• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3443)
يکشنبه 9/1/1388 - 11:6 -0 تشکر 101986
خدای خیر ، خدای شر

بســـــــــــــــــــــــــم الله

با ســـــــلام 

در ادامه بحث های قبلی پس از اینکه وحدانیت خداوند را اثبات کردیم حال این سوال مطرح می شود که چه کسی خالق شرور عالم می باشد ؟؟

همان گونه که در عالم مشاهده می کنیم وجود یکسری از شرور  را  نمی توان نفی کرد ، عواملی همچون مرگ و میر ها ، بیماریها ، وقایع و بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و ...

آیا خداوندی که می گویند خیر مطلق است می تواند شرور را بیافریند؟؟

یا اینکه همانگونه که در عهد باستان اعتقاد داشتند خدایی برای امور خوب و نیک وجود دارد و خدایی هم برای امور بد و شر 

 

دوشنبه 10/1/1388 - 20:49 - 0 تشکر 102458

با  تشکر  از  لطف  شما  حمایت  شما  نشان  از  اعتماد  شما

دوشنبه 10/1/1388 - 21:51 - 0 تشکر 102468

سلام علیکم.
بحث شرور واختلافات بحث جالبیه که اگه شما سوالتون رو واضحتر میپرسیدید قطعا دوستان پاسخ میدادند.بنده سوال رو کمی باز میکنم تا دوستان عزیز هم ان شاءالله شرکت کنند.
بحث شرور واختلافات مساله ای است که مطرح میشود تا عدالت وعلم وحکمت و یا وحدانیت الهی زیر سوال برود.
طرح مساله اینگونه است : چگونه خداوندی که دارای حکمت وعدالت است شرور واختلافات رو به وجود میاره؟یعنی بلایای طبیعی مانند زلزله ، سیل وطوفان وغیره با چه عدالت وحکمتی سازگار است
.درحالیکه افراد بی گناه از زن ومرد وکودک و نوجوان در این بلایا از بین خواهند رفت و خسارات فراوانی به بار خواهد آورد. این خلاصه این بحث.
اما سوال : آیا خداوند خیر و شر یکی است یا دوگانه است؟اگر یکیست این شرور چه تناسبی با عدل وحکمت الهی دارد؟

ممنون میشم اگه دوستان شرکت کنند.از جناب صدرا هم تشکر می کنم.

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

سه شنبه 11/1/1388 - 11:4 - 0 تشکر 102562

بســـــــــــــــــم الله

با ســـــــلام

جناب منتظر عشق از اصلاحیه شما متشکرم

سه شنبه 11/1/1388 - 13:16 - 0 تشکر 102610

سلام

مرگ ومیر و سیل و .....از نظر ما شر هستن

مرگ که حقه و میدونین که حضرت علی ع چقدر اشتیاق به مرگ فی سبیل الله داشتن

اما در مورد بلایای طبیعی باید گفت که برای هر کس اجلی معین شده یکی به مرگ طبیعی میمیره و یکی هر در اثر زلزله و..... پس این مسائل از نظر ما شر هستن و خداوند سراسر خوبیه اگر چیزی بر طبق میل ما انسان ها نیست دلیلی بر شر بودن اون نمی تونه باشه مثل ما جرای موسی ع و خضر ع که چون موسی ع از باطن کارها اگاه نبود خضر ع رو مواخذه میکرد

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

سه شنبه 11/1/1388 - 14:56 - 0 تشکر 102624

بســـــــــــــــــــــــــــــــــــم الله

با ســلام

دوست گرامی جناب vahedmeladi اگر طبق مطالب شما در واقع شری در عالم وجود ندارد و این توهم ماست ، پس ناگزیریم که بسیاری از آیات قرآنی را توجیه و یا حذف نماییم . مثلاً در قرآن از شر برخی از موجودات به خدا پناه می بریم  من شر ما خلق  و یا از شر وسوسه های شیطان  من شر وسواس الخناس  یا در قرآن صحبت از شرورترین موجودات نزد خداوند به میان می یاید ان شر دواب عند الله و...

همچنین درد ها و بیماری ها را ما به عنوان شر می شناسیم و کسی را سراغ نداریم که مثلاً فاسد شدن خونش را شر نداند!!

و می بینیم که تمامی انسانها در هنگام مواجهه با آنها در پی رفع و درمان علاج  برمی آیند در حالی که اگر خیر بود هرگز چنین نمی کردند. حنی انبیاء الهی هم در هنگام بلایا و بیماریها از خداوند استدعای شفا می نمودند.

پس فی الجمله نمی توان وجو شر را نفی کرد .

حال سخن اینجاست که ربط این شرور به خداوندی که عین خیر است چگونه است ؟؟ یا باید این رابطه حل شود و یا اینکه از اساس ربط آنها با خداوند خوبیها را نپذیرفته و قائل به آفریدگاری دیگر برای آنها شویم .

سه شنبه 11/1/1388 - 21:7 - 0 تشکر 102677

سلام علیکم؛

حضرت حق جل و اعلی عالم امکان را آفرید و قوانینی را در آن وضع نمود مانند جاذبه ی زمین حال اگر کسی خود را از یک ساختمان پایین بیندازد خود مایه هلاکت خود را فراهم کرده ، به واسطه ی عدم تعقل .

قرآن نیز به تعقل بسیار دعوت می کند .

بلایی بر ما وارد نمی شود مگر به واسطه ی عدم تدبیر خودمان و یا اطرافیانمان

مثال : دیگری سیگار می کشد دودش عمر ما را که در مجاورت وی نفس می کشیم کم می کند به همین شکل گناه پدر و مادر بچه را بیمار می کند.

شرور و بلا ها در حقیقت عواقب قانون شکنی ما است 

چهارشنبه 12/1/1388 - 4:31 - 0 تشکر 102719

سلام

جناب sadra2554گرامی

شما ازمسئله مرگ وبلایای طبیعی رجوع کردین به وسوسه شیطان و شر موجودات

اگر ما از شر مخلوقات شرور به خدا پناه می بریم ایجاد کننده این شر ان موجودات هستن که به واسطه اختیاری که خدا به اونها عطا کرده این شر رو ایجاد می کنن یک مثال می زنم مثلا زنا کردن شر هست خب اگر انسانی زنا کنه نمی تونه مدعی بشه که ای خدا تو این شر رو ایجاد کردی وکسی نمی تونه با قدرت تو مقابله بکنه  پس من بی گناه بودم چون اگر تو شری رو ایجاد کنی کسی نمی تونه جلوی اون وایسته و می تونه مدعی بشه که ای خدا چرا شر رو خلق کردی ؟

یا اگرایجاد خیر رو یک جبر بدونیم پس برای خوبی انسان ها نباید پاداشی در اون جهان باشه چون انسان که خودش در خیری که ایجاد کرده دخیل نبوده نتیجه می گیریم که خیر و شر رو موجودات به سبب اختیاری که دارن ایجاد می کنن البته اگر خدا نخواد شر یا خیری ایجاد بشه اختیار رو از انسان سلب میکنه

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

چهارشنبه 12/1/1388 - 10:32 - 0 تشکر 102737

بســــــــــــــــــــــــــــم الله

با ســـــــــلام

جناب لیدر و vahedmeladi طبق توحید فاعلی ، فاعل تمامی کارها خداوند است .

( لا مؤثر فی الوجود الا الله )

این یک اصل کلی است که طبق آن تمامی افعال حتی افعال موجودات مختار هم به خداوند رجوع پیدا می کند. و اگر ما بپذیریم که در دار هستی شری وجود دارد پس آن هم مانند دیگر افعال باید به خداوند باز گردد که در این صورت سوال قبلی و سخن قبلی تکرار می شود که خداوندی که خیر محض است چه ارتباطی با این شرور دارد ؟؟.

اما این سخن که شر نتیجه قانون شکنی ما می باشد اصلاً درست نیست زیرا این سخن متوجه انبیاء و ائمه ما می شود در حالی که می دانیم ایشان معصوم بودند . برای مثال بیماری برخی از بزرگان ، بلایایی که بر پیامبران وارد می شد .اذیت و آزاری که موسی (ع) از قومش کشید (یا قوم لم تؤذوننی و تعلم انی رسول الله)، قضیه ارّه شدن جناب یحیی (ع) و از دست دادن اولاد و فرزندان که همگی شر هستند.

پس در عالم چه بخواهیم و چه نخواهیم امور شر وجود دارد ، و این امور طبق توحید فاعلی باید به حق تعالی بر گردد.

چهارشنبه 12/1/1388 - 13:41 - 0 تشکر 102775

سلام علیکم؛

صدرای عزیز منش شما مانند ابوذر است. برخی از علوم و مفاهیم اگر به کسی که ظرفیت دریافت آن را ندارد  برسد بدهی است که  امکان دارد دچار مشکل اعتقادی شود پس . . . 

اگر مطلبی را که بنده عرض کردم مطالعه بفرمایید می بینید که کلمه اطرافیان نیز درج گردیده و معصومین علیهم السلام چوب جهالت اطرافیان دوستان و در برخی موارد شیعیان خود را خورده اند. اگر مردم کوفه وفا می کردند ، اگر امیر المومنین 40 مرد جنگی می داشت اگر 313 یار واقعی فهیم و کامل باشند ، و البته همه چیز در دست خداست و   ...

پنج شنبه 13/1/1388 - 21:17 - 0 تشکر 102969

با سلام

در مورد خیر و شر که یکی از مسائل مهم است ، سوال بنده این است که چه اشکالی وجد دارد که هم خیر در عالم باسد و هم شر ، و هر دوی اینها را هم به خدا نسبت بدهیم.

خداوند برای آفریدن برخی از موجودات باید امور دیگری را هم شر هستند بیافریند.

مانند یک نجار که برای درست کردن یک صندلی باید چوب آن را ارّه کند و به آن میخ بزند.

همچنین برای خلق برخی از موجودات لازم است که موجوداتی از بین بروند ، مانند انقراض دایناسورها که لازمه به وجود آمده مثلاً آدم هاست، که این انقراض برای آن موجودات شر بود.و...

پس جمع شدن خیر با شر اشکالی ندارد و اینکه به خداوندآنها را نسبت بدهیم

طبــايع جز کشـــش کـــاري نـدارنـد

حکيمان اين کشش را عشق خوانند

 

اللــــــــــــهم عجـــــــــــل لولــــيک الفــــــــــرج

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.