تبیان، دستیار زندگی
خیلی از مردم فکر می کنند که عدم کنترل ادرار یا مدفوع، مشکلی شرم آور است. اما شما اگر به این بیماری مبتلا هستید، نباید سکوت کنید و سختی های آن را تحمل کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا به خاطر بی اختیاری ادرار، احساس شرم می کنید؟

دستگاه ادراری

خیلی از مردم فکر می کنند که عدم کنترل ادرار یا مدفوع، مشکلی شرم آور است. اما شما اگر به این بیماری مبتلا هستید، نباید سکوت کنید و سختی های آن را تحمل کنید.

شما می توانید کارهایی را برای پیشگیری یا کنترل آن انجام دهید:

- این مشكل قابل حل است، پس اولین کار برای رفع آن این است که حتما به پزشك مراجعه كنید.

- هر 2 ساعت یک بار برای ادرار كردن به توالت بروید.

- در طول روز 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید.  نوشیدن آب كافی برای جلوگیری از عفونت ادراری لازم است.

- بعد از ساعت 8 شب از نوشیدن مایعات خودداری كنید.

- لباس های آزاد و راحت بپوشید.

- عضلات كف لگن را با تقویت كنید. برای این کار، تمرینات زیر را انجام دهید:

تمرین اول : هربار كه برای ادرار كردن به توالت می روید، چندین بار به طور ارادی، دفع ادرار را قطع و شروع كنید.

تمرین دوم : ناحیه مقعد را سفت كنید، مانند حالتی كه می خواهید مانع دفع مدفوع شوید و این حالت را برای مدت 5 ثانیه حفظ نموده و بعد رها كنید. در طول انقباض نفس خود را حبس نكنید. این كار را چندین بار در طول روز انجام دهید. تكرار این تمرین باید در حدی باشد كه خسته نشوید. این تمرین را در حالت ایستاده ، نشسته و یا خوابیده می توانید انجام دهید.

- مثانه را تقویت كنید.

برای این كار سعی كنید كم كم مدت زمان بیشتری ادرارتان را نگه دارید. برای شروع هر 2 ساعت یك بار ادرار كنید. به تدریج سعی كنید این مدت زمان 2 ساعت را بیشتر كنید. این كه چقدر این فاصلـه زمانـی را بیشتر می كنید به خودتان بستگی دارد، ولی باید در حدی باشد كه ادرار نریزد. كم كم این فاصله را به 3 تا 4 ساعت برسانید. این تمرین را لازم نیست كه شب ها انجام دهید. با انجام این تمرین توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار بیشتر می شود.

در واقع بی اختیاری ادرار و مدفوع، یعنی عدم کنترل مثانه یا حرکات روده. این حالت به این دلیل ایجاد مشکل می کند که ممکن است در همان زمانی که نیاز به دستشویی دارید در اختیارتان نباشد. ممکن است دفع ادرار یا مدفوع به صورت کاملا غیر منتظره رخ دهد، مثلا زمانی که عطسه می کنید و یا این که می دوید.

اگر شما دچار بی اختیاری هستید، این مساله را به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید، میلیون ها زن و مرد در سراسر جهان دچار این مشکل هستند که باید درمان شوند. مراجعه به پزشک به شما کمک می کند که بهترین راه درمان خود را بیابید.

این حالت ممکن است موجب کناره گیری فرد از فعالیت های اجتماعی وی شود که بسیار اشتباه است.

بی اختیاری ممکن است در همه افراد رخ دهد، ولی در بین زنان و سالمندان بیشتر شایع است. زنانی که زایمان کرده اند، بیشتر در معرض خطر هستند. برخی شرایط پزشکی مانند دیابت و یا آسیب های بدنی نیز ممکن است موجب شود تا شما کنترل ادرار و یا عضلات روده خود را از دست دهید و به بی اختیاری مبتلا شوید. درمان این بیماری ها موجب می شود تا شما کنترل خود را به دست آورید.

خیلی از مردم می توانند با ایجاد تغییراتی آسان در رژیم غذایی، فعالیت بدنی، کنترل وزن و عدم مصرف دخانیات ، از بروز این مشکل پیشگیری کنند.

اگر شما دچار بی اختیاری هستید، این مساله را به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید، میلیون ها زن و مرد در سراسر جهان دچار این مشکل هستند که باید درمان شوند. مراجعه به پزشک به شما کمک می کند که بهترین راه درمان خود را بیابید.

مهم نیست که چند ساله هستید. فعالیت بدنی و سرگرمی های جالب برای سلامتی شما مفید است. داستان های جالب بخوانید و اگر مسن هستید، می توانید داستان زندگی خود را نیز بنویسید.

مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه

منابع:

http://www.tbzmed.ac.ir/health

http://newsinhealth.nih

*مطالب مرتبط:

آنچه باید به پزشک خود بگویید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.