بسمه تعالی
با سلام خدمت همۀ دوستای خوبم با معذرت خواهی از تاخیرم از تمام دوستانی که می خوان بیان سر کلاس فیزیک 1 خواهشمندم لطفاً روی این موارد فکر کنن و اگر موضوعاتی بلدن یا تو دور و اطرافشون دیدن بگن ،
خیلی خوشحال می شم که دانش آموزهامون هم بیان چون بحثمون روی سرفصل های دانشگاهی هست ولی ماهیت موضوع برای همۀ مقاطع یکسانه
--------------------
بحث جلسۀ اول بردارها- اسکالر ها
بی زحمت رو این سئوال ها فکر کنید:1-تفاوت بردار و اسکالر چیه یعنی چه کمیت هایی تو دور و برمون جهت دارن چه کمیت هایی جهت ندارند ، برای این که راحت فکرکنید یه کاغذ بردارید و افرادی رو تو زندگیتون که احساس می کنید تو زندگیشون جهت دارند و افرادی رو که جهت ندارند رو به دو دستۀ برداری و اسکالر جدا کنید
2-رابطه ای بین چاکراها تو یوگا و محل های وضو ، ترتیب وضو ، ترتیب نماز و برآیند بردارها پیدا کنید . آیا حرکات صحیح تو نماز تو وقت های تعیین شده به تناسب اندام کمک می کنه؟
3-رابطه ای بین ضرب خارجی بردارها ، curl و حرکت ما دور کعبه ها هر زیارتگاهی پیدا کنید
4-تو طبیعت اطرافتون به مثال هایی مثل پیچگوشتی ، گل فشان ها ، آتشفشان ها ، راه فاضلاب ، سینک آشپزخونه و .......... ککه سیالی به صورت دورانی فرو می ره یا با سرعت به خارج پرتاب می شه دقت کنید ببینید چه ارتباطی بین اون ها و همین ضرب خارجی بردارها وجود داره؟
5-وقتی قراره ما لاغر شیم یا چاق شیم اون کمیتی که تغییر می کنه چیه ؟ حجم ماست؟ وزنمونه؟ یا جرممونه؟تفاوت وزن و جرم تو چیه؟چرا ما به زمین چسبیدیم ولی به میز یا صندلی نمی چسبیم؟چه نیرویی بین اجسام وجود داره؟
6-بعنوان آخرین سئوال وقتی یک کیلو شکر می خرید دقت فروشنده رو تو این که یک گرم بیشتر نفروشه ملاحظه کنین ، وقتی یه گونی سیب زمینی می خرین ببینید واحد خریدمون چقدر با شکر فرق می کنه؟دقت رو چطور تعریف می کنید ؟ دقت افراد مختلف رو تو جمع کردن اتاقشون با هم مقایسه بکنید .
زنگ تفریح : یه کاغذ بردارید میزان علاقتون رو به افراد مختلف با عداد توان دار بنویسین مثلاً خانم ایکس رو 106 و آقای زِد رو 6-10 تا دوست دارم .امیدوارم حداقل یک نفر سر کلاسم بیاد .