• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 4924)
يکشنبه 22/10/1387 - 14:55 -0 تشکر 82285
آیا مینیاتور خودرویی کاملا ایرانی است؟

 


طراحی بدنه توسط ایتالیا، ساخت موتور در آلمان، سیستم تعلیق و ترمز با همکاری کره، پلت فورم برگرفته از پراید و ریو، نام؛ خودرو صد درصد ایرانی.

 

 

مینیاتور نام دومین خودرو ملی کشورمان است که مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا آن را خودرویی صددرصد ایرانی دانسته و در تبلیغاتی که از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده این خودرو را حاصل فعالیتی 14 ماهه در دولت نهم به مردم معرفی کرده است. اما آیا واقعاً چنین است؟

 

 

اواخر سال 79 بود که با جدی شدن ساخت خودرو ملی سمند، سایپا نیز به فکر افتاد تا چنین پروژه یی را در این شرکت تعریف کند. ایران خودرو نیز همزمان با سمند پروژه «پیکان جدید» را آغاز کرد.

 

 

مینیاتور خودرویی است که بنا بر وعده مدیرعامل سایپا با قیمتی زیر 10میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. این درحالی است که رئیس شرکت سازه گستر سایپا عرضه آن را با این قیمت بعید دانسته تا از سوی بذرپاش به خاطر این اظهار نظر مورد توبیخ قرار گیرد.

 

 

آن چنان که سایپا اعلام کرده موتور انژکتوری این خودرو استاندارد یورو سه را داشته و برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه ساخته شده و تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. این در حالی است که طراحی بدنه مینیاتور توسط گروهی از طراحان ایتالیایی صورت گرفته و موتور آن نیز به شرکت آلمانی FEV سفارش داده شده است. موتور این خودرو در واقع همان موتور پراید است که آلمانی ها حجم آن را افزایش داده اند تا به قدرتش افزوده شود. این موتور 1500 سی سی حجم دارد و قدرتی معادل 80 اسب بخار را ایجاد می کند.

 

 

سیستم تعلیق و ترمز نیز با الهام از خودرو کره یی ریو ساخته شده و حتی نمونه سازی آن نیز در کره جنوبی صورت گرفته است. پلت فورم این خودرو نیز الهام گرفته از پراید و ریو است. به عبارت دیگر پلت فورم این خودرو (به هر آنچه از خودرو که دیده نمی شود پلت فورم می گویند) همچون خودرو پژو آردی ارتقا داده شده است. این در حالی است که سایپا مدعی شده پلت فورم جدیدی ساخته و مینیاتور را روی آن سوار کرده است.

 

 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک سایپا درباره این خودرو می گوید: مینیاتور تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. وی به سمند ایران خودرو کنایه زده و گفته سمند روی پلت فورم پژو 405 ساخته شده تا بدین صورت عنوان کند «ساخت ایران» شایسته خودرو ملی سمند نیست.

 

 

از طرفی منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو نیز از رونمایی خودرو X12 با قیمت 10 میلیون تومان از دهه فجر خبر داده اما از جزئیات آن چیزی نگفته است. X12 همان پیکان جدید است که ایران خودرو پس از سال ها همچون سایپا پرونده خاک خورده آن را به جریان انداخته است. وی در گفت وگوی اخیر خود با خبرنگاران همچنین انتقاد شدید به بذرپاش وارد کرده و اقدام اخیر وی را در رونمایی فیس لیفت تندر 90 اقدامی غیرحرفه یی خوانده است.

 

 

منطقی که این روزها با نگاهی دقیق تر اقدامات سایپا را دنبال می کند، افزود: وقتی قرار است خودرویی 18ماه بعد به تولید برسد از رونمایی زودهنگام فیس لیفت آن نمی توان به عنوان اقدامی حرفه یی یاد کرد.

 

 

مینیاتور که سایپا از آن به عنوان خودرو صد درصد ایرانی یاد کرده در واقع همان پرایدی است که فورد در سال 1988 پلت فورمش را به کیا موتورز کره داد تا این شرکت چند سال بعد آن را در اختیار سایپا قرار دهد. مینیاتور در واقع همان میراث فورد امریکا است.

 

 

برگرفته از:

http://www.etemaad.ir/Released/87-09-20/133.htm#126338  

دوشنبه 23/10/1387 - 17:4 - 0 تشکر 82488

طراحی بدنه توسط ایتالیا، ساخت موتور در آلمان، سیستم تعلیق و ترمز با همکاری کره، پلت فورم برگرفته از پراید و ریو، نام؛ خودرو صد درصد ایرانی.

مینیاتور نام دومین خودرو ملی کشورمان است که مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا آن را خودرویی صددرصد ایرانی دانسته و در تبلیغاتی که از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده این خودرو را حاصل فعالیتی 14 ماهه در دولت نهم به مردم معرفی کرده است. اما آیا واقعاً چنین است؟

اواخر سال 79 بود که با جدی شدن ساخت خودرو ملی سمند، سایپا نیز به فکر افتاد تا چنین پروژه یی را در این شرکت تعریف کند. ایران خودرو نیز همزمان با سمند پروژه «پیکان جدید» را آغاز کرد.

مینیاتور خودرویی است که بنا بر وعده مدیرعامل سایپا با قیمتی زیر 10میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. این درحالی است که رئیس شرکت سازه گستر سایپا عرضه آن را با این قیمت بعید دانسته تا از سوی بذرپاش به خاطر این اظهار نظر مورد توبیخ قرار گیرد.

آن چنان که سایپا اعلام کرده موتور انژکتوری این خودرو استاندارد یورو سه را داشته و برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه ساخته شده و تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. این در حالی است که طراحی بدنه مینیاتور توسط گروهی از طراحان ایتالیایی صورت گرفته و موتور آن نیز به شرکت آلمانی FEV سفارش داده شده است. موتور این خودرو در واقع همان موتور پراید است که آلمانی ها حجم آن را افزایش داده اند تا به قدرتش افزوده شود. این موتور 1500 سی سی حجم دارد و قدرتی معادل 80 اسب بخار را ایجاد می کند.

سیستم تعلیق و ترمز نیز با الهام از خودرو کره یی ریو ساخته شده و حتی نمونه سازی آن نیز در کره جنوبی صورت گرفته است. پلت فورم این خودرو نیز الهام گرفته از پراید و ریو است. به عبارت دیگر پلت فورم این خودرو (به هر آنچه از خودرو که دیده نمی شود پلت فورم می گویند) همچون خودرو پژو آردی ارتقا داده شده است. این در حالی است که سایپا مدعی شده پلت فورم جدیدی ساخته و مینیاتور را روی آن سوار کرده است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک سایپا درباره این خودرو می گوید: مینیاتور تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. وی به سمند ایران خودرو کنایه زده و گفته سمند روی پلت فورم پژو 405 ساخته شده تا بدین صورت عنوان کند «ساخت ایران» شایسته خودرو ملی سمند نیست.

از طرفی منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو نیز از رونمایی خودرو X12 با قیمت 10 میلیون تومان از دهه فجر خبر داده اما از جزئیات آن چیزی نگفته است. X12 همان پیکان جدید است که ایران خودرو پس از سال ها همچون سایپا پرونده خاک خورده آن را به جریان انداخته است. وی در گفت وگوی اخیر خود با خبرنگاران همچنین انتقاد شدید به بذرپاش وارد کرده و اقدام اخیر وی را در رونمایی فیس لیفت تندر 90 اقدامی غیرحرفه یی خوانده است.

منطقی که این روزها با نگاهی دقیق تر اقدامات سایپا را دنبال می کند، افزود: وقتی قرار است خودرویی 18ماه بعد به تولید برسد از رونمایی زودهنگام فیس لیفت آن نمی توان به عنوان اقدامی حرفه یی یاد کرد.

مینیاتور که سایپا از آن به عنوان خودرو صد درصد ایرانی یاد کرده در واقع همان پرایدی است که فورد در سال 1988 پلت فورمش را به کیا موتورز کره داد تا این شرکت چند سال بعد آن را در اختیار سایپا قرار دهد. مینیاتور در واقع همان میراث فورد امریکا است.

برگرفته از

http://www.etemaad.ir/Released/87-09-20/133.htm#126338

يکشنبه 6/11/1387 - 22:33 - 0 تشکر 84981

مشخصات فنی مینیاتور سایپا (خودروی کاملا ایرانی)

.

امکانات استاندارد

سیستم قفل مرکزی

سیستم تهویه مطبوع

سیستم ضد سرقت ، immobilizer

رادیو + سی دی پلیر

شیشه برقی جلو عقب

مشخصات عمومی

نوع بدنه : سدان

ظرفیت سرنشین : 4

مشخصات موتور :

نوع : SI MPFI

تعدا سیلندر : 4 عدد خطی

قطر سیلندر : 75.5 میلیمتر

کورس پیستون : 83.6 میلیمتر

حجم موتور : 1500 سی سی

حداکثر قدرت : 78 اسب بخار در دور 5500

حداکثر گشتاور : 126 نیوتون متر در دور 4000

تعدا سوپاپ : 8

استاندارد آلایندگی : یورو 3

سیستم سوخت رسانی :

نوع : انژکتوری

سوخت : بنزین

پمپ سوخ ترسان : الکتریکی

ظرفیت باک : 41 لیتر

گیربکس و عملکرد آن : دستی

سیستم تعلیق جلو :

نوع : مک فرسون

نوع فنر: لول

جذب کننده شوک : گازی (کم فشار )

سیستم تعلیق عقب :

نوع : اکسل پیچشی

نوع فنر : لول

جذب کننده شوک : گازی ( پر فشار )

سیستم فرمان :

نوع : هیدرولیکی

کمترین شعاع گردش : 5.2 متر

سیستم ترمز :

جلو : دیسکی خنک شونده

عقب : کاسه ای

تایر و رینگ :

نوع تایر : رادیال

سایز تایر : 175/70R1382H

سایز رینگ : 13*5J,offset=40

وزن ها :

وزن بدون سرنشین : 1013 کیلوگرم

وزن با سرنشین وباک پر : 1347 کیلوگرم

ابعاد :

طول کل : 4105 میلیمتر

عرض : 1635 میلیمتر

ارتفاع : 1484 میلیمتر

حداقل فاصله تا زمین : 160 میلیمت

چهارشنبه 9/11/1387 - 12:4 - 0 تشکر 85613

با عرض سلام خدمت همگی دوستان

تشكر میكنم از دوست خوبم Mahdiyar_Heshmati 

ولی دقت كنید قدرت رو 78 اسب بخار اندازه یه دوچرخه !!!!!! واقعا یعنی این ماشین میخواد آبروی ایران رو تو صنعت خودرو بخره !!!؟؟؟؟؟ همون بگن ساخت ایران نیست و وارداتی هستش برای آبرومون بهتره!!!!!!!

بــــــــــــــــــــا تشكر

در كشور عشق هيچ كس رهبر نيست ، هيچ شاهي به گدا سرور نيست

شنبه 29/1/1388 - 20:4 - 0 تشکر 107125

بیرجند نیوز به نقل از امید : مهرداد بذرپاش مدیر عامل جوان شرکت سایپا با این امید که تولید این خودرو به اسم او پایان یابد پروژه (اس ۸۱) را به (اس ۲۳۵) تغییر داد و نام مینیاتور برای خودرو برگزیده شد. مینیاتور ترکیبی است از سیستم تعلیق ریو، سیستم ترمز پراید و قوای محرکه ای که شباهت فراوانی به پراید دارد. البته در سیستم تعلیق ریو و سیستم ترمز پراید نیز تغییراتی داده شده است.

در هنگامه ای که جهان با شتابی هرچه تمام تر، به کام سرمایه داری فرو می رود و در بیشتر اوقات بدون آنکه حتی خود آگاه شود به سلک یکسان و متحدالشکلی که برایش اندیشه اند، در می آید، بسیاری از کشورهای دنیا در پی احیای هویت ملی و فرهنگی خویش اند تا بلکه با گره زدن ریشه های کهن و اندیشه های نو به یکدیگر، باور از دست رفتن هویت و ملیت خود را عقب برانند و چندی دل خوش دارند که دیگر جهانیان از شکل خود درآمده، به استقلال ریشه دارشان غبطه می خورند.
به گزارش فرارو، تاریخی که ایرانیان پشت سر گذاشته اند، نمایانگر آن است که چنین دغدغه هایی جزء اساسی ترین مبانی تفکرشان بوده و هست و از این رو به هر آنچه که مزین به صفت ملی و میهنی باشد ارج نهاده و آن را پاس می دارند.

مردم هر چه را تماماً متعلق به میهنشان باشد چون گنجینه ای ارزشمند در صندوقچه شخصی نگاه داشته و محافظت می کنند. بنابراین برای ارزش دادن به هر پدیده ای کافی است تنها از رنگ ملی و مارک وطنی استفاده شود؛ ولی نه آن گونه که ایرانیان هوشمند پس از چندی پی برند که آنچه به عنوان اثر ماندگار ملی به دستشان سپرده شده فریب بوده است و در اصل یا وام گرفته از دیگران بوده یا جایی درون خود ایرادهایی داشته که در پشت ظواهر پنهان مانده است.

تولید خودرویی ملی که به طور تام متعلق به صنعت ایران باشد، خواسته ای بوده که در چندین سال گذشته برای تحقق بخشیدن به آن تلاش های فراوانی صورت گرفته است. آرزوی دست یابی به مرحله نهایی یعنی تولید و عرضه خودرو، اهالی صنعت خودروسازی کشور را بر آن داشت تا پیش از پرداختن به موارد زیربنایی و تجهیز و توسعه این صنعت، برای رسیدن به پلکان نهایی خیز بردارند و اقدام به تولید خودرویی کنند که ملی خوانده شود. نتیجه تمام این تلاش ها و فعالیت ها تولید مونتاژهای رنگ به رنگی بوده که همچنان جدال بر سر ملی بودن یا نبودن آن ها ادامه دارد.

خودرو ملی، کودک سر راهی بود
صنعت خودروسازی ایران بعد از پایان جنگ یه دهه رکود را تجربه کرد و بسیاری آن را صنعت مرده می نامیدند، به این ترتیب اندیشه تولید خودرویی ملی قوت یافت و کارخانه های تولید اتومبیل جویای راه چاره گشتند. طرح خودروی ملی پس از پایان واردات خودرو برای تولید یک پیکان جدید آغاز شد.

در ابتدا، طراحی پلتفرم مطرح بود و روش پروتن مالزی که خودروی خود را با طراحی بدنه روی پلتفرم میتسوبیشی قرار می‌داد، انتخاب شد. بعد از مدتی مشخص شد حتی طراحی بدنه نیز کار بسیار دشواری است. در همین زمان در کشور تایوان یک شرکت انگلیسی به نام فرست‌اتومیتو طراحی نمونه اولیه خودرویی بر روی شاسی و قوای محرکه پژو ۴۰۵ برای تولید را به پایان رسانده بود، در این اسنا شرکت تایوانی ورشکست شد و شرکت فرست اتومیتو که برای طراحی خودرو بسیار هزینه کرده بود، این طرح را به شرکت‌هایی در ایران، آرژانتین و چین پیشنهاد کرد.
این پیشنهاد با اقدامات اولیه برای تولید خودروی ملی همزمان بود و ایران‌خودرو مشتاقانه پذیرای طرح شد، مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با جمع‌آوری فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌ها در ایران طراحی خودرو ملی را در کنار مشاوران خارجی شروع کرد.
در طرح سمند، مهندسان ایرانی به صورت مشترک با تیم خارجی به بررسی محاسبات مهندسی خودروی سمند پرداختند و طراحی بدنه با گروه فرست‌اتومیتو انگلیسی و با همکاری گروهی از مهندسان آلمانی، اتریشی، کره‌ای و ایرانی آغاز شد. طراحی قالب در کره و داشبورد آن نیز با الهام از خودروهای گروه فولکس‌واگن از سوی تیمی مشترک از مهندسان آلمانی، اتریشی و ایرانی طراحی شد.

