تبیان، دستیار زندگی
ضریب جینی یا شاخص توزیع عادلانه ثروت و درآمد یكی از ملاك‌های سنجش عدالت اجتماعی بین طبقات اجتماعی محسوب می‌شود و بررسی‌های انجام شده توسط بانك مركزی نشان می‌دهد كه دولت میرحسین‌ موسوی علی‌رغم شرایط جنگی بیشترین موفقیت را در توزیع عادلانه درآمد دركشور داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمترین شكاف طبقاتی در دولت موسوی

میر حسین موسوی

ضریب جینی یا شاخص توزیع عادلانه ثروت و درآمد یكی از ملاك‌های سنجش عدالت اجتماعی بین طبقات اجتماعی محسوب می‌شود و بررسی‌های انجام شده توسط بانك مركزی نشان می‌دهد كه دولت میرحسین‌ موسوی علی‌رغم شرایط جنگی بیشترین موفقیت را در توزیع عادلانه درآمد دركشور داشته است.

براساس این گزارش درسال‌های 63 و 64 كه سال‌های اوج جنگ تحمیلی به شمار می‌رود و درآمد نفت در پایین‌ترین حد گزارش شده، ضریب جینی معادل391/0 صدم درصد و در سال 64 این رقم 394/0 صدم گزارش شده است. اگرچه پس از این دوره ضریب جینی به دلیل سال‌های پایانی جنگ و فشار هزینه‌های جنگ افزایش یافته اما میانگین ضریب جینی در دولت مهندس موسوی نسبت به دولت‌های بعد تا به امروز در پایین‌ترین حد قرار دارد. پس از دولت مهندس موسوی، دولت سید محمد خاتمی بیشترین توفیق را در كاهش ضریب جینی و كاهش فاصله طبقاتی داشته است.

براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده توسط بانك مركزی، در طول 8 سال دولت اصلاحات تنها در سال‌های 81 و 82 ضریب جینی از میانگین 39/0 درصد بالاتر رفت. با این حال روند توزیع درآمد و كاهش فاصله طبقاتی در دولت اصلاحات روند نزولی داشت. در برنامه چهارم توسعه نیز در دستیابی به این ‌هدف تاكید شده است.

ضریب جینی یا شاخص توزیع عادلانه ثروت و درآمد یكی از ملاك‌های سنجش عدالت اجتماعی بین طبقات اجتماعی محسوب می‌شود و بررسی‌های انجام شده توسط بانك مركزی نشان می‌دهد كه دولت میرحسین‌ موسوی علی‌رغم شرایط جنگی بیشترین موفقیت را در توزیع عادلانه درآمد دركشور داشته است.

میر حسین موسوی

دولت اصلاحات و پیش از آن دولت مهندس موسوی با مشكل كاهش شدید درآمدهای نقتی در آغاز راه روبرو بودند. به طوری كه دولت سید محمد خاتمی در سال 77 با درآمد نفت 9 دلار در هر بشكه به سختی مخارج جاری دولت را توانست تامین كند، این درحالی بود كه بیشترین حجم عملیات عمرانی در 8 سال دولت اصلاحات در كشور صورت گرفت كه مهمترین شاخص آن منطقه ویژه پارس جنوبی است. دولت نهم در تمام سال‌های اداره كشور حتی یك بار نتوانست ضریب جینی را به زیر 40/0 درصد كاهش دهد. گزارش بانك مركزی حاكی است كه در سال 85 ضریب جینی 4023/0،درسال 86 این رقم به 4004/0 و در سال 87 به 4045 افزایش یافت.

ضریب جینی شاخصی است كه بر مبنای آن میزان توزیع درآمد بین اقشار جامعه را نشان می‌دهد. این شاخص در اقتصادهای دنیا ملاك توزیع عادلانه ثروت است. بر اساس اصول اولیه علم اقتصاد، مفهوم شاخص «ضریب جینی» (Gini Index)عددی است، بین صفر و یک و برابر است با خط توزیع کاملاً برابر درآمد. بر این اساس در صورتی که منابع و ثروت‌های جامعه به صورت کاملاً عادلانه بین افراد توزیع شده باشد،‌ ضریب جینی برابر صفر می‌شود. برعکس اگر توزیع کاملاً نابرابر ثروت در یک جامعه انجام شود، این شاخص بالاتر می‌رود.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

منبع: پایگاه خبری کلمه

تنظیم برای تبیان: گروه جامعه و سیاست