دانشآموز پس از گذراندن دوره ابتدایی باید به انسانی با ایمان، با شخصیت، درسخوان، آشنا به روابط اجتماعی و معتقد به آموزههای دینی تبدیل شود که برای تحقق این اهداف، تحصیل در پنج پایه ابتدایی پاسخگو نیست و باید یک سال به این دوره افزوده شود. این صحبتهای «حمیدرضا حاجی بابایی» وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای معاونین است. پس از آن طرح تغییر مقاطع تحصیلی رسانهای شد، پروژهای که کارشناسان زیادی به نحوه تدوین و اجرای آن انتقادات فراوان داشته اند.
ماجرا از این قرار است که محتوای کتابهای سوم ابتدایی و اول دبیرستان در سال آینده تغییر کند،از امسال مدارس یک شیفت شوند، سند تحول بنیادی آموزش و پرورش و سند تدوین آن با آن همه راهکار ناآزموده اجرایی گردد.
به گفته مسئولان آموزش و پرورش پنج سال دوره ابتدایی در نظام فعلی آموزشی، اهداف کلی این دوره یعنی تقویت روابط اجتماعی و مهارتهای زندگی را محقق نمیکند و پایه ششم ابتدایی این خلأ را پر خواهد کرد!
اگرچه آموزش و پرورش معتقد است که در همه کشورها مقطع تحصیلی بر دو بخش است. اما با توجه به سیستم آموزشی کشورمان این امر و تغییرات پیدر پی در نظام آموزشی مسلما از انگیزه درس خواندن دانشآموزان میکاهد. این در حالی است که تجربه نشان داده دستکاری مقاطع تحصیلی و تغییر در دروس و حتی شیوه تدریس به نفع سیستم آموزشی نیست و در این میان اجرای زود هنگام این طرح ها نیز مناسب نیست. بهتر بود برای این کار نیز ابتدا به صورت آزمایشی در چند شهر تغییر در دروس و تدریس صورت میگرفت چرا که همه تصمیمگیریهای پیدرپی افت تحصیلی در دانشآموزان را به همراه دارد. در گذشته هر کدام از دروس که تغییر میکرد، برای آن اجرای آزمایشی در برخی مدارس وجود داشت. در این اجرای آزمایشی نیز ناظران و پژوهشگرانی نظارت میکردند. اما در حال حاضر کتابهایی که از پارسال تالیف شده بدون اجرای آزمایشی در کشور توزیع و تدریس میشود. به همین دلیل است که نظام آموزشی ما با فرهنگ جامعه و آنچه در جامعه دیده میشود در تعارض است و خروجی آموزش و پرورش و حتی دانشگاه ما نیروهای مولد نیستند.
در حال حاضر سند تحول بنیادی آموزش و پرورش و سند تدوین نیز به سرعت به مرحله اجرا درآمده است و این اجرا نیز مثل سایر تصمیمات این وزارتخانه بدون آزمایش و عجولانه است، در سند تحول آموزش و پرورش 130راهکار برای تحول در این وزارتخانه پیشنهاد شده است که تنها یک بخش از آن یعنی اجرایی شدن ششم ابتدایی و سهساله شدن دوران دبیرستان مدنظر قرار گرفت.
جالب آنجاست که آقای «حاجی بابایی» دلیل انتخاب این بخش و اجرایی شدن آن را به این سرعت در یک برنامه تلویزیونی گفته است . وی در این برنامه گفته : میخواستم این کار در مدیریت بنده به مرحله اجرا برسد و شاید من در دورههای بعدی مدیر نباشم!! که این جواب اصلا قانعکننده نیست.
به نظر میرسد این تغییرات به شرط برنامهریزی مدون و تعیین شده و اجرا شدن در یک مقطع زمانی مناسب شاید بتواند به کمک سیستم آموزشی کشور بیاید اما اجرای سریع آن مسلما با شکست روبهرو خواهد شد