• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 2651)
پنج شنبه 31/2/1388 - 22:3 -0 تشکر 114852
ماجرای نخست وزیری مجدد مهندس موسوی

جناح در حال شكل گیری «چپ» كه به شدت از نخست وزیری مجدد آقای موسوی حمایت كرده بود، پس از مشخص شدن مخالفت 99 نفر از نمایندگان با وی، جناح «راست» را به مخالفت با ولایت فقیه متهم ساخت و در انتخابات سومین دوره مجلس نیز از همین مساله استفاده كرده به پیروزی قاطع دست یافت

 

نامزدهای چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران - تاریخ 25 مرداد 1364- عبارت بودند از: آیت الها سیدعلی خامنه‌ای، دكتر سیدمحمود مصطفوی كاشانی و حبیب الهه عسكر اولادی مسلمان. مهمترین ویژگی این انتخابات آن بود كه برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور پیشین به طور كامل، دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برده و برای بار دوم نیز كاندیدای ریاست جمهوری شده بود. با توجه به شخصیت خاص نامزد اول و این كه شناخت مردم از ایشان نسبت به دو نامزد دیگر بسیار بیشتر بود، تقریباً در بین جناح‌های سیاسی و فكری در حال تكوین، حساسیت خاصی در این باره به وجود نیامد و آیت اله  خامنه‌ای با كسب بیش از 85 درصد آرای كلیه شركت كنندگان در انتخابات1 ، به عنوان چهارمین رئیس جمهور نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

 

مهمترین مساله جریانهای فكری و سیاسی كشور پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مساله تعیین نخست وزیر بود. با توجه به جهت گیریهای آیت الهر خامنه‌ای در رقابت‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های ایشان درباره سیاست‌های دولت در دوره چهار سال اول ریاست جمهوری ایشان، برداشت محافل سیاسی این بوده است كه به احتمال قوی در دوره چهارساله دوم ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای، فرد دیگری غیر از آقای میرحسینی موسوی نخست وزیر خواهد شد. ایشان در تبلیغات انتخاباتی پس از طرح مهمترین اقدامات خود در دوره چهارساله ریاست جمهوری، سیاست‌ها و دیدگاههای اقتصادی دولت را در طول چهار سال گذشته زیر سوال بردند:
«... سیاست‌های اقتصادی باید صددرصد در جهت خدمت به محرومان و فقرزدایی باشد؛ دولت باید در زمینه كاهش فقر سیاستگذاری كند و البته این به این معنا نیست كه ما بیاییم همه چیز را دولتی كنیم. اگر كسی خیال كرده دولت برای رفع تبعیض، فقر و محرومیت ناگزیر است كه امور اقتصادی را خود در دست بگیرد، اشتباه كرده است. تجربه چهار سال گذشته، نشان داده است در هر كاری كه مسئولیت آن صددرصد دولتی بوده ضرر كرده‌ایم؛ در زمینه واردات و بازرگانی و صنایع، دخالت دولت باعث ضرر شده است؛ زیرا نیروی كارآمد مردم و سرمایه مردم را از دست داده‌ایم و پرسنل دولت زیاد شده است و سلایق و انگیزه‌های شخصی را كه عامل افزایش ثروت است، از بین برده‌ایم. راه مستقیم، بینابین است: اقتصادی مردمی با نظارت دولت.»2
 


پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آقای میرحسین موسوی نیز به انتقادات وارد شده به سیاستهای اقتصادی دولت از سوی كاندیداها پاسخ داد. به این ترتیب اختلاف نظر بین رئیس جمهور منتخب و نخست وزیر علنی شده و از تصمیم و اراده مصمم چهارمین رئیس جمهور برای ایجاد تغییراتی وسیع در نخست وزیری در اعضای دولت جهت تغییر سیاستهای كلان اقتصادی خبر می‌داد و نیز وجود اكثریت نمایندگان متمایل به جناح راست در مجلس ـ كه از تفكر اقتصادی بازار آزاد حمایت می‌كرد ـ گمانه زنی فوق جهت تغییر نخست وزیر را تقویت می‌كرد.

از سوی دیگر ظاهراً آیت الله خامنه‌ای قبل از انتخابات بنا نداشته‌اند كه در انتخابات كاندیدا شوند ولی طی ملاقاتی كه با امام خمینی (ره) انجام می‌دهند، حضرت امام به ایشان جهت نامزد شدن در انتخابات تكلیف می‌كنند و ایشان نیز درباره نخست وزیر آینده اعلام می‌كنند كه اگر مجدداً رئیس جمهور شوند، هر كسی را كه خودشان بخواهند به عنوان نخست وزیر معرفی خواهند كرد و امام نیز مساله مذكور را می‌پذیرند و به همین دلیل ایشان پس از انتخابات در سخنرانی خود در مشهد و نیز در سخنرانی خود هنگام مراسم تنفیذ حكم ریاست جمهوری نشانه‌هایی را مبنی بر تغییر نخست وزیر بیان كردند.3


به این ترتیب اعلام نظر اجمالی آیت الله خامنه‌ای جهت تغییر نخست وزیر آینده، ناشی از موافقت اولیه حضرت امام خمینی بوده است. ولی پس از گذشت چند روز از این مساله، نظر حضرت امام عوض شد:
«علتش این بود كه گویا آقای محسن رضایی، به عنوان فرمانده سپاه خدمت امام رسیده و گفته بود كه موقعیت آقای موسوی در جنگ و بین جوانها به گونه‌ای است كه اگر ایشان نخست وزیر نشوند، جنگ لطمه می‌خورد. طبیعی است كه برای امام در آن روزها هیچ چیز حیاتی‌تر از مساله جنگ نبود، لذا بعد از گزارش محسن رضایی، لحن امام عوض شد. ایشان احساس كرد كه جنگ نباید لطمه بخورد، باید آقای موسوی به عنوان نخست وزیر معرفی شود.»4

 

تغییر نظر حضرت امام خمینی، مبنی بر مصلحت بودن معرفی مجدد آقای موسوی به عنوان نخست وزیر، آیت الله خامنه‌ای را در بن بست عجیبی قرار داد، چرا كه ایشان «از یك طرف احساس می‌كرد كه از نظر شرعی و وظیفه به مصلحت كشور نیست مهندس موسوی را معرفی كند و از طرف دیگر نظر امام آقای موسوی بود. بنابراین برای حضرت امام نامه‌ای نوشتند كه اگر حضرتعالی تشخیص می‌دهید كه باید مهندس موسوی را معرفی كنم، حكم كنید، شما رهبر هستید. شما روز قیامت جواب دارید، ولی من جواب ندارم كسی را كه مصلحت نمی‌دانم، نخست وزیر كنم، مگر این كه حكم ولی فقیه بالای سر او باشد... امام هم می‌فرمودند من حكم نمی‌كنم. من حرف خودم را می‌زنم5

برای حل مشكل مذكور آقای ناطق نوری به اتفاق آقایان مهدوی كنی، جنتی و یزدی به دیدار حضرت امام می‌روند تا از ایشان حكم معرفی آقای موسوی را به مجلس برای آیت الله خامنه‌ای بگیرند تا از این طریق وی به مجلس معرفی گردد. امام در پاسخ به این جمله آقای ناطق نوری كه: «آقای خامنه‌ای می‌گویند كه اگر نظر شما آقای مهندس موسوی است، حكم كنید، من روز قیامت جواب شرعی ندارم، اما اگر ولی فقیه به من دستور دهد، حجت دارم» فرموده بودند كه: «من حكم نمی‌كنم اما من به عنوان یك شهروند حق دارم نظر خودم را بدهم یا خیر... من به عنوان یك شهروند اعلام می‌كنم كه انتخاب غیر از ایشان خیانت به اسلام است.» پس از این كه حضرت امام جمله فوق را اظهار می‌دارند، آقایان ناطق نوری، مهدوی كنی، جنتی و یزدی به محل دفتر ریاست جمهوری رفته و به آیت اله خامنه‌ای اعلام می‌كنند كه نظریه حضرت امام در واقع «حكم» است و فقط لفظ حكم را ندارد و آیت الله خامنه‌ای نیز فرمودند كه «برای من اتمام حجت شد.» و پس از این مساله تصمیم گرفتند تا مهندس میرحسین موسوی را برای بار دوم به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی كنند.6
 


به دنبال معرفی آقای مهندس موسوی جهت تصدی مقام نخست وزیری از سوی رئیس جمهور وقت به مجلس شورای اسلامی، دیدگاههای متعارض و مختلفی درباره دادن رأی اعتماد و یا عدم اعتماد به نامبرده در مجلس مطرح شد. با توجه به اكثریتی كه جناح در حال شكل گیری «راست» در مجلس داشت، اگر نامزدی آقای موسوی صرفاً در مجلس مطرح می‌شد، عدم رأی اعتماد نسبت به وی احتمال قوی داشت. اما به دلیل شرایط جنگی حاكم بر كشور، حضرت امام خمینی نسبت به ابقای ایشان و عدم تغییر در نخست وزیری اعلام نظر كردند و نظریه خود را در پاسخ به نامه جمعی از نمایندگان مجلس دوم، چنین مرقوم نمودند:
«با تشكر از آقایان، اینجانب چون خودم را موظف به اظهارنظر می‌دانم به آقایانی كه نظر خواسته‌اند از آن جمله جناب حجه الاسلام مهدوی و بعضی آقایان دیگر عرض كردم آقای مهندس موسوی را شخص متدین و متعهد دانسته و در وضع بسیار پیچیده كشور، دولت ایشان را موفق می‌دانم و در حال حاضر تغییر آن را صلاح نمی‌دانم ولی حق انتخاب با جناب رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی است.»7

 

با اعلام صریح و كتبی نظریه حضرت امام درباره نخست وزیری آینده، جو غالب در مجلس شورای اسلامی به نفع آقای موسوی تغییر پیدا كرد و در واقع جای اقلیت و اكثریت عوض شد. «در نهایت پس از سخنان موافق و مخالف نمایندگان، از مجموع 261 رأی، مجلس شورای اسلامی با 162 رأی موافق و 99 رأی مخالف، به نخست وزیری مهندس میرحسین موسوی رأی اعتماد داد.» 8

مخالفت حدود 38 درصد نمایندگان مجلس با نخست وزیری مجدد آقای موسوی ـ علی رغم اعلام نظر صریح حضرت امام خمینی ـ در واقع نشان دهنده وجود شكاف عمیق فكری در درون جریان مذهبی بود كه پس از سقوط بنی صدر به صورت متحد اداره امور كشور را در دست گرفته بود، جناح در حال شكل گیری «چپ» كه به شدت از نخست وزیری مجدد آقای موسوی حمایت كرده بود، پس از مشخص شدن مخالفت 99 نفر از نمایندگان با وی، جناح «راست» را به مخالفت با ولایت فقیه متهم ساخت و در انتخابات سومین دوره مجلس نیز از همین مساله استفاده كرده به پیروزی قاطع دست یافت. از آنجا كه در اعلام نظر حضرت امام، حق انتخاب نخست وزیر در نهایت به رئیس جمهور و نمایندگان مجلس واگذار شده بود، تفسیر مخالفین آقای موسوی این بود كه حضرت امام دستور صریح و حكم ولایی واجب الاطاعه نداده‌اند بلكه نظر ایشان ارشادی بوده است و مكلفین مجبور به اطاعت از امر ارشادی نیستند:
«آیت الله آذری قمی در توجیه اقدام نمایندگان مخالف، اوامر ولی فقیه را به اوامر مولوی و ارشادی تقسیم كرد. امر مولوی فرمان لازم الاجرایی ولی فقیه است كه از وی كه در مقام بیان حكم بوده، صادر شده و تخلف از آن حرام شرعی محسوب می‌گردد. امر ارشادی، نظری از ولی فقیه است كه جنبه توصیه‌ای دارد و می‌توان بدان عمل كرد و مخالفت با آن حرام شرعی نیست.»9

 

گرچه این نظر فقهی مخالفان، می‌توانست در جای خود درست باشد، ولی به لحاظ سیاسی اقدام نادرستی بود كه در فضای سیاسی آن روز جامعه این امر منجر به پیدایش دو قطب سیاسی متضاد و غیرقابل جمع گردید و در افكار عمومی نیز شایعه مخالف جناح راست با ولایت فقیه تا حدود زیادی مورد پذیرش واقع شد كه نتیجه آن در سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی متجلی شد كه در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به این ترتیب جناح راست در مجلس شورای اسلامی به اقلیت تبدیل شد و نخست وزیری مجدد آقای موسوی، قوه مجریه نیز به دست جناح چپ افتاد. از سوی دیگر دو روزنامه قدیمی و پرتیتراژ، كیهان وا طلاعات، نیز در دست دو نفر از موسسان بعدی مجمع روحانیون مبارز ـ سیدمحمد خاتمی و سیدمحمود دعایی ـ بود كه مفهوم آن از دست رفتن جایگاه سیاسی جناح راست در تمام امور قانون گذاری، اجرایی و رسانه‌ای بود. به همین دلیل جمعی از فقهای جناح راست شامل آیت اله  حسین راستی كاشانی، آیت اله‌ ابوالقاسم خزعلی، آیت الهم آذری قمی و آیت الهل محمدعلی شرعی، روزنامه رسالت را به عنوان تریبونی جهت بیان دیدگاههای خود منتشر كردند.

 

رویكرد اصلی این روزنامه در سرمقاله اولین پیش شماره آن به تاریخ چهاردهم شهریور شصت و چهار، مخصوصاً جهت گیری اقتصادی آن، به روشنی مشخص می‌شود:
«دولت آینده باید با جدیت از دولت سالاری بپرهیزد و از تجربه پندآموز گذشته عبرت آموخته و بدین وسیله خود را از عواقب ناهنجار این تفكر برهاند و با مشاركت دادن صحیح مردم در امور، رشد روزافزون دستگاه اداری كشور را متوقف سازد. به علاوه باید تورم را مهار كند و صادقانه كلیه مشكلات را با مردم در میان گذارد و از مردم برای حل آنها كمك بخواهد. نامحرم ندانستن مردم موجب همراهی بیشتر مردم با دولت خواهد شد.»10

 به این ترتیب تقابل فكری دو جناح از گرایش مذهبی كه درباره میزان دخالت دولت در اقتصاد با هم اختلاف داشتند، ظهور بیشتری به خود گرفت. در جبهه رسانه‌ای نیز روزنامه رسالت به عنوان ارگان غیررسمی جناح راست با روزنامه‌های جناح چپ مخصوصاً كیهان آن روز، به جدال قلمی و فكری می‌پرداخت. این تقابل فكری كه از مسایل اقتصادی و میزان دخالت قوه مجریه در امور اقتصادی به وجود آمده بودف اندك اندك به سوی حوزه سیاسی نیز كشیده شد و به بحث اساسی میزان اختیارات ولی فقیه و حدود اختیارات قوه مقننه در قانون گذاری نیز سرایت كرد و منجر به ظهور دو مفهوم «فقه سنتی» و «فقه پویا» شد كه به دنبال خود مباحث مربوط به احكام حكومتی را نیز مطرح ساخت. این اختلاف فكری دو جناح چپ و راست در سطح نهادهای سیاسی نیز به تقابل شورای نگهبان با مجلس شورای اسلامی منجر شد كه شورای نگهبان به عنوان پاسدار و حافظ شرع و به اصطلاح «فقه سنتی» در برابر مصوبات مجلس شورای اسلامی ـ با اكثریت جناح چپ ـ كه در ظاهر با اصول قانون اساسی و یا احكام شرعی تقابل داشت، موضع گرفت و مصوبات مجلس را رد كرد. استمرار این اختلاف فكری در نهایت منجر به تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1366 گردید كه در هنگام بازنگری در قانون اساسی در سال 1368 نیز به عنوان اصل 112 در میان اصول آن گنجانیده شد.

