهاند در
نیمه دوم سال 1384 تعرفه شكر خام را از 120 درصد به 4 درصد، تعرفه شكر
سفید از 150 درصد به 10 درصد رساندند كه نتیجه آن این شده است كه به جای
500 هزار تن واردات 2 میلیون و 481 هزار تن در سال 85 شكر وارد كشور شده
كه در نتیجه از 32 كارخانه شكر چغندر قند كه داریم 8 كارخانه تعطیل شده
است بعد بقیه به جای اینكه 5 ماه كار كنند الان فقط 40 روز كار میكنند.
وی
اضافه كرد: كشت چغندر ما به كلی از بین رفته است و به جای آن رفتهاند و
سیبزمینی كاشتهاند و آنقدر سیبزمینی در كشور زیاد شده كه خود
سیبزمینیكاران قبلی دچار مشكل شدهاند به طوری كه خود احمدینژاد
ناچار شدند یك مقدار زیادی از اینها را بخرند كه ورشكستگی زیاد نشود.
كاندیدای
دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: 85 هزار نفر در حقیقت بیكار
شده است و به جای 12.5 میلیون تن تفالهها و مواد خامی كه در اثر چغندر
قند بوده یك كاهش بسیار زیادی است و 2500 میلیارد تومان عدمالنفع به
كشاورزان حاصل شدهاست. وقتی ما همه اینها را حساب میكنیم میبینیم یك
تصیمیمگیری كه ما بیایم تعرفه شكر را پایین بیاوریم یك دامنه وسیعی از
زیانهای اقتصادی هم را به كارخانجات شكر و قند وارد میكند كه از آنجا
بحران در مسئله كارگران و اشتغال رفته و از طرف دیگر در مسئله سیبزمینی و
مسائل زیادی هم بوجود آورده است.
رضایی در خصوص مسئله مسكن مهر و
سایر كارهای دولت در این زمینه گفت: اینها بیانگر این است كه تصمیمات به
صورت پخته صورت نمیگیرد و شاید هم دلیلش این باشد كه در دولت آقای
احمدینژاد اصلاً نخبگان خیلی محلی از اعراب ندارند.
وی به 2 جلسه
احمدینژاد با اقتصاددانان اشاره و آن را مثبت ارزیابی كرد و عنوان داشت:
اما این دیگر ادامه پیدا نكرد بالاخره ما توسعه را از كجا میخواهیم شروع
كنیم. چینیها به من گفتند كه ما نقطه آغاز توسعه را مالكیت گذاشتیم و ما
با مطالعاتی كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرخانه آن انجام دادیم، نقطه
عزیمت توسعه ملی ما نخبگان كشور هستند یعنی ما باید نخبگان را درگیر كنیم
بعد به تفاهم و اجماع برسانیم تا اینكه بتوانیم یك حادثه بزرگ كه همان
توسعه است را تحقق بخشیم.
كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست
جمهوری در پایان خطاب به احمدینژاد خاطرنشان كرد: اگر آقای احمدینژاد
دوباره بخواهند رئیس جمهور شوند یك فكری برای درگیری كردن و به اجماع
رساندن نخبگان در اداره كشور نكنند این مشكلاتی برای من درست میكند.
طرحی داشتم كه اعلام كردم و اگر لازم باشد دوباره در اینجا خواهم گفت همان
اتاقهای فكری كه باید در كنار هر وزارتخانهای بوجود بیاید البته من چون
مخالفین خودم از صاحبنظران را میخواهیم در این اتاق فكر شركت بدهم
بعضیها گفتند این را دولت در سایه شما بگویید ولی حالا میشود آن دولت در
سایه هم ما نگوییم اما هر وزارتخانهای در حقیقت یك اتاق فكری داشته باشد
كه منتقدین خود من هم بیاید در آنجا شركت كنند و حضور داشته باشند به هر
حال سؤال من از آقای احمدینژاد این است كه با توجه به تواناییهای عظیم
نخبگان كشور اگر ایشان دوباره رئیس جمهور شوند نخبگان را چطور درگیر توسعه
ملی میكند و به اجماع میرساند.
* احمدینژاد: تقریباً از همه ظرفیت كارشناسی كشور استفاده كردهایم
محمود
احمدینژاد در ادامه مناظره گفت: آقای محسن رضایی چند مورد را مطرح كردند
و قبلا هم مطرح شده بود و در بعضی از روزنامههای مخالف دولت هم بارها و
بارها مطرح شده بود؛ ایشان بحثهای داخل كشور را میگوید و خارج از كشور
را رها میكنند.
وی افزود: ایشان حتما میدانند در سال گذشته و
همین الان بسیای از صنایع در دنیا در حال ركود است و كاهش تولید دارند، از
جمله صنعت فولاد و بسیاری از كشورهای دنیا 40 یا 50 یا 39 درصد كاهش تولید
دارند و فقط دو كشور رشد دارند، یكی ایران و یكی چین؛ ایران 20 درصد و چین
2.4 درصد. و انجمن فولاد جهانی گزارشی رسمی را منتشر كرد كه من در این جا
دارم.
احمدینژاد
تصریح كرد: اینكه میگویند بنگاهها را رها كردند، من نمیدانم رها كردن
یعنی چه؟. آیا دولتها را باید بنگاهها اداره كند یا بنگاهها روی پای
خود بایستند؟ بیشترین مراقبت در این دولت انجام شد، وقتی ما دولت را تحویل
گرفتیم، 50 هزار بنگاه صنعتی داشتیم و از این 50 هزار بنگاه، 280 هزار
بنگاه در مرز بحران بود؛ الان تعداد بنگاهها به 80 هزار رسیده است آقای
موسوی.
محسن رضایی در میان سخنان احمدینژاد گفت: موسوی نه، رضایی.
احمدینژاد
اظهار داشت: عذر میخواهم آقای رضایی، بالاخره شما هم در نقطهای به سیادت
وصل هستید؛ رضایی اظهار داشت: من مادرم سیده بوده، اما هیچ وقت اظهار
سیادت نكردم.
احمدینژاد در ادامه بحث خود گفت: ما 200 بنگاه
داریم كه برای آن ساز و كار تعیین كردیم و كارگروه برای تك تك آنها تشكیل
شده و رئیس كل بانك مركزی، وزیر صنایع و وزیر كار و برخی دیگر از مسئولان
در آن حضور دارند و بیشترین رسیدگی را ما انجام دادیم، من تعجب میكنم كه
شما میگویید یك سوم كارگران از دست رفتهاند؛ تعداد كارگرانی كه بیكار
شده و به اداره كار مراجعه كردهاند، هر سال معلوم است؛ در این 5 -6 سال
اخیر هر سال به طور متوسط 340 هزار كارگر از كار منفك میشوند و تغییر جدی
نداشتهایم. اما اینكه اتاق بازرگانی گفته بنگاهها با 50 درصد كار
میكنند، درست است؛ اولا بیش از 50 درصد است و در این دولت 50 درصد شده،
جهت اطلاع حضرت عالی، در بخش صنعت ما همیشه 40 درصد ظرفیت پر بوده، یعنی
ظرفیت همیشه خالی بوده و صنعت ما هیچ وقت از همه ظرفیت خود استفاده نكرده
و علت آن نیز ساختارهای غلط اقتصادی بوده است.
وی افزود: آنها از
راكد كردن پول و راكد كردن كالا سود میبردند و شما درست گفتید كه پول در
كشور احتكار میشود واینكه تبدیل به معوقه میشود، در واقع احتكار پول است
ونرخش در بازار بالا میرود، اما اینكه چه باید كرد، باید ساختار بانكی را
اصلاح كنیم و ما هم همین كار را كردهایم، سه سال با حضور كارشناسان
مطالعه كردیم كه بعدا عرض خواهم كرد و طرح آن را كاملا تهیه كردیم و به
زودی لایحه اصلاحیه آن را نیز به مجلس خواهیم داد.
رئیسجمهور
تصریح كرد: در طرحهای اقتصادی كه ما تهیه كردیم، تقریبا از همه ظرفیت
كارشناسی كشور استفاده كردیم، الا معدود كه نخواستند همكاری كنند؛ بیش از
هزار ساعت خود بنده در جلسه كارشناسان شركت كردم، همان كسانی كه به قول
حضرت عالی نامه نوشتند، ما با آنها جلسه گذاشتیم؛ آنها 13 بند را مطرح
كردند كه 3 بند آن را خود رئیس ستاد جنابعالی (دانش جعفری وزیر سابق
اقتصاد) جواب داد و وقتی به بند سوم رسید، همه گفتند كفایت میكند و ما
اصلا بحثمان چیز دیگری است؛ ما گفتیم بحثهای شما سیاسی است نه بحثهای
اقتصادی و الا ردیف كردن ایرادات اقتصادی كشور كه كاری ندارد؛ 10 هزار
ایراد در كشور هست اما باید ببینیم كه دولتها چه روندی را طی كردهاند،
آنهم با شاخصهای كلان.
