تبیان، دستیار زندگی
عدم استفاده از BCC این نکته کوچک و در عین حال مهمی است. بسیاری از مردمان خوب هر روز مرتکب این گناه می شوند بدون آنکه بدانند که راه حلی برای آن هست و نمی دانند که با ارتکاب این گناه، چه زیانی به بار می آورند. چند بار شما نامه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گناهان اینترنتی

عدم استفاده از BCC


این نکته کوچک و در عین حال مهمی است. بسیاری از مردمان خوب هر روز مرتکب این گناه می شوند بدون آنکه بدانند که راه حلی برای آن هست و نمی دانند که با ارتکاب این گناه، چه زیانی به بار می آورند.

چند بار شما نامه ای دریافت یا ارسال کرده اید که شبیه این بوده باشد:

TO: YOU@ANYWHERE.COM

CC: YOURFRIEND@NOONE.ORG; MYFRIEND@ANYPLACE.COM

به نظر اشکالی ندارد، مگر برای حالتهای خاص ! با قرار دادن آدرس در CC، شما غفلتا به آدرس دزدها (SPAMMERS) کمک شایانی کرده اید. حتی بدتر، شما محرمیت اطلاعات شخصی کسانی که به آنها نامه فرستاده اید را نیز نادیده گرفته اید. در واقع، شما تمام این افراد را در معرض خطر قرار داده اید.

این چطور ممکن است ؟ من فقط یک نامه ساده فرستاده ام !

فرض کنید شما این نامه را به بیست دوست فرستاده اید. تمام این دوستان، علاوه بر آدرس شما، آدرس هر بیست نفر را که در بالای نامه لیست شده، خواهند دید.

اگر یکی از دوستان شما، آدرس دزد باشد، شما به او آدرس نوزده نفر را داده اید. او می تواند آدرس آنها را به لیست خود اضافه کند و برایشان نامه ناخواسته (UNSOLICITED) بفرستد. تازه، این آدرسها را می توان به آدرس دزدهای دیگر فروخت !

خب، فرض کنیم دوستان شما همه خوبند و آدرس دزد در میانشان نیست، باز هم شما آن بیست نفر را در معرض خطر قرار داده اید، چگونه ؟ ... پست الکترونیک ذاتا دارای امنیت مناسبی نیست.در واقع نامه شما قبل از رسیدن به دست شما، حداقل در دو سرور دیگر، اگر نگوئیم صدها سرور، به راحتی قابل مشاهده می باشد ! باور کنید !

پس نامه شما در هر زمان، در هر مکان و توسط افراد زیادی قابل مشاهده است و بنا بر این آن بیست آدرس که در CC آورده شده اند هم دیده خواهند شد.

حالا بخش خطرناک کار اینجاست. اگر یابنده آن آدرسها، یک آدرس دزد معمولی نباشد، بلکه یک آدم خطرناک باشد چه ؟ آدمهای بد زیادی در اینترنت (مثل دنیای واقعی) وجود دارند. ممکن است کسی نامه تهدید آمیز به دوستان شما بفرستد. آنها می توانند خود را جای شما معرفی کنند و یا آدرس دوستان شما را به دیگر آدمهای خطرناک بفروشند.

خب، مشکل مشخص شد. ولی اگر باز هم شما بخواهید به تعدادی از دوستانتان نامه بفرستید چه باید کرد. راه حل این مشکل بدون ضرر زدن به دوستانتان چیست ؟

راه حل آسان است. برنامه ارسال نامه شما امکانی بنام کپی کور (BLIND CARBON COPY) یا به اختصار BCC را دارد. این به شما امکان می دهد بدون اینکه افراد لیست از آدرس بقیه لیست آگاه شوند، نامه شما را دریافت کنند.

در واقع شما به یک نفر کپی نامه را ارسال می کنید بدون اینکه بقیه مطلع شوند. این روش در شرکتها زیاد اتفاق می افتد که شما می خواهید مثلا کپی یک نامه را برای مدیر هم بفرستید بدون اینکه بقیه افراد لیست از این موضوع مطلع شوند.

گاهی امکان BCC در برنامه ارسال نامه شما مخفی است و شما باید در قسمت راهنمای آن برنامه، نحوه فعال کردن آنرا پیدا کنید. این فیلد معمولا زیر CC ظاهر می شود.

پس لطفا نسبت به آدرس پست الکترونیک سایرین، محتاط باشید. این عاقلانه ترین کاری است که می توان انجام داد.

تهیه کننده: محمود بشاش