• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1141)
يکشنبه 19/8/1392 - 15:30 -0 تشکر 670988
خصائص حضرت سیدالشهداء

 
 
ویژگیهای آن حضرت آنقدر زیاد است که باید گفت: امام حسین علیه‏السلام همه چیزش مخصوص است و با بقیه فرق میکند.

اصلاً حسین جنس غمش فرق می کند
این راه عشق پیچ و خمش فرق می کند
اینجا گدا همیشه طلبکار می شود
اینجا که آمدی کرمش فرق می کند
شاعر شدم برای سرودن برایشان
این خانواده، محتشمش فرق می کند
“صد مرده زنده می شود از ذکر یا حسین”
عیسای خانواده دمش فرق می کند
از نوع ویژگی دعا زیر قبه اش
معلوم می شود حرمش فرق می کند
تنها نه اینکه جنس غمش جنس ماتمش
حتی سیاهی علمش فرق می کند
با پای نیزه روی زمین راه میرود
خورشید کاروان قدمش فرق می کند
من از حسینُ منی پیغمبر خدا
فهمیده ام حسین همش فرق می کند

اشاره به برخی از این ویژگیهای آنحضرت علیه السلام زینت بخش هر مجلس و محفلی خواهد بود : 

[1] .

1-امتیاز نور آن بزرگوار در عالم بالا، که این امتیاز در آن عالم به لحاظ نستبی است که با نور رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم دارد، چنانکه فرموده:

«حسین منی و أنا من حسین».

و در این عالم، امتیاز آن سبب حزن و اندوه است چنانه از قضیه حضرت آدم ظاهر می‏شود.

بالاخره امتیاز خاص نور آن بزرگوار در دوران حمل که: والده‏ ی ماجده ‏اش علیهاالسلام فرمود: چون پنج ماه ازحملش گذشت درشب‏ تار احتیاج به چراغ نداشتم.

2- عظمت جد و پدر و مادر و برادر و خواهر که برای هیچکس جمع نشده است.

3- محبت شدید رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه ‏السلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام به حضرت سیدالشهداء علیه‏ السلام.

4- مقام شفاعت آن بزرگوار را احدی ندارد، چون خداوند عوض شهادت، این مقام را به آن حضرت عطا فرموده است، با اینکه دیگران هم در روز قیامت شفاعت می‏کنند ولی بغیر از چهارده معصوم علیهم ‏السلام همه احتیاج به شفاعت آن بزرگوار دارند. همچون فطرس ملک که صدها سال معذب بود، با شفاعت حضرت سیدالشهداء علیه ‏السلام آزاد شد.

و به روایتی اهل محشر (آنها که نجات پیدا می‏کنند) هزار صف می‏باشند. نهصد و نود و نه صف از آنها به شفاعت امام حسین علیه‏السلام به بهشت می‏روند و یک صف آنها را سایر امامان علیهم‏السلام شفاعت کنند و در آن صف نیز امام حسین علیه‏السلام شریک باشد. [2] .

5- ائمه علیهم ‏السلام از نسل آن حضرتند. نه امام که آخرین آنها حضرت مهدی علیه‏ السلام می‏باشد از فرزندان حضرت سیدالشهداء علیه ‏السلام می‏باشند.

6- شهادت آن بزرگوار را هزاران سال قبل از تولد آنجناب خداوند به جبرئیل خبر می‏دهد، جبرئیل روضه می‏خواند و انبیاء و اوصیاء با خبر می‏شوند. و در هر موقعیتی که پیش می‏آمد حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه‏السلام به دیگران گوشزد می‏کردند.

7- عظمت اصحاب آن بزرگوار که حضرتش فرمودند:

«فانی لا أعلم أصحابنا أوفی و لا خیرا من أصحابی و لا أهل بیت أبر و لا أوصل من أهل بیتی».

«همانا من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحابم سراغ ندارم، و خاندانی نیکوکارتر و مهربانتر از خاندان خود ندانم».

8- ویژگی هنگام تولد و حمل آن حضرت که قبلا به آن اشاره شد.

9- عظمت آن بزرگوار در عالم آخرت.

10- عظمت آن حضرت در برزخ.

11- برپا شدن عزای آن حضرت در قیامت و تظلم حضرت زهرا علیهاالسلام درباره‏ ی امام حسین علیه‏السلام،

12- اخلاق نمونه و صفات حمیده و برجسته‏ ی آن بزرگوار، چون شجاعت و سخاوت و...

در شجاعت آن بزرگوار روایت شده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شجاعت خود را به امام حسین علیه‏ السلام داد و شکی نیست

که پیامبر از همه‏ ی مردم شجاع‏تر بود، و مشهور است که بعد از واقعه‏ ی کربلا دیگر ذکری از شجاعت امیرالمؤمنین علیه ‏السلام نمی‏شد، و در هر جا ذکر شجاعت حسین بن علی علیه السلام بود.

چون ظهور شجاعت امام حسین علیه‏السلام در روز عاشورا از ظهور شجاعت امیرالمؤمنین علیه‏ السلام در یک روز از ایام جنگ آن حضرت، زیادتر شد. [3] .

13- عبادات آن حضرت، همچون نماز آن بزرگوار که مخصوص خودش بود.

14- فضائل و ثواب گریه بر آن حضرت، که صدها حدیث وارد شده - و گریه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه‏ السلام و مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام و برادرش امام مجتبی علیه‏ السلام و ائمه بعد علیهم‏ السلام و گریه انبیاء و اولیاء و ملائکه که برای احدی جز او نقل نشده است.

برای چه کسی این گونه وارد شده که حضرت صاحب الأمر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - بفرمایند: «فلأندبنک صباحا و مساء و لأبکین لک بدل الدموع دما».

15- شرف و عظمت کربلای آن حضرت بر تمام زمینها حتی بر کعبه،

16- ثواب زیارت آن حضرت قابل وصف نیست حتی درباره‏ ی هیچ یک از معصومین علیهم ‏السلام به این مقدار وارد نشده، تا آنجا که می‏فرمایند: زائر او خدا را در عرش زیارت کرده است.

همچنین زیارت آن حضرت در روز اربعین یکی از پنج نشانه ‏ی مؤمن معرفی شده است. و در تمام ایام سال و لیالی متبرکه زیارت آن حضرت وارد شده است.

17- سفارش بپا داشتن مجالس عزداری آن حضرت، تا آنجا که حتی قبل از ولادت آن بزرگوار، انبیاء الهی مجالس آن امام مظلوم را برپا می‏کردند و برای آن حضرت عزاداری می‏نمودند.

18- توسل به آن حضرت نزدیکترین راه به سوی خداوند است، و همه می‏توانند با آن حضرت ارتباط برقرار کنند.

19- استغاثه به آن حضرت تمام گرفتاریها را برطرف می‏کند. گفتن 128 مرتبه یا حسین اغثنی برای رفع هرنوع گرفتاری بسیار مجرب است.

20- امید گنهکاران و باب نجات امت، امام حسین علیه‏ السلام است.

21- خداوند در عوض شهادت شفاء را در تربت آن حضرت قرار داده است.

22- فضیلت تربت آن بزرگوار وسجده بر آن، که وارد شده: هرگاه ملکی به زمین می‏آید و بر می‏گردد، ملائکه از او تربت آن حضرت را به عنوان هدیه طلب می‏کنند.

در روایات آمده که سجده بر تربت آن بزرگوار حجابهای هفتگانه را پاره می‏کند و سبب قبولی نماز است.

23- خوردن هر خاکی حرام است مگر تربت آن بزرگوار به قصد استشفاء.

24- حرم آن حضرت یکی از چهار مکانی است که مسافر می‏تواند در آنجا نماز را تمام بخواند.

25- امام حسین علیه‏السلام یکی از درهای بهشت است، از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند:

«ألا وان الحسین باب من أبواب الجنة، من عانده حرم الله علیه رائحة الجنة».

«آگاه باشید که حسین دری از درهای بهشت است، هر کس با او دشمنی کند خداوند بوی بهشت را بر او حرام می‏سازد». [4] .

26- امام حسین علیه‏السلام از هیچ بانوئی شیر نخورد و تغذیه او منحصرا توسط رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم انجام می‏شد، بدین طریق که هر روز حضرت زبان مبارکش را در دهان امام

حسین علیه‏السلام قرار می‏داد و او می‏مکید و سیر می‏شد.

27- سالار شهیدان آینه‏ی تمام نمای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود، و نقل شده است که آن حضرت از سینه تا قدم از همه ‏ی مردم به رسول خدا شبیه‏تر بود.

28- در شب میلاد آن بزرگوار به احترام حضرتش آتش جهنم خاموش شد.

29- هنگام ولادت امام حسین علیه‏السلام ملائکه به ریاست حضرت جبرئیل گروه گروه بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل می‏شدند و به آن حضرت تبریک می‏گفتند.

