تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان تلاشگر شاهرود، خانم ها پریما ضیایی و فاطمه سلمانی با ساخت صندلی شناور و خانم ها پریسا سادات حسینی و ریحانه احمدی با ساخت بالن برای داشتن رقابتی سالم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان پژوهش سرا شاهرود

در پنجمین جشنواره دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان پژوهش سرا شاهرود در پنجمین جشنواره دانش آموزی
دانش آموزان تلاشگر شاهرود، خانم ها پریما ضیایی و فاطمه سلمانی با ساخت صندلی شناور و خانم ها پریسا سادات حسینی و ریحانه احمدی با ساخت بالن برای داشتن رقابتی سالم با دانش آموزان سایر استان ها در این دوره از نمایشگاه های دانش آموزی سایت تبیان شرکت کرده بودند و البته در انجام پروژه خود از راهنمایی های خوب آقای صفار و آقای عبدلی نیز بهره برده بودند.
دستاوردهای دانش آموزان پژوهش سرا شاهرود در پنجمین جشنواره دانش آموزی
ساخت صندلی شناور دانش آموزان با مفاهیم جرم، حجم و چگالی آشنا می شوند، قانون ارشمیدس را با انجام آزمایش یاد می گیرند و به بررسی چگونگی توزین وزن در شناور بودن آن می پردازند. برای آشنایی با مفاهیم فوق باید کمیت فرعی و اصلی را بشناسیم. اگر کمیت را هر آنچه بدانیم که قابل اندازه گیری است، آن گاه بعضی چیزها را می یابیم که به تنهایی و به سادگی و بدون نیاز به سایر چیزها قابل اندازه گیری هستند مثلاً طول یا زمان، اما برای دانستن سرعت لازم است آن دو را به هم تقسیم کنیم پس سرعت یک کمیت فرعی است.
دستاوردهای دانش آموزان پژوهش سرا شاهرود در پنجمین جشنواره دانش آموزی

آیا می توانید با دو کمیت اصلی جرم و حجم، یک کمیت فرعی پر استفاده بسازید؟ اصلاً بد نیست حالت های نادلخواه را اول مطرح و حذف کنید مثلاً حاصل ضرب این دو درهم! ( و یا جمع و تقریقشان که بی معنا است چون واحدهای یکسانی ندارند ) و بالاخره در تقسیمشان بر هم، ابتدا مثلاً می خواهیم دو جسم را مقایسه کنیم که جرم برابر دارند اما حجم یکی بسیار بیشتر از دیگری است. (مثال مشهور یک کیلو پنبه و یک کیلو آهن!). کافی است دو کسر را با هم مقایسه کنیم که مخرج هایشان مساوی باشند. معلوم است کسری بزرگتر است که صورت بزرگتر(جرم بیشتر) داشته باشد. ولی آیا این کمیت تازه تعریف شده، قابلیت کاربرد و حس و استفاده ی معمول و زیادی دارد؟ این عدد به دست آمده، هر چه جسم ما تو خالی تر و پوک تر و به اصطلاح سبک تر باشد کمتر است. مثلاً برای چوب یا یونولیت کوچک تراز 1 و برای فلزات بزرگتر از 1 خواهد بود. برای اطلاع یافتن از نحوه ساخت قدم به قدم صندلی شناور می توانید اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان پژوهش سرا شاهرود در پنجمین جشنواره دانش آموزی

بالن ها چگونه بالا می روند؟

در این پروژه دانش آموزان با تاریخچه بالن و عوامل مهم در ساخت بالن ها در طول تاریخ آشنا می شوند، سپس به بررسی عوامل موثر در بالا رفتن و تاثیر اندازه بالن در مدت زمان بالا ماندن آن می پردازند از زمان های خیلی دور یکی از آرزوهای انسان ها این بوده است که بتوانند مثل پرنده ها بر فراز آسمان پرواز کنند، همین آرزو انگیزه ی کافی را به آنان داد تا به ساخت بالن روی آورند. امروزه با وجود اختراع هواپیماها خیلی از دانش آموزان کنجکاو دوست دارند، بدانند با استفاده از چه اصل و قانون فیزیکی بالن و بدنبال آن هواپیما اختراع شد. علاقه مندان برای آشنایی با ساخت بالن می توانند اینجا کلیک کنند، البته برای آشنایی با نحوه عملی کار می توانید گزارش رسیده از پژوهشگران شاهرودی ما را ببیند، برای دیدن روی کلمه گزارش کلیک کنید.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی