کمال تبریزی که دهمین ساختهاش «یک تکه نان» به نمایش عمومی درآمده است گفت: تمام فیلم هایی که ساختهام را دوست دارم و نمیتوانم فرقی بین آنها بگذارم .
وی طی نشستی درباره ی فیلم “یک تکه نان” همزمان با اکران آن گفت: در مسیر ساخت فیلمها از «عبور» تا «یک تکه نان» درعین حال که معتقدم این فیلم ها از لحاظ مضمون هیچ شباهتی به هم ندارند، اما پختگی در فیلمسازی طی این مسیر پدید آمد ، باعث شده آخرین فیلمم از نظر ساختار نسبت به بقیه فیلمها کاملتر باشد، بنابراین میتوانم بگوئیم «یک تکه نان» کاملترین و بی اشتباهترین فیلم من به لحاظ اجرا و کارگردانی است.
وی درباره ی شکلگیری فیلمنامه «یک تکه نان» گفت: از طرف شبکه دوم سیما طرحی رابه من پیشنهاد کردند درباره افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند و حافظ قرآن هستند. قرار بر این شد قصهای درباره این موضوع نوشته شود من برای نوشتن فیلم نامه با آقای گوهری تماس گرفتم و صحبتهای اولیه انجام شد و سرانجام فیلم وارد مرحله تولید شد.
تبریزی در پاسخ به اینکه چقدر در هنگام اجرا در فیلمنامه تغییراتی صورت گرفت، گفت:فیلم نامه طبق صحبتهایی که من با آقای گوهری داشتم حاوی نقطه نظرات من هم بود، اما به هرحال هر چقدر هم فیلم نامه کامل باشد در مرحله اجرا و فیلمبرداری یک تغییراتی اتفاق میافتد و طبیعتا با نسخه اصلی فیلم نامه تغییرات جزئی دارد ولی درمجموع تغییرات زیاد نیست.
این کارگردان سینمای ایران در ادامه تصریح کرد : در فیلم نامه «یک تکه نان» سعی براین بود که پدیده معجزه را در عصر حاضر به تصویر درآوریم ، بنابراین موضوع حافظان قرآن مبنای حرکت قرار گرفت تا به موضوع اصلی که «معجزه» بود بپردازیم و سعی کردیم از پیچیدگیها کم کنیم و به سمت سادگی پیش برویم و نشان بدهیم این پدیده از فرط ساده بودن است که برای ذهن بشر قابل فهم نیست.
تبریزی گفت: زمانیکه طرح ساخت «یک تکه نان» پیشنهاد شد، هنوز «مارمولک» به اکران عمومی درنیامده و مشکلات برای اکران عمومی آن ایجاد نشده بود اما نگارش نهایی فیلم نامه بعد از اکران مارمولک اتفاق افتاد.
وی معتقد است: ساخت «یک تکه نان» نه تنها به نحوه نمایش «مارمولک» ربطی نداشت بلکه اگر با تیزبینی به موضوع فیلم توجه کنیم بدون اینکه بخواهم مقایسه کنم موضوع آن در ادامه نقطه نظراتی است که در مارمولک بیان شده است اما چون در «یک تکه نان»، آن موضوعات درلایههای پیچیدهتری در مقایسه با فیلم مارمولک مطرح شده است شاید کمتراحساس میشود، بنابراین معتقدم به لحاظ مضمونی فیلم «یک تکه نان» در ادامه حرف مارمولک در بعد و مرتبه ای دیگر است.
زمانیکه طرح این فیلمنامه مطرح شد در بحثهای مفصلی که با آقای گوهری داشتم به دو راه حل رسیدیم، در ابتدا این سئوال مطرح شد که طرح موضوع «معجزه» در زندگی بشری در کدام بستر جواب میدهد در شهر پیشرفته امروزی یا در دامن طبیعت و استفاده از یک جور بدویت و سادگی؟!
تبریزی در ادامه تصریح کرد: معتقد بودم در دل طبیعت این موضوع را به تصویر کشیدن باعث میشود نسبت به شهر ، یکسری از مخاطبین را از دست بدهیم اما به مفاهیمی میتوانستیم دست پیدا کنیم که امکانش در تصاویر شهری نبود، بنابراین محیط روستایی را برای روایت انتخاب کردیم اما همیشه این موضوع دغدغه من بوده است که چطور یک چنین موضوع معنوی را در دل شهر و زندگی مترقی امروزی به تصویر بکشم.
تبریزی درباره ی استفاده از عنصر طبیعت در فیلم «یک تکه نان» معتقد است: مناظر طبیعی که در قصه استفاده شده است در ارتباط با قصه است، بنابراین طبیعت در «یک تکه نان» در راستای قصه ی فیلم، شخصیت دارد.
این کارگردان سینمای ایران درباره انتخاب بازیگران این فیلم که اغلب تئاتری بودند گفت: در تئاتر با فیزیک بازیگر کمتر سروکار داریم بیشتر با گویش و مواردی از این نوع مواجه هستیم فکر کردیم آدمهای تئاتری بهتر میتوانند با نوع بازیشان مفهوم این داستان را منتقل کنند البته باید متذکر شوم در انتخاب بازیگران تئاتری قصد خیلی خاصی نبوده ، هرچند که بازیگری نقش مهمی در این کار داشت و بطور طبیعی ما نیز به سمت انتخاب بازیگران خوب پیش رفتیم.
وی گفت: اگر نگوئیم فیلم هنری، اما «یک تکهنان» یک فیلم خاص است که براساس تفکر خاصی و برای مخاطبین خاصی ساخته شد.
تبریزی درباره نحوه فروش و تبلیغات این فیلم خاطرنشان کرد: من بارها گفتهام در مورد اکران و نحوه تبلیغات به این موضع فکر بکنیم که فیلم برای کدام دسته از مخاطبین ساخته شده است و براساس آن تبلیغ شود یعنی بگونهای که مخاطبین که برای آنها فیلم ساخته شده است از اکران آن فیلم مطلع شوند، اما متاسفانه در مجموعه سازمانهای پخش در ایران هیچ کدام به این موضوع فکر نمیکنند. تقریبا تمام پخشها بصورت کلاسیک کارشان را انجام میدهند و خیلی هم نمیتوان اعتراض کرد، مگر اینکه یک سازمان پخش مجزا تشکیل شود.
وی افزود: فیلم اگر مردمی باشد، دچار مشکلی نمیشویم ولی به محض اینکه یک مقدار خاص میشود آن موقع است که مشکل بوجود میاید و هیچ جور نوآوری در تبلیغات آن صورت نمیگیرد.
وی در ادامه تاکید میکند :همه فیلمها با یک شکل و یک صورت کلیشهای اکران میشوند و مخاطبین خود را پیدا نمیکنند.
کمال تبریزی که هم اکنون مشغول فیلمبرداری پروژه تلویزیونی «شهریار» است به دلیل گرفتاری خیلی درجریان فروش «یک تکه نان» نیست. وی میگوید: یک ماه دیگر فیلمبرداری «شهریار» به پایان خواهد رسید و درباره پروژه سینمایی هنوز کاری قطعی نشده است.
«یک تکه نان» از دوم فروردین ماه سال جدید در پنج سینما و تعدادی فرهنگسرا نمایش خود را آغاز کرده است. آخرین ساخته سینمایی تبریزی در جشنواره سال گذشته فیلم فجر توانست جایزه ویژه هیات داوران سینمای ایران و بهترین کارگردانی را دربخش مسابقه سینمای معناگرا برای این کارگردان به همراه داشته باشد.
«یک تکه نان» در سینماهای فرهنگ،ایران،فلسطین،سپیده، شهر تماشا،فرهنگسرای خانواده،قانون به نمایش درآمده است.
درخلاصه داستان این فیلم آمده است: امروز صبح جوانانی جویای کار در انتظار آغاز رقابتی هستند که نتیجه اش بعد از طی مسافتی حدود پنجاه کیلومتر ، استخدام دو محیط بان است… . امروز صبح مریم هم مثل هر روز با پای ناراحت خود ، لنگ لنگان راه مدرسه را در پیش گرفته است… . امروز صبح گروهبان فتاح ، به همراه یک سرباز ، برای انجام ماموریت در جاده های سنگلاخ ، با شکوه و شکایت ، به راه افتاده است . آنها باید کربلایی را نیز ، که از معتمدین شهر است ؛ با خود همراه کنند … . امروز صبح در زیر سایه درختی قدیمی ، کربلایی با بقچه و عصا و تسبیح ، منتظر نشسته است . او باید در انتهای راهی طولانی ، ادعای عزیزی را تایید کند … . ادعایی که امروز را با همه روزهای دیگر متفاوت می کند »
اسماعیل خلج، احمدآقالو، هومن سعیدی، پیام دهکردی، رضا کیانیان و رویا نونهالی در این فیلم به ایفاء نقش میپردازند، که رضا کیانیان با چهرهای متفاوت نقش سه پیرمرد را بازی میکند.تهیه کننده «یک تکه نان» ناصر عنصری است.
کمال تبریزی که با ساخت فیلم «عبور» در سال ۶۷ وارد عرصه کارگردانی سینما شد به ترتیب «در مسلخ عشق» (۱۳۶۹)،«پایان کودکی» (۱۳۷۲)،«لیلی با من است» (۱۳۷۴)،«مهر مادری» (۱۳۷۶)،«شیدا» (۱۳۷۷)،«فرش باد» (۱۳۸۰-۸۱)،«گاهی به آسمان نگاه کن» (۱۳۸۱) و «مارمولک» را در سال ۸۲ جلوی دوربین برده است.
منبع:فاندفا