30- اولین مولودی که هنگام ولادت او جد و پدر و مادرش گریستند آن حضرت بود.

31- هر یک از معصومین علیهم‏ السلام نام آن بزرگوار را می‏بردند و می‏گریستند، و مؤمنین کامل نیز چون او را یاد کنند گریه می‏کنند.

32- امام حسین علیه‏السلام آنقدر هیبت و ابهت داشت که امام حسن مجتبی علیه‏السلام هیبت او را در سطح هیبت امیرمؤمنان علیه‏ السلام می‏انگاشت و به او چون پدرش احترام می‏گذاشت.

33- به هنگام شهادت سالار شهیدان بادهای سرخ وزیدن گرفت، هوا تیره و تار شد بطوریکه کسی چیزی را نمی‏دید و تا هفت روز افق سرخ بود، شبها نیز آسمان به رنگ خون می‏شد.

هر سنگی بر می‏داشتند خون جاری می‏شد و ده‏ها آثار و دگرگونی در اجسام که بعضی از آنها هنوز هم ادامه دارد، از جمله:

جاری شدن خون از درخت چنار «زرآباد» - از قصبات قزوین - که هر سال روز عاشورا هزاران نفر برای دیدن چنار خونبار به آنجا می‏روند. و مرحوم آیة الله مرعشی نجفی در حاشیه «عروة» به هنگام شمردن خونهای پاک می‏نویسد: همچنین خونی که از درخت موجود در قریه‏ی «زرآباد» از توابع قزونین خارج می‏شود.

34- عذاب قاتل آن حضرت از همه اهل جهنم بیشتر است، و وارد شده که او اهل تابوت می‏باشد یعنی نصف عذاب اهل دنیا بر اوست.

و خواهد آمد که خداوند به حضرت موسی فرمود: ای موسی، اگر در مورد اولین و آخرین مرا بخوانی تو را اجابت می‏کنم، مگر در مورد قاتل حسین بن علی که خود انتقام او را از قاتلش خواهم گرفت.

35- مطابق روایات فراوانی، اولین کسی که در رجعت بر می‏گردد، سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‏السلام می باشد که بعد از حکومت حضرت بقیة الله الأعظم - ارواحنا فداه - چهل هزار سال فرمانروائی می‏کنند.

36- دعا در حرم امام حسین علیه ‏السلام مستجاب است.

37- امام حسین علیه‏السلام وارث (مصائب و فضائل و کمالات) همه پیامبران است، چنانکه در زیارت وارث آمده است.

38- تولد آن حضرت در ماه شعبان است که شهادت هیچکدام از معصومین در آن ماه نقل نشده است. و شهادت آن بزرگوار در ماه محرم است که تولد هیچ یک از معصومین علیهم‏السلام در آن ماه اتفاق نیفتاده است. [5] .

39- صبر آن حضرت، که آن بزرگوار تمام مراتب صبر را دارا بودند، چون حتی در وقتی که بر خاک افتاده، تمام اعضایش پاره پاره، سرش شکافته، قلبش از نیزه سه پهلو چاک، لبهایش از عطش خشک شده، سر و رویش از خون خضاب شده بود، صدای اسغاثه عیال و اطفالش از یک طرف، شماتت دشمنان از طرف دیگر، در آن حال فرمود:

«صبرا علی قضاءک، لا معبود سواک».

«بر قضای تو شکیبائی می‏نمایم، معبودی جز تو نیست».

در زیارت ناحیه ‏ی مقدسه وارد شده:

«لقد عجبت من صبرک ملائکة السموات».

«براستی ملائکه آسمانها از صبر تو به شگفت آمدند».

40- خصوصیات زیارت آن حضرت:

الف: در زیارت حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام علاوه بر سلام بر خود آن مظلوم بر اعضاء و جوارح آن بزرگوار سلام داده می‏شود، سلام می‏کنی بر سر بریده ‏ی او، سلام بر سینه‏ ی شکسته ‏اش، سلام بر بدنش، سلام بر محاسن خون آلودش، سلام بر بدن برهنه‏ اش، سلام بر سر بر نیزه‏ اش، سلام بر خون او، و... اما در زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فقط بر خود آنجناب سلام داده می‏شود، می‏گوئیم:

«السلام علیک یا نبی الله، یا خاتم النبیین»

و هکذا از صفات خودش که راجع به اسم و لقبند. [6] .

ب: هنگام زیارت آن بزرگوار هفت دفعه باید گفت: «لبیک داعی الله»، و (ممکن است) این هفت لبیک جواب هفت استغاثه‏ ی آن حضرت [7]  باشد که اختصاص به اهل آن زمان ندارد. [8] .

ج: درباره‏ ی زیارت امام حسین علیه‏السلام امام به مفضل فرمودند:

«لا تزورن خیر من أن تزورن».

مفضل گوید: عرض کردم: چرا ترک زیارت ما از زیارت کردن بهتر است؟ فرمودند: زیرا هنگامی که به زیارت آن بزرگوار می‏روید خوشحالی می‏کنید، غذاهای لذیذ صرف می‏نمائید، با اینکه حسین بن علی علیه‏ السلام مهموم و مغموم، تشنه و گرسنه شهید شده است... [9] .

مرحوم شیخ جعفر شوشتری کتاب جداگانه‏ای در این خصوص نوشته است.

[1] جهت تفصیل بیشتر و مطالعه روایات مربوطه به کتاب «الخصائص الحسینیه» و «بحارالانوار» و... مراجعه شود.

[2] تذکرة الشهداء : 16.

[3] تذکرة الشهداء : 23.

[4] مقتل خوارزمی: 145:1 ف 7.

[5] البته تولد حضرت سجاد علیه‏السلام بنا بر قولی در ماه شعبان نقل شده است.

[6] مجالس الواعظ : 35 م 4.

[7] مرحوم شوشتری معتقدند که امام حسین علیه‏السلام در روز عاشورا هفت مرتبه با ندای «هل من ناصر...» استغاثه فرمودند.

[8] مجالس المواعظ : 36 م 4.

[9] مجالس المواعظ : 8 م 1.

Wink
يکشنبه 19/8/1392 - 15:58 - 0 تشکر 670992


فروتنی اباعبدالله


«كان الحسین رضى الله عنه فاضلا كثیر الصوم و الصلوة و الحج و الصدقة و افعال الخیر جمیعها (1) »
حسین (ع) بسیار روزه مى‏ گرفت و نماز مى‏ گزارد و به حج مى‏ رفت و صدقه مى‏ داد و همه‏ ى كارهاى پسندیده را انجام مى‏داد. شخصیت حسین بن على (ع) آنچنان بلند و دور از دسترس و پر شكوه بود كه وقتى با برادرش امام مجتبى (ع)، پیاده به كعبه مى ‏رفتند، همه‏ ى بزرگان و شخصیت‏هاى اسلامى به احترامشان از مركب پیاده شده، همراه آنان راه پیمودند. (2)



احترامى كه جامعه براى حسین (ع) قائل بود بدان جهت بود كه او با مردم زندگى مى ‏كرد ـ از مردم و معاشرتشان كناره نمى ‏جست ـ با جان جامعه هماهنگ بود، چونان دیگران از مواهب و مصائب یك اجتماع برخوردار بود و بالاتر از همه ایمان بى تزلزل او به خداوند او را غمخوار و یاور مردم ساخته بود.
و گرنه، او نه كاخ‏ هاى مجلل داشت و نه سربازان و غلامان محافظ ؛ و هرگز مثل جباران راه آمد و شد را به گذرش بر مردم نمى‏ بستند و حرم رسول الله (ص) را براى او خلوت نمى‏ كردند ...این روایت یك نمونه از اخلاق اجتماعى اوست، بخوانیم:
روزى از محلى عبور مى ‏فرمود، عده‏اى از فقرا بر عباهاى پهن شده اشان نشسته بودند و نان پاره‏هاى خشكى مى‏ خوردند، امام حسین (ع) مى ‏گذشت كه تعارفش كردند و او هم پذیرفت، نشست و تناول فرمود و آنگاه بیان داشت:
ان الله لا یحب المتكبرین. (3)
خداوند متكبران را دوست نمى‏ دارد.
سپس فرمود: من دعوت شما را اجابت كردم، شما هم دعوت مرا اجابت كنید. آنها هم دعوت آن حضرت را پذیرفتند و همراه جنابش به منزل رفتند، حضرت دستور داد هر چه در خانه موجود است به ضیافتشان بیاورند، (4) و بدین ترتیب پذیرایى گرمى از آنان به عمل آمد و نیز درس تواضع و انسان دوستى را با عمل خویش به جامعه آموخت.
شعیب بن عبد الرحمن خزاعى مى‏ گوید:
چون حسین بن على (ع) به شهادت رسید، بر پشت مباركش آثار پینه مشاهده كردند علتش را از امام زین العابدین (ع) پرسیدند، فرمود: این پینه ‏ها اثر كیسه‏ هاى غذایى است كه پدرم شب ها به دوش مى ‏كشید و به خانه ‏ى زن هاى شوهر مرده و كودكان یتیم و فقرا مى‏ رسانید. (5)
شدت علاقه امام حسین (ع) را به دفاع از مظلوم و حمایت ‏از ستم دیدگان مى ‏توان در داستان ارینب و همسرش عبد الله بن سلام دریافت، كه اجمال و فشرده‏اش را در اینجا متذكر مى ‏شویم :
یزید به زمان ولایت عهدى، با این كه همه نوع وسائل شهوترانى و كام جویى و كامروایى از قبیل پول، مقام، كنیزان رقاصه و...در اختیار داشت چشم ناپاك و هرزه‏اش را به بانوى شوهردار عفیفى دوخته بود.