وی اظهار داشت: شما به یك مورد خاص شكر
اشاره كردید، بله، در سال 84 كه بحث تحریم شد، وزارت بازرگانی موظف شد كه
اجازه دهد یك مقداری كالاهای اساسی بیشتر وارد شود كه اگر تحریم شد، ما
دچار مشكل نشویم، از جمله شكر. اتفاقا در شكر هم تعرفه شكر خام را پایین
آوردیم تا شكر خام در كارخانههای ما تسویه شود و كارخانجاتی كه قبلا سه
ماه كار میكردند، هشت ماه كار كنند؛ بله بعضی از كارخانجات تعطیل شد،
بالاخره كارخانه فرسوده 60 ساله یا 40 ساله كه قیمت را دو برابر در
میآورد، شكر آرژانتینی و یا برزیلی دم مرز ما 330 هزار تومان است اما از
این كارخانهها وقتی 500 تومان میخواهیم بخریم، نمیفروشند و میگویند
560 تومان باید بخرید، خوب تا كی میتوان این را ادامه داد. درست است كه
10 كارخانه تعطیل می شود یا یك كشت تغییر میكند اما بعدش كمك كردیم كه
كارخانجات نوسازی شود و در چند نقطه كشور به كارخانجات كمك كردیم كه
نوسازی شوند و بهرهوری بالایی داشته باشند تا بتوانند رقابت كنند و الا
از كجا میتوان آورد كه شكر 330 تومانی را 560 تومان بخریم و 100 تومان هم
هزینه كنیم تا تحویل مردم بدهیم. این فاصله را از كجای بودجه یا برنامه
میتوان تامین كرد.
شما
گفتید ما از نخبگان استفاده نمیكنیم، به نظر من این یك توهین به دولت
است؛ آقای رضایی شما سطح تخصص دولت را ببینید، قریب به اتفاق آنان دكترای
تخصصی جدی دارند
احمدینژاد تصریح كرد: شما گفتید ما از نخبگان استفاده نمیكنیم، به
نظر من این یك توهین به دولت است؛ آقای رضایی شما سطح تخصص دولت را
ببینید، قریب به اتفاق آنان دكترای تخصصی جدی دارند، یعنی جدی جدی دكترا
گرفتهاند یعنی رفتهاند كنكور دادهاند و به دانشگاه وارد شدهاند و در
كلاس درس خواندهاند و پای درس استاد نشستهاند و از آن دكتراهایی كه مد
شد و یك عدهای همه ریختند تا دكترا بگیرند، نیست و دكترای تخصصی
گرفتهاند؛ شما هر اقتصاددانی كه میخواهید بیاورید تا با وزیر اقتصاد ما
و وزیر بازرگانی ما بحث كنند؛ برای اولین بار در تاریخ كشور كل اصناف در
كنار وزارت بازرگانی با هم در حال كنترل بازار هستند و ما كمترین تنش را
داریم و خودشان شب عید را كنترل كردند و این یك مدیریت بسیار خوب است كه
بازار كنترل شده. در حالی كه تورم جهانی با افزایش قیمت نفت چند درصد
بوده، اینجا چند درصد شده است، من خواهش میكنم شما فقط به یك عده خاص
نخبه نگویید. شما چه طور وزیر بهداشت ما را نخبه تلقی نمیكنید، وزیر
بازرگانی و وزیر راه ما را نخبه تلقی نمیكنید؟ اینها همه حلقههای مشورتی
دارند؛ شما میگویید ما اسم آن را دولت سایه میگذاریم، بله این یك اسم
است. اما مهم مشورت خواستن و نظر خواستن است و به همین دلیل خود بنده كه
مسئول دولت هستم، به طور مستمر با كارشناسان اقتصادی از گروههای مختلف
جلسه داریم كه منتهی خبر همه آنها منتشر نمیشود و این جلسات حداقل 5 ساعت
است و من سوال میكنم، میشنوم و آنها هم سوال میكنند.
وی ادامه
داد: نباید این طور باشد كه شما فقط خودتان یا از دوستانتان را نخبه
بدانید و مخالفان دولت فقط نخبه باشند و آنها كه موافق دولت هستند نخبه
نیستند، این واژه هم از آن واژههای مظلومی است كه باید بالاخره یك روزی
به آن برسیم.
احمدینژاد با اشاره به محسن رضایی اظهار داشت: شما
بحث امنیت را مطرح كردید، و امنیت هم مقایسهای است آقا محسن؛ آقای رضایی
عذر میخواهم كه به خاطر احساس رفاقت، آقا محسن میگویم.
وی
افزود: امنیت یك بحث مقایسهای است و شما میتوانید گزارش آن را سال به
سال از نیروی انتظامی بخواهید، تعداد بزهها و جرمهایی كه در كشور اتفاق
میافتد روند كاهشی دارد، به جز جرمهای ریز و جرمهای ریز در بعضی از
مناطق سال به سال رو به كاهش یا افزایش دارد و نمیتوان گفت كه كل روند آن
كاهشی بوده است اما جرمهای اساسی نوعاً كاهشی بوده و این هم به خاطر فضای
امنیت بالایی است كه به لطف خدا در كشور حاكم است و یك امنیت مردمی و
عالمانه است كه امروز در كشور ما برقرار است.
این كاندیدای دهمین
دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رضایی تصریح كرد: در مورد مالیات،
ممكن است در جایی مامور مالیاتی اشتباهی كند و مراجعه كند. ارتباط ما با
مردم بسیار صمیمی و دقیق است و رسیدگی میكنیم و برای اصناف كه میدانیم
سال گذشته مشكل داشتند ویژه تصمیم گرفتیم و برای صنعت هم تصمیمات ویژه
گرفتیم كه مراعات حال آنها را بكنند؛ اما اقتصاد و اداره كشور را نمیتوان
با حرفهای كلی مطرح كرد؛ بالاخره شما فرمودید كه تجربه شما خیلی بیشتر از
من است و سنتان هم بالاتر از من است اما شما بوروكراسی كشور را نمی
شناسید. بله با مخالفین ما هم در تماس هستید و میآیند حرفهایی را به شما
میزنند و چه بسا، بسیاری از این اطلاعات را آنها به شما داده باشند اما
بوروكراسی اداری كه در كشورهایی مثل ما وجود دارد، ایرادات اساسی دارد.
آقای رضایی و این طور نیست كه شما یك حلقه به آن اضافه كنید و یك دفعه
شكوفا شود.
وی تصریح كرد: این را هم كنار بگذارید اما در اقتصاد
ما نمیخواهیم شكل را عوض كنیم، و بخواهیم یك صندوق درست كنیم اما نگفتید
كه آن 200 میلیارد دلار از كجا میتواند سالی 70 یا 80 میلیارد دلار سود
داشته باشد؟ اگر از خارج از كشور باشد كه چنین سودی ندارد، و اگر بخواهید
به داخل بیاورید و تبدیل به ریال كنید، در كجا میخواهید تبدیل به ریال
بكنید؟ چون چنین كششی در كشور وجود ندارد؛ فرض كنید 200 میلیارد دلار قرض
كردید و این را به ریال تبدیل كردید، اما در كجا میخواهید بگذارید كه سود
آن را بگیرید؟ اینها سوالات اساسی است كه همان صندوق توسعه ملی هم یعنی
باید آرام آرام از كنار نفت آنجا بگذاریم و بعد آن را وام بدهیم تا
سرمایهگذاری كنند و خود این وامی كه میدهیم تا سرمایهگذاری كنند سود
چندانی ندارد؛ اگر بخواهیم سود را بالا بگیریم كه سرمایهگذاری
توجیهناپذیر می شود، مثل همین ذخیره ارزی است كه باید 3 درصد، 2 درصد، 4
درصد بدهیم كه بصرفد و بیایند كارخانه بسازند، در واقع هدف صندوق توسعه
ملی رشد تولید است.
مجری در این قسمت از مناظره پایان 10 دقیقه
مناظره این قسمت از سخنان احمدینژاد را اعلام كرد و از وی پرسید كه آیا
باز میخواهید صحبتهایتان را ادامه دهید كه وی پاسخ داد: نه، بفرمایید.