حال که در پایان دهه 80 هستیم بهتر است مروری هم به فیلمهای سیاسی مهم این دهه بزنیم . در اخر هم نظرتون رو در مورد این که :::
1:: ایا فیلمهای سیاسی با مضامین مختلف و در باره موضوعات مختلف ساخته بشه یا این ژانر باید در سینمای ایران حذف شه؟
2:: بهترین فیلم سیاسی رو شما کدوم فیلم می دونید؟؟
نیمه پنهان – 1380 - تهمینه میلانی
«تهمینه میلانی بهخاطر ساختن فیلم« نیمه پنهان» بازداشت و روانه زندان شد.»واکنشها شروع شد. عدهای موافق و عدهای مخالف بودند. کار به جایی رسید که
رئیسجمهور وقت نیز وارد گود شد و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: « اگر
مسئله تنها یك فیلم باشد كه در این مملكت با اجازه رسمی منتشر شده است و
اینكه بخواهیم پس از اكران با عنوانهای سیاسی با آن برخورد كنیم، روا
نیست.
مارمولک- 1382 - کمال تبریزی
بعد از نمایش «مارمولك»
در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر، حاشیههای اطراف آن موجب شد سازندگان
«مارمولك» تصمیم بگیرند تا در اولین فرصت (نوروز) فیلم را اكران كنند. شهر
را بیلبوردهای مارمولک پر کرده بود: «نوروز جایى نروید، مارمولك مىآید»
اما درست یک روز قبل از اکران (27اسفند) فیلم توقیف و قرار شد بعد از
پایان محرم و صفر اكران شود و دوم اردیبهشت تاریخ نمایش فیلم قطعى اعلام
شد.
فیلم
بالاخره اکران شد و خیلی زود بحث و تحلیل روی آن به سطح جامعه، صفحه اول
روزنامهها و تریبونهای مذهبی کشیده شد. در روزهای اندک نمایش «مارمولک»
روحانیون تاثیرگذاری چون آیت الله جنتی، پناهیان و امامان جمعه چند شهر در
خطبههای خود لب به انتقاد از فیلم گشودند.
به رنگ ارغوان – 1383 – ابراهیم حاتمیکیا
سیزدهمین فیلم بلند ابراهیم حاتمیکیا، مراحل ساخت را در سکوت کامل خبری طی
کرد. حتی عکسها و خلاصه داستان فیلم تنها چند روز مانده به آغاز جشنواره
بیست و سوم در اختیار مطبوعات قرار گرفتتنها یکی، دو روز به آغاز جشنواره مانده بود که فیلم از لیست فیلمهای
جشنواره بیرون آمد. حاتمیکیا در نامهای خطاب به یونسی (وزیر اطلاعات وقت)
چنین نوشت: «برادرم، بدانید من و شما از یک قبیلهایم، گرچه تلاش مان در
دو ساحت متفاوت قرار دارد. شاید «به رنگ ارغوان» گل سرخ خارداری باشد که دل یاران را ریش کرده است ولی شما بدانید که من نیتی جز تقدیم گل سرخ نداشتم.»
فیلم اکران نشد و دولت هشتم جایش را به دولت نهم داد. ساداتیان تهیهکننده
فیلم طی نامهای به محمود احمدینژاد خواستار رسیدگی به وضعیت اکران فیلم
شد.
سنتوری - 1385 - داریوش مهرجویی
«سنتوری» بیشتر از اینکه فیلمی اسیر محتوای سیاسی خود شود، قربانی
حاشیههای پیرامونش شد. «سنتوری» به دستور وزیر وقت ارشاد توقیف و توسط
معاونت سینمایی دولت فعلی رفع توقیف شد. صفار هرندی در دفاع از توقیف این
فیلم (که پروانه نمایش نیز داشت) چنین گفت: «فیلمنامه سنتوری سال 81 با
نامی دیگر به معاونت سینمایی ارائه شد، اما به دلیل مشكلاتی كه داشت
نتوانست مجوز ساخت دریافت كند
صدسال به این سالها – 1386 – سامان مقدم
داستان فیلم حول محور شخصیتی به نام ایران با بازی فاطمه معتمدآریاست. در کنار معتمدآریا، پرویز پرستویی و رضا کیانیان بازیگران محوری فیلم هستند. مقدم درباره این فیلم گفته بود: «این بهترین اثر من است و عاشقانه دوستش دارم، فکر میکنم در اکران فروشی فوقالعاده داشته باشد.»
فیلم به دلیل برداشتهای متفاوتی كه از آن میشد توقیف شد. این فیلم بعد
از کش و قوسهای فراوان و دو سال بلاتکلیفی، بالاخره در جشنواره بیست و
هشتم فیلم فجر در بخش غیررقابتی، نمایش محدودی داشت
در اخر هم میتوان به فیلمهایی مثل پایان نامه -اینجا غبار روشن است -خیابانهای ارام که هنوز به اکران در نیومدند و فقط در جشنواره حضور داشتند
و فیلمهایی همچون اواز قو - شام اخر - کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد و ... اشاره کرد.