• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نصف جهان > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نصف جهان (بازدید: 14723)
دوشنبه 6/2/1389 - 12:36 -0 تشکر 197426
معرفی مشاهیر استان اصفهان

با سلام

در این تاپیک قصد داریم به معرفی مختصری از مشاهیر استان اصفهان از جمله: شعرا، نویسندگان و مترجمان، عالمان دینی و دانشمندان، هنرمندان ، بازیگران و کارگردانان وموسیقیدانان( قدیمی و معاصر) بپردازیم. 

 

جواني شمع ره کردم که جويم زندگاني را

نجستم زندگاني را و گم کردم جواني را

سه شنبه 7/2/1389 - 10:43 - 0 تشکر 197519

سلمان فارسی یا روزبه

از صحابه ایرانی مشهور پیامبر اسلام بود که پیامبر او را از اهل بیت خواند. وی دهقان‌زاده‌ای از ناحیة «جی» اصفهان بوده است. او با این که پسر سرپرست یکی از آتشکده‌های بزرگ ایران بود ، زرتشتی باقی نماند و سالها در پی حقیقت و دین راستین به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد که در همین سفرها در سرزمینی به بردگی درآمد و سپس توسط حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) آزاد گشت. سلمان فارسی که دانش‌های ایرانیان را می‌دانست از مشاوران پیامبر ، از جمله طراح اصلی حفر خندق در جنگ خندق بوده‌است. او از اصحاب حضرت علی بوده و در انتهای عمر خود والی مدائن گردید.

ایمان به مانی

سلمان فارسی از طبقه برگزیدگان جامعه مانوی بوده‌است و چون دین مانی را بر دین زرتشتی ترجیح داده بود مجبور به فرار از ایران شد. ابوریحان بیرونی در «الآثار الباقیه عن القرون الخالیه» می‌نویسد: انجیل سبعین (بلامس) نام انجیلی است که سلام پسر عبدالله سلام از زبان سلمان فارسی نوشته‌است. روزبه بعد از آنکه فهمید قرار است او را شش ماه با اعمال شاقّه زندانی کنند و پس از آن اگر به آیین نیاکانش ایمان نیاورد اعدامش کنند، با همکاری عمه‏اش گریخت.

ایمان به مسیحیت

او پس از مانی‌گری مدتی به مسیحیت روی آورد. برخی معتقدند چون از کشیشان شنیده بود که ظهور پیامبر جدید نزدیک است ، خانه را ترک گفت. در بیابان کاروانی دید که به سوی شام می‏رفت؛ پس به مسافران پیوست و رهسپار سرزمینهای ناشناخته شد. مدتی در شام و موصل اقامت کرد تا آن که در سرزمین‌های عربی به اسارت قبیله بنی کلب در آمد و مردی یهودی از بنی قریظه او را به بردگی خرید و به یثرب برد.

ادامه دارد.....

 

جواني شمع ره کردم که جويم زندگاني را

نجستم زندگاني را و گم کردم جواني را

سه شنبه 7/2/1389 - 10:47 - 0 تشکر 197520

ایمان به اسلام سلمان فارسی

روایت مستند و پذیرفته شده‌ای میان مورخان شیعه و غیر شیعه هست که سلمان چون علائم پیامبر خاتم را شنیده بود روزی ظرفی خرما برای پیامبر آورد و گفت صدقه‌است حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ان را نپذیرفت. روز دیگری ظرفی خرما آورد و درپاسخ محمد گفت که صدقه نیست و هدیه‌است که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ان را پذیرفت. سلمان از این رویداد (که نخوردن صدقه از سوی پیامبر را ثابت می‌کرد)وبررسی دیگر نشانه‌ها به پیامبری او ایمان آورد و باکمک وی آزاد شد و کم کم بزرگ ترین صحابه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و حضرت علی (علیه السلام) شد.

در سفینة البحار آمده‌است هنگامی که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) به مدینه هجرت کرد با دعوت پیامبر با دین اسلام آشنا شد و مسلمان شد و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) با مولای او قراردادی بست که سلمان کار کند و از درآمدهای خود، خود را آزاد کند. پیامبر و مسلمانان مدینه به او کمک کردند که بهای خود را (به مبلغ چهل نهال خرما و چهل وقیه-هر وقیه معادل چهل درهم) به یهودی بپردازد و آزاد شود

حکومت مدائن

پس از رحلت پیامبر، سلمان از معدود کسان معتقد به امامت حضرت علی(ع) بود. او نزد علی نیز منزلتی بسیار والا داشت .در خلافت عمر بن خطاب به حکومت مدائن منصوب شد. سلمان، حتی حقوق اندک سالانه خود را هم به نیازمندان می‏داد و بسیار اندک برای خود برمی‏داشت.

رحلت

سلمان سرانجام، در اواخر خلافت عثمان در سال ۳۵ هجری درگذشت. حضرت علی (علیه السلام) که آن زمان در شهر مدینه بود با طی الأرض به نزد سلمان رسید ـ پیکرش را غسل داد، کفن کرد و بر آن نماز گزارد. همراه ایشان، جعفر بن‏ ابی‏طالب ـ که ۲۷ سال قبل در جنگ موته سال ۸ هجری شهید شده بود ـ و خضر نبی، بر پیکر سلمان نماز گزاردند.

آرامگاه

آرامگاه وی در کنار طاق کسری در شهر مدائن عراق، در ۵ فرسخی بغداد قرار دارد.آرامگاه او طی اقدام تروریستی حمله به قبر امامان شیعه در سامرای عراق مورد اصابت خمپاره قرار گرفت.

ادامه دارد....

 

جواني شمع ره کردم که جويم زندگاني را

نجستم زندگاني را و گم کردم جواني را

سه شنبه 7/2/1389 - 10:51 - 0 تشکر 197521

سلمان فارسی در روایات اسلامی

جابر از حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ، چنین نقل می‏کند: «همانا اشتیاق بهشت به سلمان بیش از اشتیاق سلمان به بهشت است؛ و بهشت به دیدار سلمان عاشق‏تر از دیدار سلمان به بهشت است.»

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ، دربارهٔ سلمان فرمودند: «سلمان از من است، کسی که به او ستم کند به من ستم کرده‌است و کسی که او را بیازارد مرا آزرده‌است.»؛ همچنین: «هر که می‏خواهد به مردی بنگرد که خداوند قلبش را به ایمان درخشان کرده، به سلمان بنگرد.»

پیامبر، دربارهٔ دانش سلمان چنین گفته‌است: «اگر علم در ثریّا بود، ایرانیان و سلمان به آن دسترسی پیدا می‏کردند.» همچنین در جایی دیگر: «سلمان دریای علم است که نمی‏توان به عمق آن رسید.»]

امام جعفر صادق(علیه السلام)، فرمودند: «رسول خدا و حضرت علی(ع) اسراری را که دیگران قدرت تحمل آن را نداشتند به سلمان می‏گفتند و او را لایق نگهداری علم ومخزن اسرار می‏دانستند؛ از اینرو یکی از القاب سلمان، «مُحَّدث» است.» در جای دیگری نیز دربارهٔ او فرمودند: «در اسلام، مردی که فقیه‏تر از همه مردم باشد، همچون سلمان، آفریده نشده‌است.»؛ همچنین: «سلمان اسم اعظم را می‏دانست.»

منابع

  • سلمان فارسی استاندار مداین؛ احمد صادقی اردستانی؛ مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
  • لغت‌نامه دهخدا
  • علی صدرایی خویی. فهرستگان نسخه‌های خطی ترجمه‌های فارسی قرآن کریم. چاپ اول، قم: مرکز ترجمه قرآن مجید به زبانهای خارجی، ۱۳۸۳، ۹۶۴-۰۶-۲۸۲۹-. ‏

 

جواني شمع ره کردم که جويم زندگاني را

نجستم زندگاني را و گم کردم جواني را

سه شنبه 7/2/1389 - 14:20 - 0 تشکر 197580

تاج اصفهانی (موسیقیدان)

در سال ۱۲۸۲ در اصفهان متولد شد. پدرش شیخ اسماعیل معروف به تاج‌الواعظین بود که تا حدی با دستگاه‌های موسیقی ایران آشنایی داشت.تاج در ده سالگی نزد پدر و استادانی چون سید عبدالرحیم اصفهانی ، نایب اسدالله ، میرزا حسین ساعت ساز(خضوعی) ، میرزا حسین عندلیب ، حبیب شاطرحاجی به دانش اندوزی پرداخت. وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و در هنگام اجرای آواز به مناسبت زمان و محیط از آن اشعار استفاده می‌کرد.او از همان سال ۱۳۱۹ همکاری با رادیو را آغاز کرد و از ۱۳۲۸ به همکاری با رادیو اصفهان پرداخت. تاج ضمن خوانندگی، سرپرست نوازنندگان رادیو اصفهان گردید. وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه‌هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی پرداخت.

از جمله شاگردان او محمدرضا شجریان ،اصغر شاهزیدی ، علیرضا افتخاری ، مرتضی شریف ، ناصر یزدخواستی , رضا قرنیان اصفهانی و حمیدرضا نوربخش را می‌توان نام برد.

وی در ۱۳ آذر ماه ۱۳۶۰ بدرود حیات گفت. آرامگاه او در تخت فولاد قرار دارد.

منابع
  • ستایشگر، مهدی. نام نامهٔ موسیقی ایران زمین جلد سوّم. چاپ اوّل، تهران: اطلاعات، ۱۳۷۶

 

جواني شمع ره کردم که جويم زندگاني را

نجستم زندگاني را و گم کردم جواني را

سه شنبه 4/3/1389 - 8:35 - 0 تشکر 202153

استاد محمد حسین متخلص به صغیر اصفهانی
عاشق سوخته جان و سالک شوریده روان پروانه شعله حقیقت ،عارف خیّر و شاعر نامور شهیر استــاد محمد حسین متخلص به صغیر اصفهانی است .این شاعر از نوادر هنر معاصر است که از همان اوان طفولیـت نبوغ عینی او را به هنر شاعر واداشت .سروده های او در حد استادی و مقبول طبع همگا ن است .صغیـــر از پرورش یافتگان انجمن معروف و بنام میرزا عباس خان شیداست که خود از استادان و نویسندگان بزرگ بود .صغیر پس از  مرگ استاد از صدر نشینان انجمن های اصفهانی شد و تا آخرین لحظات عمر شمــــــع جمــع صـــاحبنظران بود .صغیر جز بر  آستان پاسبـــان ملایک  ائمه طاهــرین بر هیچ در سر فرود نیاورد و تا زنده بود دلش از یاد خدا غافل نبود .دلباختگی این پیر روشن ضمیر به ولایت ائمه سلام الله علیهم اجمعین و مخصوصاً شیفتگی وافر به مقام و ولایت مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام سخن او را چنــان به شیرینی ممــزوج می ساخت که هیچ شاعری را در این عرصه چون او سراغ نمی توان گرفت .چنان که شهرت این سالــک  راه خــدا در زمــــان حیات از مرزهای کشور گذشت و نامش بر پیشانی بارگاه عرش به عتبــات عالیــــات نقش بست. دیــــوان استــاد تا کنون هجده بــــار  به چــــاپ رسیده کـــــه آخرین چاپ آن در تیتراژ پنج هزار نسخــه در سال 1387 با تصحیح و ویرایش جدید همراه با ترجمه لغات و مقدمه فاضــــــلانه شاعر معاصر اصفهانی آقای محمد علی صاعد انتشار یافته است .

تا در ره مقصود به تـــشویق نیفتی                                                   از قافله بـاید که پس و پـیش نــیفتی

آزاد توانـــی شـــدن از دام دوگیتـی                                                   زنهار به دام هـــوس خــویش  نیفتی

افتادنت از بــام فلــــــک غصـه ندارد                                                   هشـــدار ز بام دل درویــش نـیفتی  

از سر بنه اندیشه بــد تا بـه مکافات                                                   در دام حـــریفان بـد انـدیش  نیفتی

بگذر ز کم و بیش که میـزان قناعـت                                                  این است که در فکر کم و بیش نیفتی

بیگانه گزندت نرساند به حـــذر باش                                                 در زحمت بیگانــگی از خـویش نیفتی

مانند صغیر از اسدالله مدد جــوی   تا در کف گرگان جفا کیش نیفتی

 

  به طواف كعبه رفتم ،به حرم رهم ندادند          كه برون درچه كردي، كه درون خانه‌آئي

 

                                    

دوشنبه 17/3/1389 - 12:34 - 0 تشکر 204345

با سلام

در این پاسخ میخواهم عزمت و افتخار زنان ایرانی بالاخص اصفهانی را یادآور شویم.

آیا میدانستید که « ام الفارسیه » اولین زن و اولین ایرانی است که به دین اسلام گروید .

عبدالله ابن عباس از قول حضرت سلمان نقل می کند : زنی اصفهانی را دیدم که در وصول به یثرب و دولت دریافت سعادت اسلام بر من سبقت گرفته بود و او مرا به سوی آن حضرت راهنمایی کرد.(ترجمه محاسن اصفهان – مافروخی)
برخی نیز اولین ملاقات حضرت سلمان با ام الفارسیه را در مکه ذکر کرده اند . ( اسد الغابه )
در « اعیان الشیعه » ذکر شده که سلمان می دانست که یکی از زنان همشهری اش به حجاز آمده است . در آنجا پرس و جو کرد تا او را یافت و آن زن وی را برای شرفیاب شدن به محضر حضرت رسول الله (ص) راهنمایی کرد .

به نقل از کتاب : مشاهیر زنان اصفهان – دکتر محمد حسین ریاحی

سلام بر حسین و یاران وفادارش
محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
امام خمینی (ره)
دوشنبه 17/3/1389 - 13:25 - 0 تشکر 204356

جالب بود.

افتخاری بس بزرگ برای بانوان اصفهانی است.

 

جواني شمع ره کردم که جويم زندگاني را

نجستم زندگاني را و گم کردم جواني را

دوشنبه 17/3/1389 - 13:29 - 0 تشکر 204358

بانو امین

سیده نصرت بیگم امین (بانو امین) در سال 1308ق. در اصفهان متولد شدند و در سال 1403ق. وفات یافتند. در کتاب افلاکیان خاک نشین درباره ایشان آمده است:

وی در پانزده سالگی به همسری پسر عمویش، معین التجار درآمد. زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان بر فراگیری دانش او اثری نگذاشت. علامه محمد تقی جعفری در مورد ایشان می گوید: با توجه به آثار قلمی که از خانم امین در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می توان ایشان را یکی از علمای برجسته عالم تشیع معرفی کرد و با توجه به مقامات عالیه روحی که ایشان بدان موفق شده اند، باید ایشان را نخبه ای از دانشمندان به شمار آورد. در علم آموزی همتی بلند داشت. پنج فرزندش به علل مختلف از قبیل بیماری و ... از دست رفتندو تنها یک پسر برایش باقی ماند. وقتی دو فرزند ایشان به فاصله چند روز از دنیا رفتند و تنها یک پسر برایش باقی ماند، آیت الله نجف آبادی چند روز درس را تعطیل کرد، بانو امین به دنبال استاد فرستاد و علت تعطیلی درس را جویا شد.

آیت الله نجف آبادی می گویند که من شرمم می شود که بچه تان تازه از دنیا رفته برای درس بیایم و خانم امین پاسخ می دهند:

من پیش خدا شرمم می شود که سه روز است چیزی نخوانده ام. خدا یک چیزی به من داد خودش هم گرفت .

 

جواني شمع ره کردم که جويم زندگاني را

نجستم زندگاني را و گم کردم جواني را

دوشنبه 24/3/1389 - 10:25 - 0 تشکر 205394

محمود فرشچیان



محمود فرشچیان به سال 1308 شمسی در اصفهان ، دیده به جهان گشود . پدرش ، حاج غلامرضا فرشچیان ، از تجار فرش بود و در کار هنر قالی بافی دست داشت .

این زمینه مساعد برای پرورش ذوق و شوق او در راه آشنایی با هنر موثر افتاد . از سالهای پیش از مدرسه از روی نقشه های قالی طرح میزد ، تا به تدریج دستش در کار نقش پردازی روان گردید . فرشچیان در طی تحصیلات مقدماتی در محضر استاد میرزاآقا امامی اصفهانی هنرمند چیره دست و پرآوازه دیار اصفهان ، به آموختن نقاشی دلبستگی تمام پیدا کرد و دل در گرو نقشهای زیبا بست . او از کار هنر احساس رضایت و شادمانی داشت . از کلاس هفتم دبیرستان فرشچیان قدم به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذاشت و چهار سال در آن جایگاه عاشقی ، زیر نظر استاد عیسی بهادری ، استاد نابغه و توانمند نقاشی قالی ، مینیاتور ، نقاشی رنگ و روغن ، به فراگیری اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی (نقشه قالی ، تذهیب ، مینیاتور) پرداخت .