پدرش معاویه به جاى این كه در برابر این رفتار زشت و ننگین عكس العمل كوبنده ‏اى نشان دهد، با حیله‏ گرى و دروغ پردازى و فریبكارى، مقدماتى فراهم ساخت تا زن پاكدامن مسلمان را از خانه‏ ى شوهر جدا ساخته به بستر گناه آلوده‏ ى پسرش یزید بكشاند.حسین بن على (ع) از قضیه با خبر شد در برابر این تصمیم زشت ایستاد و نقشه ‏ى شوم معاویه را نقش بر آب ساخت و با استفاده از یكى از قوانین اسلام، زن را به شوهرش عبد الله بن سلام بازگرداند و دست تعدى و تجاوز یزید را از خانواده‏ى مسلمان و پاكیزه‏ اى قطع نمود و با این كار همت و غیرت الهى ‏اش را نمایان و علاقمندى خود را به حفظ نوامیس جامعه ‏ى مسلمان ابراز داشت و این رفتار داستانى شد كه در مفاخر آل على (ع) و دنائت و ستمگرى بنى امیه، براى همیشه در تاریخ به یادگار ماند. (6)
علائلى در كتاب «سمو المعنى» مى‏نویسد: ما در تاریخ انسان به مردان بزرگى برخورد مى‏ كنیم كه هر كدام در جبهه و جهتى عظمت و بزرگى خویش را جهانگیر ساخته‏ اند یكى در شجاعت، دیگرى در زهد، آن دیگر در سخاوت، و...اما شكوه و بزرگى امام حسین (ع) حجم عظیمى است كه ابعاد بى نهایتش هر یك مشخص كننده‏ ى یك عظمت فراز تاریخ است، گویا او جامع همه ‏ى والایى‏ها و فرازمندى‏هاست. (7)
آرى مردى كه وارث بى كرانگى نبوت محمدى است، مردى كه وارث عظمت عدل و مروت پدرى چون حضرت على (ع) است و وارث جلال و درخشندگى فضیلت مادرى چون حضرت فاطمه (ع) است، چگونه نمونه‏ ى برتر و والاى عظمت انسان و نشانه‏ ى آشكار فضیلت‏هاى خدایى نباشد.
درود ما بر او باد كه باید او را سمبل اعمال و كردارمان قرار دهیم.
امام حسین (ع) و حكایت زیستنش و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد كردارش نه تنها نمونه‏ ى یك بزرگ مرد تاریخ را براى ما مجسم مى‏ سازد، بلكه او با همه‏ى خویشتن، آیینه‏ى تمام نماى فضیلت‏ ها، بزرگ منشى‏ ها، فداكاری ها، جان بازى‏ها، خداخواهى‏ ها و خداجویى ‏ها مى ‏باشد، او به تنهایى مى ‏تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشریت را ضامن گردد.
بودن و رفتنش، معنویت و فضیلت‏هاى انسان را ارجمند نمود.
پى‏نوشت ها
1 ـ اسد الغابه، ج 2، ص 20.
2 ـ ذكرى الحسین ، ج 1 ، ص 152 ، به نقل از ریاض الجنان ، چاپ بمبئى ، ص 241 ـ انساب الاشراف.
3 ـ سوره‏ ى نحل ، آیه‏ ى 22.
4 ـ تفسیر عیاشى ،ج 2 ، ص 257.
5 ـ مناقب ، ج 2 ، ص 222.
6 ـ الامامة و السیاسه ، ج 1 ، ص 253 به بعد.
7 ـ از كتاب سمو المعنى ، ص 104 به بعد نقل به معنى شده است.
كتاب: پیشواى سوم حضرت امام حسین (ع)، ص 23
نویسنده: هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق



Wink
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.