تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان شهید بهشتی، در دو زمینه حضور در غرفه و سمینارهای علمی، در این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی سایت تیبان حضور داشتند، که در زیر شرح این حضور آورده شده است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان شهید بهشتی

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

پژوهشگران جوان دبیرستان شهید بهشتی، در دو زمینه حضور در غرفه و سمینارهای علمی، در این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی سایت تبیان حضور داشتند، که در زیر شرح این حضور آورده شده است.

غرفه

خانم‌ها ترنم امانی و کیمیا عسگری به راهنمایی سرکار خانم هدیه السادات مرعشی پژوهشی با عنوان «بررسی مقاومت مدرسه شهید بهشتی در برابر زلزله» انجام داده بودند، که نتایج پژوهش‌های خود را در این غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده بودند.

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

«قایق صابونی» عنوان پژوهش انجام شده توسط خانم‌ها مهردخت اقبالی و پریناز ترابی به راهنمایی سرکار خانم عطیه خسروی بود. به گفته این پژوهشگران :

در اوایل سال تحصیلی هنگام جستجو در کتابخانه مدرسه به کتاب جالبی برخورد کردیم، که نظر ما را جلب کرد. در آن کتاب آزمایش‌های جالب فیزیکی مطرح شده بود. یکی از آزمایش‌های جذابی که با آن روبرو شدیم، آزمایش قایق صابونی بود.

موضوع را با معلم مربوطه در میان گذاشتیم و قرار شد، آزمایش‌هایی را در این رابطه انجام دهیم. آزمایشی که ما انتخاب کردیم، آزمایش قایق صابونی بود.

قایق صابونی، قایقی است که به نظر می‌رسد توسط سوخت صابون به حرکت در می‌آید. در این آزمایش می‌خواهیم ارتباطی بین مساحت قایق و مسافت طی شده توسط آن پیدا کنیم و نیز بررسی کنیم که آیا جنس قایق در میزان مسافت طی شده توسط آن تاثیر گذار است یا خیر.

ما در این پژوهش به یکی از ویژگی‌های مهم آب (کشش سطحی) پی می‌بریم. در اینجا ابتدا قایقی را روی آب گذاشته، سپس یک قطره صابون (مایع) در پشت آن ریخته، سپس قایق حرکت می‌کند. ما این آزمایش را با موادی مختلف از جمله : طلق، مقوا، کاغذ روغنی، یونولیت و ... انجام دادیم.

فرضیه ما در انجام این آزمایش این است که هر چه مساحت قایق بیشتر باشد، می‌تواند مسافت کمتری را طی کند.»

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

خانم‌ها شکیبا مقصودی، هاله یوسفی، زهرا قادری و فائزه کشانی به راهنمایی سرکار خانم خسروی و سرکار خانم درویش بر روی موضوع «اندازه گیری پارامترهای موثر در مدت زمان تخلیه ساعت شنی» پژوهشی انجام داده بودند. در این پژوهش آمده است که :

موضوع پژوهش ما اندازه گیری زمان تخلیه ساعت شنی بود. ما علاقه زیادی به این داشتیم که بدانیم آیا عوض کردن قطر مخزن ساعت شنی تغییری در زمان ریزش محتویات آن به مخزن پایینی به وجود می‌آورد یا خیر. و این که آیا اندازه شن‌ها نیز تاثیری می‌گذارد یا خیر؟ اما این افکار از روزی به سراغ ما آمد که یک ساعت شنی را در مدرسه دیدیم و ذهن ما را به خود مشغول کرد و این شد که موضوع پژوهشمان را در این زمینه انتخاب کردیم.

ما از این آزمایش نتیجه گرفتیم زمانی که قطر مخزن و یا اندازه شن‌ها را تغییر دهیم، در زمان ریزش محتویات مخزن بالایی به پایینی تغییر ایجاد می‌شود. هر چه مقدار مواد بیشتر باشد، زمان بسیار زیادی لازم است که از مخزن خارج شود.

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

«فراکتال‌ها در طبیعت» نیز موضوع پژوهش خانم‌ها مونا خدایی، رقیه رهبری و فریبا جعفرس به راهنمایی سرکار خانم عطیه خسروی بود.

فراکتال‌ها به شکل هندسی گفته می‌شود که آرایش تکرار شونده دارد، یعنی اگر آن را چند تکه کنیم هر قسمت تکراری از قسمت دیگر است. به بیان دیگر هر جزء آن نماینده‌ای از کل است.

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

موضوع پژوهش خانم‌ها صبا قدرتی و زهرا مشکانی «محاسبه بر هم کنش صوت در یک اتاق» بود. که این پژوهش نیز به راهنمایی سرکار خانم شیوا درویش بود.

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

سمینار

در جدول زیر نیز شرح مختصری از سیمنارهای علمی این پژوهشگران ارائه شده است.

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

دستاوردهای دبیرستان شهید بهشتی

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی