• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1415)
سه شنبه 10/6/1388 - 0:17 -0 تشکر 147958
خداحافظ شب های خیس آسمانی با خدا

 

ایـن دهـان بستی دهانی باز شد

تـا خورنــدی لقمـه هـای راز شــد

.:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:.

لب فرو بنــد از طعــام و از شــراب

سـوی خـوان آسمانی کـن شتاب

.:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:.

گـر تـو ایـن انبان ز نان خالی کنی

پــر ز گـوهــرهـای اجــلالـی کنـی

.:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:.

طفل جان از شیـر شیطان باز کن

بـعـــد از آنــش با ملــک انبـاز کن

.:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:.

چندخوردی چرب و شیرین از طعام

امتحــان کـن چنــد روزی در صیــام

.:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:.

چند شبها خــواب را گشـتی اسیر
یـک شبـی بیـدار باش، دولت بگیــــر

 

.:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:..:.:.:.:.:.:.:.:.

سلام

پارسال بحثی تحت عنوان رمضان با دعای ابوحمزه ثمالی  داشتیم .

ان شاء الله امسال یکمی عمیق تر به معانی اون میپردازیم...البته اینقدر این دعا معناش عمیق هست که هیچ وقت نمیتونیم به تهش برسیم...البته خودمو میگمااا....منی که اصلن همین معنی ظاهریشم نمیشینم یه بار با حضور قلب بخونم....در حالی که این دعا هر سحر در ماه مبارک رمضان توصیه شده...واقعا باید از خدا توفیق بخواهیم که یه نظر عنایتی هم به ما بکنه تا ما هم مثل اون بندگان خوب درگهش بتونیم سحر ها از این سفره پر فیض بهره ببریم.

 اما بریم سر دعا

 

خدایا من تو رو به خودت شناختم  

خدایا تو خودت رو به من نشون دادی

تو خودت منو به سمت خودت دعوت کردی  

خدایا اگه تو نبودی که من نمیدونستم تو هستی

 

خدایا من تو رو به خودت شناختم....یعنی اونقدر خدا مهربونه که این مهربونیش رو میشه به عینه تو زندگیمون ببینیم

یعنی خدا اینقدر بخشنده و کریم هست که هر کی چشم باز کنه راحت میتونه وجودشو حس کنه

یعنی صفاتش اینقدر نمایان هست که نیاز نیست بری تعریفش رو از یکی دیگه بشنوی

اصلن خدا اینقدر مهربونه که خودش خودشو به ما میشناسونه....اینطور نیست که کلاس بذاره و بگه برو از یکی دیگه به شناخت من برس

 

 

 

خدایا تو اگه نبودی که من نمیدونستم تو هستی....به به

چقدر خوبه

واقعا اگه خدا وجود نداشت آیا به فکرمون میرسید که آیا خدا وجود داره یا نه؟

اصلن هر نیازی در وجود آدمی یه پاسخ داره

مثلا پاسخ نیاز تشنگی آب هست

پاسخ نیاز گشنگی غذاست

پاسخ نیاز دانایی کسب علم هست

و پاسخ اینکه این پاسخ ها رو کی قرار داده خداست

 

 

شما هم برداشتتون رو از بند بند این دعا برامون ثبت کنید.

 

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

سه شنبه 10/6/1388 - 0:31 - 0 تشکر 147965

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

شـرح دعــا

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«اِلهی لا تودِّبنی بعقوبتك و لا تمكر بی فی حیلتك مِن اینَ لی الخیر یارَبّ و لا یوجَدُ الاّ من عندك و مِن اَینَ لی النّجاه، لا تُستَطاعُ الاّ بك ....»

امام سجاد(ع) میفرماید: «معبودا مرا با عقوبتت ادب مكن و به حیله و مكرت مرا دچار مكر مكن، پرودگارا از كجا خیر یابم جز از طرف تو و از كجا نجاتی یابم در حالیكه توانایی بر آن نیست جز به كمك تو...»

حضرت طبق این نقل از خدا میخواهد كه با عقوبت و مكر ادب نشود و نقطه مقابل عقوبت و مكر این است كه آنقدر لطفش را شامل حال بندهاش بفرماید تا شرمنده درگاهش شوند، نمك گیر محبت و لطف او گردند تا دیگر شرم داشته باشند از اینكه خلاف رضای او عمل كنند و البته این بهترین راه در امر تعلیم و تربیت است.

«...مِن این لی الخیر یارب و لا یوجد الا من عندك....»

خدایا غیر از حضور تو و نزد تو كجا چیزی كه خیر باشد برای من وجود دارد؟ به تعبیر دیگر خیر در هیچ كجا یافت نمیشود مگر انحصاراً در نزد تو. وقتی خیر فقط یك جاست آنهم نزد تو، پس در جای دیگر خیری وجود ندارد.

از چه كسی میتوان خیر خواست؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 10/6/1388 - 6:5 - 0 تشکر 147991

سلام

معبودا مرا با عقوبتت ادب مكن

همونطور که گلها اشاره کردند میشه گفت که خدایا مرا همیشه با خیر بیش از حد خودت شرمنده کن

یه نکته دیگه هم من اضافه کنم

میشه گفت که حضرت در این بند از خداوند میخواهد که انسان هیچ وقت به مرحله عقوبت نرسد تا خداوند بخواهد با عقوبت ادب کند

خدایا مرا با عقوبتت ادب مکن یعنی اونقدر منو در هدایت خودت داشته باش تا هیچ وقت به این مرحله نرسم که بخواهی با نشونه ی سخگینی راه رو بهم نشون بدی

یعنی اونقدر حواسم بهت باشه که با یه اشاره بفهمم و ادب بشم و گمراه در راهی پیش نروم.

کسی که حواسش به چیزی جمع باشه کمترین و نامحسوس ترین نشانه ها رو که از اون چیز بهش ارسال بشه را دریافت میکنه و هیچ وقت به مرحله خطر و الارم نمیرسه...کسی که دائما به یاد خدا باشه با یه اشاره حضرت حق میفهمه که راهش اشتباهه و به مرحله عقوبت نمیرسه

پس خدایا ما را با عقوبتت ادب نکن.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

سه شنبه 10/6/1388 - 6:23 - 0 تشکر 147996

سلام

خدایا من تو رو به خودت شناختم

خدایا تو خودت رو به من نشون دادی

تو خودت منو به سمت خودت دعوت کردی

خدایا اگه تو نبودی که من نمیدونستم تو هستی

بالاترین نوع شناخت اینه که چیزی رو که میخوای بشناسی از خودش به خودش برسی 

خوب ما برای اینکه این قسمت دعا رو کامل درک کنیم باید در طی سال همیشه این دعا رو داشته باشیم

حتما شما هم بارها این دعا رو خوندید و یا شنیدید:

اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک. اللّهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک. اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرّفنی حجتک ضللت عن دینی؛
پروردگارا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، نمیتوانم پیغمبرت را بشناسم. پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، نمیتوانم حجت تو را بشناسم. پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست میدهم، و گمراه خواهم شد".


خدایا خود را به من بشناس

خوش به حال اونهایی که این مرحله از معرفت رو طی کردند و این شب ها وقتی به این قسمت دعا که خدایا من تو رو به خودت شناختم میرسند میفهمند یعنی چی!

ما کجا و اینکه به این مرحله شناخت برسیم کجا

واقعا یه شبه نمیشه این راه رو طی کرد

باید شب ها بیدار بود

شب زنده داری ها کشید

باید تشنه شد

تا ما تشنه نشیم لذت آب نوشیدن حقیقی رو درک نخواهیم کرد

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 11/6/1388 - 7:5 - 0 تشکر 148187

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

«... و من این النجاه و لا تستطاع الاّ بك ...» خدایا جز به وسیله تو چگونه میتوانم نجات پیدا كنم؟ چه كسی نجات میخواهد؟ كسی كه در جایی گرفتار است.

اصلاً سخن نجات كه به بیان میآید، حكایت دارد كه در جایی در بند است كه نجات میخواهد. این در بند بودن و گرفتاری مراتبی دارد.

مرتبهای از آن مخصوص عموم مردم است كه ابنیاء الهی برای رهایی مردم از این بندها مبعوث شدهاند. آن هم
بند عادات و رسوم غیر برهانی است.

این كه میگوییم دیگران اینگونه عمل میكنند، ما هم میخواهیم این طور عمل كنیم، اینكه پسند دیگران شخصیت ما را شكل دهد. در حالیكه باید طور دیگری شكل پیدا كنیم، ببینیم خدا چه شكلی میپسندد، همان را بپسندیم.

البته رهایی از این بندها فقط با همت بلند امكان پذیر است. نگوییم كه ما همت والا نداریم كه بارها ثابت كردهایم برای آنچه خواستهایم چه تلاشها كه نكردهایم.

دستهی دیگر از بندها، بند خود است. تنها عبودیت است كه به حرّیت ختم میشود. آزاد كسی است كه از خود رسته باشد و از امیال نفسانی رها شده باشد.

خدایا ما میدانیم كه بدون تو چیزی نیستیم و میدانیم كه غیر تو نیستیم، ما را به لطف و رحمت خویش برای خودت بپسند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 11/6/1388 - 23:49 - 0 تشکر 148366

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

الهی هذه صلوتی صلیتها لا لحاﺟﺓ منك الیها ولارغبه منك فیها .

یعنی خدایا این نمازی كه خواندم خود می دانم كه تو به آن رغبتی نداری یك معنای این سخن آن است كه این عمل شایسته تو نیست ،شایسته این نیست كه بتواند به آن جایی كه شایسته است ، مرا برساند مگر آنكه كمك و رحمت تو باشد .

البته بدون عمل هم كسی به جایی نخواهد رسید . در واقع درست است كه بهترین وسیله برای حركت به سمت خدا رحمت و عنایت خود اوست اما آنانكه دارای فهم و معرفت نیكوتر باشند از رحمت وجذبه الهی عمیقتری برخوردار خواهند بود.

چه آن كه این راه را فقط با محبت الهی می توان طی كرد كه اگر دوستی خدا باشد به دنبالش جذبه و نور و خواستن خواهد آمد. واگر ان دوستی نباشد با عمل وعبادت محدودبندگان هرچه قدر هم كه فراوان و دقیق باشد ، كسی به جایی نمی رسد ولو اینكه فكر وعمل و ویژگی ها و صفات روحانی و نفسانی اش همه درست باشند.

حال دراین فراز امام سجاد علیه السلام می فرمایند:

خدایا انسان نیكوكار هم در حركت به سوی تو نیازمند به عنایت وتوجه توست چون ا
ﺼﻟﺃ انسان بدون رحمت تو چیزی نیست.

اگر انسانی سخن می گوید عنایت توست واگر می شنود بازهم لطف و توجه توست.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 25/6/1388 - 7:10 - 0 تشکر 151622

به نام خدا

سلام

میکرو گرامی ...ادامه تایپیک چی شد؟؟؟خوب شرح میدادیاااا

______________________________________

... بك عرفتك و انت دللتنی علیك و دعوتنی الیك و لولا انت لم أدرِ ما انت.

تو را به خودت شناختم و تو خود رهنمایم بخود بودی و مرا بسوی خود فرا خواندی و اگر تو نبودی ترا نمی‌دانستم.

یعنی خدایا اگر تو نبودی من نبودم, اگر تو نبودی چگونه ترا می‌یافتم؟ و اگر تو نبودی چه می‌دانستم كه چه كسی را بخوانم و اگر تو خود را به من نمی‌شناساندی چگونه اجابت تو و لبیك ترا بر دعایم می‌شناختم؟

با این دیدگاه توحیدی دعا كننده، زبان به حمد و ثنای معبود خویش می‌گشاید درحالیكه ضعف و فقر و سستی خویش را نیز به همراه آن ستایش عمیق ابراز می‌دارد. هم حمد و ثنا, حمد و ثنای حقیقی است و هم اظهار كندی و سستی و ضعف، اظهار حقیقی است و این دیده حقیقت بین از منظر توحید چنین نگرشی را یافته است.

سپاس خدایی را كه وقتی او را می‌خوانم, پاسخم می‌دهد اما هنگامی كه او مرا می‌خواند, تنبلی و كوتاهی می‌كنم.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.