• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
 
 
 
 
 
 

تحصيل آن علم، واجب يا مستحب نباشد، زکات دادن به او اشکال دارد. 1

5 ـ پدر مي تواند به پسرش زکات بدهد که براي خود زن بگيرد. 2

6 ـ به کسي که معلوم نيست سيد است يا نه، مي توان زکات داد. 3

7 ـ پرداخت زکات از عبادات است و بايد به قصد قربت؛ يعني براي اطاعت دستور خداوند بپردازد و در نيت معين کند که زکات مال است يا زکات فطره. 4

8 ـ وقت پرداخت زکات:

بايد به فقير بدهد يا از مال خود جدا کند. پس از جدا کردن زکات، لازم نيست فوراً آن را به مستحق بدهد، ولي اگر به کسي که مي شود زکات داد دسترسي دارد، احتياط مستحب آن است که دادن زکات را تأخير نيندازد. 5

9 ـ اگر زکات قبل از پرداخت تلف شود:

الف: پرداخت آن ممکن نبوده ـــ ضامن نيست و پرداختن عوض آن واجب نمي باشد.

ـــ زکات طلا و نقره و دامها را پس از تمام شدن يک سال
ـــ زکات گندم و جو را موقعي که از کاه جدا مي کنند
ـــ زکات خرما و انگور را موقع خشک شدن
10 ـ اگر زکات را از مال خود کنار بگذارد، مي تواند در بقيه آن تصرف کند و اگر قيمت آن را کنار بگذارد (نه از خود آن)، مي تواند در تمام آن مال تصرف کند. 7

11 ـ انسان مي تواند زکاتي را که کنار گذاشته، براي خود بردارد و چيز ديگري به جاي آن بگذارد. 8

_______________________________________________________ 1 ـ همان، م 1990.

2 ـ همان، م 1951.

3 ـ همان، م 1956.

4 ـ همان، م 1957.

5 ـ همان، م 1961 و 1962.

6 ـ تحرير الوسيله، ج 1، ص 343، م 7 و 8.

7 ـ توضيح المسائل، م 1965.

8 ـ توضيح المسائل، م 1966.

1 ـ در پرداخت يا حفظ آن کئتاهي نکرده است ـــ ضامن نيست.
2. در پرداخت يا حفظ آن کوتاهي کرده است ـــ ضامن است.6
ب: پرداخت آن ممکن بوده: