• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1684)
يکشنبه 2/1/1388 - 17:29 -0 تشکر 100887
آیا ذوالقرنین همون كوروش خودمونه؟

هوالباقی...

سلام

شاید شما هم قضیه ی ذوالقرنین و  شك بر پیامبر بودن یا نبودن كوروش رو شنیده باشین .

 

اگر چیزی در این مورد نمی دونین تو همین تاپیك بخشی از تفسیر المیزان علامه طباطبایی رو در مورد اثبات پیامبری كوروش براتون می ذارم .

 

اما آیا تا به حال فكر كردین كه آیا كوروش واقعاً پیامبر هست یا نه ؟

 

تو قرآن حرفی از شخصی به نام ذوالقرنین زده شده كه علما بر سر اینكه اون شخص كوروش كبیر بوده یا نه شك دارن اما علامه طباطبایی اومدن و با مقاله ای كه ان شاءالله براتون می ذارمش اینجا ، تا حدودی این شك رو برطرف كردن اما باز هم می گن كه این مقاله با تاریخ مغایرت داره و یك چیزی این گوشه مبهمه !

 

به نظر شما و با توجه به مطالبی كه تا به حال خوندین آیا كوروش می تونه اون پیامبر باشه؟

 

خیلی دلم می خواد بدونم كه شما چه چیزهایی در مورد پیامبری كوروش می دونین و نظرتون در مورد این موضوع چیه ؟!

 

منتظر صحبت های قشنگتون هستم !

 

این مقاله هه خیلی مشكل تایپی داره باید بگم خیلی عذر می خوام تا اونجا كه می تونستم ویرایشش كردم .

در پناه یزدان پاك...

 

و او تنها پناه  همه ي ماست...
يکشنبه 2/1/1388 - 17:57 - 0 تشکر 100890

بســــــــــــــم الله

با ســــلام

در مورد شخصیت ذوالقرنین که در قــــــــــرآن ماجرایی از ایشون نقل شده است (ماجرای ساخت سد) اختلاف زیادی وجود دارد اما اکثر مفسران تا آنجا که خوانده ام معتقدند که ایشان اســـــــکندر مقدونی شاگرد ارسطوی حکیم بوده اند و برخی هم مانند مرحوم علامه (ره) اعتقاد دارند که ایشان همان کورش هخامنشی می باشد و علاوه بر اینها هم نظریات دیگری هم هست.

يکشنبه 2/1/1388 - 19:52 - 0 تشکر 100901

سلام سلام سلام

از بابت مطلب ممنونم

دوست خوبم اگه امکانش هست این فونت ها را یکم کوچیک کنی به نظرم بهتر است

چون خود شما این همه بحث برای چشم گذاشتی

واقعا اینجوری چشم ادم خسته میشه

ممنونم از شما دوست عزیز

در وفای تو چنانم که اگر خاک شوم / آید از تربت من بوی وفاداری تو . . .

منتظر شما در وبلاگ دل شکسته
دوشنبه 3/1/1388 - 0:42 - 0 تشکر 100929

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

من فکر نکنم اینی که شما میگین درست باشه!

چون پیامبران یه سری صفات خاصی داشته که کوروش نداشت!

مثلا هیچ پیامبری پادشاه نبود و یا هیچ پیامبری چشم پسرش رو کور نکرد، کوروش مرد بزرگی بود ولی گاهی هم ظالم بود عین تمام پادشاهان!

ولی هیچ کدوم از پیامبران ظالم نبودن!

سربلند و پیروز باشین...

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 3/1/1388 - 13:51 - 0 تشکر 100998

سلام

 سال نو مبارك

كوروش قطعا بزرگترین پادشاه ایرانی بود كه اوازش در زمان خودش در تمام دنیا به گوش میرسید.

در مورد ذوالقرنین تا اونجای كه من خوندم و تفسیر(تفسیر المیزان) رو دیدم یك فردی بود كه خداوند به او هم قدرت داد و هم ثروت. و او از این قدرت و ثروت در راه خدمت به مردم استفاده كرد و ارزوش هم همین بود كه در آینده ها از او به عنوان یك فرد نیك یاد بشه.

بنا به تفسیر المیزان ذوالقرنین كوروش كبیر بوده ولی در مورد پیامبری او نمی تونم نظر بدم چون اطلاعات كاملی ندارم.

قطعا مطالبتون مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به ما كمك خواهد كرد.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...


♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

دوشنبه 3/1/1388 - 18:34 - 0 تشکر 101046

هوالباقی...

سلام

اول باید از كادر مدیریتی خواهش كنم اون یكی تاپیك رو حذف كنن تا بحث فقط در این تاپیك ادامه پیدا كنه!

sadra2554 عزیز :بله شما درست می گی ... اما همون طور كه هممون می دونیم اسكندر پادشاه ظالمی بوده بنابراین نمی تونه ذوالقرنین باشه!!

اما كوروش تا اونجا كه در تفسیر المیزان نوشته خییلی بیشتر به ذوالقرنین می خوره .

Hosseintahoori گرامی: واقعاً فونت 13 چشم رو اذیت می كنه؟من خیلی وقته كه با اون فونت تو انجمن ها مطلب ثبت می كنم كسی چیزی نگفت! ولی خب مثل اینكه اذیت می كنه كه تذكر دادید و ممنونم...خودمم كم كم دارم ازش خسته می شم!

Mamal92 گرامی : كوروش پادشاه عادلی بوده و همه اونو به عادل بودنش می شناختن.

همین طور هم خصوصیاتی داشته كه خیلی به ذوالقرنینی كه در قرآن از اون یاد می شده می خورده!

یعنی می شه گفت كوروش تنها پادشاهیه كه می شه روش فكر كرد كه آیا ذواقرنین هست یا نه!؟

در ضمن درسته كه پیامبران برای برپایی عدل و دعوت به خداپرستی فرستاده می شدن اما می شه گفت كه گاهی اوقات هم ناخواسته گناهی رو مرتكب می شدن مثل همین حضرت یوسف كه گناهی (هر چند خیلی كوچیك) رو مرتكب شد و 12 سال بیشتر تو زندان موند و جای دیگه ای هم به خاطر گناه دیگه ای به مجازاتی سخت دچار شد(اینكه ادامه ی پیامبران از نسل ایشون نیستن!)

جدای از اینها شما از كجا می دونید كه كوروش هم مثل همه ی پادشاهان ظالم بوده؟ شاید اون آدم كشتن هاش در راه خوبی و خدا بوده!! مثل حضرت رسول كه در راه خدا می جنگیدند!!

به نظر من می شه یك پادشاهی ظالم نباشه !... مثل امام علی ع كه خلیفه ای عادل بودن !

max2000 گرامی: بله درست می گید اما اگر بنابر تفسیر المیزان كوروش می تونه ذوالقرنین باشه پس حتماً می تونه پیامبر هم باشه چون ذوالقرنین پیامبره!

امیدوارم مطالبم مورد استفاده قرار بگیره اما مطمئناً بدون كمك و اطلاعات شما و دوستای خوبم به جایی نمی رسیم!

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
دوشنبه 3/1/1388 - 18:38 - 0 تشکر 101049

- داستان ذوالقرنین در قرآن كریم :

قرآن كریم متعرض اسم اووتاریخ زندگى وولادت ونسب وسایر مشخصاتش نشده . البته این رسمقرآن كریم در همه موارد است كه در هیچ یك از قصص گذشتگان به جزئیات نمى پردازد. درخصوص ذو القرنین هم اكتفا به ذكر سفرهاى سه گانه اوكرده ، اول رحلتش به مغرب تاآنجا كه به محل فرورفتن خورشید رسیده ودیده است كه آفتاب در عین ((حمئة(( و یا ((حامیه((فرومى رود، ودر آن محل به قومى برخورده است . ورحلت دومش ازمغرب به طرف مشرق بوده ، تا آنجا كه به محل طلوع خورشید رسیده ، و در آنجا به قومىبرخورده كه خداوند میان آنان وآفتاب ساتر وحاجبى قرار نداده .

ورحلت سومش تا بهموضع بین السدین بوده ، ودر آنجا به مردمى برخورده كه به هیچ وجه حرف وكلام نمىفهمیدند وچون از شر یاجوج وماجوج شكایت كردند، وپیشنهاد كردند كه هزینه اى دراختیارش ‍ بگذارند واوبر ایشان دیوارى بكشد، تا مانع نفوذ یاجوج وماجوج در بلادآنان باشد. اونیز پذیرفته ووعده داده سدى بسازد كه ما فوق آنچه آنها آرزویش را مىكنند بوده باشد، ولى از قبول هزینه خوددارى كرده است وتنها از ایشان نیروى انسانىخواسته است . آنگاه از همه خصوصیات بناى سد تنها اشاره اى به رجال وقطعه هاى آهن و دمه اى كوره و قطر نموده است .

این آن چیزى است كه قرآن كریم از این داستانآورده ، واز آنچه آورده چند خصوصیت وجهت جوهرى داستان استفاده مى شود: اول اینكهصاحب این داستان قبل از اینكه داستانش در قرآن نازل شود بلكه حتى در زمان زندگى اشذوالقرنین نامیده مى شد، واین نكته از سیاق داستان یعنى جمله ))یسئلونك عن ذى القرنین((و ((قلنا یا ذا القرنین((و ((قالوا یا ذى القرنین((به خوبى استفاده می شود،

ترجمه تفسیر المیزان جلد 13صفحه : 523

از جمله اول برمى آید كه در عصر رسول خدا (صلىاللّه علیه وآله و سلم ) قبل از نزول این قصه چنین اسمى بر سر زبانها بوده ، كه ازآن جناب داستانش را پرسیده اند. واز دوجمله بعدى به خوبى معلوم مى شود كه اسمش همین بوده كه با آن خطابش كرده اند.


خصوصیت دوم اینكه اومردى مؤ من به خدا وروز جزاءومتدین به دین حق بوده كه بنا بر نقل قرآن كریم گفته است : ((هذا رحمة من ربى فاذا جاء وعد ربى جعله دكاء وكان وعد ربى حقا((ونیز گفته ))اما من ظلم فسوف نعذبه ثم یردالى ربه فیعذبه عذابا نكرا واما من آمن و عمل صالحا...((گذشته از اینكه آیه ((قلنا یا ذا القرنین اما ان تعذب و اما ان تتخذفیهم حسنا((كه خداوند اختیار تام به اومى دهد، خود شاهد برمزید كرامت و مقام دینى او مى باشد، و مى فهماند كه اوبه وحى و یا الهام و یا به وسیله پیغمبرى از پیغمبران تایید مى شد، و او را كمك مى كرده .

خصوصیت سوم اینكه او ازكسانى بوده كه خداوند خیر دنیا وآخرت را برایش جمع كرده بود. اما خیر دنیا، براى اینكه سلطنتى به او داده بود كه توانست با آن به مغرب و مشرق آفتاب برود، و هیچ چیزجلوگیرش نشود بلكه تمامى اسباب مسخر و زبون او باشند. و اما آخرت ، براى اینكه او بسط عدالت واقامه حق در بشر نموده به صلح وعفو و رفق وكرامت نفس و گستردن خیر و دفع شر درمیان بشر سلوك كرد، كه همه اینها از آیه انا مكنا له فى الارض واتیناه من كل شى ء سببا استفاده مى شود. علاوه برآنچه كه از سیاق داستان بر مى آید كه چگونه خداوند نیروى جسمانى و روحانى به او ارزانى داشته است .


جهت چهارم اینكه به جماعتى ستمكار در مغرب برخورد و آنان راعذاب نمود.

جهت پنجم اینكه سدى كه بنا كرده در غیر مغرب ومشرق آفتاب بوده ، چون بعد از آنكه به مشرق آفتاب رسیده پیروى سببى كرده تا به میان دو كوه رسیده است ،و از مشخصات سد اوعلاوه بر اینكه گفتیم در مشرق و مغرب عالم نبوده این است كه میان دوكوه ساخته شده ، و این دو كوه را كه چون دو دیوار بوده اند به صورت یك دیوار ممتد درآورده است . و در سدى كه ساخته پاره هاى آهن وقطر به كار رفته ، و قطعا در تنگنائى بوده كه آن تنگنا رابط میان دو قسمت مسكونى زمین بوده است .

و او تنها پناه  همه ي ماست...
دوشنبه 3/1/1388 - 19:28 - 0 تشکر 101060

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

در مورد دوالقرنین زیاد اطلاعاتی ندارم، ولی پیامبران گناه نمیکردن، اگر گناه میکردن که با ادمای عادی فرقی نداشتن، پیامبران اشتباهاتی جزئی میکردن و تو این اشتباهات خودشون متضرر میشدن و هیچ کس متضرر نمیشد، به قول یکی از اساتیدمون میگفت امتحان میان ترمی که در پایان ترم نمره اش تاثیر نداره!

سربلند و پیروز باشین...

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
سه شنبه 4/1/1388 - 3:9 - 0 تشکر 101093

بسم الله الرحمن الرحیم
**************************
سلام علیكم
نمی دونم ساعت مناسبی است برای پاسخ دادن یا نه ؟
شخصی كه پیامبر خدا است ، باید مردم رابه پرستش خداوند دعوت كند . در تاریخ مصلحین زیادی وجود دارد كه برای اصلاح شوون زندگی مردم می كوشیدند و رنجهای فراوانی كشیده اند كه شاید كوروش یكی از آنها باشد .
شهید مطهری در كتاب جاذبه و دافعه امام علی (ع) چنین فرموده اند :
مردمی كه هم جاذبه دارند و هم دافعه . انسانهای با مسلك كه در راه عقیده و مسلك خود فعالیت می كنند ، گروه هایی را به سوی خود می كشد ، در دلهایی به عنوان محبوب و مراد جای می گیرد و گروههایی را هم از خود دفع می كنند و مرانند ، هم دوست سازند و هم دشمن ساز ، هم موافق پرور و هم مخالف پرور .
چنین افرادی كه این خصوصیت را داشته باشند در روح ها و روان دیگران تاثیر می گذارد تا جایی كه حاضر هستند جان خود را برای چنین اشخاص فدا كنند .
می خواهم اینو بگم بعضی دعوت ها هستند دارای دو بعد :‌زمان - مكان
دعوت هایی كه فقط در زمان مشخصی از تاریخ است و بعد از گذشت زمان ازبین می رود .
دعوت هایی كه فقط مكان خاصی است و بعد از گذشت چندین سال از بین می رود .
اما دعوت های سه بعدی دعوت هایی است كه مخصوص سلسله پیامبران دارای مكان و زمان و داری نفوذ گذاری
دعوت هایی كه در روح و روان افراد قرار گیرد یك بعد دیگر است .
و این دعوت حتی بعد از مرگ تا قرن ها ادامه و سطح وسیعی را فرا می گیرد .
شاید كوروش یك مصلح باشد . و اگر پیامبر بود باید از دعوت های سه بعدی داشته باشد .

اما به نظرتون كوروش خودمون چقدر تاثیر دارد در روح و روان ما و او شخصیتی مانند امام علی (ع) است .
درباره ابن سكیت چه می دانید . داستان بریده شدن زبانش 200 سال بعد از شهادت علی (ع) در زمان خلافت متوكل عباسی شنیده اید ؟
به نظرم اگر كوروش پیامبر بود باید از جاذبه و دافعه قوی بر خوردار بود .
اما بسیاری می خواهند با نام كوروش و پیامبری او دست به انجام كارهایی به زنند كه مخالف اسلام و شیعه است و بدونید یكی از دسیسه های دشمنان اسلام استفاده از نام كوروش است . بله احترام زیادی برای كوروش كبیر قائل هستیم اما نباید مورد سوء استفاده بعضی از هم سن و سالان من برای راحتی در انجام بسیاری از كارها قرار گیرد . 
موفق و موید
*******************************
اللهم صل علی محمد و آل محمد 

http://rahpoyvesal.blogfa.com
سه شنبه 4/1/1388 - 3:27 - 0 تشکر 101097

بسم الله الرحمن الرحیم
**************************
خدمت پناه 60 عرض كنم كه پیامبری كه به پیامبری برگزیده می شود هیچ وقت گناه نمی كند . چه صغیر چه كبیر بلكه ترك اولا (فكر كنم درست نوشتم )‌انجام می دهد ولی معصوم حتی ترك اولا هم نمی كند .
پس حضرت یوسف (ع) ترك اولا كردند نه گناه .
زیرا انجام گناه باعث از بین رفتن نبوت می شود .
موفق و موید
*******************
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم  

http://rahpoyvesal.blogfa.com
سه شنبه 4/1/1388 - 12:59 - 0 تشکر 101132

با سلام و تبریك سال نو

چه كسی به جز كوروش كبیر میتونه  ذوالقرنین باشه..هیچكس عظمت و بزرگی ایشون رو نداره.