بدون شک نقش استاد عیسی بهادری در پرورش و خلاقیتهای محمود فرشچیان نقشی فوق العاده ارزشمند بود .استاد در بیان احساس و تجسم شعرگونه عواطف ، به شیوه ای کاملا جدید موفق به هماهنگی و همگامی میان مضمون و محتوا و شکل و فرم نقاشی هایش گردید و این مشخصه اصلی کار او در نقاشی شد . فرشچیان در جوانی بسیار پرتلاش و خستگی ناپذیر به کار و طراحی نقوش مختلف میپرداخت . او در مطالعه آثار تاریخی شهر اصفهان (چهل ستون ، عالی قاپو ، مسجد شیخ لطف الله و ... طرحهای اسلیمی و ختایی کاشیکاری های بی نظیر آن آثار سر از پا نمیشناخت و چون محققی موشکافانه این نقش ها را مطالعه میکرد . فرشچیان حتی در دوره سربازی نیز دست از قلم و رنگ برنداشات و آثاری دیدنی آفرید که مورد تشویق مقامات قرار گرفت .

سال 1329 بعد از 6 سال فعالیت و کسب هنر در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان ، فرشچیان به کسب دیپلم عالی نائل آمد . آثار سالهای شاگردی استاد هنوز در مرکز هنرستان ، موجود است . بدون تردید استاد محمود فرشچیان یکی از پدیده های هنر نگارگری (مینیاتور) در عصر حاضر است و او در طراحی و شناخت و بکارگیری رنگها فوق العاده قدرتمند و قوی است . این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است که از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است . از نظر محتوا و مضمون ، آثار استاد عمدتا با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اند . سخن آخر اینکه امروز استاد فرشچیان از پس نزدیک به پنجاه سال کسب هنر و مهارت در کار نقاشی و خلق نقشهای دلنشین و جشم نواز ، هنرمندی است که به جرآت میتوان او را صاحب سبک جدید در نقاشی ایرانی (مینیاتور) دانست.

سلام بر حسین و یاران وفادارش
محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
امام خمینی (ره)
سه شنبه 8/4/1389 - 16:29 - 0 تشکر 208071

استاد کلارا آبکار

 این بانوی عاشق و دل باخته هنر ایران از پدیده های ارزشمند هنر مینیاتور و تذهیب و نقش گره و نقاشی زیر لاکی است . زنی والا ، از تبار ارامنه ایران ، که سهم و قدری مهم در عرصه هنرهای ملی و سنتی ایران زمین دارد . او میتواند معیار تلاش و کوشش و موفقیت زن در وادی هنر و فرهنگ این مرز و بوم باشد . تاریخ هنر ایران ، در دوران معاصر ، بی هیچ تردید ، مدیون هنر آفرینی های بی نظیر این زن در رشته های مختلف هنر ایرانی است .


استاد کلارا آبکار در تهران در خانواده ای از ارامنه جلفای اصفهان چشم به جهان گشود . در سال 1314 شمسی ، عشق فراوان او به نقاشی ، وی را به مدرسه صنایع قدیمه آورد . زیر نظر استاد هادی تجویدی با شگردها و رموز نقاشی ایرانی (مینیاتور) آشنا شد و تذهیب را در خدمت استاد درودی فراگرفت .

خانم کلارا آبکار از تعالیم استاد علی کریمی ، استاد ابوطالب مقیمی ، و زاویه نیز بهره ها گرفت و خود را به مرز خلاقیتهای هنر رساند و این در حالی بود که استاد روز به روز بیشتر شیفته هنر ایران می شد .
کلارا آبکار نقش گره(هندسه نقوش) را نیز نزد استاد حسین کاشی تراش آموخت و در این رشته هنری نیز سرآمد یاران شد و در سال 1367 شمسی اولین نمایشگاه از آثار این هنرمند در موزه هنرهای ملی ایران برپا شد و به حق تحسین همگان را برانگیخت و بدین ترتیب استاد کلارا آبکار به دنیای هنر معرفی شد .

استاد کلارا آبکار براستی در زمینه مینیاتور تمامی توش و توان هنری و آموخته های خود را بکار گرفت تا بتواند تمام ارزش ها و مبانی این هنر ملی را در آثارش حفظ و نمایان سازد .


آبکار در بخشی از مینیاتورهایش به شیوه رضا عباسی و استاد حسین بهزاد قلم گیری و نقش آفرینی کرده و در پاره ای از ظرافت ها ، همپای حسین بهزاد قلم گیری کرده.
استاد کلارا آبکار تا پایان زندگی ازدواج نکرد و درپی بیماری چند ماهه ای بدرود حیات گفت .
روحش شاد .

 

  به طواف كعبه رفتم ،به حرم رهم ندادند          كه برون درچه كردي، كه درون خانه‌آئي

 

                                    

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.