تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان آئین روشن نور، در سه بخش غرفه، مسابقات و سمینارهای این دوره از جشنواره پژوهش‌های دانش آموزی سایت تبیان به تبیین دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند که در ادامه توضیحاتی درباره این فعالیت‌های ارائه می‌گردد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان آئین روشن نور

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان آئین روشن نور

پژوهشگران جوان دبیرستان آئین روشن نور، در سه بخش غرفه، مسابقات و سمینارهای این دوره از جشنواره پژوهش‌های دانش آموزی سایت تبیان به تبیین دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند که در ادامه توضیحاتی درباره این فعالیت‌های ارائه می‌گردد.

غرفه

«بررسی اثر آلودگی صوتی بر سلامت انسان» عنوان پژوهش خانم‌ها حنانه حیدری، فاطمه هاشمی علیا و زهرا خمسه به راهنمایی سرکار خانم ساناز صادق بود. در این پژوهش آمده است که :

«یکی از مشکلات شایع در شهرهای بزرگ آلودگی صوتی است، که تاثیرات مستقیمی بر کیفیت زندگی شهروندان می‌گذارد. تا کنون تحقیقات زیادی در مورد تاثیرات آلودگی صوتی بر سلامت جسمی و روانی افراد انجام شده است. ما نیز در این پروژه سعی کرده‌ایم به نوبه خود درستی این فرضیه را که آلودگی صوتی تاثیرات مستقیم و آنی بر سلامتی دارد را بررسی کنیم و بدین منظور آزمایشاتی بر روی تعدادی از افراد انجام دادیم و سعی کردیم با آنالیز نتایج به دست مده فرضیه خود را اثبات کنیم.

برای بررسی اثر آلودگی صوتی بر سلامت انسان ما ابتدا مفاهیمی مانند : صوت، سر و صدا و واحد صوت را بررسی کرده، سپس در مورد گوش و ساختمان آن تحقیق کردیم، تا بدانیم آلودگی صوتی به کدام قسمت‌های آن می‌تواند آسیب برساند. سپس در زمینه تاثیر صوت روی دستگاه شنوایی و آلودگی صوتی و عوامل موثر بر صدا و همچنین نتایج حاصل از آزمایش بر روی حیوانات در ارتباط با بیماری‌های حاصل از آلودگی صوتی و نیز منابع تولید آلودگی صوتی و عوامل تشدید کننده آلودگی صوتی در تهران و روش‌های جلوگیری از آلودگی صوتی مباحثی مطرح کردیم.

در پایان با انجام آزمایش‌های متعدد دیدیم که تا حد قابل قبولی می‌توان درستی این فرضیه را پذیرفت که آلودگی صوتی اثراتی آنی بر برخی از فعالیت‌های بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، دما و تمرکز دارد. گرچه به دلیل کم بودن جامعه آماری مورد آزمایش بهتر است در مرحله بعدی روی افراد بیشتری از سن‌های متفاوت‌تر آزمایشات انجام شود.»

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان آئین روشن نور

پژوهش ارائه شده بعدی در این غرفه نیز مرتبط با بحث آلودگی صوتی بود، خانم‌ها مهرنوش شاکری، مروارید طاهری طلب و نرگس سادات اخوت به راهنمایی سرکار خانم ساناز صادق درباره «اثر افزودن مواد الاستیک در کاهش آلودگی صوتی» تحقیقاتی را انجام دادند. به گفته این پژوهشگران :

«برای بررسی اثر افزودن مواد الاستیک به آسفالت در کاهش آلودگی صوتی ابتدا مفاهیمی مانند آلودگی، مکانیسم دستگاه شنوایی و آلودگی صوتی را بررسی کردیم. سپس در مورد اثرات صدا بر انسان توضیحاتی دادیم. در مرحله بعد برای آشنایی با آسفالت و ترکیب آن در مورد قیر و تاریخچه آن و آسفالت و آسفالت بی صدا تحقیق کردیم. در نتیجه مشاهده کردیم که حتی راه رفتن عادی روی سطوح مختلف صدای متفاوتی ایجاد می‌کند. پس به این فکر افتادیم که ممکن است با ترکیب مواد مختلف با آسفالت حجم صدای تولید شده توسط ماشین‌ها را تغییر دهیم. بدین منظور ابتدا سطوح مختلف را از لحاظ آلودگی صوتی بررسی کردیم، سپس ماده‌‌ای را که کمترین آلودگی را تولید می‌کرد را انتخاب کرده و به ترکیب آسفالت اضافه کردیم و در مرحله بعد آزمایش‌هایی را برای بررسی میزان آلودگی صوتی ایجاد شده روی این نمونه و روی آسفات معمولی انجام دادیم و دیدیم همان طور که حدس زده بودیم افزودن مواد الاستیک باعث کاهش آلودگی صوتی ایجاد شده توسط آسفالت می‌شود.»

برای مشاهده آزمایش‌های این پژوهشگران می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

«معماری» عنوان پژوهش خانم‌ها هانیه زینعلی، یاسمن رحمانی،عطیه مختاری و نیلوفر حمزه به راهنمایی سرکار خانم مریم یزدان پرست می‌باشد.

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان آئین روشن نور

خانم‌ها سارا ورتابیانی، شیما عامدی، ریحانه ملاباقر، یگانه داداش زاده و الهه الهامی به راهنمایی سرکار خانم مریم یزدان پرست بر روی موضوع «در جستجوی میکروب‌های تولید کننده نتی بیوتیک» تحقیقاتی را انجام داده‌اند. در مقدمه این پژوهش آمده است :

«آنتی بیوتیک‌ها مواد ضدمیکروبی هستند که از میکرو ارگانیسم‌های دیگری به دست مده‌اند. تقریباً تمامی آنتی بیوتیک‌ها شناخته شده را از محیط کشت قارچ‌ها و باکتری‌ها به دست می آ‌ورند.

انواع مختلف آنتی بیوتیک‌ها از لحاظ خصوصیات شیمیایی، فیزیکی و داروشناسی و طیف ضدمیکروبی و مکانیسم عامل با هم متفاوت هستند. خاک به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های میکروبی حل رشد و تکثیر انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها است. وسیع‌ترین میکروارگانیسم‌ها در خاک یافت می‌شوند. میکرو ارگانیسم‌ها موجودات زنده میکروبی هستند.

با انجام آزمایش‌های متعدد مشاهده کردیم که با رنگ آمیزی، باکتری‌هایی مشاهده شدند که به شکل گرد خیلی کوچک بودند و شکل آنها شبیه باکتری‌های گرم منفی بود. رنگ آنها اغلب صورتی بود. به جز جاهایی که باکتری‌ها تراکم بالایی داشتند یا الکلی که روشان ریختیم کم بود که به رنگ بنفش بودند.

در پلیت‌هایی که کشت دادیم، هیچ هاله عدم رشدی مشاهده نشد. دلیل آن این بود که از خاک مناسبی برای گرفتن نمونه استفاده نکردیم. خاک گلدان از تنوع میکروبی کافی برخوردار نیست و باید از جاهایی خاک برداریم که بقایای گیاهی کافی در آن وجود داشته باشد و انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها و قارچ‌ها در آن موجود باشند. پس در ادامه این پژوهش باید به سراغ خاک‌هایی برویم که تنوع میکروبی‌شان بیشتر باشد، مثل خاک باغ‌ها و مزارع و ... .»

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان آئین روشن نور

موضوع پژوهش خانم‌ها مهسا لادن مقدم، نرگس مرادی، زهره نیکبخت، شیرین ایزدی و پرستو رحیمی «مقاومت باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی در برابر آنتی بیوتیک‌های موکسی سیلین، موکسی کلاو و سفکسیم» بود.  این پژوهش به راهنمایی سرکار خانم مریم یزدان پرست انجام شده است. به گفته این پژوهشگران :

«هدف ما از این پروژه نشان دادن میزان عدم رشد باکتری‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها است. برای نشان دادن این موضوع ابتدا با استفاده از نوترین آکار محیط کشت درست کردیم. بعد از آن از باکتری‌هایی که در محیط‌های کشت قبلی رشد کرده بود، استفاده کردیم و آنها روی محیط کشت دادیم. بعد داروهایی مانند آموکسی سیلین، آموکسی کلاو و سفکسیم را در آب حل کرده، چاله‌هایی ایجاد کرده، که این چاله‌ها را از داروها پر کردیم. سپس آن را در زیر شوفاژ قرار دادیم تا باکتری‌ها رشد کند.

مشاهده کردیم آموکسی کلاو قوی‌تر عمل کرده است، بعد به رنگ آمیزی باکتری توسط لوگول ـ کریستال ویولت و صافرانین پرداختیم. تفاوت باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی را شناسایی کردیم و در واقع هدف اصلی ما از این پژوهش نشان دادن این رابطه است که میزان شعاع عدم رشد باکتری با مقاومت باکتری در مقابل آنتی بیوتیک‌ها رابطه مستقیم دارد.»

آخرین پروژه ارائه شده در این غرفه تحت عنوان «IT مقدماتی» توسط خانم‌ها رایحه صدوقی و فاطمه نیافر به راهنمایی سرکار خانم مرضیه مشحون بود.

دستاوردهای پژوهشگران دبیرستان آئین روشن نور

سمینار

تنها سمینار ارائه شده توسط پژوهشگران این مدرسه تحت عنوان «بررسی وجود موجودات فرازمینی و ساخت تلسکوپ رادیویی» بود که توسط خانم‌ها فائقه عبدالمالکی، ملینا حسینی، صبا یگانه و فریده مفیدی به راهنمایی سرکار خانم زهره باغ زری ارائه شد.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید فایل این سمینار را از اینجا دانلود نمائید.

مسابقه

خانم‌ها سوده محمدی، محدثه نبی‌یان، نیوشا خادمیان و پگاه ثابتی با هدایت جناب آقای داوود سهرابی و سرکار خانم فرزانه زمانی نسب در بخش مسابقات ربات‌های مسیریاب موفق به کسب رتبه سوم این دوره از مسابقات شدند.به گفته این دانش آموزان :

«ربات مسیریاب برای شروع کار رباتیک تجربه بسیار مناسبی است. زیرا با وجود ساده بودن صورت مسئله نکات زیادی برای آموختن دارد.

این ربات باید در هر لحظه موقعیت خط را به وسیله سنسورها مشخص کند و مکان خود را نسبت به خط تصحیح کند تا خط را گم نکند. این ربات باید حالت‌های خاصی را تشخیص دهد و در مقابل آنها واکنش صحیح را داشته باشد.»

در مسابقات رباتیک، رباتی که در کمترین زمان و با کمترین خطا به خط پایان برسد، برنده محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این ربات می‌توانید تحقیق ارائه شده توسط این پژوهشگران را از اینجا دانلود نمائید.

برای مشاهده تصاویر دانش پژوهان عزیزمان در این جشنواره اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : منا جاسبی