حضرت ذوالقرنین یا کوروش بزرگ

برای  «ذوالقرنین » معانی گوناگونی ذكر شده است.
برخی ذوالقرنین را به معنای ـ دو قرن ـ گرفته اند. به این معنی كه مردم را در حدود دو قرن یا دو نسل دعوت به حق نمود.
برخی نیز گفته اند: ذوالقرنین، یعنی كسی كه بر شرق و غرب دنیای شناخته شده آن روز حكومت داشته است.
و نگرش دیگری در این باره وجو دارد در آرامگاه کوروش پیکر تقدیس از روح و « فروهر» کوروش را نیز به شکل فرشته ای ساخته بودند،که ذوالقرنین بوده و همانست که می نویسند بر بالای آن کتیبه ای داشته که نام کوروش بر آن نوشته بوده بالای آرامگاهش مجسمه بالدار هنوز هست و ابولکام آزاد براساس همین مجسمه آنرا ذوالقرنین خوانده است و کوروش را همان ذوالقرنین یاد شده در قرآن دانسته است.در تورات هم به کوروش لقب عقاب شرق خطاب کرده اند.
ذوالقرنین اولین كسی است كه سد ساخته است و از آهن به نحو انبوه استفاده كرده است زیرا سدی كه او ساخته بود از آهن خالص ساخته شده بود.
در روایات آمده است كه گروهی از مردم نزد ذوالقرنین آمدند و از طائفه ای شریر و خونریز كه به « یأجوج و مأجوج ( همان قوم مغول که منگول است)» معروف است، به شكایت پرداختند و گفتند كه از آزار و اذیتهای این قوم به ستوده آمده اند. چه بهتر كه چاره ای برای در امان ماندن از دست آنها اندیشیده شود. ذوالقرنین به استغاثه آنها جواب مثبت داد و برای آنها سدی از آهن ساخت تا از آزار و دست درازی آن قوم در امان باشند.
گفته شده است كه این سد در مكانی كه از دو طرف با كوههای سر به فلك كشیده محصور بود، ساخته شده است.اكنون سدی با همان مشخصات در گرجستان امروزی پیدا شده است و در تنگه داریال واقع است.
برخی با غرض یا به اشتباه اسکندر گجستیک (ملعون) را ذوالقرنین می دانند لیكن‌ این‌ معنی‌ با لسان‌ قرآن‌ سازش‌ ندارد. چون‌ نخست قرآن‌ میگوید ذوالقرنین‌ مؤمن‌ به‌ خدا و روز قیامت‌ بوده‌ است‌ و دین‌ او دین‌ توحید بوده‌ است‌؛ ولی‌ ما میدانیم‌ كه‌ إسكندر مشرك‌ بوده‌ و در تاریخ‌ آمده‌ است‌ كه‌ ذبیحة‌ خود را برای‌ ستارة‌ مشتری‌ ذبح‌ نموده‌ است‌.
و دوم  قرآن‌ ذوالقرنین‌ را مرد صالح‌ از عباد خدا و صاحب‌ عدل‌ و رفق‌ می‌شمارد؛ و تاریخ‌ برای‌ إسكندر خلاف‌ آنرا بیان‌ میكند.
و سوم اینکه در هیچیك‌ از تواریخ‌ نیامده‌ است‌ كه‌ إسكندر مقدونی‌ سدّ یأجوج‌ و مأجوج‌ را بنا كرده‌ باشد.همان سدی با همان مشخصات در گرجستان امروزی پیدا شده است و در تنگه داریال واقع است.به هر حال از ذوالقرنین در قرآن به عنوان شخصیتی دادگستر و بشردوست یاد شده است.ودر تمام نوشته هایی که از زمان باستان چه در کتابهای دینی چه کتابهای غیر دینی آمده کوروش را فردی دادگستر و بشر دوست و کسی که اولین بیانیه حقوق بشر را گفته و کتیبه اش هنوز موجود می باشد حال در زیر ترجمه سوره کهف آیه 83 تا 98 که درباره ذوالقرنین است را می آورم و سپس تفسیر این آیه ها را که مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می آورم صفحه آن هم مشخص است می توانید در این گرانقدر مطالعه فرمایید دوتا از فروع دین ما تولی و تبری است که یعنی دوست داشتن دوستان خدا و دشمن داشتن دشمنان خدا است چون کوروش بزرگ دوست خدا فردی بود که احکام الهی را در زمین جاری می کرد و در واقع خلیفه الله در زمین بود باید مورد احترام همگی ما باشد و مقامش را گرامی داریم و نگذاریم آرامگاهش از بین برود همانطور که می دانیم دارند سد سیوند را درست می کنند و تنگه بلاعی که کلا می رود زیر آب و ممکن به مرور زمان آرامگاه کوروش به مرور زمان بر اثر نم و رطوبت و یا حتا سیل از بین برود هم یادمانهای باستانی ما از بین می رود هم سمبل ملیت و هویتمان و هم سمبل یک فرد نیک اندیش ار نظر کتابهای آسمانی مانند تورات و قرآن که به سمبل و زیارتگاه عاشقان است از بین می رود ما چه جوری می توانیم وقتی نوتوانستیم این میراث و امانت گذشتگان را حفظ و نگهداری کنیم به آیندگان و تمام انسانهای دنیا پاسخ دهیم این مجموعه تنها برای ایران نیست این میراثی است برای کل بشر . مهرش افزون پیوسته ی ایران و ایرانش همیشه جاوید باد. درود بر روان پاکش.


ترجمه آیه ها

و از تو از ذو القرنین می پرسند . بگو : براى شما از او خبرى خواهم خواند ) 83 ( .
ما به او در زمین تمكین و قدرت دادیم و از هر چیز وسیله‏اى عطا كردیم ) 84 ( .
پس راهى را تعقیب كرد ) 85 ( .
چون به غروبگاه آفتاب رسید آن را دید كه در چشمه‏اى گل‏آلود فرو مى‏رود و نزدیك چشمه گروهى را یافت
گفتیم اى ذو القرنین یا عذاب مى‏كنى یا میان آن طریقه‏اى نیكو پیش مى‏گیرى ) 86 ( .
گفت : هر كه ستم كند زود باشد كه عذابش كنیم و پس از آن سوى پروردگارش برند و سخت عذابش كند ) 87 ( .
و هر كه ایمان آورد و كار شایسته كند پاداش نیك دارد و او را فرمان خویش كارى آسان گوییم ) 88 ( .
و آنگاه راهى را دنبال كرد ) 89 ( .
تا به طلوع‏گاه خورشید رسید و آن را دید كه بر قومى طلوع مى‏كند كه ایشان را در مقابل آفتاب پوششى نداده‏ایم ) 90 ( .
چنین بود و ما از آن چیزها كه نزد وى بود به طور كامل خبر داشتیم ) 91 ( .
آنگاه راهى را دنبال كرد ) 92 ( .
تا وقتى میان دو كوه رسید مقابل آن قومى را یافت كه سخن نمى‏فهمیدند ) 93 ( .
گفتند : اى ذو القرنین یاجوج و ماجوج در این سرزمین تباهكارند آیا براى تو خراجى مقرر داریم كه میان ما و آنها سدى بنا كنى ) 94 ( .
گفت : آن چیزها كه پروردگارم مرا تمكن و قدرتی آن را داده از خراج شما بهتر است اما  مرا به نیرو كمك دهید تا میان شما و آنها حائلى كنم ) 95 ( .
قطعات آهن پیش من آرید تا چون میان دو دیواره پر شد گفت : بدمید تا آن را بگداخت گفت : روى گداخته نزد من آرید تا بر آن بریزم ) 96 ( .
پس نتوانستند بر آن بالا روند ، و نتوانستند آن را نقب زنند ) 97 ( .
گفت : این رحمتى از جانب پروردگار من است و چون وعده پروردگارم بیاید آن را هموار سازد  و به پیمان خود عمل کند و آن سد را متلاشی و پاره پاره گرداند (98)

ترجمة المیزان ج : 13  ص :  503
وحینا و آیه انزله بعلمه و آیه و احاط بما لدیهم مى‏باشد ، یعنى هر چه مى‏كرد بدون اطلاع ما نبود .
بعضى از مفسرین گفته‏اند : آیه مورد بحث در مقام تعظیم امر ذو القرنین است ، مى‏خواهد بفرماید جز خدا كسى به دقائق و جزئیات كار او پى نمى‏برد ، و یا در مقام به شگفتى واداشتن شنونده است از زحماتى كه وى در این سفر تحمل كرده ، و اینكه مصائب و شدائدى كه دیده همه در علم خدا هست و چیزى بر او پوشیده نیست .
و یا در مقام تعظیم آن سببى است كه دنبال كرده .
ولى آنچه ما در معنایش گفتیم وجیه‏تر است .
ثم اتبع سببا حتى اذا بلغ بین السدین ... كلمه سد به معناى كوه و هر چیزى است كه راه را بند آورد ، و از عبور جلوگیرى كند .
و گویا مراد از دو سد در این آیه دو كوه باشد .
و در جمله وجد من دونهما قوما مراد از من دونهما نقطه‏اى نزدیك به آن دو كوه است .
و جمله لا یكادون یفقهون قولا كنایه از سادگى و بساطت فهم آنان است .
و چه بسا گفته‏اند : كنایه از عجیب و غریب بودن لغت و زبان آنان باشد ، كه گویا از لغت ذو القرنین و مردمش بیگانه بوده‏اند ولى این قول بعید است .

 

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خـاک سپارند تـا اجزای بدنم خـاک ایـران را تشکیل دهد.

((کوروش بزرگ))


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.