هندوستان شریک خودروسازی ایران شد
هند هفتمین خودروساز بزرگ جهان است و رشد سریع بازار خودرو این کشور باعث شده تا همه خودورسازان بزرگ جهان در بازار خودروی هند حاضر باشند. پیشبینی میشود صنعت خودرو هند امسال با ۱۶ تا ۱۸ درصد رشد و فروش حدود سه میلیون دستگاه خودرو، جای برزیل را به عنوان ششمین خودروساز جهان بگیرد.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران میگوید در شرایطی که تحریم های اقتصادی برای صنعت خودرو محدودیت ایجاد کرده است، همکاری خودروسازان ایران و هند، گزینهای قابل اجرا است و باید آن را به فال نیک گرفت.
بعد از سفر وزارت صنایع مجید هدایت، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به هند و بازدید از نمایشگاه خودرو هند، خبر همکاری دو کشور برای ساخت یک پلتفرم جدید را اعلام کرد.
هیچ جزییاتی درباره چگونگی همکاری، نوع پلتفرم یا زمان ساخت آن منتشر نشده است اما دبیر انجمن خودروسازان ایران در مصاحبهای با ایسنا گفت، پلتفرمی که قرار است با همکاری کارخانههای هندی ساخته شود، بخشی از اهداف تعریف شده سند چشمانداز بیست ساله ایران است.
براساس اهداف تعیین شده در این سند، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ پنج پلتفرم جدید خودرو بسازد که دو تا در داخل کشور و سه پلتفرم با همکاری خودروسازان خارجی خواهد بود.
تاتا نانو، ارزانترین خودروی جهان است
آقای نعمت بخش میگوید خودروسازان بزرگ جهان سرمایهگذاریهای زیادی در هند کردهاند و با توجه به حضور این خودروسازان، نگرانی زیادی در خصوص توانایی هند در صنعت خودرو وجود ندارد و این همکاری یکی از گزینههای قابل اجرا است و باید آن را به فال نیک گرفت.
بعد از گسترش حضور خودروسازان چینی، به نظر میرسد خودروسازان ایران باید دوباره برای یافتن همکار به شرق نگاه کنند.
هند هفتمین خودروساز بزرگ جهان است و رشد سریع بازار خودرو این کشور باعث شده تا همه خودورسازان بزرگ جهان در بازار خودروی هند حاضر باشند. پیشبینی میشود صنعت خودرو هند امسال با ۱۶ تا ۱۸ درصد رشد و فروش حدود سه میلیون دستگاه خودرو، جای برزیل را به عنوان ششمین خودروساز جهان بگیرد.
در بین خودروسازان هندی، تاتاموتورز بزرگترین کارخانه در این کشور و در جنوب آسیا است. این کارخانه دومین تولید کننده اتوبوس در جهان و چهارمین تولید کننده خودروهای باری است. تاتا در سال ۲۰۰۸ جگوار و لندروور را خرید و در همان سال مدل نانو، ارزانترین خودروی جهان را به بازار عرضه کرد.
ماهیندرا، تولید کننده خودروهای بیابانی هم از دیگر کارخانههای بزرگ هند است که حضوری جهانی در بازار خودرو دارد.
هنوز نام و اطلاعاتی درباره شریک هندی خودرسازان ایرانی و نحوه همکاری این دو کشور منتشر نشده است و مشخص نیست آیا با توجه به تحریمهای اقتصادی، خودروسازان ایرانی بتوانند به طور غیرمستقیم با خودروسازان بزرگ جهان که در هند حضور دارند یا تحت مالکیت هندیها هستند، همکاری کنند یا گزینه همکاری آنها محدود خواهد بود.
___________________________________________________________________
اینا هر جا میرن یه قرارداد طراحی پلتفرم مشترك میبندن منتهی این پلتفرمها كجا میرن من نمیدونمیه بار با تركیه یه بار گفتن پلتفرم مشترك كشورهای اسلامی! یه بار با مالزی اونا كم بود الانم با هند
اخه این ماشین هایی که سوار میشیم الان مسیحی و زرتشتی و ارمنی یا خدای نکرده کافر هستند که نیاز به خودروی اسلامی حس شده در بزرگواران !