• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
 
 
 
 
 
 

راههاي تشخيص اجتهاد و اعلميت مرجع تقليد

انسان را به تقوا واداشته واز ارتكاب گناهان كبيره و اصرار بر گناهان صغيره باز مى دارد. 1

6- اعلم كسى است كه قواعد و مدارك مسأله را بهتر بشناسد و بر نظاير آن مسأله و اخبار اطلاع بيشتر داشته باشد و همچنين اخبار را بهتر بفهمد. به طور خلاصه , اعلم كسى است كه در استنباط احكام , از ديگران استادترباشد. 2

7- تقليد ابتدايى از مجتهد مرده جايز نيست ; يعنى كسى كه اكنون مكلّف شده يا تاكنون تقليد نكرده ,نمى تواند از مجتهدى كه از دنيا رفته است تقليد كند. 3 بلكه بايد مقلّد مجتهد زنده باشد.

بقاء بر تقليد از ميت

1- بقاى بر تقليد ميت اشكال ندارد, يعنى كسى كه در زمان حيات مجتهدى به فتاوايش يا بعضى از آنها عمل كرده باشد, مى تواند بر تقليد او باقى بماند, حتى در مسائلى كه در زمان حيات آن مجتهد به آنها عمل نكرده نيزمى تواند از وى تقليد كند; مثلاً در زمان حيات او به حج نرفته و اكنون پس از مرگ او به حج مى رود مى تواندمناسك حج را مطابق فتواى او عمل كند. 4

2- بقاى بر تقليد ميّت بايد با اجازهء مجتهد زنده باشد; يعنى چنانچه به فتواى مجتهد زنده بقاى بر تقليد ميت جايز باشد مى تواند همچنان از او تقليد كند. 5

3- كسى كه بر تقليد ميّت باقى مانده است , در مسائلى كه ميّت فتوا نداده و همچنين در مسائل جديد بايد ازمجتهد زنده تقليد كند. 6

راههاى تشخيص اجتهاد و اعلميّت مرجع

تقليدالف : آزمودن و شناخت شخصى , در صورتى كه خودش اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را تشخيص دهد.

ب : شهرتى كه مفيد علم باشد; يعنى بين اهل خبره چنان به اجتهاد و اعلميّت مشهور

1 ـ حرير الوسيله، ج 1، في فروع التقليد، ص 10، م 28.

2 تا 5 ـ همان، ص 7، م 13.

6 ـ استفتاآت، ج 1، ص 12، س 17.