• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4006)
دوشنبه 3/1/1388 - 5:2 -0 تشکر 100947
زردشت آیین نیک خویی

به نام اهورا مزدا

درود بر دوستان مهربان و مهرجویم

در این نوشته به بیان دین زردشت با کمک شما نیک جویان خواهیم پرداخت ، من یک ایرانی هستم و در جست و جوی آنچه بوده ام و آنچه شده ام و آنها که من را وادار به آن چه شده ام کرده اند هستم در این نوشته به یافتن این پیچیدگی ذهنیم خواهم پرداخت .

زمانی که پیرامون آیین زردشت مطالعه می کنم این حس رو دارم که به معیارهایی که از گذشته ها از دین مادرزادی ام !!!! برای خودم درست کرده ام نزدیک شدم ، هر چه قدر بیشتر به خوی ایرانی نزدیک می شوم بیشتر لذت می برم و زندگی برایم شیرین تر میشود ، امیدوارم اجداد ایرانی ام با مهری که در آیین مهرجویشان سرتاسر پخش شده است من را ببخشند ...

آنچه می خوانید توضیحاتی درباره ی آیین زردشت است .  

دوشنبه 3/1/1388 - 5:13 - 0 تشکر 100950

دین، راه درست زیستن است و درست زیستن بانیک اندیشی آغاز می شود. گات های(کتاب مقدس زرتشت) زرتشت، نیک اندیشی، نیک گفتاری و نیک کرداری را می آموزد.

گات ها از خرد و منش نیک(وهومن یا بهمن)، از راستی و داد(اشا یا اردیبهشت)، از توان سازنده ونیکو(خَشترا یا شهریور)،از آرامش و مهر فزاینده(سْپَنتا آرمَیتی یا اسفند)، از خودشناسی و رسایی(هــَ اُروتات یا خرداد)و از بیمرگی و جاویدانی (اَمِرَتات یا امرداد)،و از هرآنچه والافروزه های خدایی اند، سخن می گوید.

ادامه دارد  

دوشنبه 3/1/1388 - 5:14 - 0 تشکر 100951

آشو زرتشت خداوند را به نام های اَهورا ، اَشا ، مَزدا یا ترکیبی از آن ها و بیشتر به نام اَهورامَزدا و یا مَزدااَهورا و گاهی هم مَزدااَشا خوانده است. اَهورا مَزدا به معنی های هستی بخش، سَروَر دانا، و داور هستی است. آن چه فردوسی« خداوند جان و خرد» خوانده است. برخلاف نظریه مذاهب ابراهیمی(یهودی،اسلام،...) که خداوند همه چیز را از هیچ به وجود آورده است، در دین زرتشت خداوند از آن چه دارد موجودات را هستی میدهد، از همین رو، آفرینش بنا به فلسفه زرتشتی، قدیم است. همیشه با خداوند بوده است. اشوزرتشت خداوند را جهانی برونی، جهان درونی و اهورایی توصیف می کند. از جنبه جهان برونی اهورا مزدا همه جاهست. در جهان و ماوراء آن جهان وابسته به اهورامزدا است ولی او به جهان متّکی نیست، او خارج از زمان است ولی زمان و مکان در او وبا اوست. از جنبه جهان درونی خداوند در همه چیز جلوه گر است. در سنگ ریزه ی بیابان، در دانه ی گیاه، در زندگی حیوان، ودر اندیشه و روان انسان او درهمه هستی ها هست، هستی تنها بر اهورامزدا استوار است. خداوند اهورا است، اندام و پیکره ندارد ولی از راه فروزه های خود- که منحصراً، نیک اخلاقی هستند- با افرادی که بخواهند ارتباط شخصی برقرار می کند. در ادیان ابراهیمی، هم خداوند در برابر پیامبر ظاهر می شود و هم پیامبر به حضور خداوند می رود البته بدون این که خداوند را ببیند. در دین زرتشت پیامبر هیچ گاه، با اهورامزدا روبه رو نمی شود بلکه اشوزرتشت تنها در اندیشه و وجدان خود اهورامزدا را می بیند و پیام اورا دریافت می کند. در گات های زرتشت، از فرشته (ایزد) سخنی نرفته است و هر چند از "سروش"،"آذر" و"اَشی" نام برده شده است بدون آن که آن ها فرشته(ایزد) بخواند.

ادامه دارد ... 

دوشنبه 3/1/1388 - 5:15 - 0 تشکر 100952

فراگرد و محتوای"وحی" در دین زرتشت با دیگر دین ها یکی نیست. اشوزرتشت تنها رساننده پیام نیست، بلکه، او اندیشمندی است که پیش از برگزیده شدن به پیامبری، به نهادهای دین راستین دست یافته بود. دینی که به گفته گات ها، بهترین راه زندگی را نشان می دهد. در سنت زرتشتی، خلقت از "هیچ" مردود است. همچنین خداوند تنها خوبی را آفریده است و بدی ساخته و داده خدانیست چون خلقت همیشه با خدا و در خدا بوده است. در گات ها آمده است که هرکس کشته عمل خودش را درو می کند و چیزی به نام شانس یا تقدیر وجود ندارد. در دین زرتشت، پرسش این که چرا خداوند جهان یا آدمیان را خلق کرده، مطرح نمی شود. خلق کردن در ذات خداوند است. خلقت آدمی هم جزئی از خلقت کلی است و محتاج دلیل خاص نمی باشد. در دین زرتشت، خداوند آدمی را آفریده و به او"آزادی" گزینش و عمل داده تا با بهره برداری از خِرَد نیک به راستی گرویده و در پیشرفت جهان و آفرینش همکار اهورامزدا باشد.

ادامه دارد ... 

دوشنبه 3/1/1388 - 5:17 - 0 تشکر 100953

درباره تساوی حقوق زن و مرد در گات ها هرجا اشوزرتشت مردم را برای شنیدن پیامش فرا می خواند، از زن(نایری) و مرد(نا) جداگانه نام می برد. همچنین او، زن و مرد را هنگام اختیار همسر در رده برابر قرار می دهد. او به دختران و پسران اندرز می دهد که، پیش از بستن پیمان زناشویی، با خِرَد خود رایزنی نمایند، به مهر دل گوش دهند و همسری را برگزینند که در پیشبرد راستی و اَشا با آنان همگام باشد. دین زرتشت، دین آزادگی، داد و امید است، حتی انتخاب دین آزاد است. کم تر دینی چنین آزادگی از خود نشان داده است. و زرتشتی زائیده شدن، به تنهایی کافی نیست، این است که هر زرتشتی هنگامی که به سن بلوغ می رسد، از روی عقل و مطالعه با برگزاری آیین "سدره پوشی" ودینی را که تا آن هنگام به پیروی از پدر و مادرش داشته، خود با دانش و اراده می پذیرد.(وسواس ایرانیان زرتشتی در پاک نگهداشتن آب، خاک، هوا و آتش، زبان زد یونانیان بوده است). آتش، در دین زرتشت و دیگر ادیان، نشانی از خداست. در انجیل مسیح آمده است که«خدای ما آتش در حّد کمال خود است» در قرآن آمده است که«خداوند نور آسمان وزمین است» در سنت کلیمی، در وحی کوه سینا، خدای یهود، در آتش، در بالای کوه سینا ظاهر شد و دود آن آتش، همانند آتش کوره بالا رفت و همه کوه به شدت لرزید.قدیمی ترین سند موجود، نوشته ای در حاشیه کتاب " الکیبیادس افلاطون" است که برگردان به فارسی چنین است: گفته شده است که زرتشت در حدود شش هزار سال پیش از افلاطون می زیسته است، بعضی او را یونانی و برخی دیگر او را از ملت ماوراء دریای بزرگ می دانند. زرتشت دانش جهانی خود را از روان نیکویی، یعنی از بینش والا آموخت. ( ترجمه نام زرتشت به یونانی" استروئتس" یعنی ستاره پرست است).

دین زرتشتی به وحی اعتقاد داشت و مانند مذاهب یهودی مسیحی و اسلام، دین یکتا پرستی است. زرتشتیان اهل کتابند و به معاد معتقد.

دوشنبه 3/1/1388 - 5:35 - 0 تشکر 100954

در مورد نماد فروهر که نماد آیین زردشت است توضیحاتی بدم البته اینکه من الان می دونم معنی این نماد چیه از نیک خویی  یک دوست زردشتی هست که به بنده با اندک سخنانشون راهی تازه را آموخت ...
این نوشتار را در اینجا میگذارم :

۱- چهره فروهر همانند آدمی است، از این رو گویای پیوستگی با آدمی است، او پیری است فرزانه و کار آزموده، نشانه از بزرگداشت و سپاس از بزرگان و فرزانگان و فرا گیری از آنان دارد.

۲- دو بال در پهلوها که هر کدام سه پر دارند این سه پر نشانه سه نماد پندارنیک، گفتارنیک کردارنیک که هم‌زمان انگیزه پرواز و پیشرفت است.

۳- در پایین تنه فروهر سه بخش، پرهایی بسوی پایین است، که نشانه پندار و گفتار و کردار نادرست و یا پست هستند. از اینرو آنرا، آغاز بدبختی‌ها و پستی برای آدمی می‌دانند.

۴- دو رشته که در سر هر یک گردی (حلقه) چنبره شده‌ای دیده می‌شوند، در کنار بخش پایینی تنه هستند که نماد سپنتا مینو و انگره مینو هستند، که یکی در پیش پای و دیگری در پس آن است. این رشته‌ها هر یک در تلاش هستند که آدمی را بسوی خود بکشند؛ این نشانه آن است که آدمی باید به سوی سپنتا مینو (خوبی) پیش رود و به انگره مینو (بدی) پشت نماید.

۵- یک گردی (حلقه) در میانه بالاتنه فروهر وجود دارد این نشان، جان و روان جاودان است که نه آغاز و نه پایانی دارد.

۶- یک دست فروهر کمی به سوی بالا و در راستای سپنتا مینو اشاره دارد که نشان دهنده سپاس و ستایس اهورمزدا و راهنمایی آدمی بسوی والایی و راستی و درستی است.

۷- در دست دیگر گردی (حلقه‌ای) دارد که نشانه وفاداری به عهد و پیمان، و نشانگر راستی و پاک خویی و جوانمردی و جوانزنی است.

در پناه یکتا 

دوشنبه 3/1/1388 - 15:3 - 0 تشکر 101007

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

ممنونیم از محسن خسرو گرامی . خوبه که آئین های مختلف شناخته بشن تا قدر دین اسلاممون رو بدونیم .هر چی اطلاعاتم راجع به ادیان دیگه بیشتر میشه به خودم افتخار میکنم که بهترین و جامع ترین دین یعنی اسلام رو انتخاب کردم ......

ولی ایکاش یه تاپیک اسلام شناسی هم ایجاد میکردیم . چون خیلی ها اسلام رو درست نمیشناسن و با چند تا کلمه خوب که از ادیان دیگه میخونن شاید سریع تصمیم شون عوض بشه و دینشون رو تغییر بدن .

زردشت هم آئین خوبی بوده در زمان خودش . یعنی همه ادیان خوب بودن . چون دین رو پیامبر میاورده . ولی با اومدن دین اسلام تمام ادیان قبلی کامل شد . یعنی اسلام هم همون ادیان قبلی بود فقط جامع تر شده بود و همه اون آموزه های قبلی یه جا جمع شد و موارد تکمیلی هم بیان شد و اسلام شد بهترین دین . الان آئین زردشت رو که خوندم دیدم همه آموزه های خوبش رو ما تو اسلام داریم و خیلی بهتر و زیبا تر در اسلام مطرح شده . آیا موردی هست که در اسلام نداشته باشیم ؟؟؟؟؟؟؟؟

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

دوشنبه 3/1/1388 - 15:46 - 0 تشکر 101013

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

خیلی ها معتقدند که ایرانیان از ابتدا یکتا پرست بوده اند و از آیینهایی که به نیکی یاد میکنند ،یکیش زرتشتی است.آیینی که در جای خود صحبتهای خوب و آموزنده ای دارد.

ممنون از این تاپیکتون ... ما مسلمانان همیشه به آیینهای پیشین احترام میگذاریم و همینطور به پیروان و پیامبرانشان چون دستور دینمان است.

خیلی خوب شد ...چون با این مطالبی که گذاشتید ...پی بردم که متاسفانه این آیین هم به مرور زمان ...بنا به دلایل خاصی که شنیده بودم...تحریف شده است.

همان چیزی که همیشه به ما میگفتند...معلمان و... که خوب تحقیق کنید تا در مقابل حرف دیگران کم نیاوریم و یک مسلمان معتقد واقعی باشیم.

چون بنا به قرآن وقتی دین کامل اسلام آمد دینهای دیگر نزد خدا پذیرفته نیست...خب ما باید این کاملی را با تمام وجود بفهمیم.

در خیل سوالاتی که برایم در خواندن این مطلب پیش آمد این یکی را میتونید جواب بدید؟

آنجا که گفته تساوی حقوق زن و مرد و با مثالی که آورده...چه ربطی به حقوق مساوی دارد؟...اگر این طور است و بعضی مدعی میشوند اسلام اینگونه نیست... گویی قرآن کریم را نخواندند که جای جای آن بنا به مورد زن و مرد را جداگانه خطاب کرده !!!

اگر خدا در همه چیز تجلی کرده...پس چرا آتش؟...واقعا" آتش نمادشان است؟

مطمئنید؟...من چیز دیگر شنیده بودم...بنا به تحریفات دینشان.

میگم...شما که انقدر سعی دارید دینی را باز کنید ...کاش کی که اسلام را باز کرده بودید...تا دو کلام حرف حساب یاد میگرفتیم تا وقتی کسی چیزی میگوید جوابی داشته باشیم...البته پیشنهاد میدهم شما درکنار این کارتان بقیه جاها راهم با اسلام به درستی مقایسه کنید.

یادمان هم نرود ما مسلمانیم و هنگام بردن نام پیامبری به احترام ایشان (ع) میگذاریم.

مثلا" یادم هست از چندین سال پیش:

مد شده بود هی همه به پیروی از بعضی ها میگفتند مسیح(ع) گفته است که اگر کسی به تو سیلی زد آن طرف صورتت هم بیاور تا بزند!!

خب ببیند...عجب حرفی است...خوشمان می آید میگوییم میخواهد به ما مهربانی بیاموزد

ما بچه مذهبی های... بر و بر به طرف نگاه میکنیم و میگوییم به به راست میگویی چه قشنگ!!!!!

خداوکیلی کی این وسط درومد بگه : بله درسته مسیح(ع) پیامبر صلح و دوستی است ولی میدانید که پیامبراسلام(ص) که رحمه للعالمین است به ما آموخته که اصلا" آن سیلی اول هم نزنیم!!! کسی این جواب را داده؟؟؟؟

وخیلی موردهای دیگر...که فعلا مجال نام بردنش نیست...اگر شد میام و میگم.

در پناه خدای مهربان و حکیم و عزیز و قرآن و عترتش باشید

نه درپناه بندگانش

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 3/1/1388 - 17:39 - 0 تشکر 101034

به نام اهورا مزدا.

درود بر همگان و خسرو عزیز که هرگاه نامه خسرو را به سخن میارم ناگزیر یاد فرهنگ پنج هزار ساله خودمون میافتم.

چه نیک پژوهشی را آغاز کردی بسی ایران دوستان و فرهنگ دوستان ایران را خرسند کردی. درود بر تو خسرو جان.

شاید بتونیم با این چنین پژوهشهایی ایرانیها را از فرهنگ غنی خود آگاه سازیم چون من یاد ندارم توی دوران تحصیل چیزی جز فرهنگ بیگانه به ما آموخته باشند

شاید این بتونه سرآغازه کوششی باشد که در مدارس و دانشگاههای ما هم از ادیان دیگر سخن گفته شود.

دین را باید با پژوهش و سرشت آگاه انتخاب کرد.

من هم میخام اندک کوششی در این زمینه داشته باشم تا بتونم بعدها بگویم من برای حفظ فرهنگ خودم گامی برداشتم.

من در زمینه جشنها و سرورهای آیین زرتشت و ایران کهن پژوهش میکنم.

بدرود تا درودی دیگر...

         زندگی زنگ تفریح است             ساعت بعد حساب داریم....
دوشنبه 3/1/1388 - 18:25 - 0 تشکر 101044

درود بر همگان.

در شگفت ام که آیین و فرهنگ به این پرباری داشتیم و من بی خبر بودم به راستی که به فرهنگ ما بسیار نا مهربانی شده است.

جشنها و سرور آیین زرتشت در پایین آورده ام و پندها و رسمهای آن را در پژوهشهای بعدی قرار خواهم داد.

1) فروردینگان = عید نوروز

هفت سین ( اول فرودین)  جشن زایش اشو زردشت ( ششم فروردین)

سیزده به در ( 13 فروردین)  سبزه گره زدن ( آخر فروردین)

2) جشن اردیبهشتگان

3) جشن تیرگان

4) جشن امردادگان

5) جشن شهریورگان

6) مهرگان: عید جوانان و آینده سازان

7)  جشن آبانگان

 8)  جشن آذرگان

9) جشن دیگان

جشن شب یلدا

جشن سده

10)  جشن بهمنگان

11)  چهارشنبه سوری؛ آیین‌ها و ریشه‌ها

12)  سپندارمذگان

تا درودی دیگر بدرود.....

         زندگی زنگ تفریح است             ساعت بعد حساب داریم....
دوشنبه 3/1/1388 - 18:45 - 0 تشکر 101053

نوروز باستانی

هفت سين

هفت سين به معناي هفت قلم شيئي كه نام آن‌ها با حرف «س» (سين) آغاز مي‌شود، يكي از اجزاي اصلي آيين‌هاي سال نو است كه بيشينه‌ي ايرانيان آن را برگزار مي‌كنند. اين اقلام سنتاً در سفره‌ي هفت سين چيده و به نمايش گذاشته مي‌شوند. اين سفره‌اي است كه هر خانواده‌اي بر روي زمين (يا بر روي ميز) در اتاقي كه معمولاً به ميهمانان گرامي اختصاص داده شده مي‌گسترد و اين اقلام بر روي آن قرار داده مي‌شود: در بالاي سفره (در دورترين فاصله از در) آينه‌اي گذاشته مي‌شود، كه در دو طرف آن شمع‌دان‌هايي داراي شمع نهاده شده (سنتاً مطابق با شمار فرزندان خانواده)، در پايين آن نسخه‌اي از قرآن (از شاهنامه يا ديوان حافظ نيز استفاده مي‌شود)، تُنگي كه معمولاً حاوي يك ماهي لايي (بسياري از خانواده‌ها يك كوزه آب باران را كه قبلاً جمع آوري شده و/ يا كاسه آبي كه حاوي برگ سبز انار، نارنج، يا شمشاد است نيز مي‌افزايند)، ظرف‌هاي حاوي شير، گلاب، عسل، شكر، و (1، 3، 5 يا 7 عدد) تخم مرغ رنگ‌آميزي شده گذاشته مي‌شود. مركز سفره عموماً با گل‌داني از انواع گل‌ها، معمولاً سنبل و شاخه‌هاي بيدمشك فروگرفته مي‌شود. كنار آن، سبزه و دست‌كم شش قلم ديگر كه با حرف سين آغاز مي‌شوند ، ظرفي حاوي ميوه (سنتاً سيب، پرتقال، انار، و به)، چند نوع نان (اغلب شيرين)، ماست و پنير تازه، شيريني‌هاي گوناگون، آجيل (مخلوط خشك و بو داده شده‌ي تخم‌هاي نخودچي، خربزه، گندم برشته، برنجك، و فندق و گردو، كه همگي با كشمش آميخته ‌شده‌اند) قرار داده مي‌شود.  

جشن زایش اشو زردشت

ششمین روز فروردین که بنا به نظر بسیاری محققان و موبدان زرتشتی، سالروز تولد زردشت اسپنتمان است، به نوروز بزرگ معروف است. دراین روز زردشیان در آتشكده‌های هر شهر گردهم می آیند، به سخنراني‌هاي مذهبي گوش مي‌دهند، اوستا مي‌خوانند و تولد پيامبرشان را جشن مي‌گيرند. آب پاشیدن به همدیگر، دود کردن اسپند و پخش کردن سنجد و آویشن نیز از دیگر مراسم‌های این جشن است.
گاتاخواني، دف زني و سخنراني در مورد تاريخچه نوروز و جشن زايش زردشت از جمله برنامه‌هاي اين مراسم می باشد. حضور در نيايشگاه شاور اهرام ايزد و ساير نيايشگاه‌ها و مكان‌هاي مقدس ديني در صبح روز ششم فروردين از ديگر آيين‌هاي بزرگداشت زايش زردشت است، كه در همه شهرهاي زردشتي نشين برگزار مي‌شود.


سیزده به در

جشن سيزده فروردين ماه روز بسيار مبارک و فرخنده است. ايرانيان چون در مورد اين روز آگاهي کمتري دارند آن روز را نحس مي دانند و براي بيرون کردن نحسي از خانه و کاشانهً خود کنار جويبارها و سبزه ها مي روند و به شادي مي پردازند. تا کنون هيچ دانشمندي ذکر نکرده که سيزده نوروز نحس است. بلکه قريب به اتفاق روز سيزده نوروز را بسيار مسعود و فرخنده دانسته اند. مثلا در صفحهً 266 آثار الباقيه جدولي براي سعد و نحس آورده شده که در آن سيزده نوروز که تير روز نام دارد کلمهً ( سعد ) به معني فرخنده آمده و به هيچ وجه نحوست و کراهت ندارد.  بعد از اسلام چون سيزدهً تمام ماه ها را نحس مي دانند به اشتباه سيزده عيد نوروز را نيز نحس شمرده اند. وقتي دربارهً نيکويي و فرخنده بودن روز سيزدهم نوروز بيشتر دقت و بررسي کنيم مشاهده  مي شود موضوع بسيار معقول و مستند به سوابق تاريخي است. سيزدهم هر ماه شمسي که تير روز ناميده مي شود مربوط به فرشتهً بزرگ و ارجمندي است که " تير " نام دارد و در پهلوي آن را تيشتر مي گويند. فرشتهً مقدس تير در کيش مزديستي مقام بلند و داستان شيريني دارد. ايرانيان قديم پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادي کردن که به ياد دوازده ماه سال است، روز سيزدهم نوروز را که روز فرخنده ايست به باغ و صحرا مي رفتند و شادي مي کردند و در حقيقت با اين ترتيب رسمي بودن دورهً نوروز را به پايان ميرسانيدند.

سبزه گره زدن

افسانهً آفرينش در ايران باستان و مسئلهً نخستين بشر و نخستين شاه و دانستن رواياتي دربارهً کيومرث حائز اهميت زيادي است. در اوستا چندين بار از کيومرث سخن به ميان آمده و او را اولين پادشاه و نيز نخستين بشر ناميده است. گفته هاي حمزه اصفهاني در کتاب سني ملوک الارض و انبياء و گفته هاي مسعودي در کتاب مروج الذهب جلد دوم و بيروني در کتاب آثار الباقيه بر پايهً همان آگاهي است که در منابع پهلوي وجود دارد. مشيه و مشيانه که پسر و دختر دوقلوي کيومرث بودند روز سيزده فروردين براي اولين بار در جهان با هم ازدواج نمودند. در آن زمان چون عقد و نکاحي شناخته شده نبود آن دو به وسيله گره زدن دو شاخه پايهً ازدواج خود را بنا نهادند. اين مراسم را بويژه دختران و پسران دم بخت انجام ميدادند و امروز هم دختران و پسران براي بستن پيمان زناشويي نيت مي کنند و علف گره مي زنند. اين رسم از زمان کيانيان تقريباً متروک شد ولي در زمان هخامنشيان دوباره شروع شده و تا امروز باقي مانده است. در کتاب مجمل التواريخ چنين آمده " اول مردي که به زمين ظاهر شد پارسيان او را کل شاه گويند. پسر و دختري از او ماند که مشيه و مشيانه نام گرفتند و روز سيزدهً نوروز با هم ازدواج کردند و در مدت پنجاه سال هيجده فرزند بوجود آوردند و چون مردند جهان نود و چهار سال بي پادشاه بماند " . چنانکه در بحث جشن نوروز اشاره شد کردهاي ايران و عراق که زرتشت را از خود مي دانند روز سيزدهم فروردين را جزو جشن نوروز به حساب مي آورند.

         زندگی زنگ تفریح است             ساعت بعد حساب داریم....
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.