تبیان، دستیار زندگی
در فصل تابستان بایستی مراقب باشید تا دچار کم آبی و بیماری های مرتبط با گرمای هوا نشوید. آمار قربانی های گرمای هوا در سرتاسر جهان نشان می دهد که حفظ سلامتی بدن در فصل تابستان ، مسئله مهمی است. از بروز بیماری های مرتبط با گرما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای فرار از گرمای تابستان چه باید کرد؟

در فصل تابستان بایستی مراقب باشید تا دچار

کم آبی و بیماری های مرتبط با گرمای هوا نشوید.

آمار قربانی های گرمای هوا در سرتاسر جهان نشان می دهد که حفظ سلامتی بدن در فصل تابستان ، مسئله مهمی است.

از بروز بیماری های مرتبط با گرما جلوگیری کنید.

ورزش کردن در هوای آزاد در طی روزهای تابستان ، به همان اندازه فصول سرد سال اهمیت دارد. به همین دلیل خطر کم آبی که منجر به سایر بیماری ها مثل

گرمازدگی، خستگی ناشی از گرما و موارد شدیدتری می شود، اینگونه افراد را تهدید می کند.

تمامی افراد در معرض خطر بیماری های مربوط به گرمای هوا هستند، ولی چهار گروه بیشتر از بقیه در معرض خطرند که شامل افراد زیر است :

1- کودکان :

با فرارسیدن تعطیلات تابستانی،

کودکان بیشتر وقت خود را در خارج از منزل به بازی و تفریح می گذرانند. با توجه به اینکه سطح بدن کودکان نسبت به توده بدنی آنها بیشتر است، وقتی که دمای هوای بیرون ، بیشتر از دمای بدن آنها باشد، سریع تر از افراد بزرگسال، گرما را جذب می کنند و تحت تاثیر گرما قرار می گیرند.

2- ورزشکاران :

اغلب

ورزشکارانی که ساعت ها در مقابل آفتاب گرم تابستان تمرین بدنی می کنند ، به مقدار کافی مایعات مصرف نمی کنند. به همین دلیل در اثر فعالیت زیاد ، دچار کمبود آب و مایعات می شوند.

3- افرادی که در فضای باز کار می کنند :

باغبان ها، کارگران ساختمانی، خدمه کشتی، پلیس ، پستچی ها و سایر افرادی که به اقتضای شغل خود بیشتر وقتشان را در هوای گرم بیرون و جلوی آفتاب می گذرانند و فرصت کمی برای دوش گرفتن و مصرف کافی مایعات ندارند.

4- افراد سالمند :

تأثیر گرما بر روی

افراد مسن در مقایسه با افراد میانسال بیشتر است. البته افراد سالمند هم بایستی سعی کنند کم کم به گرمای هوا عادت کنند و به مقدار کافی آب و مایعات دریافت کنند.

آیا بدن شما به گرمای هوا عادت کرده است؟

چه تعداد از شما فکر می کنید که به گرما عادت کرده اید و گرمای تابستان تأثیری روی شما ندارد؟ شاید بگویید همینطور است، ولی واقعیت این است که گرمای زیاد هوا ، منجر به بروز کم آبی در بدن و بیماری های مرتبط با آن می شود.

البته بایستی سعی کرد که بدن به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب عادت کند. بنابراین برای اینکه در اثر

تعریق زیاد دچار کم آبی و سایر عوارض آن نشوید، بایستی دریافت آب و مایعات دیگر را افزایش دهید.

چه مقدار طول می کشد تا بدن به گرما عادت کند؟

با کار کردن یا ورزش کردن در گرما ، حدود 10 تا 14 روز طول می کشد که بدن به گرما عادت کند. البته روزهای اول نباید ورزش شدید یا کار سختی انجام داد.

هنگامی که بدن شما به گرما عادت کرد، مقدار عرق و دفع سایر مایعات بدنتان افزایش می یابد، زیرا تعریق بیشتر و سریع تر باعث می شود دمای بدن شما کاهش یابد.

خودتان را خنک نگه دارید و مقدار زیادی آب و نوشیدنی های خنک بنوشید.

بنابراین برای سپری کردن روزهای گرم تابستان همراه با حفظ سلامتی بدن، بایستی بدانید که نیاز بدن شما به

مایعات چه مقدار است؟ همچنین علائم کم آبی را که منجر به بروز گرمازدگی می شوند، یاد بگیرید.

نوشیدن مایعات برای تأمین آب بدن

- بهترین موقع برای مصرف مایعات قبل از احساس تشنگی است، زیرا وقتی شما احساس تشنگی می کنید که بدن شما دچار کم آبی شده است.

- بهتر است در هوای گرم طبق یک برنامه زمان بندی شده مایعات مصرف کنید.

- در هوای گرم یا جلوی نور آفتاب از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل خودداری کنید، زیرا این نوع نوشیدنی ها دفع ادارار را افزایش می دهند و بدن شما دچار کم آبی می شود.

بهترین نوشیدنی ها در هوای گرم شامل

آب، انواع آب میوه صنعتی یا طبیعی، دوغ، انواع شربت و نوشابه های بدون الکل است.

البته مصرف یک نوشیدنی شیرین مثل نوشابه ها یا آب میوه ها بهتر از آب خالی است، زیرا یک نوشیدنی شیرین علاوه بر تأمین آب لازم برای بدن، الکترولیت ها یا املاحی را که توسط عرق از بدن دفع شده اند، فراهم می کند. همچنین کربوهیدرات (قند) را بعنوان منبع انرژی برای کار عضلانی فراهم می نماید.

نیره ولدخانی – کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.