مینیاتور، محصول بذرپاش یا دیگران!
حدود سی سال است که شرکت فورد اتومبیلی به نام فیستا تولید و عرضه می کند؛ با نگاهی ساده به آن می توان پی برد این اتومبیل همان پراید شرکت سایپاست که ده سالی از تولید آن در ایران می گذرد. در سال ۷۹ مجدداً طراحی جدیدی از این خودرو شکل گرفت و در سال ۸۰ با نام (اس۸۱) مطرح گردید. این خودرو اکنون پس از سال ها به ثمر رسیده و به اسم مینیاتور نامگذاری شده است.

موازی با طرح تولید سمند در شرکت ایران خودرو، مدیران پشین سایپا اقدام به طراحی و تولید یک خودرو جدید نموده بودند. خودرو (اس ۸۱) توسط یک تیم ایتالیایی بر روی کفی پراید طراحی شد. در آستانه ورود به فاز صنعتی شدن یکباره با آمدن پروژه تندر ۹۰ و قیمت تخمینی هفت میلیون تومانی اش، متوقف شد؛ به این دلیل که فضا برای عرضه این خودرو که قرار بود جایگزین پیکان و پراید شود گرفته می شد و از نظر اقتصادی تولید آن مقرون به صرفه تشخیص داده نشد.

عرضه نهایی تندر ۹۰ به خاطر برخی مسائل همچون عدم تأمین به موقع قطعه و تأخیر در قرارداد توسط مجلس و دولت و از طرفی دیگر دست های پنهان پشت پرده، با تاخیر آغاز شد و تاکنون به هدف اولیه تولیدی‌اش یعنی تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه نرسیده است، بنابراین قیمت این محصول در بازار به ده تا پانزده میلیون تومان رسید و عملاً طرح جایگزینی این خودرو با پراید و پیکان شکست خورد.

به این ترتیب پروژه تولید خودرو جدید سایپا بار دیگر از سر گرفته شد. مهرداد بذرپاش مدیر عامل جوان شرکت سایپا با این امید که تولید این خودرو به اسم او پایان یابد پروژه (اس ۸۱) را به (اس ۲۳۵) تغییر داد و نام مینیاتور برای خودرو برگزیده شد. مینیاتور ترکیبی است از سیستم تعلیق ریو، سیستم ترمز پراید و قوای محرکه ای که شباهت فراوانی به پراید دارد. البته در سیستم تعلیق ریو و سیستم ترمز پراید نیز تغییراتی داده شده است.

نامی که ایرانی نبود
کلمه مینیاتور در اصل یک واژه فرانسه است و از ریشه مینیوم به معنی سرب سرخ گرفته شده است. پاره ای از پژوهشگران هنرهای تجسمی این کلمه را از کلمه مینی موم یعنی کوچک و ظریف می دانند و معتقدند کلمه مینیاتور یعنی طبیعت در نهایت کوچکی و ظرافت.

مردم مینیاتور را سبکی در نقاشی و نگارگری می شناسند و به واسطه شهرت این هنر معروف در ایران، در رویارویی با نگاره هایی به سبک مینیاتور بلافاصله همان کلمه مینیاتور را بدون هیچ گونه موشکافی در اصالت هنر به خاطر می آورند.

در حالی که ثابت شده است، عرضه یک محصول یا خدمات جدید با تکنولوژی متفاوت تنها نیمی از راه پیش روی شرکت‌های تولیدکننده است و نیم دیگر راه در گرو انتخاب یک نام مناسب از هر جهت برای آن محصول است، تا کنون هیچ گونه توضیح شفافی در رابطه با دلیل انتخاب نام مینیاتور بر خودروی جدید داده نشده است.

با وجود غیر ایرانی بودن اصل کلمه مینیاتور احتمالاً پیش از برگزیدن این نام با شورای فرهنگستان لغت که برای مواردی از این دست فعالیت می کنند، مشورتی صورت نپذیرفته است. شایسته است در چنین مواقعی از افراد کارشناس نظرخواهی شود تا نامی که بر یک محصول صنعتی و مکانیکی گذاشته می شود توجیهی منطقی و حداقل نامی ملی داشته باشد. اگر به دلایل گوناگون قادر به تولید یک محصول صددرصد داخلی نیستیم چرا باید در انتخاب یک اسم کاملاً ایرانی کوتاهی کنیم؟

هميشه اميدوار باش 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.