 

به این ترتیب می‌توان عصر مجلس دوم شورای اسلامی و دومین دوره نخست وزیری آقای میرحسین موسوی را به عنوان نقطه شروع و ظهور شكاف فكری و سیاسی در میان جریان مذهبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تلقی كرد كه این اختلاف از حوزه اقتصادی آغاز و به حوزه‌های دیگر از جمله سیاست و قانون گذاری نیز كشیده شد و طیف‌های متنوع فكری را به وجود آورد كه ترسیم كننده تحولات سیاسی اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی نیز به حساب می‌آید

منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامی

پنج شنبه 31/2/1388 - 22:47 - 0 تشکر 114865

با سلام

لطفا منبع مطلب رو قرار بدید.

با تشكر

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


پنج شنبه 31/2/1388 - 22:59 - 0 تشکر 114870

امام (ره) در پاسخ به نامه 135 نماینده مجلس
در وضع بسیار پیچیده کشور، دولت ایشان را موفق می‌دانم
 كلمه-امام (ره) در پاسخ به نامه 135 نماینده مجلس درباره عملکرد نخست‌وزیری مهندس موسوی اعلام کرد که در وضع بسیار پیچیده کشور، دولت ایشان را موفق می‌دانم. 


این روزها اخبار جعلی درباره شرایط کشور در زمان جنگ تحمیلی از طرف برخی اشخاص مغرض مطرح می‌شود که اگر اسناد و روایات رسمی انقلاب و دفاع مقدس نبود شاید پیروان خط امام نمی‌توانستند به این تحریفات پاسخ در خور بدهند؛ اما بیانات و نامه‌های ارزشمند بنیان‌گذار جمهوری اسلامی همواره یارانش را در این تنگناها یاری می‌کند.
یکی از این گفته‌های ساختگی این است که مدیریت نخست‌وزیر محبوب امام و ملت طی دوران دفاع مقدس مورد انتقاد بوده است. این در حالی از سوی برخی حامیان دولت نهم طرح می‌شود که پاسخ رسمی امام خمینی(ره) به نامه 135 نفر از نمایندگان مجلس در تاریخ 5 مهر 1364 چنین ابهامی را رفع کرده و مخالفان میرحسین موسوی را مورد نکوهش قرار می‌دهد.

طبق اسناد موجود، 135 نفر از نمایندگان وقت مجلس خطاب به حضرت امام خمینی(ره) در نامه‌ای نوشتند:

« پس از سلام و آرزوی طول عمر با عزت و برکت برای آن حضرت به عرض می‌رسانیم وضعیت حساس مملکت و دگرگونی قریب‌الوقوعی که نسبت به دولت در پیش است ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که موجب تصدیع شویم. با این امید که از نفس قدسی و نظر بلند شما که همواره به جان‌های مشتاق حقیقت، اطمینان بخشیده است و منشا برکات برای اسلام و جمهوری اسلامی بوده است مدد بگیریم.
همان‌طور که خاطر خطیر، مستحضر است در پی انجام انتخابات ریاست جمهوری، دولت تازه‌ای معرفی خواهد شد. این واقعه در هنگامه‌ای رخ می‌دهد که ملت ایثارگر و انقلابی ما، پنجمین سالگرد جنگ تحمیلی را با همه آثار و تبعاتش صبورانه به پشت سر گذاشته و تحت رهبری آن حضرت، سربلند و مقتدر، دفاع مقدس از اسلام و انقلاب اسلامی را سرلوحه برنامه‌ها و تلاش‌های خود قرار داده است و تنگناهای سخت مالی و اقتصادی را بزرگوارانه با همتی الهی تحمل می‌کند.
ما نمایندگان این مردم عظیم‌الشان ضمن تقدیر از نخست‌وزیر متعهد و دولت تلاشگر او که جوانمردانه با موفقیت در دورانی بسیار سخت به انجام وظیفه همت گماشته‌اند و خدمات ارزنده‌شان همواره مورد عنایت حضرت امام و امت بزرگ اسلامی بوده است، انتظار و توقع خود را در این مقطع حساس از تاریخ انقلاب اسلامی نسبت به معرفی نخست‌وزیر و دولت جدید به عرض امام عزیز می‌رسانیم و از پیشگاه مقدس‌شان درخواست ارشاد می‌کنیم.
1- سابقه انقلابی و ارزندگی، حقیقت درخشانی است که بایستی بر چهره دولت جمهوری اسلامی بدرخشد تا همه نیروهای انقلابی و کافه مردم فداکار ما با امید و نشاط به حمایت آن برخیزند و حضرت امام هم بر این نکته تاکیدی فراوان دارند. بنابراین چنانچه دولتی فاقد چنین امتیاز بوده و یا خدای نخواسته نکاتی منفی داشته باشد ضربه‌ای به انقلاب وارد خواهد آمد.
2- اکنون ملت و کشور ما یکی از بحرانی‌ترین مواقع تاریخی را می‌گذراند. اشتعال دامنه جنگ و خطر ضربه‌یابی مخازن نفتی، تهدیدات نظامی آمریکا، فشارهای شدید اقتصادی، توطئه‌های خطرناک سیاسی و تحریکات ضدانقلاب از عوامل مهمه‌ای است که فشار طاقت‌فرسای آن بر دوش مردم صبور و مظلوم ما سنگینی می‌کند و تغییر دولت که متاسفانه به قرار مشهود مستلزم تغییری عظیم در سطح کشور خواهد بود، تزلزلی شدید در آرمان دولت و اداره کشور به وجود خواهد آورد که مسلما عواقبی وخیم در بر دارد.
3- آنچه متاسفانه مشهود است جریانی خاص و گسترده و طیفی معلوم و مشخص، تغییر دولت را حمایت و همراهی می‌کند که در صورت موفقیت ممکن است نیروهای فراوان انقلابی کنار گذاشته شوند و یا به کنار روند و بحران و خسران فراوان در سازمان اداره مملکت که اکنون قشرهای مومن و انقلابی ارزنده‌ای در متن آن مشغول خدماتی صادقانه‌اند پدید آید.
4- مردم محروم و پرتوان و صبور ما با معرفی دولتی جدید به طور طبیعی توقعات و انتظاراتی خواهند داشت و چون دولت جدید فاقد امکاناتی تازه و گسترده است موجبات یاس مردم فراهم خواهد شد.
5- چون دولت جدید تجربه و تلاش و امکانات فراوان‌تری ندارد و از داشتن اکثریتی قاطع در مجلس و بین مردم برخوردار نیست به موفقیت‌های لازم دست نخواهد یافت و در نتیجه کشور دچار بحران می‌شود.
6- آنچه صادقانه به عنوان نمایندگان مردم دریافته و معروض می‌داریم این است که دولت آقای مهندس موسوی با وجود مشکلات فراوان داخلی و خارجی و علیرغم جوسازی‌ها و ایجاد موانع و ناهماهنگی‌های عمدی، «دولتی» موفق بوده است و این حقیقت را شخص حضرت امام و مسوولات مهم و متعهد کشور و نهادهای انقلابی و مردم آگاه درک کرده‌اند و تعویض چنین دولتی در این موقعیت حساس مغایر با مصالح مملکت و ملت است.
7- چون به فرموده حضرت‌عالی، مساله اصلی جنگ است و دولت فعلی با قوای رزمنده و فداکار ما در ادامه جنگ و تلاش برای حصول پیروزی توافق و همکاری برنامه‌ریزی شده گرم و صمیمانه‌ای دارد، کنار رفتن آن به مساله جنگ ضایعات و صدماتی وارد خواهد ساخت.
و اینک که مجلس در آستانه تصمیمی سرنوشت‌ساز قرار گرفته است بدون شک راهنمایی‌های آن حضرت می‌تواند روشنگر راه ما باشد. لذا موجب امتنان و افتخار خواهد بود اگر اجازه فرمایید بعضی از ما نمایندگان مجلس لحظاتی شرفیاب شوند و از هدایت‌های آن حضرت در این مورد کسب فیض نمایند.
از خداوند متعال می‌خواهیم که همواره‌ات ما را از برکات رهبری آن امام بزرگوار برخوردار فرماید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

«پاسخ به نامه 135 نفر از نمایندگان مجلس»

امام خمینی(ره) نیز در پاسخ به این نامه خطاب به نمایندگان اعلام فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم
«با تشکر از حضرات آقایان، اینجانب چون خود را موظف به اظهارنظر می‌دانم، به آقایانی که نظر خواسته‌اند از آن جمله جناب حجت‌الاسلام آقای مهدوی و بعضی آقایان دیگر، عرض کردم آقای مهندس موسوی را شخص متدین و متعهد و در وضع بسیار پیچیده کشور، دولت ایشان را موفق می‌دانم و در حال حاضر تغییر آن را صلاح نمی‌دانم. ولی حق انتخاب با حناب آقای رییس‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی محترم است. روح‌الله الموسوی الخمینی

* (جلد 19 صحیفه - صفحه 391)

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


جمعه 1/3/1388 - 1:29 - 0 تشکر 114898

علیك السلام

منبع این گزارش سایت مركز اسناد انقلاب اسلامی است

در ضمن خود اقای محسن رضایی در یكی از سخنرانی های اخیر انتخاباتی خودش به این مطلب صحه گذاشت

شنبه 2/3/1388 - 2:21 - 0 تشکر 115133

در این تاپیك به دلایل انتخاب مجدد اقای میر حسین می پردازیم.احتمالش زیاد است كه اگر وساطت اقای رضایی نبود شخص دیگری نخست وزیر می شد.همان چیزی كه در این مقاله به ان پرداخته شده .و اگر این ثابت شود یعنی اینكه امام بنا به مصلحت جنگ به عدم تغییر اقای موسوی اصرار داشتند نه احتمالا به دلایلی كه این روزها بعضی حامیان موسوی به ان اشاره می كنند.دقت كنید امام می فرمایند در وضع بسیار پیچیده كشور، دولت ایشان را موفق می‌دانم و در حال حاضر تغییر آن را صلاح نمی‌دانم
به این جمله توجه كنید : تغییر ان را صلاح نمیدانم

يکشنبه 3/3/1388 - 12:39 - 0 تشکر 115540

به نام خدا

دوستان سلام

بازم تخریب

اللَّهُــــــــمّے صَــــــلٌے  و سَلّـــــمّے علَےَ مُحمَّــــــــدْ وَ آلِےَ مُحمَّـــــــــدْ و عجِّـــــــلْ فرَجَهُــــــمّے
 
 
يکشنبه 3/3/1388 - 17:30 - 0 تشکر 115653

سلام

فکر میکنم همه باید بدوونند که انتخاب آقای میرحسین به عنوان نخست وزیر در دور دوم به دلیل نامه ی آقای رضایی به حضرت امام رضوان الله علیه بوود و اینکه به حضرت امام رضوان الله فرموودند که در صوورت انتخاب نشدن آقای میرحسین وضعیت جنگ به خطر خواهد افتاد...

تا بعد...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.